Cube C:62 Reaction: Suntour gaffel bra?

nicjor

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att beställa en Cube Reaction C:62 från BD. Någon som har erfarenhet av Suntour gaffeln, SR Suntour Raidon 32 Air? Känns som en bra cykel att träna på och med tiden uppgradera. Ramen är vad jag förstått riktigt bra. Är tänkt att gå mycket stig. Vågar man chansa på en Suntour gaffel?

Känns som många cyklar är väldans dyra just nu! Är det värt att gå upp i pris?

Mvh Nicklas

Jag har endast erfarenhet av Suntours riktigt billiga gafflar och de är ju skräp men Raidon modellen verkar ju få ganska fina omdömen. Specialized Chisel ovan har ju Rockshox billigaste luftgaffel så jag tror inte det kommer ge dig mer.

Håller med. Svårt att hitta review av Raidon, men den verkar vara ok. Frågan är dock vilken typ av stig du kommer att köra. Till släta stig är Reaction en helt ok cykel (och till en bra pris), men till stökiga stig är en längre cykel med flackare gaffelvinkel mycket bättre, t.ex. Radon Cragger.

Håller med. Svårt att hitta review av Raidon, men den verkar vara ok. Frågan är dock vilken typ av stig du kommer att köra. Till släta stig är Reaction en helt ok cykel (och till en bra pris), men till stökiga stig är en längre cykel med flackare gaffelvinkel mycket bättre, t.ex. Radon Cragger.
Köper för slät stig! Men kommer användas på allt. Men cykeln ska gå att uppgradera, alltså viktigt att ramen är bra. Men har sett att Sonder Dial med GX grupp går för lite under 20 000kr, med sid gaffel. Kanske värt att vänta tills orderboken öppnas i Juli.
Mvh Nicklas

Jag hade en 29 tums Raidon för några år sedan. Helt OK tyckte jag. Körde den i XC-liknande förhållanden. Har för mig att den var ganska lätt i förhållande till priset.

Efter att ha haft en Suntour XCM gaffel på min första ”riktiga” mountainbike för 20 år sedan som var sååå pogostick så tog det många år innan jag funderade på Suntour igen.

Men nu har jag en Suntour XCR32 Air som är bra men tung på en hoj, samt en dyrare Suntour Aion på en annan hoj. Aion-gaffeln tycker jag är fantastisk känsla i för mig som haft en finare variant av RockShox Recon innan.

Jag har även köpt just en Suntour Raidon som jag hittade på rea för ~1800 som ska monteras på ett gammalt härke vilken månad som helst…

Jag tycker det där ser ut som en fin och välspecad cykel om det är en hyfsat lätt crosscountry hoj man vill ha.

Efter att ha haft en Suntour XCM gaffel på min första ”riktiga” mountainbike för 20 år sedan som var sååå pogostick så tog det många år innan jag funderade på Suntour igen.

Men nu har jag en Suntour XCR32 Air som är bra men tung på en hoj, samt en dyrare Suntour Aion på en annan hoj. Aion-gaffeln tycker jag är fantastisk känsla i för mig som haft en finare variant av RockShox Recon innan.

Jag har även köpt just en Suntour Raidon som jag hittade på rea för ~1800 som ska monteras på ett gammalt härke vilken månad som helst…

Jag tycker det där ser ut som en fin och välspecad cykel om det är en hyfsat lätt crosscountry hoj man vill ha.
Går man upp i segmentet så är dom gafflarna troligen bättre än det som säljs från fox ,RS för tydligen så måste man köpa efter marknads grejor för att dom skall fungera.

Tillbaka
Topp