Crescent Pepita 92319 P 1975

Lokförare

Aktiv medlem
Crescent Pepita 92319 P 1975
IMG_5834.JPGIMG_5859.JPGIMG_5863.JPGIMG_5891.JPGIMG_5906.JPG

Hej!

Ny här på forumet och i princip novis när det gäller gamla racercyklar. Köpte en Crescent Pepita härförleden eftersom jag bör motionera litet mer. Har alltid varit svag för äldre patinerade ting, varför denna vackra Crescent Pepita föll mig på läppen. Jag har alltid gillat Crescent-orange nr 82 - nästan likt en godiskaramell, oemotståndlig! Har genom diverse sidor listat ut att det är en 92319 P av 1975 års modell. Det enda jag förstår är utbytt är växelreglage, bakväxel samt kassett (6-delad), vilka alla tre är Shimano 600EX (framväxeln är fortfarande Suntour).

Cykeln har enligt förra ägaren stått still i ett garage i ca 35 år. Har tänkt att gå varsamt fram vad det gäller skicket på den (någon fixie blir det minsann inte!). Planen är att endast polera upp originalfärgen samt bättra färgen försiktigt på några få ställen där lacken skavts av och det bildats rost. Vidare ska jag se över drivpaket och lager, byta alla höljen och vajrar. Nya tubdäck blir det såklart också, såväl som ny styrlinda i något fräschare material. I övrigt bara en lätt upputsning.

Som ny på området har jag såklart mängder av frågor, av vilka en del jag hoppas få besvarade här.

1. Blir inte klok på vilken ramstorlek det är? Det blir litet drygt 56 cm c-t och precis 54 cm c-c. Vilket är det korrekta sättet att mäta en Crescent från den här tiden?

2. Finns det fortfarande bättringsfärg (spray eller stift) för kulören "Crescent 82" att köpa idag och isåfall var? Eller finns det en viss känd kulör till en bil eller dylikt som är identisk?

3. Limma eller använda tejp för montering av nya däck? (Har beställt Continental Giro Tube som påminner om originalet från tiden).

4. Vad står "P" för i beteckningen för 1975 års modell, som man bl a kan läsa om på Cykelhistoriska Föreningens sida?

5. Är produktionstalen för Crescent Pepita med muffad ram kända, årtalsvis eller totalt?

6. Hur vårdar man lädersadeln? Funkar sadel-/lädertvål och läderfett? Andra tips för sadelvård?

Tacksam för all input! Bifogar några dagsfärska bilder på cykeln i fyndskick.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer