Cross är tydligen det senaste på blå/gröna

Nu blir jag förvirrad erik, vilket inlägg ska jag svara på egentligen?

Jag tycker nog att bensindrivna fordon i skogen är mest idiotiskt.

Det skit väl detsamma om fordonet drivs av muskler, bensin, solkraft eller häxkonst. Så länge resultatet är detta...

15919816.jpg

...känns ju fossilbränsledebatter ganska sekundärt

fredrikw skrev:
> Nu blir jag förvirrad erik, vilket inlägg ska jag svara på egentligen?

Det här! http://happymtb.org/forum/read.php/1/744011

> Jag tycker nog att bensindrivna fordon i skogen är mest idiotiskt.

Ja, dubbel-idiotiskt. Ville bara kolla om det var nöjes-petroleum-brännande eller motorer i skogen det handlade om. Jag tror ju fortfarande lite på det där med elmotorer och framtiden och så. Så jag var noga med att separera de två sakerna, argumenten blir liksom mer framtidssäkrade på så vis.

Fast om man fördömer enduro för nöjes-petroleumets skull så tycker jag man borde fördöma semesterresande också. Jag tvivlar inte på att enduro är bland det roligaste man kan hålla på med, liksom att resa till främmande platser. Och en miljöeldriven MC känns närmare än en snabb miljövänlig resa över halva jorden.

Jag och Superapan borde snart få royalty för att bilden på min cykel och han exponeras så flitigt. Men å andra sidan är ju illustrationen klockren för ämnet. Jag nöjer mig med det.

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag och Superapan borde snart få royalty för att
> bilden på min cykel och han exponeras så
> flitigt.

Eller så borde du hängas ut och skämmas... Se bara vilka spår du har rivit upp, och vi har bildbevis!

MC hör inte hemma i naturen om de inte fått ett område tilldelat sig. Tyvärr minskar dessa möjligheter att utöva enduro. Alternativ blir svartåka eller crossbanor. Svartåka kan leda till att man får tillbaka ett område men att svartåka bland svenssons är ju idioti. Kan upplevas som hotfullt av svensson ätt möta några mc. Jag är emot svartåkning men för enduro.

Att dra in miljöaspekten är tillåtet när man stängt av alla onödiga elkällor (dator, tv, stereo mm)hemma samt sänkt inomhustempen till 15 grader.

Freeride handlar om friåkning och inte att snurra runt samma bana hela tiden... oavsett om man cyklar eller kör motordrivet. Vad man än gör så kommer det finnas folk som inte tycker det är korrekt.
Kör själv trialmotorcykel precis överallt och sålänge man inte spinner så gör det mindre påverkan än ett smalt mtbdäck. Handlar mer om att köra med förstånd och inte störa folk i onödan.
Självklart ska man vara rädd om ett naturskyddsområde. Det är vandringsleder och då är både cyklister och motorcyklister ute på fel spår. Märken i naturen sen... knappast så den är slät och polerad så man kan gå runt och reta sig på att nån kastat grus i blåbärsriset heller.. Kanske ska skjuta av alla djur som gräver i skogen och äter upp växter eller älgar som väger så mycket så det blir gropar i leran...
Att ni bara orkar... lägg ner och stick ut och cykla istället så slipper ni bli osams på forumet.
Hur man än vänder sig har man arslet bak..om man inte drar ner byxorna för då kommer det fram!!

Det verkar som det blivit på modet med MX i hellas igen. I tisdas var det färska mx spår på gröna. Igår var det färska spår hela grönblå varvet. Fortsätter det på samma sätt kommer grönblå bli sliten på de mjukare partierna.

Senast redigerad av en moderator:
BoBbY/PlanetRide skrev:
> Hur man än vänder sig har man arslet bak..om man
> inte drar ner byxorna för då kommer det fram!!

Vänta lite här nu? *snurra runt och trixa för att ibland dra ner byxorna och testa*

Har cyklat en hel del kring Lida Tullinge samt Sörmlandsleden. Vissa avsnitt är helt sönderkörda av Kross/Enduroåkare. Har även mött gäng på c:a 20 st enduroåkare med tillhörande avgasmoln. Ingen höjdare precis. Fö åker väl de oregade oxå oförsäkrade? Såg inte många reg.plåtar i det gänget...

Det är dessutom en sandfälla, som är ett vanligt inslag på CX-tävlingar, inte ett uppkört lerhål.

Jag känner inte till debatten om Hellas, men galet med ett par MX-jonnar där.

Chipsdags på denna tråden.

Tråkigt att de river upp i skogen med högljudda maskiner.

Men för att komma någonstans med problemet så tror jag att det är viktigt
att man samtalar med crossåkarna på ett förstående sätt. Att kalla dem
puckon, idioter eller liknande leder endast till "krig".

