Cross är tydligen det senaste på blå/gröna

Jilster

Aktiv medlem
Har inte varit medveten att detta förekommer och har inte sett spåren tidigare. Vid konfrontation blev stämningen genast lite av den obehagliga slaget. Antar att de fått på moppen tidigare av sura människor. Killarna hävdade till ömsesidig förståelse. Jag påtalade hur puckat det var att köra cross i ett natur reservat varpå de hoppade upp på hojarna och körde iväg.

Helt sjukt!

139_3984Small.JPG ht=480

139_3985Small.JPG ht=480

139_3986Small.JPG ht=480

139_3987Small.JPG ht=480

140_4003Small.JPG ht=480

Kunde följa deras spår hela vägen runt på blå/gröna........

Riktigt illa.. Att de har mage att bli sura när de får kritik för att de kör cross i ett reservat.. Jäkla liv på såna maskiner och som synes blir det fula spår när det gasas. Å sen kommer seniorerna tro att det är "Terrängcyklister" som lyckats riva upp de där spåren..

Det där är inte riktigt seriöst! Vi andra enduroförare för skit för det där... inte kul!

Men med tanke på att många här säger att dom skiter i var man får cykla så skall cyklister kanske inte klaga så mycket...

Edit: Du har ju regplåt på den ena (varför i helvete han nu har kvar den på???) så det är bara att ringa upp och diskutera!

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är dock en viss skillnad i antal
> hästkrafter...

det är en viss skillnad på antalet crossåkare och mtb-cylister i hellas åxå. Ser man på den sammanlagda skadan de olika kategorierna orsakar är vi klart värst.

Var jag en obstinat vandrare skulle jag inte göra någon större skillnad.

Har sett flera crossåkare under ett par års tid som åker omkring på blå-gröna. Blev vid ett tillfälle nästan påkörd av en av dom. Kolla in många av spåren som slitit upp mest kring rötter och stenar, den är knappast någon cykel som trampas av människokraft. Men håller dock med JLarsson, hur vi uppfattar crossåkare kan jag tänka mig att en del som promenerar och springer upplever oss mtbcyklister även om det är en viss skillnad i hästkrafter, avgaser.

JohnTe

Bara dubbelmoral att som cyklist börja whina om crossåkare i skogen. Se det positivt, tillslut kanske fotgängarna accepterar cyklar helt enkelt för att det bara är småpotatis jämfört med crossar...

twinzer skrev:
Blev vid ett
> tillfälle nästan påkörd av en av dom.

Hur många gångare har inte slängt den frasen om oss?

men vänta lite, får man inte bli förbannad på någon som sabbar naturen bara för att det finns vissa som tror att cyklister gör det också? förstår inte riktigt den logiken...

Precis, det var därför jag skrev "...kan jag tänka mig att en del som promenerar och springer upplever oss mtbcyklister". Kan dock fortfarande tycka att det finns en viss skillnad mellan mototfordon och cyklar.

/Johnte

När man lyfter in däckprofiler, hästkrafter, jordmån och ekipagevikt i diskussionen ser jag inget hyckleri i att som cyklist gnälla hämningslöst på motocrosser i Stockholms närmaste naturreservat... skogsfreeride-motocross hör hemma i norrländska skogarna där det går ett Hellas per skalle.

Ur ett traditionellt okunnigt främlingsfientligt perspektiv är förstås cyklar, motocrosser och andra religioner alla exempel på stora hotfulla problem som kan rasera allt.

Jilster -> Om du har ett regnr på någon av bågarna kan du prova att polisanmäla åkaren för skadegörelse eller liknande. Kontakta polisen och fråga vad som är mest passande.

H. -> Vilket jävla skitsnack.

jonzén skrev:
> hur mycket "skada" gör de dock rent biologiskt
> sett? jag vet att de kan skada rötter vilket kan
> leda till röta i träden men då får det köra
> en hel del för att det ska göra någon riktig
> skillnad. detta kan dock även hästar göra. det
> stora problemet som jag ser det är att de låter
> mycket och går fort och således stör
> naturupplevelsen för andra. men fasen. hur många
> stör sig inte på suvar i stockholmstrafiken?
> eller pensionärer på motorvägar? jag tycker att
> vi ska förbjuda allt förutom att sitta på sitt
> rum och beställa mat som körs ut av robotar. då
> kan vi äntligen känna att vi är
> fria...........!

Ur ett nyttjarperspektiv (vilket måstes ses som rätt viktigt i ett reservat bildat för rekreation) riskerar de i mycket högre grad att i längden göra stigar obrukbara för andra än motocrossförare. Där ligger en skillnad mot t.ex. mtb-cyklister.

För att klargöra: Jag tycker inte heller att mx har i ett reservat att göra pga av fart, slitage och buller. Men åtminstone två av de argumenten används av vandrare gentemot mtb. Kollar man slitaget på hällarna i Angarn så är det ganska självklart att mx ställer till irreparabla djupa repor i berget. Det kommer behövas en istid för att slipa bort dem.

Enduro har också tillgänglighetsproblem, särskilt när militären stryper tillgången till övningsfälten, så man kan ju förstå frustrationen i det lägret oxå. Dock ingen ursäkt för att bränna blågröna.

jonzén skrev:
> hur mycket "skada" gör de dock rent biologiskt sett?

Rent intuitivt torde den saken vara ganska lätt utredd;

100_7766_x.jpg

Nog för att ovan gör en sugen på att prova på en Novemberkåsa en dag. Dock ej i Hellas.

mjo, nog för att man ska vara säker på stigens skick, träd kan blås kull och så, naturligt. men när dom där gräver upp dessa diken i stigarna, jag vet inte hur många gånger jag vart nära på att köra åt helvete när man fastnar i spåren.
Annars stör jag mig inte över dom så mycket, till skillnad från oss hörs det iaf när dom kan väntas dyka upp.
Kluvet.

När jag vandrade på Sörmlandsleden i somras var det en sträcka på knappa milen söder om Katrineholm där någon hade kört motocross. Min reflektion är att en motocross måste göra skada som minst 15 mtb-åkare. Särskilt i blötområden verkar motorcyklisterna vrida högerhandtaget i botten med halvmeterdjupa spår som följd. Om man jämför med de skador ett riktigt grisigt xc-lopp gör så är de i alla fall inte lika djupa som efter en spinnande crosscykel. Tyckte riktigt synd om den etappledare på leden som fått sina stigar och spänger förstörda.

Det är precis lika förbjudet att cykla i Hellas som att åka motorcykel i Hellas. Först trotsar ni förbudet själva och så gnälls det på andra som också bara är ute och motionerar och njuter av naturen. Allvarligt?

en motorkrossförare gör samma slitage som ungefär 1000 MTBåkare. iaf om man skall se på slitaget längs nickspåret.

Att det är förbjduet att cykla i hellas är fortfarande en tolkingsfråga, till skillnad från terrängkörningslagen, som är glasklar.

mtbhappy skrev:
> Det är precis lika förbjudet att cykla i Hellas som att åka motorcykel i Hellas.

Nej.

Sen beror det på vad som menas med "Hellas"? Reservatgränsen slutar cirka en kilometer öster om själva Hellasgården. Sen vidtar privatägd mark, där gäller allemansrätten.

Tanterna som blir överumplade i Hellas skiter fullständigt i hur mycket cyklisten eller motorcyklisten sliter på naturen. Båda är precis lika förbjudet. Cykelförbudet är inte alls en tolkningsfråga. Det vet även dom som tolkar det till sin fördel även om dom inbillar sig själva att dom hittat ett kryphål i formuleringen som gör att förbudet inte gäller dom. Vad förbudet egentligen innebär är glasklart för alla och det är det som styr.

Det kommer hur som helst att vara mer förbjudet med:
1. terrängkörning med motordrivet fordon
2. motorcykel utan regplåtar

än att

3 "cykla utanför anlagd väg och stig"

Dessutom i området det handlar om gäller inte punkt 3, vilket alltså gör att det är oändligt mycket mer olagligt att köra motocross än cykel på den här platsen.

Arga tanter har ingenting med saken att göra.

Särskilt som det knappt rör sig någonting annat än vilda djur och något 50-tal mountainbikecyklister i nämnt område.

Peter E skrev:
> Ser man på den
> sammanlagda skadan de olika kategorierna orsakar
> är vi klart värst.

Det tror jag inte......

15919816.jpg

Det går inte, på något vis, att jämföra motocrossåkning och MTB i skogen. Möjligtvis att båda har styre och 2 hjul. Men absolut ingenting annat!

mtbhappy skrev:
> Båda är
> precis lika förbjudet. Cykelförbudet är inte
> alls en tolkningsfråga. Det vet även dom som
> tolkar det till sin fördel även om dom inbillar
> sig själva att dom hittat ett kryphål i
> formuleringen som gör att förbudet inte gäller
> dom.

Är du allvarlig? Det är ju i HÖGSTA GRAD en tolkningsfråga.

erik h skrev:
> ... skogsfreeride-motocross
> hör hemma i norrländska skogarna där det går
> ett Hellas per skalle.

fan h, jag som trodde du var en reko 08
:-(

Vi har nog problem med mx hemmavid för att vi skall ta emot era oxå.

jonzén skrev:
> jag har kört mycket motorcykel i min fars skog
> och det jag kan säga är att om man lär sig att
> köra rätt så blir skadorna inte så stora.
> däremot har jag sett hur mycket 4 hästar på rad
> kan göra om de går lungt genom en vattensjuk
> mark.....

Så Du menar att enda anledningen till att det blir grova rivspår eller diken efter mx-åkare är att de inte har lärt sig att köra rätt?

Jo hej Du. Hoppa och skit så blir det inga högar heller!

jansson99 skrev:
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser man på den
> > sammanlagda skadan de olika kategorierna
> orsakar
> > är vi klart värst.
>
> Det tror jag inte......

