Crescent singlespeed bygge

A.Bolander

Ny medlem
Hej! Har fått tag i en gammal crescent och är nyfiken på hur gammal den kan vara och vad modellen heter. Är det helgerån att bygga en singlespeed eller fixie av denna?

Det sitter shimanoväxlar på den och fälgarna är 27 tum stora. Bifogar lite bilder som hjälp :)

Bilagor

• IMG_20140726_173611.jpg
    IMG_20140726_173611.jpg
    117.1 KB · Besök: 274
  • IMG_20140726_174252.jpg
    IMG_20140726_174252.jpg
    127.5 KB · Besök: 193
  • IMG_20140726_174149.jpg
    IMG_20140726_174149.jpg
    100.7 KB · Besök: 167
  • IMG_20140726_174451.jpg
    IMG_20140726_174451.jpg
    118.3 KB · Besök: 237
Senast ändrad:
Påsvetsat lås, positron växlar, plastreglage på styret, 45mm fauber vevparti, antagligen SS1412 stålrör. (Väger cirka 14-15kg totalt. Ramen 3-4kg). Det är inget man behöver vara försiktig med. Det är bara någon standardvariant som lika väl kunde levereras med vanligt styre. Jag vet inte om dessa kan begåvas med någon 923XX-beteckning, då komponenterna (endast bakväxel och reglage på styret) inte kommer upp i enklaste racerklass. Det blir väl 922XX nånting isåfall. De brukade annars hetta samma som växelsystemet, ex "Positron 5". 27" fälgar + positron FH 400(?), lite gammalt och lite nytt, antyder väl att denna är från sent 70 tal eller tidigt 80-tal, säg 1980?!

Det är fritt fram att göra vad som helst med den. It can only get better. Ramen är inte lätt, men stark och tålig. SS funkar - men om du kan och inte har massa delar på lager, behåll originalveven om lagbanorna inte är helt kass - alternativet är ny vev+lager (förvånansvärt dyrt idag) eller adapter till 1.37 X 24+slutet fyrkantsvevlager+vevparti vilket kostar nästan lika mycket eller mer än cykeln i nuvarande status kanske är värd. Nackdel med de helsmidda vevarna är dock att gängan för pedaler antagligen inte är densamma som på dyrare cyklar, vilket kan begränsa alternativen för nya fräschare pedaler. Om fälgarna är i rostfritt föreslår jag att du inte väljer däck som ska ha högre tryck än de som redan sitter på.

Senast ändrad:
Tack för snabbt svar! Skönt att höra att den inte är någon speciell modell :) Gav bara 300 kr för den och antar att det är vad den är värd?

Planen var att sätta dit nya hjul från Biltema (SS med fotbroms) och behålla original vevparti då det verkar vara i okej skick. Behöver även tips på billiga slicks till cykeln!

Du har antagligen 630-däck. Det finns billiga 32mm på biltema. Dapra och Färjestadens cykelaffär har också i bredder mellan 25 och 37 mm. Det finns också märkesdäck att få tag på utomlands.

En enkel konvertering är att gänga på ett drev från en BMX och behålla bakhjul och bakbroms.

Ett biltema-bakhjuls nav är ca 15 mm smalare, så du får böja till ramen och/eller lägga brickor emellan.

32-630 sitter på för nuvarande.

Är det någon risk med att böja ramen? Är det någon som vet om axeln tillräckligt lång för att använda brickor?

Vill gärna ha fotbroms för att få ett så rent utseende som möjligt!

Axeln är tillräckligt lång för att använda sig av brickor och enbart behöva trycka ihop svingen några millimeter. Det finns även utrymme för att justera kedjelinjen i sidled.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.3 KB · Besök: 100
A.Bolander skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för infon! Blir biltemahjul då med andra
> ord! :)

Alex Rims menar du. Det är inte Yosomitehjul..

Alex Rims menar jag såklart! :)

Vart hittar man billiga bakdrev som passar på alex fälgarna? Kommer att få utväxlingen 46/22 vilket känns lite väl lättrampat? Borås är iof en kuperad stad ;)

A.Bolander skrev:
> Alex Rims menar jag såklart! :)
>
> Vart hittar man billiga bakdrev som passar på
> fälgarna?

Hos vilken lbs som helst. Standarddrwv, runt hål med tre rundade klackar. Finns i alla storlekar från 14 till 24 kugg, förutom 23. 18 och 20 verkar vara de som används mest på standardcyklar, enligt min erfarenhet

Kung_Gustaf skrev:
> Axeln är tillräckligt lång för att använda
> sig av brickor och enbart behöva trycka ihop
> svingen några millimeter. Det finns även utrymme
> för att justera kedjelinjen i sidled.

Hur är den att cykla på? På bilden ser hjulet ut att sitta minst en centimeter till höger om längstgående mittlinjen

Ser ut att vara en synvilla?

Ska montera på nya bakhjulet i eftermiddag så får se då om 22t blir för lättrampat. Slänger upp lite fler bilder ikväll!

Kapade av det påsvetsade låset igår men behöver tips på hur man får bort hylsan som stödet sitter i... Kommer inte åt med vinkelslipen :/

Nästan klart! Alex Rims hjulet passade perfekt, behövde inte ens justera kedjelinjen! Ett plus i kanten var att utväxlingen blev perfekt, trampar ut i ca 22 km/h och kan ta hyffsade uppförsbackar.

Dum som man är så fattade jag inte att Biltemas styrlindor säljs i 1 pack så därför är bara ena sidan av styret lindat...

