Cross bromsar

Ecke

Aktiv medlem
Cross bromsar
Någon som har koll på sk. "cross bromshandtag". Är det samma vajer och hölje som används som till STI-reglagen?. Det ser nästan ut som om vajern går igenom "cross bromshandtaget". Det borde innebära att de vanliga bromshantagen rör sig innåt när man bromsar med "cross bromshandtaget". Eller? Någon som vet?

g2_cx_bromsar.jpg

En fråga till medan jag håller på: en sk Travel Agent kan man använda om man har STI-reglage och Cantilever eller V-broms. Men hur funkar den?
4859901107.jpg

Min Cross ska bli mera Cross!
/Erik
[Edit]det heter ju handtag![/Edit]

Senast redigerad av en moderator:
Cross bromsar
Det är samma innerwire men höljet är delat vid handtaget, handtaget spänner wiren genom att dra isär ytterhöljet. så sti-reglagen rör sig inte.

Cross bromsar
museew Skrev:
-------------------------------------------------------
> Snälla inte v-broms.

Nej, det blir Canti och därmed inte någon Travel Agent! Tack för infon Dane.
/Erik

Cross bromsar
Man kan använda V-bromsar på en Cross. Fast då måste det vara små sådana såsom Tektros Mini V. Det är inte så snyggt men rätt smidigt med vajerdragningen.

Cross bromsar
Tektros MiniV verkar funka sådär om man läser i olika forum på nätet. Samma sak gäller Travel Agent. Det är på gränsen och man måste justera dem väldigt nära fälgen = väldigt känsligt för oraka hjul.

Cross bromsar
Jo förvisso. Tektros Mini V KAN fungera men har man otur med måtten så fungerar de ej samt är de som du påpekar lite känsliga för oraka hjul. Jag har valt använda dem eftersom det underlättade vajerdragningen för min del och jag har fått dem att fungera bra.

Cross bromsar
Min travel agent funkar utmärkt!
Förstår inte att folk har problem. Den var lite bökig att installera men jag tycker att när man väl fått igenom vajern på ett korrekt sätt funkar det lika bra som en "vanlig" v-broms uppsättning...

Tillbaka
Topp