Crescent Världsmästarcykeln, ev. projekttråd

F_Falk

Medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet, och också i "cykelrenoveringsvärlden". Jag har kommit över en gammal Crescent, som jag varit intresserad av en längre tid.
Min tanke med denna cykel är i stort sett att jag ska plocka isär, göra rent och montera ihop tillbaka. Det kommer inte ske någon lackering, eller liknande större ingrepp på cykeln. Det som kan tänkas göras är i stora drag, nya däck, ev ny sadel, ny styrlinda, ev nya vajrar.

Är det någon som sitter på mer information om cykeln, modellnamn/nr, årsmodell, osv skulle jag uppskatta det.

Då det sitter tubdäck på cykeln idag har jag funderingar på att köpa nya hjul. Någon som vet vad som skulle kunna passa i så fall?

Försöker slänga in lite halvdåliga bilder jag tog i all hast.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

MVH
Fredrik

Hej och välkommen, och Grattis till en fin cykel! Tycker dina planer later helt rätt, den där kan bli hur fin som helst med lite rengöring smörjning och puts! Köp en stor burk med Autosol på t.ex.Clas Ohlson, den kommer du att ha mycket nytta av!
Datering och övriga uppgifter finns folk här som kan, det kommer säkert svar snart, angående tubdäck, manga här verkar vara lite rädda för att köra tub på gamla racercyklar, jag har haft sådana på min i manga år och har väldigt sällan haft några problem, en enda riktig punktering har jag haft och ett däck blev helt enkelt för gammalt och fick sprickor, men annars har det funkat perfekt. Lite klabbande vid monteringen förstås, men så farligt är det inte, och om du har ett reservdäck med så kan du kränga på det tillfälligt utan lim och ta dig hem.

Lycka till med den nya cykeln!

Mvh Ulf S.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Autosol mattar lacken.

Näe, där håller jag faktiskt inte med riktigt, det slipar visserligen lacken, men använt med viss försiktighet är det utmärkt på lackerade ytor, som vanlig rubbing fast lite kraftigare, jag har använt det på gamla bilar som har haft repor efter maskintvätt och det funkar jättefint!
Sen kan jag hålla med om att den här cykeln ser så pass fin ut att det nog är onödigt med Autosol på lacken, men på metallen kommer det att göra susen!
Biltema har ett vax som heter Scratch Remover eller något sådant, det innehåller också lite slipmedel, men mycket mildare än Autosol eller rubbing, det har jag använt på alla möjliga cykeldelar, bade lackerade och rena metall ytor, tycker det funkar jättebra, dessutom är det ganska billigt och luktar gott!

Mvh Ulf S.

grump skrev:
> Fin cykel. Du är på rätt spår.. men spar
> hjulen och släng på nya tubdäck.

Tack! Det kanske får bli så. Har du några tips ang. däck? Punkteringssäkerheten är väl nästan det viktigaste i mitt fall. Vikt, friktion osv, är inget jag bryr mig om.

us930 skrev:
> Hej och välkommen, och Grattis till en fin cykel!
> Tycker dina planer later helt rätt, den där kan
> bli hur fin som helst med lite rengöring
> smörjning och puts! Köp en stor burk med Autosol
> på t.ex.Clas Ohlson, den kommer du att ha mycket
> nytta av!
> Datering och övriga uppgifter finns folk här som
> kan, det kommer säkert svar snart, angående
> tubdäck, manga här verkar vara lite rädda för
> att köra tub på gamla racercyklar, jag har haft
> sådana på min i manga år och har väldigt
> sällan haft några problem, en enda riktig
> punktering har jag haft och ett däck blev helt
> enkelt för gammalt och fick sprickor, men annars
> har det funkat perfekt. Lite klabbande vid
> monteringen förstås, men så farligt är det
> inte, och om du har ett reservdäck med så kan du
> kränga på det tillfälligt utan lim och ta dig
> hem.
>
> Lycka till med den nya cykeln!
>
> Mvh Ulf S.

Tack tack! Ja, Autosol kommer nog gå åt, jag är bekant med det sedan tidigare i olika sammanhang. Det kommer då framförallt användas på kromdetaljerna, lacken går jag över med något annat. Det kanske får bli ett försök med tubdäck. Aldrig testat, men nån gång ska vara den första.

F_Falk skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fin cykel. Du är på rätt spår.. men spar
> > hjulen och släng på nya tubdäck.
>
>
> Tack! Det kanske får bli så. Har du några tips
> ang. däck? Punkteringssäkerheten är väl
> nästan det viktigaste i mitt fall. Vikt, friktion
> osv, är inget jag bryr mig om.