Jag förstår att man kan bli jävligt irriterad på dem, men det blir antagligen
bara värre om man visar att man blir förbannad genom att kalla dem saker
eller genom att diskutera på ett bittert sätt.

Jag är säker på att man kommer längre om man är trevlig och helt enkelt börjar
snacka med dem på ett vänligt sätt.
"Tja, grabbar! Skön dag idag, brukar ni vara här ofta?"..

När stämningen är bättre så är det lättare att lägga fram problemet
och försöka lösa det.

Hur ser du på det? Hur ser dem på det? Hur kan det lösas? Vad är det som gäller i Hellas?

swiftness skrev:
> Jag är säker på att man kommer längre om man
> är trevlig och helt enkelt börjar
> snacka med dem på ett vänligt sätt.
> "Tja, grabbar! Skön dag idag, brukar ni vara här
> ofta?"..

Inte alltid som den metoden är att rekommendera...

Från denna tråd http://forum.soe.se/showthread.php?t=35938

Jag gick på sörmlandsleden mellan Alby friluftgård och Tyresta och jag fotograferade ganska flitigt.

När jag står på platsen kommer det två motocrossförare körandes och de passerar senare rakt framför mig och där jag fotograferar och det är då de fastnar på bild. Jag tar några till bilder och byter där efter ort i kameran.

Sedan går jag fram till dem och frågar om de känner till att de kommit in i nationalparken och de svarar lugnt att de känner till det.

Jag går vidare över en spång som ligger över ett kärr och ser en stor spindel och flera ödlor. Då hör jag hur någon går upp på spången och när jag tittar över axeln ser jag hur en av förana är på väg mot mig.

Jag börjar gå iväg då, men då ökar han takten och det gör även jag och börjar springa mot ett par som jag vet befinner sig på andra sidan en udde. Men han hinner ifatt mig och knuffar omkull mig, när jag ligger ner sparkar han mig först över bröstet, sedan ställer han sig på knä på min rygg och slår upprepade gånger mot ansiktet. Jag lyckas dock skydda mig bra då jag landar med ansiktet ned och de flesta slagen träffar mina armar som jag häller över huvudet för att skydda ansiktet.

Jag säger att han kan få minneskortet. Men han slår några gånger och säger att han vill ha kameran, sedan slår han igen bara för att jag inte får fram kameran som hade hamnat under mig, men han lyckas att slita rfam den med våld.

Han ser sedan min GPS, han sliter bort denna så att den går sönder, för jag hade den i en rem runt handleden och han bad mig aldrig att släppa den utan tog den med våld. Sedan slår han några till gånger och säger att han vill ha min mobil, jag säger att jag inte har en mobil, för det är det sista jag vill bli av med och jag vet att den ligger packad på så sätt att han inte kan hitta den.

Sedan hotar han mig, säger att jag skall ligga ner och titta i backen och sedan gå rakt fram. Men innan han gick passade han på lägga lite extra vikt på min rygg och tryckte ner mig mot marken.

MangeO skrev:
> Jilster -> Om du har ett regnr på någon av
> bågarna kan du prova att polisanmäla åkaren
> för skadegörelse eller liknande. Kontakta
> polisen och fråga vad som är mest passande.
>
> H. -> Vilket jävla skitsnack.

Brott mot teränkörningslagen??

rix skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är skillnad på en enduro och en cross och
> en
> > motorcross? Sett från lagen samt påverkan i
> > skogen?
> >
>
> Enduron har ofta lite annorlunda utväxling samt
> belysning, lite andra kåpor kan det också vara.
> Cross och motorcross är ju samma sak. Samma
> påverkan i princip i skogen.

En cross ser ju ut så här

2010GaryFisherPresidio_1140.jpg

Jag hade hoppat på lite mer cyklar av typen i inlägget ovan, den här tråden var lite av en besvikelse för mig.

> swiftness skrev:

Jag är säker på att man kommer längre om
man är trevlig och helt enkelt börjar snacka med dem
på ett vänligt sätt.
"Tja, grabbar! Skön dag idag, brukar ni vara här ofta?"..

>AJ skrev:

Inte alltid som den metoden är att
rekommendera...

Från denna tråd
http://forum.soe.se/showthread.php?t=35938

> swiftness skrev:

"Sedan går jag fram till dem och frågar om de
känner till att de kommit in i nationalparken"

Svårt att veta hur han uttalade sig..
- "Är ni medvetna om att ni kör i en nationalpark!?"

Det finns såklart ingenting som kan försvara idioten
som misshandlade honom och stal hans grejer.

Jag tror iaf fortfarande på metoden att vara förstående och trevlig :)

Tillbaka
Topp