Tycker ni det syns att det sitter ett 630 mm hjul fram och ett 622 bak? Är sugen på att byta fram med..

Vill sist men inte minst slänga ett varningens ord för Biltemas standarddäck... Sitter knappt kvar på fälgen och är ojämnt som tusan... Inte alls skönt att åka på.

Bilagor

• IMG_20140729_205906.jpg
    IMG_20140729_205906.jpg
    153.3 KB · Besök: 224
  • IMG_20140729_205837.jpg
    IMG_20140729_205837.jpg
    179.3 KB · Besök: 217
Snygg kroghoj!

Hjulstorleken tycker jag inte stör så värst, men att det är helt olika fälgar i olika material syns rätt tydligt. Och man brukar säga att undersidan av styrbocken ska vara horsiontell, eller i varje fall inte luta mer än någon enstaka grad.
Kanske kan en sportigare sadel matcha styret bättre och bättra på helhetsintrycket också?

Jag har en lagom inkörd Selle Italia Q-bik i någon låda som du kan få om du är Stockholmsbo.

Kommer från mtb träsket och hade faktiskt ingen aning hur styret skulle sitta, ska dock åtgärda detta snarast! :)

Sadeln ska också bytas ut, måste hitta nått vettigt först bara. Är tyvärr Boråsbo men annars hade jag varit intresserad!

sciroccoforever skrev:
> Snyggt.
>
> Jag har gjort en liknande konvertering, men jag
> kapade och flippade styret för att likna ett
> bullhorn.
>
> Före:
>
>
>
> Efter:
>

Riktigt snyggt, men mkt nya delar på den va?

A.Bolander skrev:
>
> Dum som man är så fattade jag inte att Biltemas
> styrlindor säljs i 1 pack så därför är bara
> ena sidan av styret lindat...

Jag har köpt biltemalinda till två av mina cyklar. I båda fallen fanns det två lindor i paketet.

A.Bolander skrev:
> Dum som man är så fattade jag inte att Biltemas
> styrlindor säljs i 1 pack så därför är bara
> ena sidan av styret lindat...

Antingen skojar du eller så har något blivit fel. Har köpt ett antal BT styrlindor och de ligger alltid i par. Denna sort syftar jag på nu:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Styre/Styrband-D2-Gel-Velo-2-st-27414/

Någon annan har jag aldrig sett på BT.

Till alla er som slängt på nya hjul på era projekt. Jag har själv fixat en gammal crescent som är riktigt mysig, förutom en detalj. Hjulen är i väldigt dåligt skick, och det skulle vara gott med nya.

Finns det hjulpar att få tag på som inte kostar en förmögenhet? Det är ju ändå en gammal cykel och inte någon fincykel.

Angående styrlindorna så hade någon i fabriken packat fel! Ska vara två i paketet!

Jag köpte hjul på Biltema för 650kr (framhjul + bakhjul med fotbroms). Känns som bra kvalitet och mycket lättare än de gamla rostfria som satt på cykeln!

Någon som vet vart man kan få tag i en schysst retrosadel för en billig peng?

Snygga singlespeeds!

A.Bolander skrev:
>> Någon som vet vart man kan få tag i en schysst
> retrosadel för en billig peng?

Kan ev. ligga nån i skrotlådan. Ska kolla. Finns i Sandared i så fall.

Fick tag på nya pedaler i förrgår, betydligt stiligare än de gamla tycker jag! Slängde även på en gammal Scott sadel jag hade liggandes, cykeln ser iaf lite snabbare ut nu ;)

Sist men inte minst, är styret tillräckligt lågt och har rätt vinkel för att få godkänt av stilpolisen nu? ;)

Bilagor

• IMG_20140803_121804.jpg
    IMG_20140803_121804.jpg
    54.9 KB · Besök: 96
  • IMG_20140803_124831.jpg
    IMG_20140803_124831.jpg
    80.5 KB · Besök: 206
Snyggt!

Men utan varken korgar eller clipless måste du definitivt ha en handbroms. Det bör man ha även med...
Det finns små diskreta handtag som monteras längst in på styret om du vill behålla det rent. Annars är det rätt bra med vanliga bromsreglage och kunna ligga på hooden.

Jag tror någon hade ett par fina Cane Creek (SCR5C?) ute på Köp och Sälj nyss. Annars kan du köpa ett par Tekro RL520 eller liknande för under 200kr nytt i Tyskland/England.
Om du har kastat bromsoken så är ett par inte heller dyra.

Visst fanns det Cane Creeks!
Med tanke på nypriset kan du nog pruta lite.

Senast ändrad:
Aha! Jag hade glömt bort att det var Biltemahjul. Men det är bra att ha (minst en) handbroms ändå om kedjan skulle brista eller hoppa av. Eller att vila händerna på. Och så ser det mer cykel ut, tycker jag.

För säkerhetens skull så är det ioförsig bra med en frambroms... Kom fram till detta då kedjan hoppade i en nedförsbacke under den första provturen. Som tur var fanns det en stor gräsamatta att svänga av på. Hade spänt kedjan alldeles för löst.

Gillar dock att inte ha något på styret så jag får helt enkelt kolla över drivlinan innan varje tur ;)

Hur ofta brister kedjor? Byter mina rätt ofta så har inte råkat ut för det än... (Ta i trä)

Det är ju meningen att det ska sitta bromsar på den sortens styren. Det är ovansidan av bromsarna mer än styret man vilar händerna på. Eller så monterar man en sån där liten diskret sak som wallander och richsu har, längre upp i tråden.

Tillbaka
Topp