Cube Agree C:62 Race

Magil

Medlem
Letar ny racer och Cubes Agree C:62 Race alternativt Attain GTC SL ligger bra till, skulle gärna vilja höra lite erfarenheter/åsikter om den eller någon annan modell i Agree/Attain serien. Har letat efter tester och hittat några få, Cube är kanske inte så kända utanför Tyskland?

"Hårda" fakta som pris, utrustning mm är ju lätta att jämföra men hur cykeln upplevs på vägen är svårare att läsa sig till så det vore intressant att få höra erfarenheter av det.

Rholm

Aktiv medlem
Jag har en Attain GTC SL från 2020, men det är ju samma cykel som 2021 som det verkar. Jag cyklar lite längre turer. Har en grushoj med aluram, det är det jag kan jämföra med. Cuben upplever jag som mycket komfortabel, cyklade 200k som längst i somras och det var en förhållandevis angenäm upplevelse. Känner inte av några vibrationer eller sånt. Den är stabil också och bjuder på tämligen odramatiska turer. Vill man ha en rapp och rejsig hoj så är det kanske inte rätt val, den är mer av ett långfärdslok.

glitch

Aktiv medlem

Fanns väl en del tester på google?

Berk

Aktiv medlem
Cube är nästan alltid bra i tester. Dom är prisvärda och komfortabel. Men inte mest prisvärda eller mest komfortabel. Skulle själva välja Rose istället, men min 8 år gamla Cube Agree funkar fortfarande fint. Om man vill köpa på LBS istället för på nätet är Cube en av den bästa val.

Magil

Medlem
Tackar för input, ja Cube har ju den fördelen jämfört med Canyon och Rose att de säljs i fysiska butiker också med möjlighet att känna och klämma på cykeln.
Prismässigt tycker jag faktiskt att Cube ligger bäst till, speciellt på C:62. Både Canyon och Rose ligger högre eller på samma nivå med liknande spec. Speciellt Canyon känns det som att de höjt sina priser en del.

Magil

Medlem
Jag har en Attain GTC SL från 2020, men det är ju samma cykel som 2021 som det verkar. Jag cyklar lite längre turer. Har en grushoj med aluram, det är det jag kan jämföra med. Cuben upplever jag som mycket komfortabel, cyklade 200k som längst i somras och det var en förhållandevis angenäm upplevelse. Känner inte av några vibrationer eller sånt. Den är stabil också och bjuder på tämligen odramatiska turer. Vill man ha en rapp och rejsig hoj så är det kanske inte rätt val, den är mer av ett långfärdslok.
Intressant att höra, jag kör mestadels rundor på 70-110km så den skulle nog passa mig bra, kör inga tävlingar heller så så mycket race blir det inte heller.

Rholm

Aktiv medlem
Intressant att höra, jag kör mestadels rundor på 70-110km så den skulle nog passa mig bra, kör inga tävlingar heller så så mycket race blir det inte heller.
Då kan du nog trivas rätt bra med den, skulle jag tro.

Ett stort urvalskriterium för mig var stackhöjden på Attain, jag har en något skev fördelning ben/överkropp med långa ben, så jag behöver en relativt kort och hög cykel.

skier

Aktiv medlem
Jag hade en agree c62 några säsonger, tyckte det var en trevlig cykel med bra komfort. Enda nackdelen (och anledningen till att jag sålde min) var att max däcksstorlek bak var 28mm, det är tight mot sadelröret.

Magil

Medlem
Jag hade en agree c62 några säsonger, tyckte det var en trevlig cykel med bra komfort. Enda nackdelen (och anledningen till att jag sålde min) var att max däcksstorlek bak var 28mm, det är tight mot sadelröret.
Kör med 25mm däck idag så 28mm blir i alla fall en liten komforthöjare! Dock är det svårt att hitta uppgifter om Cubes cyklar när det gäller vilka däckbredder de kan ta.

Berk

Aktiv medlem
Tackar för input, ja Cube har ju den fördelen jämfört med Canyon och Rose att de säljs i fysiska butiker också med möjlighet att känna och klämma på cykeln.
Prismässigt tycker jag faktiskt att Cube ligger bäst till, speciellt på C:62. Både Canyon och Rose ligger högre eller på samma nivå med liknande spec. Speciellt Canyon känns det som att de höjt sina priser en del.
Skulle tror att både ramarna av både Canyon och Rose har mer komfort och är lättare. Canyon har blivit dyrare. Som jag skrev skulle jag välja Rose.

Magil

Medlem
Jag gissade rätt. Rose vinner Roadbike test i 2019 och Agree C:62 ram är tyng. Man kan set nästan alla resultat utan att betala:
Tackar för länken!
Rose X-LITE FOUR DISC kostar dock 7000-8000kr mer än Agree:62 och Rose
Reveal Four Disc kostar ca 5000kr mer så visst har de lättare ramar men prisskillnaden är också betydande.

glitch

Aktiv medlem
Mellan runt 100-200g tyngre ram än de flesta andra i testet. Men bättre hjul än de flesta. Det är avsevärt viktigare än ramvikten som ingen hade märkt skillnad på vid ett blindtest med likadan spec på samtliga cyklar. Så det hade jag inte stirrat mig blind på.

Berk

Aktiv medlem
Mellan runt 100-200g tyngre ram än de flesta andra i testet. Men bättre hjul än de flesta. Det är avsevärt viktigare än ramvikten som ingen hade märkt skillnad på vid ett blindtest med likadan spec på samtliga cyklar. Så det hade jag inte stirrat mig blind på.
Håller med. Komfort är också bra. Bara Canyon med fjädrande stolpe har mer komfort bak. Trodde att prisskillnaden skulle vara mindre och skillnaden i komfort större.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer