Cross är tydligen det senaste på blå/gröna

Newsboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Sweet!
> Det blir som regel svintrevliga singletracks där
> man
> kör regelbundet med motorcykel. Cyklisterna i
> Colorado
> var mycket nöjda med att motorkusinerna höll de
> gamla
> kostigarna öppna.
>
> Såg förresten den här fina filmen från
> Lidingö.
> Cyklarna påverkar inte alls underlaget?
>

Hehe... Det där är en Beachvollybollplan och skall se ut sådär, fråga PEF.

Annars så... Det är helt uppenbart att Crossåkarna har börjat köra som vi kör i skogen. Längs leder och så. Här i V-tuna så har bara vissa delar varit sönderkörda av MC men på senare tid så ha man börjat köra längs hela stäckan av Roslagsleden på ett sätt som aldrig tidgare gjort. De får hoppa över de partier som går genom hagar för de kan inte ta sig över stängsel med genomgångar på samma sätt som vi MTBeare. Men de kör bara runt hagen och fortsätter vidare längs leden.

Jag lovar er att det sitter en hög med MC-åkare och bara drägglar åt Stigotekets databas (inget ont om Stigoteket dock).

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Hur fan kom de över det uppsprängda diket/bäcken på bortre delen av Gröna???

Jag är glatt förvånad över hur få MX och spår efter dem jag trots allt ser i Hellas och på Erstavik. Det ser ju bra mycket värre ut på de stora lederna både norr och söder om stan. Något vissa bildinlägg i tråden vittnar om.

Newsboy: misstänker att Hellas och Colorado har lite olika förutsättningar... Byt ut MX mot hundägare så funkar ekvationen för mig.

jonzén skrev:
> jag har kört mycket motorcykel i min fars skog
> och det jag kan säga är att om man lär sig att
> köra rätt så blir skadorna inte så stora.

— hmm, det finns ett par avgörande skillnader. För det första är en MC motordriven och har en massa hästkrafter. Där det är svårframkomligt spinner de med hjulen så de kommer igenom stöket och river därigenom upp marken, repar hällar, och trasar sönder rötter. För det andra är en MC tung.

När en MTB inte kommer fram längre bär man den lätt över ett stökigt parti. Man litar till teknik inte till råstyrka. Och den råstyrka en cyklist har räcker inte till att skada marken. En MC däremot bär man inte, för de flesta är det fysiskt omöjligt, istället använder man hjulen och motorn för att komma vidare och då blir det lätt en massa hjulspinn som river upp stora sår. Ett spinnande hjul lämnar enorma avtryck, stora revor och hål, som syns i veckor och månader. På hällar kan en passage göra skador för evigt, el i v f som ngn skrev ovan till nästa istid.

Därmed inte sagt, att det finns skickliga MC-förare som kan minimera skadorna med god teknik.

Lägger till, att jag har alls inget mot MC-sport. Men den hör inte hemma i naturreservat. Ser helst att man har kriteriet "ingen motor" för vad som ska vara tillåtet, hellre än "inget mekaniskt" som man har i vissa delar av USA med påföljd att hästar är tillåtna men inte cyklar.

Newsboy skrev:

> Det blir som regel svintrevliga singletracks där
> man kör regelbundet med motorcykel. Cyklisterna i
> Colorado var mycket nöjda med att motorkusinerna höll de
> gamla kostigarna öppna.

Det känner jag inte igen. Där vi var i Colorado var de föga uppskattade bland cyklister. När det gäller de spår som bildas är min erfarenhet att dessa blir vågiga, av någon anledning jag inte känner till, och inte är någon höjdare att cykla på.

Ytterligare en sak, en tredje sak, som talar starkt mot MC i naturreservat är att de låter fan! Det är ett ilsket och störande ljud.

En fjärde sak är, att okunniga lätt förväxlar spåren efter MCs med MTB-spår och skyller förödelsen på MTB-cyklister.

Med risk för att bli påhoppad men jag körde enduro förr och vi startade en klubb och drev sedan frågan vidare om körning i skogen.
Hör och häpna när länsstyrelsen, som vi var ute med för att få banan godkänd, uppmuntrade till skogskörning.
Man menade att detta skyndar på skogföryngringen, dvs att frön från träd och växter faktiskt sprids på ett snabbare sätt.
Samtidigt är maskinljud inget problem för djuren eftersom dom inte reagerar lika kraftigt för mekaniska ljud.

