Cube Stereo 120 eller Merida One-Twenty?

moros

Aktiv medlem
Korta versionen? Vilken skall man ha?

Resten av tjafset: Inbillar mig att jag kanske behöver en ny cykel till nästa år, så jag sitter och sneglar på reorna. Har funderat att gå från hardtail till heldämpad stigcykel och egentligen kokat ner alla parametrar till dessa två då; Stereo 120 Race och One-Twenty 600. Kollar storlek M till mig på 175 även om L kanske skulle funkat. Båda ligger några hundringar under 20' från Bike-discount resp Cykelkraft och finns i lager (än så länge)

De är ju väldigt lika i geo och konstruktion, kanske några mm här och var till Cubes fördel. Samma gaffel. Drivlinan SLX/XT 2x11 mot NX 1x12, kanske lite mossigt med 2x11 men jag bryr mig inte nämnvärt, ändå här man byter slitdelar eller uppgraderar först. XT bromsar till Cubes fördel mot MT-500. Hjulen med MT400 nav/icke-märkvärdig 29-30mm fälg på båda. Katalogvikt verkar vara rätt lik också.

Stora skillnaden och det som inte går att justera i efterhand, verkar ju vara dämpare och länkage, det kommer ju delvis avgöra det hur cykeln blir att köra. Cube kör Manitou Radium Expert RL mot Meridans RS Deluxe RL med trunnion. Så det är väl här jag mest önskar lite råd? Meridan har ju fått bra omdöme när det gäller trampeffektivitet och bra väl avvägd dämpning. Meridan rekommenderas i många trådar. Men även Cube Stereo verkar ju vara omtyckt.

Vad tänker ni? Gissar på att det finns nöjda åkare på båda cyklarna.

Senast ändrad:
Kollat efter den med men tyvärr inte hittat någon Rift Zone 3 (som utrustningsmässigt ligger där) till rätt pris i min storlek.

Efter att ha kokat ner vilken typ av cykel jag tror mig vilja ha så är det nog de två jag listat som dels verkar ha fått gott omdöme och kan hittas i lager i rätt storlek till rätt pris.

Tre "internettyskar" i topp i den tyska tidningen :) (visserligen är väl Merida och även Ghost tyskar?)

Får väl google translatea det viktigaste när jag sitter vid datorn

Har såklart även kollat Neuron (fast 7.0) men tycker den är sämre utrustad än Cube och Merida, för 2000 mer samt finns inte i lager.

Senast ändrad:
Kör modell 6000 och Large. Är 185cm och den kanske är för liten enligt vissa. Har en Spark RC också med ungefär samma reach. Kört i Lofsdalen både upp och nedför och gillar den skarpt.

Tillbaka
Topp