Crescent Mjölner-ram,

Löfet

Medlem
Crescent Mjölner-ram,
Ett par nya frågor som jag hoppas att någon av er kan svara på.

Fråga 1: Ända sedan jag såg en Mjölner för första gången har jag velat ha en sådan, det finns säker bättre ramar, men jag gillar den. Framför allt är det de senare ramarna som jag tycker är läckra.
Nu har möjlighet dykt upp att köpa en ram, de övriga komponeterna är tydlig slut, ramen är en -97. Enligt de bilder jag har lyckats hitta verkar den vara lite smäckrare än de senare modellerna.

NU kommer frågan: Är det värt att köpa ramen och bygga någon freeride/ tyngre XC hoj, och vad är en sådan ram värd egentligen ( en påse muffins föreslog någon i en annan tråd som jag hittade)??

Fråga2: Försökte skapa ett konto på happypics för att kunna lägga upp bilden på ramen, samt lite annat, men när jag skulle aktivera så kunde inte kontot skapas, varför...?

Vore väldigt tacksam för lite synpunkter på ovanstående, ingen av er behöver dock påpeka att jag är en estetisk analfabet för det är redan gjort. :)

Edit: Ändrade rubriken (igen)

Crescent Mjölner-ram,
Du kan ju alltid bygga en fet hoj kring den ramen, och när du har en cykel full med feta komponenter... kan du byta ram. ;)

Skämt å sido: Verkar som det finns bättre grejer i världen än att bygga en fet FR-hoj kring en ram från -97 (är den i stål f.ö.?) Syna den också i sömmarna innan du köper (eller byter mot en påse muffins) att den är sprickfri och utan allvarliga skador. Risken finns ju att den vart med om en del ifall ALLA andra komponenter är slut!

Crescent Mjölner-ram,
Jag skulle inte rekomdera den ramen till det. inte den gamla ifrån 97 iaf, den nyare ramen som i alla fall fanns ifrån 99 lär vara mycket bättre. Hade du tänkt använda orginaldämparen (Shock Works system, RST 56) eller någon annan dämpare i sådana fall?
Den är i aluminium 7005 så det är ingen stålram men liknar en stålram med så tunna rör.

Crescent Mjölner-ram,
mjölnern åt visst dämpare på löpande band. Fråga DrSpoke om vad han tycker om den.

pratar vi mjölner eller draupner, jag är förvirrad. ragnarök för dämparen var det iaf på DH-hojjen

Senast redigerad av en moderator:
Crescent Mjölner-ram,
Jag har precis testat, och registreringen/aktiveringen verkar fungera som den ska. Jag har raderat ditt konto, så prova registrera dig igen, men kanske utan att använda svenska tecken i kontonamnet denna gång (har ingen aning om det var det som var problemet, men det är möjligt).

Jag har även passat på att radera alla andra konton som är mer än 2 dagar gamla som ännu inte aktiverats.

/Daniel

Crescent Mjölner-ram,
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle inte rekomdera den ramen till det. inte
> den gamla ifrån 97 iaf, den nyare ramen som i alla
> fall fanns ifrån 99 lär vara mycket bättre. Hade
> du tänkt använda orginaldämparen (Shock Works
> system, RST 56) eller någon annan dämpare i sådana
> fall?
> Den är i aluminium 7005 så det är ingen stålram
> men liknar en stålram med så tunna rör.
>
> /jonas l

Killen som säljer vet inte om det är -97, han tror det. Jag skall få mer bilder så kanske ni kan hjälpa mig.
Dämparna skal tydligen vara dåliga/slut så dom måste bytas. Det är ingen som har någon gammal Crescent katalog kvar så man kan få speccen över cykeln?

Crescent Mjölner-ram,
Jag har Crescentkatalogen från 97. Mjölner fanns då bara som ramsats.
Såg ut så här:
mjolner97.jpg

Samma ram såldes som komplett cykel året därpå under namnet Draupner.

Crescent Mjölner-ram,
Jag har en Draupner 98 och den har faktiskt fungerat hur bra som helst till det mesta. URT var häftigt 98 och färgen orange är...orange, men jag kommer att fälla en tår den dag den går sönder.

Crescent Mjölner-ram,
Hej

Jag kör en Draupner-99,och är mycket nöjd med den.
Just nu är den något mellan freeride och xc-kittad och funkar väldigt bra,efter att ha testat den med en lite bättre,långslagig framgaffel och justerat bakdämparen,skulle den funka för en nybörjare på dh också,tills ambitionen överstiger cykelns förmåga,då finns det bättre starkare ramar att skaffa.

Hittar man en ram kan man säkert få den billigt (verkar inte vara en så eftertraktad ram),så den är ett bra första-val att testa på allt möjligt inom denna härliga cykelsport,utan att lägga en förmögenhet på den.

Lycka till/

Crescent Mjölner-ram,
Tack till alla snälla som har delgivit mig sina synpunkter :)
Jag har fått ett par bilder (som förhoppningsvis visas korrekt), tyvärr är de tagna med mobiltelefon.
Kan vi enas om att det är en ram ifrån -97, eller...?

displayimage.php

displayimage.php

Edit: Varför funkar inte länkarna!

Crescent Mjölner-ram,
Löfet skrev:
> Edit: Varför funkar inte länkarna!

Därför att du länkat till websidor, inte till bilder.

Så här funkar det bättre:

3_bild%2832%29.jpg

3_bild%2834%29.jpg

/Daniel

Crescent Mjölner-ram,
Tjena!

Johan här som alltså äger cykeln på bilderna.
Det är precis en sådan ram som onbred la upp en bild på. Det enda som skiljer är lacken.
Dämparen var en rst men den gick åt ganska fort. Sen dess har hojjen stått i ett garage, vilket nu börjar närma sig 4 år...

Jag vill ju bli av med cykeln, men om den inte är värd mer än en påse muffins kanske det är bättre att behålla den och försöka göra ngt själv. Det är inte värt besväret att skicka och hålla på. Jobbar på cykelaffär så det borde ju gå att fixa.

mvh¨

/en stressad johan

Crescent Mjölner-ram,
Löfet skrev:
> Perfekt Daniel_E, tack, men jag vet fortfarande
> inte hur jag skulle ha pekat i länken...

Du borde ha pekat på http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10091/3_bild%2834%29.jpg

Enklaste sättet att veta vilken URL en bild har (så att du kan länka in den direkt här) är att högerklicka på bilden och välja "Properties" (heter nog "Egenskaper" på svenska). Detta funkar både för IE och Firefox.

Har du däremot lagt ner tid och skapat ett album med bildtexter och hela köret så kanske det är bättre att länka till albumet på happypics än att länka in alla bilderna här. Till exempel: http://happypics.zapto.org/thumbnails.php?album=104 (bildreportage från Sörmlandsleden, väldigt välgjort)

Alla bilder som är bredare än 768 pixels kommer finnas i tre olika versioner. Det går att direktlänka till alla 3, men valet av 768 är gjort speciellt för att passa bredden på detta forum.

Orginal: http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10001/gfziggurat.jpg
"Normal" (768px bred): http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10001/normal_gfziggurat.jpg
Tumnagel: http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10001/thumb_gfziggurat.jpg

(skulle bilden vara mindre än 768 pixels så skapas ingen normal-version, utan det blir bara en tumnagel och orginalbilden)

/Daniel

Crescent Mjölner-ram,
Mjölnern på bilderna hade vi och körde på -96. 97 hade iaf jag en annan variant,
underröret var lite grövre. På det stora hela såg den ungefär ut sådär dock.
98:ans mjölner var en helt annan modell med en massa rör fram & tillbaka..

Tycker att jag känner igen cykeln på bilderna, kan det vara möjligt, Johan..??

Crescent Mjölner-ram,
Tjenare gossar!
Jag har faktiskt tävlat på denna cykel en hel del, just 16" som är på bilden, när det begav sig... Bland annat körde jag VC i Kaprun när toppfarterna låg på ca 90km/h, kan säga att det var inte dess rätta element! (Crescents DH-hojar blev allt bättre med tiden, men detta är en av de tåligaste.) Men det är faktiskt så att som dual och friåkningscykel så är det nog faktiskt den absolut roligaste och kvickaste cykel jag haft (och det är en del)!! Men som sagt, byt ut RST dämparen direkt, den ger fjädring inte dämpning. Du har knappt 10 cm slag på den vilket inte är så mycket men skall du inte göra några jättedrops så absolut!

Tillbaka
Topp