MEN att åka enduro på en stig är ändå förbjudet då detta är reglerat i terrängkörningslagen....

Jag cyklar inte i Hellas, men där jag håller till så har jag också en känsla av att både motorcyklar och hästar har börjat framföras på fler ställen än tidigare, t ex i motionsspår.

jperss10 skrev:
> Med risk för att bli påhoppad men jag körde
> enduro förr och vi startade en klubb och drev
> sedan frågan vidare om körning i skogen.

Jag tänker inte hoppa på dig. Har full förståelse för att det kan vara skitkul att köra enduro, och jag tycker också att det är viktigt att finns områden för att göra det. Däremot anser jag, att endurohojar inte hör hemma i Lunsen, Hellas, Nåsten och andra reservat. Främst för att de river sönder så mkt.

LTS skrev:
> Jag cyklar inte i Hellas, men där jag håller
> till så har jag också en känsla av att både
> motorcyklar och hästar har börjat framföras på
> fler ställen än tidigare, t ex i motionsspår.

Jo, vi är inne på samma spår. För tio år sen var det rätt lite hästar i busken. De verkade hålla till i sina manéger. Men det har blivit nån slags allmän friluftsboom så ryttare, MC-åkare, cyklister, inlinesåkare (japp), hundägare och flanörer tyker att det är mer "riktigt" att vara ute i spenaten.

Stalle

JLarsson skrev:
> Den inlinesåkare som kör blågröna tycker jag
> mer synd om än nåt annat.

HA HA HA ja jävlar! Jag ser bilder i mitt huvud!

Det är kanske en av de här bilderna Du ser?

http://www.gateskate.com/images.asp?JS=1

air_sm.jpg

Peter E skrev:
> smurfrox:
> Varför kan jag inte räkna så. Ditt broexempel
> är ju kass ;) du får hitta på ett bättre
>

Nej, hans broexempel är ett alldeles strålande exempel. Motorcyklar är kapabla till att göra skador som cyklar inte är kapabla till. Titta på bilderna från novemberkåsan, roslagsleden eller åk ut till närmaste olagliga endurospår (jag kan guida dig till ett i ursvik/kista om du vill) så kommer du förstå att det spelar ingen roll om 100 000 cyklar hade passerat, de hade ändå inte KUNNAT göra den skadan.

Jag kan medela dom som undrade att köra enduro är hejdlöst roligt, men ska man inte hålla sig på endurobanorna måste man köra med huvudet. Att ligga och fara på spår där det finns massa cyklister och andra motionärer är bara pantat. Sen så ska jag inte säga att jag håller med er om att Enduroåkarna i stort är sådana hemska bovar, det är ofta dom som är lite mindre seriösa som åker som det visas här och sen kommer kritiken till närmsta enduroklubb eller i vissa fall crossklubbarna som får ta den stora smällen. Visst finns det alltid rikspuckon men att dra alla över en kam är bara orättvist. Sån här friåkning ger dessutom inget i träningsväg, det är ungerfär som att köra rallybil på en 90-väg.

Jag hänger mycket på SOE.se-forumet och där kryllar det av 08or och jag har aldrig hört talas om att det körs något i Hellas där, utan dom håller mest till i Arlanda och Kista. Visst det är inte godkända spår men dom håller sig iaf på begränsade områden och förslag om freeride på mindre passande ställen brukar buas ner ganska fort. Men någon som känner sig manad och har vuxenkostymen på sig, som inte bara vill kasta bajs kan väl regga sig på SOE och starta en tråd om hur olämpligt det är att köra i Hellas.

Sen måste jag framföra mitt missnöje till er som jämför spåren i hellas och novemberkåsan. I novemberkåsan söker arragörerna sig till surhål för att göra det jävligt samt så körs tävlingen den årstiden då det är som jävligast. Dessutom åker det flera hundra åkare som köra flertalet gånger under en begränsad tid(ca 20 timmar) så tro inte att ett normalt endurospår ser ut så.

/Marcus

Man var ju tvungen att glutta lite på SOE och hittade raskt den här
http://forum.soe.se/showthread.php?t=24371

Och det är från ett område som nästan är ett träsk på grund av all MC-åkning. Det roliga är att det är precis lika oförstående som vi är... Vet inte om det är bra eller dåligt.

Undra vad polisen sa när han ringde in sin anmälan att han hade varit ute och kört olovligt?