Om du får plats i ramen och bromsarna med CX-däck kan du slänga på såna för att få ett hyfsat grepp även på sämre vägar genom att de är mönstrade/har nabbar. De är (väl?) runt 32-33mm, någon CX-expert kan ju uttala sig om det. Annars, hos en välsorterad lokal cykelhandlare, bör det finnas däck med extra punkaskydd som t.ex Vittoria Pave. Finns fler att välja på. Själv håller jag mig till lättrullade, hyfsat punkasäkra slicks som continental competition. Undvik billiga skitdäck som Continental Giro, Vittoria Rally m.fl.

En liten uppdatering.

Jag har inte köpt några däck ännu, jag har letat men inte funnit något jag fastnat för. Sen har jag mest fokuserat på att fixa med andra grejer på cykeln.
Jag har plockar isär helt och hållet och gjort rent och polerat så gott jag kan. Jag har köpt nya vajrar och styrlinda, så jag har så smått börjat montera ihop tillbaka.

Slänger in några bilder för att bevisa att det inte står helt still, har kommit något längre än sista bilden visar. Knäppte dessvärre ingen mer bild, senare på dagen. Kan försöka ta några fler idag eller imorgon.

bild1.JPG

bild2.JPG

bild.JPG

En fråga, någon som vet var man kan köpa sådana här? Vita eller svarta, det spelar ingen roll.

bild4.JPG

Bra jobbat, den blir ju som ny den där...!
Angående däck, det finns en tråd om en liknande cykel här, han hade använt Continental Giro, någon skrev att det var skitdäck här, jag vet inte, det kanske det är, men det beror ju också på hur man ska använda cykeln och vilka krav man har, jag tycker looken är rätt i alla fall...!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2765311/2767954#msg-2767954

För en vanlig medelmåttig motionär (som jag) så känns skillnaden mellan sk. skitdäck och bra däck ganska liten, jag har cyklat på allt möjligt konstigt och inte kännt eller kunnat mäta någon avgörande skillnad så länge som det är landsvägsdäck och lufttrycket har varit rätt, jagar du sekunder på tävlingsnivå är det säkert annorlunda.

Mvh Ulf S.

PeterÄlvsjö skrev:
> Skulle gissa att den är från 1970-71 ungefär

Ramnumret tyder mer på 1972, då 4500850 ligger närmare 4605000, som tillverkades 1 september 1972.

Idag har jag beställt nya hoods till bromsarna. Tack för länken!

Imorgon tänkte jag beställa däck, det lutar åt Continental Giro, nästan mest pga utseendet, men också för att det verkar vara ett däck som duger för min användning. Jag har också hittat det till bra pris, vilket är bra, då detta är ett lågbudgetprojekt.

Växlarna blev monterade idag och de nya vajrarna är ditsatta.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Denna ska få sig en omgång härnäst:
image.jpg

Här har det stått still ett tag. Mest beroende på att jag nu har väntat på lim till däcken i över två veckor, beställt från Evalds MTB. Pratat med dem flera gånger och det ska tydligen vart skickat till fel del av landet, slut i lager osv... Hoppas att jag fått det idag när jag kommer hem.

Jag tänkte att jag slänger in lite bilder på det jag fick gjort innan det tog stopp.
Sadeln har fått sig en uppfräschning
Bromsvajrar är monterade
Styret har fått sig ny linda
I brist på annat har också fälgarna fått sig en liten polering

bild115.jpg

bild18.JPG

bild30.jpg

bild21.JPG

bild31.JPG

bild24.JPG

Roligt att se! Jag håller på med samma sak på en ganska lika cykel. Min är ngt år äldre så jag har tyvärr andra växlar som klämman är av plast som spruckit.. Korgarna är tyvärr försvunna och bakbroms har jag inte, men eftersom det är pappas gamla hoj så finns säkert sakerna kvar!
Helt rätt att du bara renoverar jag tänkte göra samma sak!

Bra jobbat! Härligt att se gamla klassiker få ett nytt liv, det är verkligen något speciellt med dessa.... tänk att för 10-15 år sedan var det ingen som brydde sig, hur många har inte slutat sina dagar plundrade i skogen eller blivit kastade vid utrensningar av cykelrum...?

Mvh Ulf S.

Har du inget att göra på cykeln medans du väntar på lim kan du ju alltid plocka isär naven och serva med nytt fett? Om du inte redan gjort det förstås.

Kung_Gustaf skrev:
> Vackert! Kul att du kör på i
> originalutförande!

+1000 Roligt att se någon som inte gör hipsterskrot av allt! Verkligen snygg, otroligt avundsjuk!

