Crescent Yotta

gnipe

Ny medlem
Crescent Yotta
Tja!

jag har fått möjlighet att köpa mig en Crescent Yotta till ett väldigt förmånligt pris tänkte dock höra vad ni tycker om den cykeln?

http://www.crescent.se/stadscyklar/cyklar/yotta-368-18-vxl/

# Framgaffel Aluminium
# Framväxel Shimano® Tiagra®
# Bakväxel Shimano® Tiagra®
# Växelsystem Shimano® Deore®
# Däck Spectra Ruby X-3 28/622. Reflexlinje
# Hjul/Fälg Alex 622-19 36H
# Nav Formula
# Bromsar Hydraulisk skivbroms. Shimano® Alivio®
# Sadel Spectra, vit/orange
# Sadelstolpe Aluminium svart 27,2x350
# Handtag Svart/orange
# Styre Aluminium 560mm svart
# Styrstam Aluminium svart
# Vevparti FSA, Omega Compact 50/34. 170mm
# Kedjeskydd Roterande kedjeskydd runt vevparti
# Kedja Shimano HG53
# Kedjekrans Shimano® 11-25
# Pedaler Fasten, NW-91K svart

Tack på förhand

Crescent Yotta
Omöjligt att svara på så länge man inte har ett pris (ditt pris) med vilket man kan jämföra andra motsvarande alternativ. Personligen skulle jag troligen välja andra framom denna om jag utgår från normalpriset.

Men det är så hypotetiskt och den viktigaste frågan är nog hur cykeln skall brukas och om den är optimal för det ändamål man tänkt sig.

Crescent Yotta
Främsta ändamålet är att cykla fram och tillbaka till jobbet ca 4 mil sammanlagt samt även lite enklare träning.

Får köpa den för ungefär 50% av rek. ca pris...

Crescent Yotta
Cykeln har stora användningsområden. Jag äger förra årets modell (ser i princip likadan ut), och den har jag använd som hybrid/pendlingscykeln (med ursprungliga 28´´ däck, pakethållare, skärmar), långdistans racer (23 däck, tagit bort pakethållare etc, installerat bockstyrehandtag etc) och vintercykel (med 40´´ schwalbe snow stud). En riktig "all around" cykel alltså om man har lust att pyssla med den. Tiagra och skivbromsar fungerar bra, cykeln är lätt för sin kaliber och ser stilig ut i vit. Jag tycker också att priset är lite hög för vad man får, men själv tyckte att jag kunde lägga till några hundralappar, eftersom jag tyckte att cykeln ser helt enkelt snygg ut :-) Sedan är det också kul att cykeln monteras i Varberg (som också förklarar varför det kostar mer än konkurrenterna...).
DSC_0031.JPG ht=485

Med lvg-däck
IMG_0203.JPG ht=544

Med dubbdäck och skärmar

Senast redigerad av en moderator:
Crescent Yotta
Tack för bra feedback.

Har ju tänkt på det där med dubbdäck också så tillkommer ju några hundralappar men känns ändå som det är värt det då jag får ett bra pris på cykeln.

Crescent Yotta
gnipe skrev:
-------------------------------------------------------
> Främsta ändamålet är att cykla fram och
> tillbaka till jobbet ca 4 mil sammanlagt samt
> även lite enklare träning.
>
> Får köpa den för ungefär 50% av rek. ca
> pris...

Då så. Shoppa loss. :)

Crescent Yotta
Thanos skrev:
> Jepp... beställt från USA

Skön lösning. =) Kommer du ihåg varifrån?

Crescent Yotta
Klaven skrev:
> Thanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jepp... beställt från USA
>
>
> Skön lösning. =) Kommer du ihåg varifrån?

http://www.bikeworldusa.com/product_info.php/products_id/3445

Det kan oxå vara en bra idé att kapa styret några cm på både håll, för ökad racerkänsla.

Senast redigerad av en moderator:
Crescent Yotta
Har länge funderat på nån bra hoj att cykla med året runt, när som helst. Min gamla cityhybrid har jag ledsnat på och den börjar ha gjort sitt också så jag surfade runt lite och hittade bland annat denna tråd. Blev en Yotta 2016 i julklapp till mig själv :)

Har utrustat den med Spectra pakethållare och skärmar. Den kom med 35-slicks men nu sitter det 40-marathon winter (det var lite på håret att få dit dem). Blev inte så jättesnabb nu men väldigt bra som vinterlok! Känns ändå rätt smidig och snabb denna cykel även med denna setup. Finfint! Hoppas på att kunna köra nån cykelsemester på den sedan också. Testade med cykelväska idag och pakethållaren är ganska smal och sitter lite längre bak. Faktiskt rätt bra för väska av mindre sort. Tror på detta.

_C150015.jpg

_1040258.jpg

Tillbaka
Topp