Crescent Singelspeed/Fixed gear bygge

hansson_

Medlem
Hej!

Håller på att bygga ut min cykelsamling och bygga om en Crescent Fashionline 307 och har lite funderingar över hjul och kedjelinje.
Cyklen kommer användas för att pendla och cykla med polare. Så komfort är viktigare än fart och vikt. Har dessutom en räcer redan. Helst skulle jag vilja komma undan så billigt som möjligt men börjar inse att lite pengar ändå kommer behöva spenderas.
SÅ mina frågor är:
1. Hur stor skillnad gör kedjelinjen? Om jag köper en kugg eller ett singelspeedfrihjul och skruvar på det på bakhjulet, kommer hela hjulet behöva riktas om för att få en rakare kedjelinje eller fungerar det med några mm diff?
2. Finns det någon garanti att man får en bättre kedjelinje om man köper ett nytt hjul (skulle vilja ha ett med flipflip-nav isf)? Ser att många pratar om att ist för att rikta om hjulet bara köpa ett nytt. Men jag har svårt att se att det skulle passa perfekt på direkten, särskilt om det är ett flipflop-nav.

Har folk några tips på bra hjulset och vart man kan köpa dom? Har kollat på dessa: https://www.decathlon.se/bakhjul-fixie-28-dubb-svart-id_8589739.html
Vad tror ni om dom?

Sadel och styre kommer bytas, ramlåset ska också bort. Ni får gärna komma med tips på hur ni hade byggt om cykeln.

Trevlig långhelg på er!
IMG_20200514_170254.jpg
IMG_20200514_201751.jpg

Det första du ska göra innan du köper något är att mäta distansen mellan dropoutsen. De allra flesta singlespeed/fixed gear hjul har axel för 120mm spacing. Äldre racingcyklar kanske har det också, men bättre att vara på den säkra sidan.
110mm är väl inte ovanligt på äldre racers? Finns säkert någon här som vet måtten på cykeln i fråga.
Kedjelinjen bör hållas så rak som möjligt för att inte slita onödigt mycket på komponenterna och är den allt för sned så kan det rassla och gnälla utav helvete. Dessutom riskerar du att slita av kedjan om än att det ska vara bra jävla skevt men det kan ju så att säga bli en "prekär situation" om du vill köra fixed.

Se till att kedjeringen är i hyffsat skick, kolla och, om nödvändigt, byt vevlager.
Jag vet inte hur enkelt det är att få på singeldrev på de där äldre hjulen tyvärr.
Om jag hade byggt om den så hade jag förutom hjulfrågan:
Monterat av allt, vevparti, vev- och styrlager etc och sen rensat och rengjort i ramen. Kollat rost om den är stål, rostskyddat inuti. <- When in Rome liksom.
Mätt vevlagerhylsan och kollat om det fungerar med nytt vanligt fyrkantslager, där kan du beroende på lager och vevparti vinna eller försvinna nån millimeter i kedjelinjen. 68mm önskar man sig då. Om vevpartiet är fyrkants så kanske det funkar, annars nytt. Inte så dyrt.
Sen bytt till nya lager både upp och ned.

De där hjulen är väl kanske inte det piggaste som finns men funkar säkert om du vill hålla nere kostnaderna. 25mm däck står som kompatibelt men kanske går att få på 28or också.

Det första du ska göra innan du köper något är att mäta distansen mellan dropoutsen. De allra flesta singlespeed/fixed gear hjul har axel för 120mm spacing. Äldre racingcyklar kanske har det också, men bättre att vara på den säkra sidan.
110mm är väl inte ovanligt på äldre racers? Finns säkert någon här som vet måtten på cykeln i fråga.
Kedjelinjen bör hållas så rak som möjligt för att inte slita onödigt mycket på komponenterna och är den allt för sned så kan det rassla och gnälla utav helvete. Dessutom riskerar du att slita av kedjan om än att det ska vara bra jävla skevt men det kan ju så att säga bli en "prekär situation" om du vill köra fixed.

Se till att kedjeringen är i hyffsat skick, kolla och, om nödvändigt, byt vevlager.
Jag vet inte hur enkelt det är att få på singeldrev på de där äldre hjulen tyvärr.
Om jag hade byggt om den så hade jag förutom hjulfrågan:
Monterat av allt, vevparti, vev- och styrlager etc och sen rensat och rengjort i ramen. Kollat rost om den är stål, rostskyddat inuti. <- When in Rome liksom.
Mätt vevlagerhylsan och kollat om det fungerar med nytt vanligt fyrkantslager, där kan du beroende på lager och vevparti vinna eller försvinna nån millimeter i kedjelinjen. 68mm önskar man sig då. Om vevpartiet är fyrkants så kanske det funkar, annars nytt. Inte så dyrt.
Sen bytt till nya lager både upp och ned.

De där hjulen är väl kanske inte det piggaste som finns men funkar säkert om du vill hålla nere kostnaderna. 25mm däck står som kompatibelt men kanske går att få på 28or också.
Okej. Ska se till att kolla måttet när jag kommer hem.
Cykeln har stått oanvänd i ett förråd större delen av sitt liv så ingen rost, vev- och styrlager snurrar mjukt och få komponenter visar lite om ens något slitage. Tänkte använda cykeln i sommar. Blir jag kär i den lär det uppgraderas mer framöver.
Tack för hjälpen :)

Tillbaka
Topp