Cresent elder problem.

Tuppa

Medlem
Cresent elder problem.
Hej jag har stött på ett väldigt konstigt problem med min elcykel. Batteriet var laddat och hade 80% kvar efter sista turen i maj. Sen när jag skulle åka i juli så startar inte cykeln batteriet visar fullt och sättet jag i laddaren visar den även att det är fullt. Finns det någon som har stött på liknande problem eller vet hur man mäter batteriet? För verkar som det är för dåligt med ström även när det visar fullt. Knappt 2.5 år gammal cykel och servad efter ordning men svårt att lämna in en defekt cykel för service nu. för övrigt verkar cresent vägra återkoppla på mail och hittar inget telefonnummer till dom. Så tacksam för alla förslag

Bilagor

• 1723473725203135554411055135864.jpg
    1723473725203135554411055135864.jpg
    1 MB · Besök: 34
  • 17234737533777946527558373052132.jpg
    17234737533777946527558373052132.jpg
    855.1 KB · Besök: 31
  • 17234737779484481301901555596847.jpg
    17234737779484481301901555596847.jpg
    1.1 MB · Besök: 32
Cresent elder problem.
Mina svar, kanske dåliga:

* En cykelsservice påverkar ju inte elsystemet. Det är lite kedjebyte, justeringar mm som inte alls har med elsystemet att göra.
* Att låta ett batteri ligga med 80% laddning en längre tid är förmodligen inte hälsosamt för batteriet. Batteriet mår bäst (enligt ett inlägg i en gammal tråd, du får leta själv) vid 50% laddning. Ju närmre ändpunkterna (0% respektive 100%) ju sämre är det.
* Crescent bytte för några år sedan från premium leverantören Shimano, till Bafang/Phylion (Kina) troligen för att få ner produktionskostnaden.
* I några trådar här har det ventilerats problem med dessa system på Crescentcyklar. Verkstäder har rekommenderat motorbyte för ca 7 tkr på några år gamla cyklar. Inte förtroendeingivande för elsystemet.
* Batteridoktorn har i YT videor tagit upp problemen med dessa problem.
* Kontakta Batteridoktorn för en offert, och hör vad de tror.

Cresent elder problem.
Batteri doktorn vill inte ta i dessa batterier vad det verkar som enligt deras videos och enlig hemsidan och varken återförsäljaren eller cresent vill svara på mina frågor eftersom dom kollar batteriet och miltal på service för att få den utökad till 3 år så behöver ju jag få med den informationen från servicen. Skulle vara intressant att se någon som kan mäta. Jag får ut mellan 3-5v när batteriet är full laddat så endast mäter jag fel eller så är det fel på batteriet eller cykelns elsystem.

Cresent elder problem.
Batteri doktorn vill inte ta i dessa batterier vad det verkar som enligt deras videos och enlig hemsidan och varken återförsäljaren eller cresent vill svara på mina frågor eftersom dom kollar batteriet och miltal på service för att få den utökad till 3 år så behöver ju jag få med den informationen från servicen. Skulle vara intressant att se någon som kan mäta. Jag får ut mellan 3-5v när batteriet är full laddat så endast mäter jag fel eller så är det fel på batteriet eller cykelns elsystem.
Ok, jag insåg inte att Batteridoktorn inte ville åtgärda dessa batterier. Om du inte får mer än 3-5 Volt vid mätning verkar batteriet vara slut. Det bör vara 36 volt. Det enda jag kan föreslå om någon kunnig vet hur man skall mäta på batteriet. Ett annat förslag som jag sett, är att fråga någon, exempelvis här, om hjälp med felsökning genom att byta batteri mellan din cykel och en fungerande med likadant batteri. Då kan man utesluta en del felorsaker. Butiken du köpt cykeln från borde ju f.ö kunna ställa upp med den hjälpen, annars bemöter de inte sina kunder speciellt bra.

Cresent elder problem.
Jag väntar fortfarande på svar från ÅF men köptes online så är inte jätte smidigt att åka 35 mil för att eventuellt få service. Ska försöka ringa igen och se om jag får svar denna gång. Finns så väldigt lite information om dessa batterier och cyklar online. Så kommer hålla er uppdaterade här fall någon har samma problem längre fram

Cresent elder problem.
Efter 34 minuter telefonkö till elcykelpunkten så blev jag bestämt avvisad att dom inte vill ha med mig att göra trotts att jag har 3 års garanti via crescent så vill dom inte ta i problemet utan hänvisade mig till direkt till och crescent support och där vekar inte det finnas någon kund support alls.eller telefonnummer

Cresent elder problem.
Efter 34 minuter telefonkö till elcykelpunkten så blev jag bestämt avvisad att dom inte vill ha med mig att göra trotts att jag har 3 års garanti via crescent så vill dom inte ta i problemet utan hänvisade mig till direkt till och crescent support och där vekar inte det finnas någon kund support alls.eller telefonnummer
Lite trist. Jag tittade på Crescent's hemsida, och mycket riktigt de har inget telefonnummer till någon support. Jag såg också att om garantin skall gälla så måste cykeln vara servad enligt deras regler. Lite konstigt, då elsystemet är helt oberoende av normal cykelservice.

I vilket fall som helst så sökte jag på Allabolag, och efter ett tag så hittade jag en sida med kontaktuppgifter till ägarbolaget, http://cycleurope.com/contact#ce-group-companies
Prova att ring numret till Varberg. Det är tydligen där Crescents fabrik i Sverige finns.

Det är lite dåligt av Crescent med sådan support, eller avsaknad av support.

Cresent elder problem.
Jag skickade ett mail och bad dom återkoppla till mig och förklarade mitt problem. Dom hänvisade till närmaste crescent återförsäljare för felsökning helst där cykeln köptes och där sa dom tvärt nej. Även fast jag påtalade deras garanti så tyckte dom att jag skulle lämna in för felsökning. Är inte jätte nöjd över bemötandet från varken crescent eller elcykelpunkten just nu kan jag lova

Cresent elder problem.
Efter många vändor så talade dom om att jag missat servicen med 3 månader eftersom det måste ske inom 1 år från datum då den är köpt. Så nu har jag tagit isär batteriet och mätt och cellerna är okej och ger 40 volt. Fram till bsm men ut från bsm får jag 2v så nu blir det att se om man kan löda förbi kretskortet och hoppas det fungerar eller hitta nytt kretskort vilket verkar omöjligt ?

Bilagor

• 20240814_183145.jpg
    20240814_183145.jpg
    883.4 KB · Besök: 32
  • 20240814_183151.jpg
    20240814_183151.jpg
    1 MB · Besök: 36
Cresent elder problem.
Tack för tipset. Ska ha det i åtanke om jag inte kan komma förbi det helt värdelösa systemet batteriet har. Men måste rådfråga med mer kunniga i området först

Cresent elder problem.
Nu har jag löst problemet hoppas jag. Efter frågat en duktig elektriker på jobbet så lödde jag förbi kretskortet med en extra kabel och varit ute och privat och cykeln fungerat igen. Ska bara kontrollera så den laddar efter jag kört ner batteriet lite men den laddade ju innan så problemet borde vara löst. ??

Tillbaka
Topp