Cube Reaction HS33 ?

Cortina

Medlem
Cube Reaction HS33 ?
Cube Reaction HS33 2009 finns på rea för 11,6'. Är Magura HS33 (=hydraulisk fälgbroms) en anledning att köpa en annan cykel eller ska man titta mer på att cykeln i övrigt verkar bra och tro att bromsarna är tillräckligt bra? (Jag tävlar inte utan ska ha den som träningscykel.)

2010:ans spec: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/reaction-black_id_35851_.htm

(Jag är egentligen redan över min budget så en Reaction med skivbroms är INTE ett alternativ utan snarare en billigare Cube Ltd Team alt Scott Scale 50 som i så fall skulle ha skivbromsar..)

Cube Reaction HS33 ?
HS33:an är ju världens bästa fälgbroms så snarare tvärtom - de är en anledning till varför man skall köpa cykeln. De är inte lättast men är överlägsna i funktion jämfört med en vajerbroms enligt mig.

Cube Reaction HS33 ?
Det låter ju jättebra. "Alla" verkar tycka att det bara är skivbroms som gäller, men funderar kring hur ofta man egentligen tappar påtagligt med bromsverkan om man kör i lera e.d. I så fall skulle väl knappast fälgbroms säljas längre.

Har hört idel lovord om Cube Reaction men har inte råd med de dyrare K18 mm så jag tänkte detta kunde vara ett roligt alternativ. Vill dock ogärna känna att jag köper en stenålderscykel. (Dessvärre är inte naven förberedda för skivbroms (men ramen) ifall man senare skulle vilja byta. Så det blir i så fall i samband med att man behöver byta hjul av annan anledning.)

Cube Reaction HS33 ?
jag har aldrig kört med hyd fälgbroms men jag jublade när jag bytte till hyd skivbroms, skulle inte vilja byta tillbaka till fälgbroms, hyd eller vajer. Tänk efter vad du vill ha, köp inte en cykel bara för att den är på rea, det är inte säkert att det är billigt för det. Jag tycker att fälgbromsanra krävde mycket mer pill och justeringar, både av vajer och fälg. Om du vill uppdatera (om det då är en uppdatering) skivor senare kommer det kosta några tusen som kan vara lite sura.

Lycka till!

Cube Reaction HS33 ?
Det är inte så att jag funderar på den bara för att det är rea (det finns många fjolårsmodeller ute nu:), utan för att det är en möjlighet till en förmodat bättre cykel förutom kanske just bromsarna.

Det jag nog egentligen undrar över är vilka som är målgruppen för en mtb årsmodell 2010 med HS33-bromsar? (Om de i de allra flesta avseenden vore sämre än merparten hydrauliska skivbromsar borde de väl knappast finnas kvar i Cubes sortiment?)

Cube Reaction HS33 ?
Det finns vissa viktfördelar men de är marginella tycker iaf jag som inte heller har någon elitsatsning på g. Ärligt talat vet jag inte riktigt vem de är tänkta att locka med dessa bromsar.. Om de vore så himla bra så borde de väl finnas på många fler cyklar.. Världen är dock relativ och smaken som baken..

Cube Reaction HS33 ?
cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns vissa viktfördelar men de är
> marginella tycker iaf jag som inte heller har
> någon elitsatsning på g. Ärligt talat vet jag
> inte riktigt vem de är tänkta att locka med
> dessa bromsar.. Om de vore så himla bra så borde
> de väl finnas på många fler cyklar.. Världen
> är dock relativ och smaken som baken..

HS33 ger inte direkt nå viktfördelar mot skivbromsar.

HS33 tilltalar väll fortfarande dem som inte har en ram me skivbromsfäste eller vill lägga ut pengar på nya hjul o ram osv.

HS33 är riktigt grymma för att vara fälgbromsar, men sliter även på fälgarna fortare än t.ex. v-broms. men skulle ja inte köra skivbromsar, så skulle ja lätt köra hs33 före v-bromsar.
men skivor skulle alltid gå före. eller rättare sagt, bra hydrauliska skivbromsar skulle alltid gå före.

Cube Reaction HS33 ?
Mårten skrev:
> "sliter även på fälgarna fortare än t.ex.
> v-broms."
>
> What?

det var då min upplevelse me hs33, att de åt fälgar fortare. starkare bromsar osv.
men kan bara tala för mig själv, det var vad jag upplevde. men nu äre väll nästan 10 år sen ja körde med dem.