Stalle

snoogans skrev:
> Jag kan medela dom som undrade att köra enduro
> är hejdlöst roligt, men ska man inte hålla sig
> på endurobanorna måste man köra med huvudet.

Det är ju knappast det som diskuteras...

> Att ligga och fara på spår där det finns massa
> cyklister och andra motionärer är bara pantat.

Håller med

> Sen så ska jag inte säga att jag håller med er
> om att Enduroåkarna i stort är sådana hemska
> bovar, det är ofta dom som är lite mindre
> seriösa som åker som det visas här och sen
> kommer kritiken till närmsta enduroklubb eller i
> vissa fall crossklubbarna som får ta den stora
> smällen.

Visst lär det vara långt ifrån alla som kör olagligt, kanske är det tom en liten klick rötägg. Men inte är det någon slump att det är lätt att anknyta från crossbanan på järvafältet till endurospåren i kista. Att det många gånger är lerspår från motorcykeldäck på cykelbanan som utgör anknytningen mellan crossbanan och endurospåren förminskar ju inte misstankarna om att det ibland rör sig om samma människor som kör på crossbanor som kör olagligt i "natur" (det är redan så sönderkört i just kista så för mig får de gärna hållas just där).

> Visst finns det alltid rikspuckon men
> att dra alla över en kam är bara orättvist.

Jo, det brukar vara det.

> Sån här friåkning ger dessutom inget i
> träningsväg, det är ungerfär som att köra
> rallybil på en 90-väg.

Man kan köra betydligt fortare än 90 med rallybil på 90-väg... Men visst får man en känsla av att det är ren och skär nöjeskörning och inte träning det handlar om.

> Jag hänger mycket på SOE.se-forumet och där
> kryllar det av 08or och jag har aldrig hört talas
> om att det körs något i Hellas där, utan dom
> håller mest till i Arlanda och Kista.

Hellasåkningen är nog hittills ganska begränsad. Men det är en klart oroande trend när motorcyklar ses i fler och fler naturområden runtomkring i sthlm/landet. Särskillt eftersom skadorna motorcyklarna åsamkar (konstigt nog) ibland tas för skador gjorda med cykel.

> Visst det är inte godkända spår men dom håller sig iaf
> på begränsade områden och förslag om freeride
> på mindre passande ställen brukar buas ner
> ganska fort.

Nu tycker jag iofs att endurospåren i kista är relativt harmlösa. De går precis bredvid motorvägen och skogen kan därigenom knappast åläggas särskillt stort naturvärde. Det som är lite jobbigare är att vissa av dem som kör på dem ibland lägger några repor på nickspåret (mtb-spår) och ibland även på motionsspåren. Detta är alltså i samma skog som vi har fått kämpa för varenda liten stigdragning av en 9km lång cykelled.

> Men någon som känner sig manad och
> har vuxenkostymen på sig, som inte bara vill
> kasta bajs kan väl regga sig på SOE och starta
> en tråd om hur olämpligt det är att köra i
> Hellas.

Det låter som en strålande ide. Fast man får nog vara rätt noga med att man inte bara går och kastar bajs direkt.

>
> Sen måste jag framföra mitt missnöje till er
> som jämför spåren i hellas och novemberkåsan.
> I novemberkåsan söker arragörerna sig till
> surhål för att göra det jävligt samt så körs
> tävlingen den årstiden då det är som
> jävligast. Dessutom åker det flera hundra åkare
> som köra flertalet gånger under en begränsad
> tid(ca 20 timmar) så tro inte att ett normalt
> endurospår ser ut så.
>

Nu togs dessa bilder mest upp i diskussionen kring att cyklar ej kan orsaka lika stor skada som motorcyklar kan.
Här är lite bilder från så kallade normala endurospår:

först kista (relativt harmlöst då området knappast är naturskönt. Likfullt helt olagligt som jag förstått det):
24.jpg

26.jpg

sedan roslagsleden (som är en vandringsled och som tidigare var urskön att cykla. 08xc gick på just den här sträckningen år efter år utan att orsaka mer än byggandet av en stig. Den här skadan har motorcyklarna åsamkat i år.)
15919816.jpg

Kung Stalle skrev:
> Man var ju tvungen att glutta lite på SOE och
> hittade raskt den här
> http://forum.soe.se/showthread.php?t=24371
>
> Och det är från ett område som nästan är ett
> träsk på grund av all MC-åkning. Det roliga är
> att det är precis lika oförstående som vi
> är... Vet inte om det är bra eller dåligt.
>
> Undra vad polisen sa när han ringde in sin
> anmälan att han hade varit ute och kört
> olovligt?
>
> Stalle

Läs längre ner i den tråden. Ett jon tyckte att de skulle anmäla markägaren till farbror blå i egenskap av cyklister...

