Crescent Njord

jowa2

Ny medlem
Crescent Njord
Har skannat av forum och marknad för att leta MTB för grusvägar mestadels. 1:a MTB och är själv rätt gammal så tveksam hur avancerat det blir över rötter och stenar i skogen. Lägger mig i lägre segmentet dvs under 6000kr. Funderar på att köpa över nätet men ser att i de segmenten så har lokala handlarna typ samma priser (på rea).
Har tittat på Crescent Njord 29 som jag tycker har acceptabla komponenter dvs Deore och hydraliska bromsar. Vikten är över 14 men det finns inte många lättare i den prisklassen (5.500kr).
Jag läser dock sällan någon postitiv om Crescent. Är det för att cykeln är sämre än andra eller är det för att den inte anses "fin" i sällskapet?

Crescent Njord
Anldningen att man rekomenderar Crescent är att dom är ganska så överprissatta, om vi titttar på t.ex den billigaste Canyonen, https://www.canyon.com/sv/mtb/yellowstone/yellowstone-al-3-9.html så kan man ju redan där konstatera att den trots frakt osv är billigare än Crescenten, och har ändå bättre komponenter, t.ex Roch Shox gaffel istället för Sun tour-gaffel, och väger ett kilo mindre än Crescenten. Så om du är villig att öka på din budget lite, så kan du få riktigt bra cyklar på postorder.

Crescent Njord
Beställde häromdagen en Canyon Yellowstone AL 4.9 till frugan... Förvisso en tusenlapp dyrare än det pris du skrev, men jag tror du får en hoj som både är lite roligare och står sig lite bättre i pris när du vill bli av med den

Crescent Njord
Tack för svar. Ja du har rätt i det och jag har kikat på den. Men dels är den slutsåld (för 5999+frakt) dels ligger Njorden nu på 5.500 i lokala butikerna. Så frågan är om Njorden nu är prissatt kanske där den från början borde vara?

Crescent Njord
jowa2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svar. Ja du har rätt i det och jag har
> kikat på den. Men dels är den slutsåld (för
> 5999+frakt) dels ligger Njorden nu på 5.500 i
> lokala butikerna. Så frågan är om Njorden nu
> är prissatt kanske där den från början borde
> vara?

Mjae, knappt, men om du gärna vill köpa i butik så köp den, du kommer ändå byta upp dej kommande vår när du cyklat en del och vet vilken sorts cykel du vill ha. Det viktigaste är ju att du kommer ut och cyklar :)

Crescent Njord
Hur gammal är "rätt så gammal" och hur många cyklar har du provat?
Provcykla är kanonviktigt, och överskatta inte svårigheten med skogscykling. Det är inte så svårt som det kan verka och är oändligt mycket roligare än grusväg (och bättre allsidig träning IMHO). :)

Crescent Njord
"Rätt så gammal" är snart 60 och jag gubbcyklar stadscykel varje dag året om till jobbet. Men jag har aldrig suttit på en MTB! Det svåraste som finns när man är ny på något område är att veta vad man vill ha, och jag är därför oändligt tacksam att sådana här forum finns och att man tillåts ställa novisfrågor. Jag har resonerat så att jag som nybörjare definitivt inte kan veta vad jag behöver, och det viktigaste, jag vet inte hur intresset utvecklas. Så jag vet redan nu att om OM intresset finns och tilltar, så kommer jag att vilja satsa betydligt mer pengar på nästa hoj, men då tror jag jag kan själv kan speca på ett annat sätt vad jag är ute efter.
Så jag tror jag behöver lokala cykelfirmans råd och stöd (och provcykling) för att komma igång på ett positivt sätt. Annars är jag ett otroligt flitig näthandlare.
Ska se om inte cykelhandlaren kan göra ett bra paketpris också när vi pratar om två cyklar med diverse utrustning.

Crescent Njord
Jag köpte en Njord för ungefär en månad sedan, fantastiskt skön att cykla på och då speciellt på grusvägar. Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med men ändå. Gaffeln är väll den svagaste länken.

Tog en orange för att den var så jäkla snygg :)

MTBsweden kör en artikelserie där dom utgår från en enkel mtb och sedan är tanken att den ska uppgraderas med bättre och lättare saker vartefter man utvecklas, låter intressant och då behöver man ju inte slänga iväg alla pengar på en gång.

Crescent Njord
Jimel skrev:

> MTBsweden kör en artikelserie där dom utgår
> från en enkel mtb och sedan är tanken att den
> ska uppgraderas med bättre och lättare saker
> vartefter man utvecklas, låter intressant och då
> behöver man ju inte slänga iväg alla pengar på
> en gång.

Uppgradera är kul och lärorikt. Men oftast dyrare i längden än att köpa "rätt" cykel direkt. Men om man inte vet vad rätt cykel är så:
- Provcykla massor
- Lägg budget rimligt
- Cykla ett år, utvärdera, köp nytt / uppgradera

Stora beslutet är väl skogsstig vs. grusväg/snällstig. Är man något äldre och vill köra i skogen (allt över 30 :-) ) så kommer ryggen i längden vara oerhört tacksam för bakdämpare IMHO.

Crescent Njord
Jag har ägt min Njord strl 27,5 i två år och cyklat två lopp med den och är jätte nöjd. Jag tycker den är jätte snygg och ser väldigt tuff ut, jag har den i gul blå färg.
Den är min första lite dyrare cykel så att jag kan inte jämföra med andra cyklar men jag tycker att den är jätte snabb, stor frihetskänsla när man trampar iväg! Jag har åker blandat på grusvägar och skogsvägar. Men Eftersom jag är amatör i mountainbike åkning så går jag när det är tuffare skogsterräng.
jag har hunnit krocka med stor klippa i jätte fart efter en lång nedförsbacke i en tuffare skog, jag klarade mig ganska bra, och cykel är fortfarande i topp skick, så kvaliteten är jätte bra tycker jag.
En nackdel är att den väger lite mer än andra cyklat jag haft.
Om jag ska uppgradera mig till en dyrare hoj så vill jag testa den framförallt i en skog, jag skulle aldrig beställa en cykel för flera tusenlappar utan att först provåka.

Tillbaka
Topp