Crosshjälm och andra skydd?

Stimsky

Medlem
Ni som kör med crosshjälm är det riktiga motorcrosshjälmar ni kör med eller är det någon form av cykelvariant ni kör med? Tänker att en riktig crosshjälm måste ju bli riktigt tung att ha på huvet. Va inne på i en sportbutik (tror det va Sportex) och fick höra att de skulle få in en cykelvariant som är lättare men ändå att de har hakskydd mm.

Vad vet ni om ämnet skulle gärna vilja ha lite tips o råd. Ta gärna upp lite om andra skydd som ni använder.

Safe and hard driving...

MVH Stimsky

Senast redigerad av en moderator:
Vad ligger vikten vikten på en sådan hjälm? På mchjälmar får man alltid reda på vikten på hjälmen.

Tack för tipset på sida..

mvh Stimsky

Tackar... får spana in dessa sidor se om jag blir klokare. Annars återkommer jag.

Nått som rekomenderas eller är de likvärdiga med varandra?

mvh Stimsky

Den som sitter bäst på just ditt huvud är den som rekomenderas.
Testa att söka lite här på forumet på hjälmar du är intresserad av så hittar du säkert lite mer information.

Oki gott svar. Kör båge själv så hjälmområdet är inte helt borta. Men det är ju en helt ny typ av hjälm jag tittar efter så det är därför jag frågar. Tack för bra svar o bra sidor.

mvh Stimsky

Tips: Giro Switchback (vikt 590gr) har många yttryckt belåtenhet med, för freeride och lätt DH. Tillverkas inte längre och är svår att få tag på. Finns dock just nu på Cykelkällan i Söderhamn.

http://www.cykelkallan.com/showProduct.php?id=309&group=1,155,159,210

347.jpg

jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> min crosshjälm väger 1500.. den cyklar jag
> med.....

passar väl med din signatur :D

Ja man vill ju inte ha för tung hjälm kan bli lite jobbigt i längden. Har själv en del ögonproblem så skydda ögonen är ju ett måste typ crossglasögon kommer att införskaffas.... samtidigt vill man ju inte se ut som ett ufo.. hehe... Fast detta kan ju leda till att jag gör det misstänker jag. Men det är skitsamma vill ju inte dra på mig onödiga skador för att man inte ser tillräckligt cool ut. Samtidigt får det ju inte bli en pina att ha skydd för då blir de ju inte använda o hemma i hallen gör de ju ingen nytta...

Nån som testat Bell hjälmen som väger ca 900g Hur känns den i så fall. Kommer inte att börja köra downhill det första jag gör men misstänker att det går o slå sig rejält på annat sätt oxå.

Ska du köra i skogen med en "crosshjälm"(en fullface för cykling alltså), så blir det riktigt varmt. :-) Har en gammal Giro Switchblade och det är nog den som är mest lämpad för skogscykling, om man vill skydda ansiktet. Däremot är den inte till för downhill, knappt freeride.

Det bästa är att ha två olika hjälmar, en för skogen och en för freeride/downhill. Jag kör med en Giro Havoc som är lätt och luftig när man trampar på för egen maskin och en 661 Bravo fullface när det lutar så pass att man inte behöver trampa. Vikterna på hjälmarna är ca 300 gram och 1100 gram.

/Leo

Vikt på en modern kolfiber-fullface för DH-cyklister ligger idag omrking 750gr - 800gr vilket rent viktmässigt inte är några som helst problem att cykla med... Vikt över 1.000gr är dock ganska direkt kännbart... Det största problemet om man inte kör enbart DH/FR är värmen, det kan under sommaren bli ordentligt varmt i uppförsbackar och dylikt i en DH-hjälm!

Och för AM då?
Jobbigt att ha två hjälmar med sig...:-)

Jag satsar nog på en switchblade eller casco viper för sommarens äventyr både här o i alpland
oscar

Både Gire Switchblade(som numera inte tillverkas längre och är svår att hitta) och Casco Viper ger mest ett "mentalt" skydd, man känner sig säker men vurpar man rejält hårt så hjälper nog inte ansiktsskyddet. För freeride/downhill skulle jag inte rekommendera något annat än en riktig fullface. Men kör man lugnt/säkert så funkar ju även en ren XC hjälm bättre än inget. :-)

/Leo

Kör med mc crosshjälm på 1240g och det funkar helt ok, har jag kunnat ligga och pressa 35 mils turer med KtM'en på grusvägar och stigar så känns det inte som vikten blir problem ett par hundra meter nerför.
Dessutom så tycker jag att skyddet man får av en mc crosshjäm lätt överväger vikten så länge man inte vill betala 3500-4000:- för en TLD hjälm som väl egentligen är den enda under 1000g med ordentligt skydd.