Drosa skrev:
> Har du inget att göra på cykeln medans du
> väntar på lim kan du ju alltid plocka isär
> naven och serva med nytt fett? Om du inte redan
> gjort det förstås.

Jag har funderat på att göra det, men hittills hoppat över, men jag tror inte jag orkar hålla mig. Speciellt inte nu när det är uppe på tapeten ;)

Några tips? Hur går man tillväga? Hur är det gängat, specialverktyg osv?

Har bara bild på vänstersidan för tillfället...

bild13.jpg

Gubbcyklist skrev:
> Höj upp vajerföraren på diagonalröret något.
> Som det är nu ser vajern till bakväxeln ut att
> vila mot bb'n

Det har du rätt i, ser så ut. Ska kolla på det senare idag.

Nytt fett i hjullager och vevlager är en mycket bra ide, och inte så besvärligt heller.
Hjullager: skruva isär quick releasen och dra ut den, håll koll på de små fjädrarna också. Bak, ta bort frikransen, en avdragare behövs. Ta sedan en nyckel på varje sida och vrid loss de smala låsmuttrarna, håll koll på brickor och distanser hur de är monterade, skruva av på den sida som släpper först, innanför sitter konorna som lagerkulorna rullar emot, när du skruvar ut dessa kommer kulorna så smånigom att ramla ut, håll gärna allt över någon burk eller så för att samla upp dessa, dra sedan ut axeln och samla upp kulorna på andra sidan.
Jag brukar torka av konor och lagerbanor noga med luddfritt papper, kulorna lägger jag i en 2liters glass bytta och häller på lacknafta tills det precis täcker kulorna och sedan droppa i 5-6 droppar vanlig mineralolja. Låt stå en stund, gärna över natten och skvalpa runt lite då och då. Ta sedan upp kulorna och rulla dem på luddfritt papper.

Lägg en sträng med hjullagerfett i lagerbanorna i hjulet, ungefär så mycket att det skulle täcka kulorna, plocka i kulorna och tryck fast dem i fettet, skjut in axeln och montera allt som det satt innan, justera spelet med konan tills dess att du precis kan känna ett litet spel och allt snurrar lätt när du vrider. Lås med låsmuttern. Du kan ha nytta av speciella tunna fasta nycklar här, men ofta går det ändå med lite finurlighet eller någon smal tång, inga större krafter behövs, lite mer än vanlig fingerkraft bara så de låser mot varandra. När det är justerat och klart sätt tillbaka frikrans och quick release.

Vevlager: Öppna den stora räfflade låsmuttern moturs och ta bort den. Bäst är en passande nyckel, näst bäst drivdorn och hammare, nödlösning större skruvmejsel och hammare.
Skruva ut lagerskålen (delen med sexkant) och dra ut axeln med lager, kolla så inga kulor ligger lösa.
Gör rent allt på samma sätt som med hjullagren.
Lager skålen på motsatt sida kan oftast sitta kvar och torkas av med papper från insidan.
Lägg en sträng med hjullagerfett i varje lagerskål och smörj även lagren så fett kommer in mellan kulorna, montera ihop igen i omvänd ordning, juster spelet med lager skålen tills du bara känner ett minimalt spel och lås med låsmuttern, här kan du ta i lite mer eftersom det händer att dessa lager lossar annars.

Mvh Ulf S.

