Cross vs LV i prestsnda

nybergjo

Medlem
Cross vs LV i prestsnda
Jag skall köpa lv-hoj. Har en Specialized Crux med singelklinga som jag fundera på att slänga på en Ultegra-grupp på istället med lv-utväxling. Har ok hjul på samt ok vikt på övriga komponenter. Sitter grymt bra på denna Crux.
Vad är era erfarenheter? Får man ut samma prestanda typ på en cross med LV-utväxling? Eller kommer man bli avhängd?? jag tänker att det förmodligen sitter mest i benen?

Cross vs LV i prestsnda
Ja klart att det mesta sitter i benen. Det på cykeln som påverkar mest är sittställning, däck och i viss mån vettiga steg i växlarna. Vikt, och aero på cykeln betyder inte enormt mycket - ofta effektivare med lite smalare och lägre placerat styre så att får bort så mycket gubbe ur vinden som möjligt.

Mången cross/gravel har väl breda styren och lite olämpliga däck och utväxlingar. Åthärdar man det blir det en duglig lvg cykel även av en crosd.

Sitter du grymt bra sitter du troligen oaerodynamiskt.

Cross vs LV i prestsnda
Jag skulle börjat med att bara byta framklinga till en lämplig (48 eller 50 kanske) och byta däck och kanske styre till smalare. Verkar krångligt att byta hela gruppen innan du vet om det är värt det.

Cross vs LV i prestsnda
Tack för input. Den är låg i fronten och har redan smalare styre på. Tänker mig också att försöka hitta beg kolhjul för att ytterligare få ner vikt.

Cross vs LV i prestsnda
Japp. Blir nog en 50 i fram. Och 28mm Conti är tanken.

Det kan nog vara klokare att ha lite mindre klinga än så för att kompensera nackdelen med att inte ha framväxel. En 50-klinga kräver väl nästan en 11-36 kassett och då blir det lite glest i farterna man oftast kör i. Bättre kanske med 44t eller 46t och en lite tightare kassett? Oki att man tappar lite toppfart, men det är en väldigt liten del av tiden man har nackdelen, men fördelen av aningen tightare där man spenderar större delen av tiden är nog viktigare.

Tillbaka
Topp