Cross eller Racer - hjälp mig!

stefanbo

Medlem
Det blir mycket frågor ikväll, men är man köpsugen så är man...

Jo, är i tagen att köpa ny cukel och är i valet och kvalet mellan cross och racer. Jag har tidigare bara kört (tränat och tävlat) i MTB (XC och LL), men förvisso nött rätt mycket landsväg med dem. Nu är jag alltså sugen på att kunna blåsa på lite på landsvägen och eventuellt kunna köra nåt lopp som tex vätternrundan.

Det som talar för en racer är att det är SNABBT och LÄTT, det är ju det jag ville ha från början. MTB'en har jag ju kvar när jag vill grisa i skogen eller ha mer rullmotstånd... Frågan är om jag kommer känna mig begränsad?

Cross verkar ibland som det perfekta valet, lagom liksom ;-). Man har en relativt smäcker cukel som man kan sätta på ett par snabba däck på om man vill nöta asfalt. Samtidigt är man inte begränsad av asfalten - när man ser den där finfina grusvägen eller stigen så kan man vika av med crossen (något som kanske inte är att rekommendera med en racer ;)).

Så, hur ska jag göra - HJÄLP!

Jag vet att det skrivits tonvis med snarlika trådar i ämnet, men nu gäller det mig (samt att jag är lite lat och inte så bra på att söka).

Kom gärna med egna erfarenheter och subjektiva förslag. Tilläggas bör väl att min smärtgräns för denna instegscukel går vid max 15 laxar, gärna något under...

stefanbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Man har en relativt smäcker cukel som
> man kan sätta på ett par snabba däck på om man
> vill nöta asfalt. Samtidigt är man inte begränsad
> av asfalten - när man ser den där finfina
> grusvägen eller stigen så kan man vika av med
> crossen

Racercyklar brukar dessutom vara gjorda för att det ska finnas en bil med reservhjul bakom, och det är sällan jag varit med om det. Crosscyklar är mera "real world".

men ahhhhh!!! Kom med nåt matnyttigt och torrt ist. Håller med om att i slutändan blir det ändå som hjärtat vill, men som student är "i slutändan" inte inom överskådlig tid...

stefanbo skrev:
> när man ser den där finfina
> grusvägen eller stigen så kan man vika av med
> crossen (något som kanske inte är att rekommendera
> med en racer ;)).

Har du väl en gång upplevt tjusningen med racer på asfalt dvs farten, lättheten etc kommer du inte känna något sug längre efter smutsig och trögrullad grusväg :-)

Valet är enkelt, en renodlad racer och inga konstiga kompromisser ;-)

/Anders

Det "matnyttiga" svaret är att ingen annan kan bestämma än du själv. Är du sugen på grusvägarna är det definitivt en cross du ska satsa på. Samtidigt vet jag att en av innehavarna till en av cykelbutikerna i Stockholm alltid hojar på sin lvg-hoj, även på vintern, med 23 mm slicks utan dubb. Smaken är som baken :-).

Och bra svar där på slutet, det börjar väga över mot racer tror jag... Men ändå en lite följdfråga innan crossdrömen crossas ;). Kan man klämma dit en bra tid runt 9h på vättern med en cross runt 10kg eller det bara pannkaka av det? Har aldrig åkt vättern tidigare.

Jag hade satsat på en racer. Precis som PerJ ogillar jag kompromisser. En racer köper man för att flyga fram över asfalten och då skall det så som du skriver vara snabbt och lätt (och styvt) och lite av det får du ge avkall på med en CX.

Jag har förvisso själv en CX men använder den i första hand som vinterracer. När jag kör lvg har jag då aldrig känt något behov av att vika av och in på några grusstigar. Nu vet jag inte hur det ser ut i dina trakter men jag tycker nog att det finns tillräckligt många mil asfalt i det här landet för att man inte skall känna sig begränsad.

/elling

Kan man säkert (åka fort med cross alltså). Inte jag, men säkert andra ;-). Har en polare som åkt på 8.29 med gammal stålram...

Senast redigerad av en moderator:
Hmmmm, börjar tippa över rejält mot racer nu grappar... Cross kan vänta, jag har ju faktiskt min skogsnymf kvar... Då gäller det bara att få finansieringen fixad, inte det lättaste. Får kolla i madrassen eller trolla med knäna kanske ;-)

Klart det är en racer du ska ha! Det är bara att välja om du vill cykla asfalt eller grus. Racer för asfalt och mtb för grus och annat. När man köper en racer så är det inte bara en snabb asfaltscykel man betalar för. Det är mkt känsla! och jag lovar att det är värt det.

Ytterligheter är roligast, antingen kör man i skogen eller så kör man på landsväg. Jag njuter fullt ut av slingarande landsvägar med mina smala 23mm däck på räcern och saknar inte alls grusvägarna när jag är ute på en sådan runda. Kör jag i skogen så är grusvägarna oftast bara "tråkiga" transportsträckor till alla roliga stökiga stigarna, så där saknar jag inte grusvägar heller... ;-)

En cross är optimal för vad den är gjord för, samt pendlingscykling i blandad terräng(hej Jubelero!). Rätt sak på rätt plats, det ger mest upplevelse för pengarna.

/Leo

Tycker detta är en spännande fråga! När jag själv var i samma situation 2004 så lånade jag en racer och körde vätternrundan (12h 17 min) och blev så lockad att jag köpte en egen. Då visste jag inte att cross fanns. Den var en enkel tiagramaskin från Nishiki som funkade väldigt bra och som tog mig runt vättern 2005 (9 h 9 min). I höstas unnade jag mig en hottad Mares cross från focus som jag kört ett par hundra mil med sen dess. Den har en styvare ram än min Nishiki och jag upplever att jag är snabbare på den än jag var på min tiagraracer. Detta trots 35 mm racing ralph däck och 46/36 12-27. Baserat på det så tror jag att ett däckbyte skulle ta mig runt vättern minst lika fort. (Iofs en haltande jämförelse för min focus är ju en bättre cykel än min nishiki med tanke på att den ju är mer än dubbelt så dyr) Eftersom jag gillar roliga cyklar så bygger jag nu en fin racer dessutom, men min slutsats är att det för tränings och motionsloppssyfte funkar lika bra med en cross som med en racer plus att crossen blir mångsidigare på många sätt. Blir du sugen på att tävla på landsväg så är racern ett bättre förstaval men crossen är helt enkelt vettigare att träna på för att du kan köra i sämre förhållanden. Snitthastigheter över trettio på crossen är inga bekymmer. Nu ska det sägas att jag mest kör min cross på asfalt men turerna längs göta kanal (grusväg) är ju suveränt trevliga och där funkar inte racern. Alltså: Cross!

Jag ser inte riktigt på vilket sätt en cross är sämre än en racer på landsväg. Visst, en liten liten aning sämre luftmotstånd kanske pga bromsarna och bredare gaffel, men annars?

Beroende på var man bor så kan det vara helt otroligt mysigr att knyta ihop grusvägar och landsvägar och kanske till och med enklare stigar till långa turer. Jag körde sådana rundor nästan varje dag i somras när jag var på Gotland - där är det helt perfekt med en cross och det ger helt klart mera fartkänsla att blåsa på i 30 blås (hade alltid som mål att snitta 30 på turerna) på grusvägar och "doubletrack" traktorspår.

Här hemma ser det helt annorlunda ut, grusvägarna slutar oftas med en vändplan och crossen dubblar mer som pendlarfordon.

Med 23mm landsvägsdäck på (fälgarna med campanav och Open Pro-fälgar) tog den mig runt vättern på 11 timmar och jag kan inte säga att jag kände mig begränsad av att det i teorin var en cross.

Jag körde förresten med ett par gamla MTB-SPD-pedaler på crossen förra året, undrar om det också gjorde mig långsammare? Nu är det äggbeaters.

Gaaah var du tvungen att sabba allt Jomper ;-) Sitteri samma sits som Stefanbo och efter att ha läst tråden satt jag i princip med musknappen hovrandes över beställknappen på en ny racer. Men efter att ha läst ditt inlägg så funderar man kring Crossen igen :/

Denna eviga beslutsångest.........

Fler synpunkter kom igen! Å ena sidan känns det som att MTBn räcker fint för stigar och stök så egentligen borde man komplettera med en ren racer men samtidigt verkar ju Crossen lämpligare för att pendla och leka lite småstigar utöver det rena asfaltsnötandet....

Man kanske skulle singla slant??

/C

glitch skrev:
>
> Denna eviga beslutsångest.........
>
> Fler synpunkter kom igen!

Räser är sexigare. Kråss är vettigare.

Funderar också på att skaffa racer för lite motions turer och pendling i sommar, egentligen söker jag någon gammal billig stålracer för att investeringarna på de andra åken är rätt höga som det är nu :-I

Men nu är det så att jag bor långt ute på landet där kråkorna vänder och detta innebär cirka 4km grusväg för bara för att komma till och från asfalt, klarar en racer (gammal stålis) av detta rent hållbarhets mässigt eller det blir mer strul än lycka?

Leo skrev:
> Ytterligheter är roligast, antingen kör man i
> skogen eller så kör man på landsväg.

Well said! Cross ter sig för mig helt fullständigt meningslöst, har men en juste mtb och en juste racer tillför en cross inget - kommer i alla lägen (utan p*sstrist grusväg, som man ändå skyr som pesten ;-) vara 2:a efter någon av dessa.

JayJ: Har du sett Paris-Roubaix...? Pallar lätta hojar den kullerstensmassakern, kommer du inte ha några som helst probelem på grusvägen... problemet kommer av däcken snarare som inte gillar all sten.

På vilket sätt skulle den inte hålla?

En gammal stålracer kan mycket väl dubbla som cross egentligen. Bromsarna och ramen brukar ha mer plats för lite större däck.

Som sagt, om man kommer kunna njuta av att kombinera landsväg/grusväg/stig eller inte beror nog mycket på hur man bor.

Tack för de svaren, då kör jag på som planerat.

Är inte så hemma på gammla stålracers av stil så jag söker mest efter Peugeot p.g.a. att polaren ködre på sådan för en sådär 15-20 år sen och jag tyckte den var så fin, kan ni rekomender något annat att kolla efter?

Det går ofta bra att köra racer på grusvägar, och det är dessutom helt sjukt roligt.
Man lär sig också att sitta avslappnat och balanserat på cykeln (vingel och/eller
krampaktigt grepp i styret == vurpa).

(Visst, man punkterar ju lättare än på asfalt, men det är det värt).

Haha, det har du rätt i. Har iof inte rakat sedan nåt år, då cyklingen legat på is, men köper jag en racer är ju rakat enda alternativet... ;)

Ahhh, jag var ju helt säker på racer när jag gick och sussade igår kväll, nu har pendeln svängt igen. Fuldagar på våren och hösten känns crossen mer optimal. Eftersom jag aldrig haft en egen racer så vet jag inte men, vad jag dock vet att jag kan vara rätt så vårdslös med mina cyklar och då kanske en cross klarar sig bättre...?

Då racer nu cross?
faglumsolleron.jpg

Gösta Fåglum rockar!

Så länge det bara handlar om grusväg fungerar ju en landsvägshoj alldeles utmärkt - enda nackdelen är att cykeln blir lite skitig. Däremot skulle jag inte ta ut den i terrängen - men det verkar ju inte vara fallet här.

Så - för grusväg behöver man knappast en cross.

Jonas skrev:

> JayJ: Har du sett Paris-Roubaix...? Pallar lätta
> hojar den kullerstensmassakern, kommer du inte ha
> några som helst probelem på grusvägen... problemet
> kommer av däcken snarare som inte gillar all sten.

Hmm. Paris-Roubaix ja. Där ganska många av deltagarna kör med grövre däck och jag har sett flera som använder Cantileverbromsar. Saecoteamet körde med Head-Shok för några år sedan. Och det är dessutom en av dom tävlingar som anses som svårast att återhämta sig i från och där det byts hjul lika ofta som kanyler.
Det är världens mest vältränade atleter som sliter ut sig på dom kullerstenarna, och jag tror inte att dom räknar med att cyklarna ska hålla för så mycket annat än just den tävlingen. Men dom får betalt för att cykla där, och hojarna är gratis.

Om man däremot själv betalar sin cykel, och dessutom kan tänka sig att lägga ut en hyfsad summa pengar för att åka till dom flandriska pavéavsnitten för att cykla på klassisk mark så är det nog bättre att välja en cykel som är lite tåligare. Mavicbilen ingår tyvärr inte för privatpersoner.

Edit:
En bra länk: http://www.roadcycling.com/news/article1024.shtml
"This year at Paris-Roubaix, the Pinarello bicycles of Flecha (3rd this year), Cancellara (4th last year), and Baldato of the Fassa Bortolo team were bikes developed specifically for this race in order to provide the best solution for Sunday's Hell of the North. Together with Flecha, Cancellara, and other Fassa Bortolo team members who started Sunday's 103rd edition of Paris-Roubaix, Pinarello created a special model that's a mix between a regular road bike and a cyclocross model."

pinarello_cross_bike_paris-roubaix_closeup_001.jpg

Med en racer är det svårt att köra sådana här rundor:

cx_full.jpg

Och en cross med racerdäck blir precis lika snabb som en racer (så när som på typ 500gram). Crossen är också fin att träna på när man inte vill ta ut sin italienska finracer i skitvädret. Men jag skulle själv inte vilja vara utan en racer. Jag kör ju mest landsväg. Här är min fulcross:

cx_racer.jpg

Den stora frågan är nog hur roligt du tycker det är att köra landsväg.