Kung Stalle skrev:
> Man var ju tvungen att glutta lite på SOE och
> hittade raskt den här
> http://forum.soe.se/showthread.php?t=24371

Han borde vara glad att det var en 4 mm vajer och inte pianotråd, i det senare fallet hade han blivit av med huvudet.

Jag håller som sagt med er, kan dock inte uttala mig om specefika fall då jag kommer ifrån Blekinge och inte kan Sthlmsområdet utan jag tänkte mest säga mitt då jag har inblick i båda sporterna och kanske ser det från ett annat perspektiv än de flesta här inne.

Kung Stalle skrev:
> Undra vad polisen sa när han ringde in sin
> anmälan att han hade varit ute och kört
> olovligt?

Jag tror inte polisen skulle bry sig så mycket. Förut när jag var ute och körde enduro på ställen där det kanske inte var full tillåtet hände det nån gång att man såg en polisbil och det var ju inte som att dom stannade eller ens saktade in. Jag tror att dom har viktigare saker för sig än att jaga hojåkare. Köra enduro i skogen är ett obetydligt skitbrott som inte prioriteras. Lite värre brott än när vi cyklar genom Tyresta t.ex. men inte särskilt allvarligt.

Att däremot hålla på och spänna vajrar och jälvas är ett ofog. Det kan garanterat vara livsfarligt, borde klassas som mordförsök och dessutom är det förbannat lömskt att rigga fällor på det där sättet. Samma sorts människor som sätter rakblad i vattenrutschkanan och ankrar spett under hopptornet.

De som kör i Hellas är antagligen rötägg eller snorungar (=rötägg?). Väldigt dumt ställe att köra enduro på.

1) Ni måste lära er en sak: det där är inte cross-hojar utan enduro-hojar på bilderna! Kan bero på att många här bara försvarar sin sport utan att vet så mycket om andra, på samma sätt som vandrare klagar på MTB...

2) En annan sak att tänka på: jag försökte hitta var novemberkåsan hade gått året efter och hittade inte spåret.

3) Sånna hojar för inget oväsen; det är ljuv musik!

För den skulle har jag aldrig haft en tanke på att köra svart-körning ute i skogen med enduro. Det skulle vara som att köra landsväg med MTB; inget kul helt enkelt!

triple skrev:
> 1) Ni måste lära er en sak: det där är inte
> cross-hojar utan enduro-hojar på bilderna!

Skit samma. Att bränna upp petroleum i nöjessyfte är lika förkastligt vad man än kallar det.

Markus F skrev:
> Motocross är ett övergående fenomen. Det finns
> inte en jävel som kommer att ha råd med bensin
> om några år.

Jorå, i o m att den börjat bli så dyr så kommer alla möjliga substitut att bli lönsamma.

jonzén skrev:
> mytis: orkar inte leta upp bilderna nu men jag är
> med på liknande bilder från kinnekulle, dock var
> det inte något endurospår. det var naturen. du
> vet, den kan vara blöt, brun o kladdig ibland.
> som ett par kalsonger typ. ibland är de torra..
>

Jorrå, jag vet att det kan vara kladdigt ibland.
Men studera roslagsledbilden ovan ett par ggr till. Där är nu en dryg mil (?) sönderkörd (eller vad man vill kalla det, det ser ut som på bilden) av enduromotorcyklar. Den sträckan hade tidigare klarat sig ifrån större slitage trots att bla 08xc (långloppet med flera hundra startande du vet) gick där alla (?) åren och att den varit anlagd som vandringled ett stort antal år. Sedan åker ett mindre antal enduros och/eller crossar (många kör olaglig enduroåkning med vanliga crossar, det har jag sett med egna ögon många gånger) på samma sträcka några gånger en ganska torr höst och helt plötsligt ser det ut så där. Det är kanske därför det är förbjudet med motorcykelåkning i terränglådan medan det (om inget annat är sagt) är tillåtet med cykling, eller vad tror ni?