Detta gäller naturligtvis för freerida/DH inte XC/AM imho.

Grumt besviken på min Switchback, trots att den är köpt på rean, framförallt kvalitén är ju under all kritik, både på remmar och stoppning. Trodde Giro var kvalité.. :(

42Hz skrev:
> Grumt besviken på min Switchback, trots att den är
> köpt på rean, framförallt kvalitén är ju under all
> kritik, både på remmar och stoppning. Trodde Giro
> var kvalité.. :(

Ja, det mesta lossnar i dem. Sitter kardborrebitar tejpade på insidan av hjälmen som släpper när det blir varmt. Fixas dock ganska enkelt med antingen epoxy (ja, det funkar på cellplast) eller buntband.

Jag rekommenderar nog en annan hjälm, speciellt då Switchback har några år på nacken och det är aldrig bra för en cellplasthjälm - oavsett om den legat på hyllan eller suttit på skallen.

Stimsky skrev:
> Nån som testat Bell hjälmen som väger ca 900g Hur
> känns den i så fall. Kommer inte att börja köra
> downhill det första jag gör men misstänker att det
> går o slå sig rejält på annat sätt oxå.

jag har kört med bell belistic i fem år nu och den funkar hur bra som helst. den har dock sett sitt bäst föredatum och ny är beställd (så chride kan vara lugn).

men om du inte ska köra DH så kommer det bli ohyggligt varmt i fullface, satsa istället på en bättre xc-kruka och vettiga glasögon.

.....och om man inte vill slå ut tänderna trots att man inte kör DH utan XC, vilken hjälm rekommenderas då? Finns det nå´n hjälm med okej ventilation trots att den är fullface?

/Marcus

Specialzied deviant är en helt ny xc fullface med riktigt bra luftgenomströmning. Dock vet jag ingen i sverige som säljer den och inte crc heller.

Jag kör med XC med casco viper den är fullt okey .. har en avnlig XC hjälm också men cyklade på en del stigar i höstas o fick en gren i ansiktet. SÅ plötsligt står jag där med spräckt näsa o blodet sprutar o en mil ute i skogen . så dan därpå åkte jag till min (vattenpolo träning i Karlstad) o stannade i en lokal cykel affär o köpte hjälmen som var på REA för 995:--
Det går att ta av hanskyddet men då känns hjälmen som att ha en vattenmelon på huvet (gigantisk) så jag kör med hakskydd.. o glasögon som jag köpte på woody bygghandel..69:-

Bilagor

• CascoHelme.jpg
    CascoHelme.jpg
    17 KB · Besök: 172
..eller kanske bara ett vanligt tandskydd. Ska man ha mer skydd blir det ju nästan per automatik varmare oavsett vad det gäller. Vill man köra fullface blir det varmt och svettigt.

JojjeM, jag köpte Cratonikrukan till lillgrabben i mista storleken. Funkar utmärkt för honom men...

För tyngre (vuxna) åkare skulle jag inte alls rekommendera den. Käkbygeln är så mjuk att jag med lätthet böjer den med handen. Det är en enkel plastbåge helt utan förstärkningar. Den är absolut inte klassad för DH/motsv.

Skulle säga att det är en klockren barnhjälm. Lätt och fullt tillräcklig för vådliga vurpor i lägre farter men inget som känns som ett landningsställ för en fullvuxen hucker:-)
oscar

Ma Vic skrev:
> Met Parachute skulle väl kunna funka?
>
> http://www.met-helmets.com/docs/img/gamma_2006/263
> /parachutero.jpg

Väntade bara på att nån skulle nämna den tredje "Semi-fullfacehjälmen". Jag har inte provat Switchblade eller Viper, men Parachuten inger inget förtroende. Den kanske kan styra bort faran om man faller och annars skulle fått ett blåmärke eller skrapa hakan ytligt mot nåt. Men smäller det riktigt så skyddar den nog inge vidare. Det enda som leder kraften från stöten vidare är ju remmen under hakan (!) istället för stora ytor med skumgummi som hos en riktig Fullfejsare.

Jo, det är sant, det största argumentet är alltid användningsområdet.

Så fort man ställer en för generell fråga så får man alltid svaret:

"Vad ska du ha den till?"