/Kevin

Aaaaaaah! dessa härliga I-landsproblem, välja cross eller lvg.
Själv har jag både och. Älskar att köra "racer" på grusvägar och skogsstigar med cyclocrossen, men älskar också långa "medvindspass" på slät asfalt. Fördelar med båda.
Om jag skulle välja endast 1, så väljer jag nog racern.
r1000t_01.jpg

Framför crossen.....
xr800.jpg

Markus F skrev:
> Om man däremot själv betalar sin cykel, och
> dessutom kan tänka sig att lägga ut en hyfsad
> summa pengar för att åka till dom flandriska
> pavéavsnitten för att cykla på klassisk mark så är
> det nog bättre att välja en cykel som är lite
> tåligare. Mavicbilen ingår tyvärr inte för
> privatpersoner.

En bra racercykel tål pavé utan problem, dock blir det
lite bekvämare om man kompletterar med lite bredare däck
eller minskar lufttrycket lite.

Det är sant att Paris-Roubaix ofta köra på speciella cyklar,
men på i stort sett alla andra tävlingar i Belgien (där det
ofta körs på väldigt dåliga vägar) används "vanliga" racers.

tänk också på att proffsen dammar in i arenbergskogen i 60 km/h och att dessa pavepartier är rena rama hellasterrängen i jämförelse med vanliga grusvägar.

Det går finfint att köra racer på grusväg. Precis som nån ovan här skrev, det är tom roligt. :) Så länge du i huvudsak håller dig till asfalt så ser jag ingen fördel med cross. Och punkteringsrisken är överdriven..

Näst sista etappen i Girot -05, uppför Colle delle Finestre.. Den grymmaste och coolaste etappen alla kategorier på väldigt många år..
70.jpg

67.jpg

57.jpg

Det finns väl lite andra skillnader än att crossen har cantibromsar va... Crossen har ofta högre vevparti vilket göra att man sitter högre över marken. Crossen är ofta kortare (mer upprätt sittställning). En cross har längre kedjestag (lite segare och inte samma kvickhet). Så det är lite skillnad, om det sen gör nån skillnad på Vättern tror jag inte (It's not about the bike). Men jag är övertygad om att räsern är roligare på vägen än vad crossen är och crossen roligare på grusvägen.

Min räser har fåt smiska många mil grusväg. Inte för att det är kul utan för att jag kört fel. Och den håller.

Stalle

ok om du säger det så... Du betalar va ;)...

MattiasE skrev:
> Stefanbo-->Du ska ha en racer *punkt*

freddan skrev:

> Näst sista etappen i Girot -05, uppför Colle delle
> Finestre.. Den grymmaste och coolaste etappen alla
> kategorier på väldigt många år..

Ja, det går att köra racer på grusväg. Det fattar väl alla. Frågan är väl hur länge man kan köra en racer på en grusväg, och hur man mår efteråt. Bara för att några av världens bästa cyklister körde en kort bit på en etapp av Girot på en "strade bianche" betyder inte det att racercyklar är särskilt lämpade för den behandlingen. Är det till exempel någon av dom på bilderna som behöver bry sig om att cykeln ska hålla längre än till mållinjen?

Och sen angående crosshojar: Dom är inte gjorda för att cyklas på grusvägar. Dom är byggda för att köras snabbt på risigt underlag och att funka även när dom är leriga. Som en konskevens av det så blir dom även tåligare än en normal racer, och alltså bra för den som vill kunna köra annat än torr asfalt eller som vill kunna hoppa upp på en trottoarkant utan att behöva rikta fälgen.

Stefanbo som skrev ursprungsinlägget kommer nog inte att deltaga i varken Girot eller någon av vårklassikerna, så att välja cykel efter vad proffsen använder är nog inte riktigt lyckat. Om Stefanbo ändå blir proffs så kommer han att få gratis cyklar samt massage efter varje lopp.

Lite mer... ;-)

En riktigt bra racer är som en formel-1 bil. Du får en cykel som är konstruerad för att köras fort på asfalt, både nerför, på platten och uppför. Det skiljer lite i geometri på racer och cross, en racer ger bättre sittställning för att uppnå högre farter på asfalt. En racer är nära nog alltid lättare än en cross och en lätt(are) cykel är roligare på asfalt.

Kör man landsvägar som är liknande som Paris-Roubaix så låter det ju mer rätt att välja en cross, men hur många kullerstensvägar har vi i sverige? ;-)

Jag har absolut inget emot cross, skulle kunna tänka mig en sådan själv någon gång. Men inte för att ersätta racern, nej, mer som ett komplement då. För vinterträning, pendling och grusvägsrace. Men alla tre sakerna jag räknade upp precis kör jag med mtb - och det är hur kul som helst! ;-)

/Leo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp