"cross däck" till MTB

peterwis

Ny medlem
"cross däck" till MTB
Tjenare,

jag har en fantastiskt snygg gammal mountainbike med stål ram, Marin Bear Valley, som jag tänkte rusta upp och göra om till något cross liknande. Min fråga är hur smala däck går på vanliga mtb fälgar och vad är det för dimensioner som man skall leta efter. Jag har tänkt mig den som pendlarhoj och "cross" för tidig vår, sen höst cykling. Det enda jag känner att jag behöver göra är att byta däck och byta till ett bockstyre - men det kanske är mer man behöver göra för att den ska se schnugg ut :-)

Peter

"cross däck" till MTB
Förstå ändå, hur bakfram det har blivit! Förr när ungar drömde om "crossdäck" till hojen, då hade man ännu inte sett några bmx-ringar.. Man önskade att det hade funnits grovt och nabbat, men icke. Man fick fortsätta drömma om motocross-hojar istället.

Nu är "crossdäck" mer som de kioskracerdäck, som kasserades i.o.m. introduktionen av den snabbt övergående leksaksflugan: mtb.. Så omoget att komma på, när man börjat gymnasiet. Väx upp!

-Allting går att sälja med mördande reklam! ;-) Oj, bockstyret gick av, har du ett vattenrör? Se, en hybrid! Åh, vad händer om vi kastar bakväxeln? Uuuuh! Spännande. Singel...
Modda på bara! Huvudsaken du blir nöjd med resultatet. Säkert kommer ngn. affärsinriktad gubbe att sno åt sig äran och pengarna , för det solklara alternativet. Lite udda lack bara, och voila! Succé.

Senast redigerad av en moderator:
"cross däck" till MTB
"Vanliga" mtb-fälgar är väl inte direkt breda, crossdäck är väl oftast åtminstone 28 mm upp till 35 mm så det ska nog inte vara något problem. Det finns dock inte så mycket att välja på, det mesta är hybridorienterat. Hutchinson har 26" versioner av sina crossdäck dock, finns säkert nånstans ute på stora nätet.

"cross däck" till MTB
Intressant!

Hat funderat i samma banor, så kommer du och är på gång redan.Att fixa till en sjysst grussprättare av sin gamla mtb med 26"-hjul men utan "ballongdäck".

Uppdatera gärna tråden med hur det utvecklar sig, gärna bilder.
Har du funderat på utväxlineg bak map transportsträckor landsväg?

Lycka till!

Tillbaka
Topp