> Det går inte, på något vis, att jämföra
> motocrossåkning och MTB i skogen. Möjligtvis att
> båda har styre och 2 hjul. Men absolut ingenting
> annat!

ok Jansson, föreställ dig att du är en sur gubbe i träningsoverall på vandring i ditt älskade hellas. Vad är troligast att du kommer att få se ? Cross eller mtbspår ?

Sura gubbar i träningsoverall ska ha tur om de ser spår efter cross i hellas, det är däremot i stort sett omöjligt att hitta 1 km med stig utan spår av mtb.

cross är självklart förkastligt i hellas. Och självklart sliter en cross mer än en mtb, men det var inte det jag skrev. Sanningen är att som det är idag sliter mtbcyklisterna mer i hellas än crossåkare och hästar. Sura gubbarna bryr sig inte om att du som enskilld mtbåkare sliter mindre än en cross eller häst. de ser hur stigen ser ut och hur många gånger han möter någon av de olika kategorierna på stigen. Och då ligger vi sämst till.

JLarsson skrev:
> Hehe, lyssna på er själva nu och försök sätta
> er in hur en vandrare uppfattar cykling i skogen.

Exakt detta som flög genom mitt huvud när vi mötte vandrare efter båge åkarna dragit Mr Larsson. Där görs det föga skillnad. Till er alla som tyckte att det var en god idé att gå fram och skrapa av en reg plåt från smuts på en illa sinnad förare säger jag bara suck. Släpp tangentbordet och gå ut i den riktiga världen. Och exakt vad ska jag diskutera genom att ringa upp honom senare?

Jag kanske ska uttrycka mig lite klarare så att ni förstår att det inte var riktigt läge att ta en diskussion med dessa människor.

Peter E skrev:
>
> ok Jansosn, föreställ dig att du är en sur
> gubbe i träningsoverall på vandring i ditt
> älskade hellas. Vad är troligast att du kommer
> att få se ? Cross eller mtbspår ?

Du skrev:
Ser man på den sammanlagda skadan de olika kategorierna orsakar är vi klart värst.

Jag menade inte hellas specifikt och Du skrev ingenting om vilka spår som skulle dyka upp oftast.

Peter E -> Är spår detsamma som skador? Klart att det är efter cyklister man ser flest spår i Hellas, eftersom det i första hand är cyklister som rör sig i området. Men är det fråga om skador då? Tycker att det är en jävla skillnad mellan att dra upp spår i lera som flyter ihop igen så snart det regnar, och att mha x antal hästar slita sönder rotmattor och spruta ut grus och sten i skogen.

Jag förstår hur du tänker, men du tänker fel. Du kan inte tillämpa en sådan formel på detta problem, där si och så många cyklister orsakar skador motsvarande si och så många mx-åkare eller ett visst antal vandrare - En bro som kollapsar om man en stridsvagn på 100 ton kör över kommer inte att ge vika den 100:e gången en bil som väger ett ton kör över.

jansson, Ok jag uttryckte mig lite luddigt

smurfrox:
Varför kan jag inte räkna så. Ditt broexempel är ju kass ;) du får hitta på ett bättre

Åk ut i hellas imorgon och se vad som ser värst ut. De två crossåkarnas spår eller alla mtbcyklisters spår. Vad tror du gubben i träningsoverallen ser ?

mtbhappy: snackar vi Nackadelen så är det visst en tolkningsfråga. De enda som kan hävda att det inte är glasklart är de som inte begriper bättre. Jag har diskuterat saken med en jurist som är expert på miljöbalken och med tjänstemän på de förvaltningar från Stockholms stad som har hand om reservatet. Vi är rörande överens om att det är en tolkningsfråga, och att den rimligaste tolkningen är att det är tillåtet att cykla i området så länge man håller sig på vägar och stigar. Och det är den tolkningen som kommer vara den som markägaren (Stockholms stad) kommer driva.

Så visst, tyck att det är glasklart. Men det glasklara i så fall är att det är tillåtet att cykla på vägar och stigar.

I Stockholmsdelen är det sannolikt förbjudet att cykla, och det har inget med reservatet att göra utan det beror på att all cykling i terräng inom Stockholms stad är förbjudet.

För övrigt tror jag större delen av blå/gröna går utanför reservatet. Då gäller alltså vanlig allemansrätt och vanlig terrängkörningslag.

Är det inte så att motorljudet från en motorcykel stör djurlivet? Om inte annat så stör det ju helt klart naturupplevelsen för alla andra som vistas i skogen.

Sweet!
Det blir som regel svintrevliga singletracks där man
kör regelbundet med motorcykel. Cyklisterna i Colorado
var mycket nöjda med att motorkusinerna höll de gamla
kostigarna öppna.

Såg förresten den här fina filmen från Lidingö.
Cyklarna påverkar inte alls underlaget?

Newsboy skrev:
> filmen från Lidingö. Cyklarna påverkar inte alls underlaget?

Men det är ju cykloCROSS!

Tillbaka
Topp