Cube Reaction HS33 ?
HS33 har väl sin plats hos trialapor som vill ha grymt stumma låsande bromsar med noll modulation (vilket man väl får med hs33 med specialbelägg och grindade fälgar), däremot på en xc-hoj hade jag tagit skivor alla dagar i veckan, även om det kostade en tusing extra.

Jag har bara kört en äldre modell av hs33, men min erfarenhet är att de nöp grymt fint för att vara fälgbromsar, tuyvärr åt de belägg som tusan speciellt när det var blött, och sen tillkommer all fälgbromsproblematik med att man måste ha raka hjul, tappar bromskraft när det blir blött osv osv.
Köp mkt hellre skivor säger jag! I min erfarenhet mycket mer fit-and-forget

Cube Reaction HS33 ?
Tack för alla svar! Någon som har en känsla för arbetskostnaden att ekra om/byta nav på ett hjul? Själva skivbromsen är ju inte fullt så dyr och bromsreglaget bör ju gå att behålla..

Då det absolut inte är aktuellt att köpa en Reaction MED skivbroms (kostar minst 4' extra så är alternativet att köpa en enklare cykel) skulle ett alt kunna vara att prova att köra med HS33 tills man (ev) nött fälgen/ledsnat på ev nackdelar och sen byta nav och broms på t.ex. framhjulet? Har nog snöat in på Cube.. Inser att det inte är optimalt att tänka så, men tror att det kan ta ett par år innan jag är på den nivån att jag MÅSTE ha skivbroms.. Har som sagt en riktigt gammal mtb med enklaste Shimano v-broms..

Cube Reaction HS33 ?
Bromsreglaget går inte att behålla, olika system. Skivbromsar är högtryck och Magura är lågtryck har jag för mig, alltså ej kompatibelt.

Skivbromsar får för från 1000kr paret inkl skivor, handtag och allt. (billigaste, k18 t.ex. blir typ det dubbla)

Sen behöver du kompatibla hjul på det, nästan ovärt att ekra om ett såpass enkelt hjul som det antagligen sitter på den där, iaf om man inte kan göra det själv.

Konverteringen kostar alltså minst 2000 skulle jag säga. Rätt ovärt jämfört med att köra rätt cykel från början. Vidga dina vyer till mer än cube, på instegshojar spelar märket mindre roll, se till komponenterna istället.

Cube Reaction HS33 ?
Jag har kört med HS33 ett tag på en gammal mtb. Jag tycker att modulering och 'känslan' är bättre än vissa billigare skivbromsar, även om det är lite mindre kraft i dem.

Dock är det en del småsaker som man kan störa sig på:

- de är ett helvete att ställa in
- det är lite mekigt att ta loss hjulet. Du måste lossna ena sidan av bromsen. Har man stora däck blir det lite jobbigt att få av ändå. Dessutom är det lätt att slå av en bromskloss. Det har hänt att jag har kommit fram, monterat cykeln, och upptäckt att bromsklossen ligger på parkeringsplatsen hemma där den trillat av när jag tog av hjulen...
- de käkar fälg relativt snabbt
- som med v-bromsar är de väderkänsliga. Inte lika illa som v-bromsar men inte lika bra som skivbromsar
- Det är mycket 'grejer' runt bromsen. I snöslask är det lätt att det byggs upp massor med snö och is runt bromsen

Det blev en del nackdelar där. Några andra fördelar att balansera det med är att de är lätt att lufta, och att beläggen varar längre än v-bromsbelägg (knaske för att de är tjockare :)

Se till att skaffa en 'brake booster' till dem också.

Cube Reaction HS33 ?
marran skrev:
> Bromsreglaget går inte att behålla, olika
> system. Skivbromsar är högtryck och Magura är
> lågtryck har jag för mig, alltså ej
> kompatibelt.
>
>

det går faktiskt, MEN det är svårt o det kräver att du har ett OK som är för lågtryck, har för mig att gamla magura loise är lågtryck. i alla fall nån av deras gamla skivbromsar är det. men det är en hel del jobb att leta reda på delarna osv. så reellt äre väll inte värt det o man kan väll säga att det inte går (fast det gör det)

angående bromskraften så tycker i alla fall inte jag att det var dålig modulation, inte me vanlig fälg o belägg i alla fall. det är en vanesak. men det ä klart, skivbromsar ä bättre.

annars håller med Brad.

Tillbaka
Topp