Crescent Lodur -00 - Värd en renovering?

maaacus

Ny medlem
Hej!

Jag är helt nybörjare inom cykelområdet men har provat MTB några gånger (har hyrt cykel) men vill börja köra lite mer regelbundet. Hemma finns en gammal Crescent Lodur från 2000 (gul med gröna däck, se bifogad bild). Lite oklart hur den utrustningsmässigt ser ut, men den är i alla fall utrustad med semihybrida skivbromsar, ställbar framgaffel och någorlunda växelsystem. Bromsarna är helt slut och behöver en renovering (oljebyte? nya bromsbelägg?).

Är det värt att lägga lite pengar på att renovera en cykel som denna för mig som total nybörjare istället för att panga på med en betydligt större summa för en helt ny cykel, eller låter det i era öron som totalt skräp?

Bästa hälsningar,

Bilagor

• Crescent.jpeg
    Crescent.jpeg
    9.8 KB · Besök: 291
Det kan vara värt för att du skall lära dig lite grundläggande mekande, samt att ha något att börja med och känna dig för vad som är bra/dåligt, vad du vill förändra o.s.v.. Men inte att lägga ut några stora pengar på, då är det bättre att satsa dom på något komplett, nytt eller begagnat.

Inte värt enligt mig. Jag hade sålt den och köpt en annan hoj. Du kan fynda något begagnat som är betydligt modernare än den där för ganska lite pengar om du inte vill slanta upp för en ny cykel.

Har du tur så räcker det med att lufta bromsarna och då har du en cykel att prova på mtb med.. Fastnar du och tycker fortfarande att det är kul så köp en ny cykel..

Det beror lite på vad du har för preferenser och tanke med cykeln.

Tycker du om att skruva och sånna projekt, kör på, alltid lär du dig något, är man lagd åt det hållet så är ju en stor del av nöjet, och värdet av att man trampar runt på något man fixat till själv är inte att förringa.

Vill du däremot ut och cykla och ha kul så fort som möjligt, på hyfsade grejer, köp en instegs mtb för runt 6000kr. Eller en nyare begagnad i hyfsat skick.