Crux vs Diverge

Helkama raisu

Aktiv medlem
Crux vs Diverge
Även om det nu inte är helt vetenskapliga tester så har deras tester tidigare varit rätt konsekventa. Att det är så lite skillnad rent tidsmässigt mellan dessa hojar förvånar mig men verkar vara en hel del skillnad i upplevelse.

Så frågan man ställer sig är ju om det är roligare med en Grus racer eller är äventyrscykelns bekvämlighet vinnaren i längden.

Senast ändrad:
Crux vs Diverge
Kollat på Diverge 4 geometri-diagram och det är en lång cykel med ett jättelågt vevparti, och ändå har de "bara" plats med 50 mm däck i ramen, Crux 5 tar 55 och har ändå en kortare hjulbas.

Diverge 4 med 85 mm BB drop och 1041 mm hjulbas (storlek 54/medium) känns rätt så slack jämfört genomsnittet av typiska gruscyklar idag, jag hade nog kanske inte valt just den, känns som geometrin hör mer hemma på en bikepacking-rigg av stål eller aluminium.

Crux 5:s geometri tillhör helt klart senaste generationens grusracers då 55 mm däckutrymme med fortsatt kort hjulbas är hett. Jag misstänker att vi nått peak tire clearance nu och kanske rentav passerat den, men vi får väl se.

Det skiljer mycket i stackhöjd på dessa båda, hela 32 mm i storlek medium. Jag själv som gammal och stel skulle behöva massor med spacers på Crux 5, så inte ideal för mig även om jag gillar geometrin i övrigt. För dig kan det ju vara tvärtom, att Diverge är alldeles för hög, skillnaden i stack är helt klart något att ta i åtanke.

Senast ändrad:
Crux vs Diverge
Angående stack så kan det ju vara värt att ha i åtanke om du exempelvis redan har en racer. Det blir lätt en ganska extrem skillnad med många gravelcyklar åt äventyrshållet.

Om jag tar min Addict RC i S med 20 mm spacers som exempel så är den ändå 5-10mm lägre än Crux utan distanser i storlek 54 (liknande reach). Diverge blir ju extremt hög i jämförelse.

Crux vs Diverge
Det är ju riktigt grymt när det finns flera geometrier att välja på, skönt att inte ni sitter å skissar bakom någon tillverkare. Skulle säga att har man längre armar och kortare ben så passar man in på vilken rajsig cykel som helst även om man nästan är stel och i vssa fall kan det vara comfortposition på en Crux. Sadeln hamnar i vissa fall inte mkt högre än styret för det. För en person med längre ben och kortare armar kan det bli en näst intill resjsig position på Diverge med. Skiljer mer på folks mått än vad man tror. 32mm skillnad i stack är inte så mycket med tanke på detta.

Om geometri likt Crux var det ända som fanns skulle det väl innebära att hälften av människor inte kan cykla sett till kroppsproportioner

Crux vs Diverge
Det är ju riktigt grymt när det finns flera geometrier att välja på, skönt att inte ni sitter å skissar bakom någon tillverkare.
Det är ju skitbra att det finns alternativ!
Jag fattar inte riktigt vad du menar med andra delen av meningen.

Jag ville bara bidra med en tanke som jag har haft och som var en stor faktor i mitt val av gravel. Det är ju nästan så att det är ett problem att hitta något till rimligt pris som inte har hög stack.

Crux vs Diverge
Justeringsmån med spacers brukar vara 40 mm, så det är rätt lite överlapp mellan Diverge och Crux. Förr i tiden kunde man justera en massa med styrstamsvinkel också, men den möjligheten har man inte om man använder integrerade styren som är vanligt på high-end idag, crux 5 levereras med integrerat styre vad det verkar. Så det är viktigare nu än tidigare att stacken ligger ganska nära det man behöver.

Ser nu att Diverge som har futureshock inte har integrerat styre, så behöver man en låg position på den kan man ju köra med -17 grader styrstam och komma ned en bra bit.

Edit: Crux finns få med tvådelat styrstam + styre, lite oklart vilka styrstammar man kan få, misstänker att alla har samma lutning, bara olika längd. Nåja, poängen är väl att bikefit kan variera rätt mycket mellan olika modeller så det är inte bara köregenskaperna man behöver fundera över.

Senast ändrad:
Crux vs Diverge
Det är ju skitbra att det finns alternativ!
missläste racer till gravelracer. Ja viktigt med alternativ, ofta höjs ju en cykel upp som en supercykel till alla, utan sett till sina egna proportioner eller om man är ny helt oviss om man har långa armar eller inte.

Tror personligen vid gravel men även landsväg med vissa komplexa inslag så är den typen av kolfiberbygge som Diverge 4 är med mkt flex i ramen på rätt ställe med säg 70-90kg cyklist på topp absorberar ojämnheter i backen har många nytta av men det är först en person som han som beskriver det som kan göra att det som stirrar på vikten istället provar den flexiga ramen. En sånn mjuk highend Diverge 4 ram där tror jag andra material har väldigt svårt att komma i närheten i komfort.

Tillbaka
Topp