Cube Reaction XT 2009 vs Cube Reaction R1 2009

luuk

Ny medlem
Jag ägde tidigare en Cube Reaction K24 och var supernöjd med den cykeln rakt av, tyvärr så vart det stulen ifrån mitt låsta cykelföråd. Så nu måste jag köpa på mig en ny cykel för att förtränga alla hemska tankar jag ägnar åt förövarna.

Då jag somsagt var mycket nöjd med min Cube sedan tidigare har jag tittat på 2009 års modell, jag har fastnat för Cube Reaction XT samt Cube Reaction R1 2009, vad är det egentligen för skillnad på dessa cyklar, XT:en har allt Shimano medans R1 har SRAM komponenter lite varstans, fördelar nackdelar?

Sedan så har ju XT:en Rock Shox Reba Race U-Turn 90-120mm, Motion Control, Poplock medans R1:an har Rock Shox Sid Race 100mm, poploc, min fd K24 hade samma gaffel som nuvarande XT:en och jag var nöjd överlag med den.
Så vad är det för skillnad på Reba vs Sid?

Hjulsystem ifrån DT Swiss, DT Swiss XPW1600 på R1:an medans XT:en har DT SWISS XPW1800, vad är det för skillnad på dessa hjul?

Hoppas jag får hjälp av någon ovanstående fråga då jag har försökt listat ut det själv utan att lyckas!

God Fortsättning,

/Luuk

XPW hjulen är ju hjul som är byggda för produktionscyklar och finns ju inte i DT's sortiment utan tillverkas för Cube och ev. enstaka andra tillverkare.

Huvudsakligen bygger de ju på DT's standardkomponenter och 1800 modellen har Centerlocknav och 1600 modellen har vanlig 6 bultsinfästning för skivan.
1600 modellen bygger på XR hjulserien som är lättare medan 1800 hjulen bygger på X (1800 ) serien.

Sivert, vad kan vi då dra för slutsatser utifrån din analys, vilket är ett bättre alternativ?

Tack för svaret!

/Lukas

Reban är tyngre än SID men är kanske inte lika känslig för tyngre personer. Sen flexar säkert en SID mer skulle jag tro.
Jag som väger in på 90 pannor skulle aldrig köpa en SID.

Sen om du kör Shimano rakt igenom eller blandat med SRAM är skitsamma.

Det skulle jag tro, sen vet jag inte om det finns någon skillnad i geometrin på de båda ramarna som gör att den med Reban är gjord för 120mm slag?

Jag cyklar mest teknisk stig och vill ha lite flackare gaffelvinkel och har då en gaffel med lite mer slag medan många som kör XC vill ha en mer aggressiv vinkel.

Body'n i 1600 hjulet/navet har flergreppsfläns som greppar mer ( och låter mer ) jmf. med 1800 hjulets nav som har ett "vanligt" 2 klacks greppunkt-body efter konventionellt sätt. Båda fungerar ju bra men de dyrare 1600 modellen är ju säkrare. Fälgarna kan vara svetsade på olika sätt i skarven.

Den dyrare cykeln ger ju helt enkelt mer för pengarna förutom övriga komponenter som sitter på R1 modellen och sett till din vikt så är ju inte några av hjulen "klena".

Ibland anses ju Sid gaffeln vara en i stort lättad Reba så där är det inte så stor skillnad heller bortsett från U-Turn funktionen.

Då kör jag på en R1 rakt av då, jag hade U-Turn funktion på min förra och lärde mig då att antingen kör man en välfungerande dämpad gaffel eller så kör man stelgaffel. Inget därimellan för då när jag cyklar är det full fart som gäller, behöver inte några lättåtkommliga justeringsmöjligheter ute i skogen. Sådant sköter man före man drar ut.

Tack alla som kommit med input, och Siverts tack för fälgkunskapen!

/Lukas

Tillbaka
Topp