Cube AMS Comp eller Specialized Epic?

oJsan

Aktiv medlem
Jag fick den känslan också, att det gick riktigt fort med Epic! Men å andra sidan så har jag bara min Merida HT att jämföra med... finns många cyklar som är snabbare än den. =)

Det är nog inget fel med Cube:n heller men Epic:en sköter bakdämparen själv och är riktigt snabb..... tyvärr är inte jag snabb ;) Jag har en Epic -05:a och har storlek L. Jag är ca 194 cm så jag undrar om XL lämpar sig om man är 185 cm och uppåt som annonsören uppger?

185 uppåt känns väl inte helt sant... Jag är själv 187 och var nära att köpa en för ett par år sen och då var jag ganska exakt mellan L och XL. Tycker att en L för någon som är 194 låter som en BMX, vore intressant att se en bild av hur det ser ut?

Jag är 185, så jag tvekade länge att ens åka och pröva den. Men som sagt, den var klart över förväntan! Avståndet mellan sadel-styre känns aningen långt men nuvarande styrstammen är rätt lång och går ju att byta mot kortare.
castrello: Vidvinkel ger ju sällan rättvisa åt en bild, men jag tycker faktiskt att cykeln ser liten ut. =)
Jag har testat en medium och den känns alldeles för liten, jag hamnar för nära styret.

Jag kan garantera att den inte är liten, jag skulle inte vilja ha en större, skulle inte bli roligt i terrängen..... jag skulle hellre vilja ha en cykel som om möjligt är lite liten än lite stor om man skall ut på stigar......

DU är den ende som kan avgöra om du trivs med en större cykel men testa ordentligt först även på lite stök så du får en uppfattning hur den beter sig......

Edit: stavning...... och förrersten kolla bildern ai länken hur jag sitter lagom avstånd till styret med en 100mm styrstam med 0 graders vinkling. Jag har dessutom en rätt så "rejsig" sittposition med hög sadelstolpe och hyfsta utsträckt kropp. Nu kan det vara så att jag har långa ben i förhållande till min överkropp men jag tror inte att jag är extrem på något sätt :)

Senast redigerad av en moderator:
Rent utrustningsmässigt är ju epicen långt före, RS duke är väl från förra generationens RS-dämpare, innan Pike och Reba, jag har hört lite mindre positiva utlåtanden om driftsäkerhet, servicevänlighet osv, saker RS löste när de lanserade nuv. generationen.

Fox däremot som sitter på Epicen hör man sällan nåt negativt om, förutom att de vägrar släppa servicemanualer till sina gafflar.

Nu har jag ju varken haft den ena eller den andra eller är särskilt påläst, men det är det allmänna intrycket jag har fått när jag surfat runt t.ex. här.

Tack för den infon marran. Eftersom jag inte är helt hemma på alla märket/modeller/prylar så har jag lite svårt att jämföra komponenterna, men jag hade en känsla av att Fox skulle vara den bättre av de två.
Inga poseringsbilder i profil, men såhär ser jag ut på den röda Epicen:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/948607#msg-948607

cerberos: Sant, såg inte de andra bilderna då jag postade!

Usch vad svårt att välja...

Håller med marran om att det var lite skumt att det satt en Duke på Cuben. Fanns den ens 2005? Det är som sagt en äldre gaffel. Tycker du ser ut att få betydligt mer för pengarna med Epicen.

Här var en bild med dig på Epicen som inte kom med igår:
mndagstur13.jpg ht=477

/Johan

Rött är väl klassisk Specialized-färg, den och den blå är ju snyggast!

Sen vet ju alla att röda cyklar är snabbare!

Jag är ju 168 och kör medium, den är nog storleksmässigt som en xl är för dig. Jag känner mig väldigt tillfreds med storleken. Kan kanske kännas lite stor om man ska trixa mkt fram och tillbaka mellan och på stora stenar men teknisk stig likt den vi körde igår känns den helgrym.
Den såg inte så stor ut för dig när du körde igår. Det var iaf ingen man tänkte på. Tror att en kortare styrstam skulle nog göra sitt till oxå.
Det är ju dessutom en beggad hoj så den kommer ju inte rasa i värde om du kommer på att du köpt den för stor och vill sälja den.

//Jonas

Dåså det verkar ju fungera, köp, köp, köp!! :) Du kommer nog bli väldigt nöjd med Epic:en. Jag är väldigt nöjd med min.

Jag är 184 och har en 2005 Epic XL... hade nog varit bättre med en large, men jag har inte provat... Tycket att min Epic är helt underbart!!! Köp den och byt till en kortare styrstäm..
Men en varning..... Epicen är riktig snabb!! I Like;-)

Tillbaka
Topp