Criteriumlopp i Sverige?

Criteriumlopp i Sverige?
Är det någon om känner till om det arrangeras några criterium i sverige. Vore kul att testa på - så länge man klarar av att vara kvar i klungan - så det vore ju bra om det inte var allt för långt från mälardalen. Jag menar, tappar man efter några varv, vill man ju inte ha åkt bil i 8 timmar förgäves ...

För de som också är intresserade: criteriumcoach.com har börjat lägga ut nya filmer från tävlingar. ( http://criteriumcoaching.com/ )

Criteriumlopp i Sverige?
Gå in på swecyclingonline och sök på kortbana. Criterium brukar i Sverige alltså kallas antingen GP eller kortbana.

Tyvärr rätt sällan loppen arrangeras för annat än elit, och ännu mer sällan de arrangeras för motionärer.

Men det är egentligen bara att beställa licens + chip och åka dit och ösa på så länge man kan.

Criteriumlopp i Sverige?
I Skåne anordnas det ett gäng GP-lopp i Allianstävlingarna. De körs då på Sturup raceway eller Knutstorp.

Om du vill ställa upp gäller att gå med i en klubb som är med i Alliansen samt skaffa licens. Annars körs det en del gatlopp på andra sidan sundet.

Ola

Criteriumlopp i Sverige?
tskogstrom sa:
Är det någon om känner till om det arrangeras några criterium i sverige. Vore kul att testa på - så länge man klarar av att vara kvar i klungan - så det vore ju bra om det inte var allt för långt från mälardalen. Jag menar, tappar man efter några varv, vill man ju inte ha åkt bil i 8 timmar förgäves ...

För de som också är intresserade: criteriumcoach.com har börjat lägga ut nya filmer från tävlingar. ( http://criteriumcoaching.com/ )

Vilken del av landet är relevant för?

Criteriumlopp i Sverige?
Stockholm 3/4-dagars brukar vara minst 1 GP. I år var det 2st, ett på Arlanda Test Track och ett på Scanias testbana.

Rätt säker på att det brukar vara fler som kör på Arlanda.

Criteriumlopp i Sverige?
Skandis GP i Uppsala är kul att se, speciellt optimisterna som blir avhängda första gången uppför Slottsbacken och sedan får kliva av när de blir varvade ett par varv senare.

Criteriumlopp i Sverige?
En vild tanke slog mig nu när jag skulle peka ut Saltimporten i Malmö för en kollega.

För er som kan Malmö.
Hur är trafiken i Norra hamnen på helgerna? Är det möjligt att få till en Crit i framtiden?
Antaligen inte på en skala av Rapha Nocturne som kördes i Cph i 2017 men något liknande.

norrahamnen.png

Criteriumlopp i Sverige?
Om du avser en organiserad, officiell tillställning med förbundets och myndigheters välsignelse...så tror jag att vi kan glömma det.

Men för all del, försök att få till det - samverka med de lokala klubbarna, de har erfarenhet kring vad som behövs för att få/kunna arrangera.

(men inget hindrar ju att du och några kompisar kör högervarv på högervarv i ett ödsligt kvarter...)

Criteriumlopp i Sverige?
Hur är trafiken i Norra hamnen på helgerna? Är det möjligt att få till en Crit i framtiden?

Inte rusningstrafik precis, men en hel del större lastbilar och dragbilar med trailer. Det är vad jag ser när jag besöker mitt företag, som är beläget i din bild, på helgen.

Malmö Raceway i överkanten kan du kanske hyra, där är avgränsat, men det blir ju bara fram och tillbaka.

Criteriumlopp i Sverige?
Ju längre bort, desto bättre, skulle jag tro. Oljehamnen, eller yttersta området utanför Spillepengen, kanske skulle funka. Åk dit och kolla. (Mitt första jobb var på Tärnögatan, dock 30+ år sedan.) Det är bra om man kan slussa in bilar i samma riktning som loppet går.

Criteriumlopp i Sverige?
Om du avser en organiserad, officiell tillställning med förbundets och myndigheters välsignelse...så tror jag att vi kan glömma det.

Men för all del, försök att få till det - samverka med de lokala klubbarna, de har erfarenhet kring vad som behövs för att få/kunna arrangera.

(men inget hindrar ju att du och några kompisar kör högervarv på högervarv i ett ödsligt kvarter...)
Kanske ska försöka slänga in ett par vänster kurvor med ?

Busslinjer är ett stort problem för att få tillstånd.
Du menar generellt visst? Därför hoppades jag att ett hamnområde skulle vara mer OK. I en del industriparker håller ju bussdepåer och återvinningscentraler till men just norra hamnen har jag ingen större koll på.

Kortbane SM i Malmö bakom Stationen förra våren var ganska schysst att titta på.

Det jag efterlyser är väl egentligen ett försök till en liga med poängsystem men det ligger väl ganska långt fram i tiden.

Criteriumlopp i Sverige?
Kanske ska försöka slänga in ett par vänster kurvor med ?
Om du inte har en stängd/avlyst bana är det ur ett säkerhetsperspektiv en klar fördel att inte ha några passager genom korsningar eller med vänstersvängar. Ta med några svängglada kompisar och hitta ett industrikvarter med god sikt genom/över kurvorna och testa.

Liga (ibland med poängsystem) låter som det du har i exempelvis allianstävlingarna runtom i landet. McOlas tips ovan är bra för Malmöregionen.

Criteriumlopp i Sverige?
Hej!

Just GP-tävlingar är lite lättare att få tillstånd för då man kan köra dom på kommunala vägar med mindre trafik. Nu vet jag inte hur Skånetrafiken agerar gällande busstrafiken men om det är som i Dalarna så går det alltid att lösa. ;) Kommunen kan stänga av en väg och då får kollektivtrafik och annat köra andra vägar.

Criteriumlopp i Sverige?
Criteriumlopp i Sverige?
Ju längre bort, desto bättre, skulle jag tro. Oljehamnen, eller yttersta området utanför Spillepengen, kanske skulle funka. Åk dit och kolla. (Mitt första jobb var på Tärnögatan, dock 30+ år sedan.) Det är bra om man kan slussa in bilar i samma riktning som loppet går.
Jag har aldrig använt min mtb på Spillepengen, har du tid och lust att markera ut ett potentiellt område för landsväg?

F.ö. Jag ska försöka styra upp en singel runda runt norra hamnen en kväll och posta video. Återkommer!

Criteriumlopp i Sverige?
Jag har aldrig använt min mtb på Spillepengen, har du tid och lust att markera ut ett potentiellt område för landsväg?

F.ö. Jag ska försöka styra upp en singel runda runt norra hamnen en kväll och posta video. Återkommer!
Nja, nu var det 30 år sedan jag flyttade från Malmö, så saker har väl förändrats. Kollade mest på kartor.

Måndagkvällar går det inga Travemündefärjor, så då kanske något sånt här kunde funka.

1605212906889.png

Lite tråkig sträckning, men kanske lugnt på helgen?

1605213182070.png

Ingen aning om underlaget, men goda chanser till kantvindskörning.

1605213376479.png

Risken är väl att vägunderhållet är eftersatt i hamnområdet.

Senast ändrad:
Criteriumlopp i Sverige?
1:
Nja, nu var det 30 år sedan jag flyttade från Malmö, så saker har väl förändrats. Kollade mest på kartor.

Måndagkvällar går det inga Travemündefärjor, så då kanske något sånt här kunde funka.

1

Lite tråkig sträckning, men kanske lugnt på helgen?

2

Ingen aning om underlaget, men goda chanser till kantvindskörning.

3

Risken är väl att vägunderhållet är eftersatt i hamnområdet.
1:an verkar ju funka bra. Ringen kör KM på den sträckningen. https://www.strava.com/segments/19036704
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 08.56.04.png
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 08.57.56.png

2:an lär ju inte gå att ta sig till då ingen någonsin cyklat där enligt heatmaps
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 08.58.37.png

3an samma sak. Avfallsanläggning med "gate". Ingen som någonsin cyklat eller sprungit där talar för att det inte går att komma åt.
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 08.59.22.png
Skärmavbild 2020-11-13 kl. 09.00.47.png

Mitt råd om du inte är insatt i cyklingen i Malmö är att snacka med de som är. Gänget på t.ex. Musette lär ha stenkoll på allt som gjorts, görs och har ratats när det kommer till tävling, svart, GP, träningstävlingar mm i södra Skåne. Onödigt att försöka uppfinna hjulet igen (och möta samma hinder som andra redan gjort) :)

Edit: Handlar det om att köpa in sig/få tillstånd hos de som äger områdena är det såklart en annan sak och då kan det ju givetvis gå att cykla där även om ingen kan göra det i vanliga fall :)

/ea

Senast ändrad:
Criteriumlopp i Sverige?
Vissa delar av hamnen är tyvärr skyddsklassade så det blir nog svårt att få tillstånd. I dessa publikfria tider så hade det kanske gått.

Har försökt arrangera tävling på Sysavs halvö men det är alltid svårt med dessa stora bolag. Det är enklare att bara säga nej och slippa råka få frågor eller arbete på sitt bord.

För tävling i industriområde är söndagar alltid enklast. I en annan sportgren har vi tävlat mycket på sockerbrukens och flygfältens områden, framförallt de nerlagda.

Fördel hamnar och industri är att det inte finns någon kollektivtrafik, har man otur är där en depå för bussar. Det kan räcka för att ställa till det. Är där återvinningstation - glöm det :)

Criteriumlopp i Sverige?
Mitt råd om du inte är insatt i cyklingen i Malmö är att snacka med de som är. Gänget på t.ex. Musette lär ha stenkoll på allt som gjorts, görs och har ratats när det kommer till tävling, svart, GP, träningstävlingar mm i området. Onödigt att försöka uppfinna hjulet igen (och möta samma hinder som andra redan gjort) :)

Edit: Handlar det om att köpa in sig/få tillstånd hos de som äger områdena är det såklart en annan sak och då kan det ju givetvis gå att cykla där även om ingen kan göra det i vanliga fall :)

/ea

Japps tack för tipset. Såg också på maps att stora delar är avstängda.

Criteriumlopp i Sverige?
SYSAVs GP vore väl något? Miljömässigt samarbete mellan renhållning och cykel.
Men det kanske inte är hälsomässigt att köra där ute.

Criteriumlopp i Sverige?
SYSAVs GP vore väl något? Miljömässigt samarbete mellan renhållning och cykel.
Men det kanske inte är hälsomässigt att köra där ute.

Miljön är det inget fel på utomhus, asfalten är av blandad karaktär i området. Om någon vill göra ett seriöst försök på detta så kan man skicka ett PM till mig så löser jag ett möte med berörd part samt tillträde för att reka om det kan göras en intressant bansträckning.

Tillbaka
Topp