us930 skrev:
> Nytt fett i hjullager och vevlager är en mycket
> bra ide, och inte så besvärligt heller.
> Hjullager: skruva isär quick releasen och dra ut
> den, håll koll på de små fjädrarna också.
> Bak, ta bort frikransen, en avdragare behövs. Ta
> sedan en nyckel på varje sida och vrid loss de
> smala låsmuttrarna, håll koll på brickor och
> distanser hur de är monterade, skruva av på den
> sida som släpper först, innanför sitter konorna
> som lagerkulorna rullar emot, när du skruvar ut
> dessa kommer kulorna så smånigom att ramla ut,
> håll gärna allt över någon burk eller så för
> att samla upp dessa, dra sedan ut axeln och samla
> upp kulorna på andra sidan.
> Jag brukar torka av konor och lagerbanor noga med
> luddfritt papper, kulorna lägger jag i en 2liters
> glass bytta och häller på lacknafta tills det
> precis täcker kulorna och sedan droppa i 5-6
> droppar vanlig mineralolja. Låt stå en stund,
> gärna över natten och skvalpa runt lite då och
> då. Ta sedan upp kulorna och rulla dem på
> luddfritt papper.
>
> Lägg en sträng med hjullagerfett i lagerbanorna
> i hjulet, ungefär så mycket att det skulle
> täcka kulorna, plocka i kulorna och tryck fast
> dem i fettet, skjut in axeln och montera allt som
> det satt innan, justera spelet med konan tills
> dess att du precis kan känna ett litet spel och
> allt snurrar lätt när du vrider. Lås med
> låsmuttern. Du kan ha nytta av speciella tunna
> fasta nycklar här, men ofta går det ändå med
> lite finurlighet eller någon smal tång, inga
> större krafter behövs, lite mer än vanlig
> fingerkraft bara så de låser mot varandra. När
> det är justerat och klart sätt tillbaka frikrans
> och quick release.
>
> Vevlager: Öppna den stora räfflade låsmuttern
> moturs och ta bort den. Bäst är en passande
> nyckel, näst bäst drivdorn och hammare,
> nödlösning större skruvmejsel och hammare.
> Skruva ut lagerskålen (delen med sexkant) och dra
> ut axeln med lager, kolla så inga kulor ligger
> lösa.
> Gör rent allt på samma sätt som med
> hjullagren.
> Lager skålen på motsatt sida kan oftast sitta
> kvar och torkas av med papper från insidan.
> Lägg en sträng med hjullagerfett i varje
> lagerskål och smörj även lagren så fett kommer
> in mellan kulorna, montera ihop igen i omvänd
> ordning, juster spelet med lager skålen tills du
> bara känner ett minimalt spel och lås med
> låsmuttern, här kan du ta i lite mer eftersom
> det händer att dessa lager lossar annars.
>
> Mvh Ulf S.

Tack för tipsen Ulf!

Då är det bara att börja riva isär!

Här har det stått stilla ett tag! Men plockar lite smått då och då.

Jag skulle behöva lite tips och råd. Se bilder nedan.
Hur ska man få ihop detta? Jag har inte testat ännu, men jag anar att det kan bli lite trixigt...
Någon som har några knep?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Först och främst vill jag fråga, om Ni redan har haft baknavet isärplockat och servat det enligt us930:s recept. Har Ni inte gjort det så har Ni till viss del försvårat proceduren.
Första bilden visar drevets innanmäte, som i det här avseendet var onödigt att ta isär p.g.a. de myriader små kulor som finns däri, vars spårförsedda, gängade topp används för att med lämplig avdragare gänga av innanmätet. Därefter nås med enkelhet den förut skymda lagersidan. Poängteras bör här, att avdragare tycks vara onödig i detta fall; ett plattjärn av lämplig tjocklek kan med fördel användas och sättas i ett skruvstäd för att nå samma resultat. Fundera också på om drevet skall återanvändas- ny kedja med gammalt bakdrev gifter sig illa.

RolleW: Jag lämnade bort hjulet för att få hjälp med att demontera, då jag saknar verktyg och sen fick jag tillbaka det såhär. Det jag gjort är att jag gjort rent det du ser på bilderna, det var fullt av torkade rester av gammalt smörjmedel. Så för den sakens skull var det nog inte helt dumt att ha isär detta.

Drevet ska återanvändas, tillsammans med gammal kedja.

Tack för svar!

Snygg hoj. Jag har en nästan likadan, fast min är en 92320.

Vad blir nästa steg med frikransen?
Om du inte får ihop frikransen så säg till. Jag har min original liggandes till ingen nytta.

Kikon: Tack! Fina cyklar! :)

Nästa steg är helt enkelt att få ihop den igen. Det löser sig säkert bara jag testar, men tänkte att någon kanske hade användbara tips innan jag drar igång. Men kan vara bra att veta att det finns saker liggandes, tack!

Jag har en annan uppsättning hjul på gång också, för kanttrådsdäck. Så de ska väl få liknande behandling har jag tänkt...

Det var ett tag sen jag monterade ihop cykeln, men inte lagt in det här. Problemet med bakhjulet löste jag genom att jag gjorde mig ett litet verktyg som höll in de fjädrande delarna, så jag kunde få dit dreven. Se bild.
IMG_3565.JPG

Såhär ser cykeln ut i dagsläget.
IMG_3675.JPG

bsandborgh sa:
F_Falk sa:
bsandborgh sa:
Snygg! Men sänk sadeln. På dessa årgångar av cyklar ska max 10-15 cm av sadelstolpen synas.

Tack! Den ska ner något. Men har man långa ben så har man, oavsett årgång av cykel.

Så mycket jobb på en cykel i fel storlek?

Det är egentligen inte jättemånga timmar nerlagt om man räknar effektiva timmar. Kan hålla med dig dock, men det var mest för att det är kul att ha något att göra, jag skulle tro att cykeln kommer att få stå någonstans, utan att användas speciellt mycket.

Tillbaka
Topp