Sedan skall man i rättvisans namn säga att roslagsleden är dragen av ett gäng fyllon. Den går nere i sänkorna (lera) istället för uppe på höjderna. Men det är besides the point, tycker åtminstone jag.

helt rätt. de har lika mkt rätt som cyklister att vara där. lite väl mkt bmx vs skate över det hela. skulle hellre se att bara crossar fick köra i hellas.

rix skrev:
> helt rätt. de har lika mkt rätt som cyklister
> att vara där. lite väl mkt bmx vs skate över
> det hela. skulle hellre se att bara crossar fick
> köra i hellas.

Skillnaden är att det är olagligt enligt terrängkörningslagen att köra motorfordon utanför vägarna medan det är tillåtet enligt allemansrätten att cykla i spenaten. Så det beror väl på vad du menar med "rätt" men om du menar "korrekt enligt svea rikes lag" så har du fel.

Hähä en H2a i terrängburken. Här är en till odugling

Människoapan har ett konstant fixerat behov av att
åka runt i plåtlådor A -> B

Går bränslepriset upp ser människoapan till att fakturera
sina medmänniskoapor lite mer varje månad för att kunna
"täcka ökade kostnader"

Markus F !

"Skit samma. Att bränna upp petroleum i nöjessyfte är lika förkastligt vad man än kallar det."

Vänligen beakta den totala miljöpåverkan av att exempelvis
brassa ner med jetflygplan för nöjescykling i Alperna :)

Vad är skillnad på en enduro och en cross och en motorcross? Sett från lagen samt påverkan i skogen?

Min erfarenhet är att det körs mer motordrivet ju färre muskeldrivna det färdas på stigen. Bästa sättet att hålla motordrivet borta är att använda stigarna helt enkelt.

Newsboy skrev:
> Markus F !
>
>
> "Skit samma. Att bränna upp petroleum i
> nöjessyfte är lika förkastligt vad man än
> kallar det."
>
> Vänligen beakta den totala miljöpåverkan av att
> exempelvis
> brassa ner med jetflygplan för nöjescykling i
> Alperna :)

Enligt källor åkte hr Maskros buss. Enda sättet att få med sig fulöl hem.

Mr Handley skrev:
> Vad är skillnad på en enduro och en cross och en
> motorcross? Sett från lagen samt påverkan i
> skogen?
>

Enduron har ofta lite annorlunda utväxling samt belysning, lite andra kåpor kan det också vara. Cross och motorcross är ju samma sak. Samma påverkan i princip i skogen.

Newsboy skrev:
> Vänligen beakta den totala miljöpåverkan av att
> exempelvis
> brassa ner med jetflygplan för nöjescykling i
> Alperna :)

en stor skillnad är att det ena är idiotiskt, det andra bara lite onödigt.

Tanken är dock intressant. Det är otroligt kasst att flyga för miljön, det är bättre att bila ner till alperna om man är två eller fler i bilen. Är man fyra är det nästan miljövänligt, speciellt om man jämför med att flyga.

Å andra sidan så åker väl flygplanet ändå om det bara är ett fåtal som gör samma sak.

Edit: felknapp

mytomspunnen skrev:
> rix skrev:
> -------------------------------------------------------
> > (Ingenting värt att återge.)
>
> (Ett onödigt seriöst svar.)

Mata inte trollen. (Reggad idag, har skrivit ett enda inlägg, uteslutande för att provocera.)

fredrikw skrev:
> Newsboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vänligen beakta den totala miljöpåverkan av
> att
> > exempelvis
> > brassa ner med jetflygplan för nöjescykling i
> > Alperna :)
>
> en stor skillnad är att det ena är idiotiskt,
> det andra bara lite onödigt.

Japp, mycket vettigare att köra lite i den lokala skogen än att ta bilen/flyget till nåt berg där man kan cykla. Enda nackdelen är att det är olagligt. Annars hade man ju sålt cykeln på 5 blanka ;o

smurfrox skrev:

> Mata inte trollen. (Reggad idag, har skrivit ett
> enda inlägg, uteslutande för att provocera.)

Inte för att provocera, det är vad jag tycker.

fredrikw skrev:
> en stor skillnad är att det ena är idiotiskt, det andra bara lite onödigt.

Båda är klart onödiga, men vilken är idiotisk och vilken är det inte?

Och om crossen skulle gå på solkrafts-el, vad gäller då?

Tillbaka
Topp