Vilket iofs kan betyda något bra, nämligen att kunskapen hos den som svarar är tämligen bred.

M a o: Semihjälmarna är bra, för XC.

Leve mångfalden inom marknaden, det finns alltid något som är bäst till något.

: )

Vad jag inte kan förstå är att i princip alla fullfacare ska ha featuren inbyggd bastu. Det borde inte vara speciellt svårt att bygga en välventilerad glas/kolfiberkonstruktion som det funkar att trampa i längre än till liften samtidigt som den tål flera rejäla vurpor. JAg upplever att det finns ett glapp här. Allt fler cyklar utvecklas för trail/AM-segmentet där konstruktionerna levererar funktion både uppför/platt (XC) och nedför/NS (~lättare FR).

Efter att ha rotat hen hel del i crc:s stora hjälmsortiment ser jag att det är ytterst få som IMHO appelerar till detta segment då väldigt få lyfter fram ventilationen som en USP. Blev glad när jag hittade en välborrad Azonic men det är inte alls frågan om en trampvänlig kruka.

Flera FF kostar dessutom som en enkel XC-hjälm 6-700kr så en dubblering av priset borde inte vara ett allt för stort problem.

Undrar varför...?
Oscar

Den där Deviant såg rätt luftad ut för att vara FF. Men visst, hjälmmarknaden ligger efter cykelditot.

Specialized Deviant:

fullface_lids.jpg

32020DEVIANT.jpg

mattel skrev:
> Stimsky skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som testat Bell hjälmen som väger ca 900g
> Hur
> > känns den i så fall. Kommer inte att börja köra
> > downhill det första jag gör men misstänker att
> det
> > går o slå sig rejält på annat sätt oxå.
>
> jag har kört med bell belistic i fem år nu och den
> funkar hur bra som helst. den har dock sett sitt
> bäst föredatum och ny är beställd (så chride kan
> vara lugn).
>
> men om du inte ska köra DH så kommer det bli
> ohyggligt varmt i fullface, satsa istället på en
> bättre xc-kruka och vettiga glasögon.

Äntligen!!!
Jag har försökt få dig att köpa en riktig hjälm i flera år redan.

Själv kör jag med en TLD SE (crosshjälmen alltså). Den väger en del, tror att det är 1400gr, men inte har jag märkt någon skillnad alls mot den Carbon cykelFF jag hade tidigare, utom då att crosshjälmen är mellan en och en och en halv miljon gånger skönare och dessutom ger ett bättre skydd. Inte är det mycket varmare heller, alla FFs är varma, så skillnaden blir liten.
Gärna lite mer vikt och värme som kostnad för ett betydligt bättre skydd.

Riktigt trevligt att diskutionen drog igång. Nu har man fått lite för o nackdelar med de olika hjälmarna av de som testat själv. SUVERÄNT

Ska ta en rejäl funderare på vilken typ av hjälm det kommer att bli. Har för tillfället en inlineshjälm som har funkat. Märkte dock att grenar o annat hittar gärna fram till ögonen. Samtidigt har jag en liten tendens att stå på huvet o käka grus.

Tack för alla inlägg de kommer säkert väl till pass.

mvh Stimsky

Cratoni hjälmen verkar ju va intressant både för vikten o inte minst priset. Det får nog kollas upp lite mera... Undrar om det är någon sälgare i Göteborgsregionen som säljer dem... Nån som vet..

Det blev Cratoni hjälmen kändes som ett jyst alternativ... Den va lätt och verkar luftig. Känns som en bra kompromiss när man ska cykla i skogen men inte downhill.

Tack för all hjälp hade nog aldrig funnit en så lätt och helt rätt hjälma annars. Återstår dock att se om den är bra oxå... men det får vi väl hoppas att jag slipper testa LER

Nja, hen var på loggad 2020-01-23 så det ska kunna lösa sig.

Borde även duga med Biltemacykel. Klarar man inte det så kan man alltid uppsöka läkare.
Om inte annat så blir det kanske aktuellt med läkare när väl kraschen är ett faktum.

Fan tur att man bara är på sveriges trevligast forum ca 1 gång om året, verkar vara som jag befarade en bunke småfeta prylnissar som hellre skryter om sin utrustning än att verkligen använda den. PS ser ni en bosnier på en blå bmx ute vid häckeberga skogarna runt om genarp är det jag . Snälla försök hålla gråten borta när jag rastar er när ni glider på era fina cyklar för 30k och med era hjälmar för 2k .

Tillbaka
Topp