Cube Team Kid eller Islabikes Beinn?

Agassi

Medlem
Ifjol blev det ingen ordnüng alls.
Köpte ett par Marvil-hojar till kidsen, som nu i ett mycket bättre begagnat skick säljs för alldeles för lite pengar.
I år ska det bli riktiga grejer till juniorernas stora glädje.
Har dock hamnat i ett litet predikament när jag börjar räkna alla plus och minus, växelkurser, kronor och ören. Hade i princip bestämt mig för att islabikes var "the shit" (och det är väl fortfarande så) men nånstans på vägen så är ju budgeten som förälder inte alltid obegränsad... Har ju tänkt hålla kidsen med fulpendlare (med skärmar osv) till och från skolan så det är väl inte helt oväsentligt att pressa priset då det kostar att hålla cykelparken igång...
Nu viker jag ut mig inför Happy-mobben och låter pöbeln döma eller kanske bara komma med den sista välbehövliga input'en inför valet av årets barncykel 2010.

Islabikes
+ lätta(ste?) barnMTB (8,8kg mot 10,7kg i 20", skiljer ungefär samma i storlek 24")
+ flaskhållare
+ skärmfästen
+ individuell konfiguration
+ prisvärda
+ 8vxl (dvs bara bakväxel)

- lite dyra (i jämförelse med Cube Team Kid)
- "lång" leveranstid (i jämförelse med Cube Team Kid)

Cube
+ billigare
+ snabb leveranstid
+ snyggare (enligt kidsen)

- framväxel på 24" (tänker mig att det kanske krånglar till det för 7½-åringen...)
- tyngre
- mindre valfrihet i att plocka på tillbehör

Shoot!

Inga andra kommentarer än att 24" verkar stort för en 7½-åring. Min son fick sin 24"-are (Scott) när han var nästan 8½ och han är ganska välvuxen.

Precis, köp inte för stor cykel. Det är helt kass.

Min 7-åring har en islabikes, han är rätt liten så vikten är helt klart en faktor. De är bra, fast lägre coolhetsfaktor hos kidsen. De flesta vill ju ha kass(tung) framdämpare klumpig dirtram i för stol storlek(ännu tyngre) osv

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga andra kommentarer än att 24" verkar stort
> för en 7½-åring. Min son fick sin 24"-are
> (Scott) när han var nästan 8½ och han är
> ganska välvuxen.

När min äldsta fyllde åtta år fick han en 24" (Scott) och han är ändå kortast i klassen. Inga problem för honom att hantera den men det beror nog också lite på vilken geometri cykeln har.

Har har både fram- och bakväxel och det är i sig inga problem förutom att han ibland kör på lilla fram och lilla bak eller tvärtom.

Ang storlek så har jag dels mätt kidsen enligt "size chart" på Islabikes hemsida, samt varit i kontakt med Isla herself. Hon deklarerade att en 20" large (till 6åringen) och en 24" (till 7½-åringen) med uppmätta mått skulle passa dem perfekt. Detta då de ligger ungefär i "mitten" av angivna måtten för aktuell storlek. Schysst som hon är så sade hon också att kidsen tyvärr inte skulle få ut det mesta i livslängd av hojarna eftersom de ligger "mitt i spannet".

Min tanke har varit att hitta "perfekta" cyklar enligt Happy-devisen kids skall växa ur, och inte i, sina cyklar.

Gällande Cube är jag dock inte lika säker på att hojarna passar lika bra utan de kan faktiskt mycket väl tänkas vara lite för stora...

Mina kids har en Beinn 20 large resp en Cube Team 24. Växlarna lär de sig på 10 minuter. Cuben är rätt stor och tung men junior gillar att det är dämpad gaffel så då studsar han gärna runt i skogen. Båda känns som kvalitetscyklar. Och Cuben är klart pimpig med vita däckssidor och teamlack. Riserstyre med barends dock... :-)

Ah, cool! En förälder med god erfarenhet av båda hojarna.
Du verkar ju lika velig som mig eftersom du köpt "en av varje" (vilket jag ev är på väg att göra...)
=)

Seriöst, ser/märker du någon kvalitetsskillnad på hojarna? Utrustningen?
Om du tvingades välja ett av märkena, vilket valde du då? Varför?

Båda mina vill helst ha Cube pga utseendet. Att de väger mer och så vidare hajar de inte riktigt.
Men, en sak som fick äldsta att switcha över till Islabikes var hål för flaskhållare.
Ett krav eftersom man blir törstig då man cyklar långa turer med pappa :)
Sen känns det ju som att Islabikes-skärmarna blir som gjutna, och att trycka dit eftermarknadsgrejer på en 20" Cube är möjligt men jag vet inte om det blir så bra? Inte för att det egentligen är nödvändigt med skärmar men det kan ju vara bra ifall de vill fincykla med finskogshojen i finkläder...

Var på nätet köper man förresten däck/slang i olika utföranden till 20/24"-cyklar?

Edit: Upptäcker när jag synar cyklarna att Cube 24" har flaskhållare, men inte 20"...

Senast redigerad av en moderator:
Min son fick Islan, sedan har min dotter fått ärva den. Hade först tänkt köpa en Beinn 24 men så var det bra rea på cuben hos TCM. Islabiken är bra genomtänkt och barnanpassad medans Cuben är mer en nerskalad vuxencykel. Men båda är som sagt kvalitetsgrejor. Sonen använder bara Cuben till lekcykling så det är inga skärmar eller så på den. Om skärmar är viktigt skulle jag ta Islan.

Jag har fått för mig att Islabikes kör med uberlånga kedjestag. Det kanske är jag som sett fel iofs.

20" Kona Shred lirar liksom i en egen liga om det är ett landningsställ med attityd som gäller. 140mm vevar med dubbla plåtbashar är ingen som spöar i branschen. Cuben är ruggigt bra men duger inte att landa upprepade gånger på. 30 kg skitunge kröker bakaxeln efter att ha använt cykeln som en unge ska.

24" är svårt. Här handlar det ju om man letar efter ungarnas svettkörtlar eller akrobatiska anlag. Utbudet är större. Här tycker jag Spec GroHit ser fin ut men den kanske man inte ska ta till skolan. :)

Jag har köpt en 24" Scott Voltage Jr Disc och en Kona Hula till mina banditer. De verkar båda stabila och kommer med olika puckade lösningar och kassa gafflar.

rising skrev:
> Min son fick Islan, sedan har min dotter fått
> ärva den. Hade först tänkt köpa en Beinn 24
> men så var det bra rea på cuben hos TCM.
> Islabiken är bra genomtänkt och barnanpassad
> medans Cuben är mer en nerskalad vuxencykel. Men
> båda är som sagt kvalitetsgrejor. Sonen
> använder bara Cuben till lekcykling så det är
> inga skärmar eller så på den. Om skärmar är
> viktigt skulle jag ta Islan.

Ok. Tack för input.
Om skärmar inte är viktigt, betyder det att du rekommenderar Cube? =)

Fjärdebrunn skrev:
> Jag har fått för mig att Islabikes kör med
> uberlånga kedjestag. Det kanske är jag som sett
> fel iofs.

Tycker inte att det ser ut att vara så... dock finns ingen geometrisk översiktsbild på den likt det finns på Cuben så säker är jag inte!

> 20" Kona Shred lirar liksom i en egen liga om det
> är ett landningsställ med attityd som gäller.
> 140mm vevar med dubbla plåtbashar är ingen som
> spöar i branschen. Cuben är ruggigt bra men
> duger inte att landa upprepade gånger på. 30 kg
> skitunge kröker bakaxeln efter att ha använt
> cykeln som en unge ska.

Mina kids är (tyvärr?) inte där ännu. Lite mer åt svetto-hållet än så länge =)

Har en Isla till 6-åringen som hon håller på att växa ur. Kommer att fortsätta med Isla - jag gillar att de är avskalade och än så länge har jag fått bestämma. Eftersom jag har tre barn som skall nöta dem känns det inte som att priset spelar lika stor roll.

Jag valde också mellan Cube Team Kid och Islabikes Beinn (small) när jag nyss köpte nytt till min grabb. Jag vet inte var du hittat Cube så mycket billigare (inkl frakt) att det spelar någon roll? Inkl frakt skiljde det några hundra till Cubens fördel när jag kollade.
För oss blev det iaf Islabiken. Den låga (nåja, det finns hojar för vuxna som väger samma) vikten var ett starkt skäl men även att verkligen allt på hojen är anpassat för små personer. T.ex bromsarna är grymma med handtag som även pyttesmå händer kan krama tillräckligt med kraft ur.
Jag har inte sett Cuben i person så det är möjligt att den är lika genomtänkt (fast tyngre då). Vi är iaf väldigt nöjda med Islabiken än så länge.
Just det ja, jag beställde ett extra växelöra tillsammans med hojen (finns inte på websiten men finns om man frågar). Det tog Islabikes lagoma 3£ för...

Tack för fortsatt input!

Ang priset så skiljer det kanske inte så mycket, handlar om knappa tusenlappen billigare för två Cube-cyklar jämfört med ett par Islabikes. (inkl frakt)

Edit för tredje gången: Kikar jag på 2009 års modell av Cube Team Kid så får jag loss dem till ett ~1500kr lägre pris än Islabikes. Dock från ett annat ställe så frakten drar iväg rejält och gör det alternativet mindre intressant...

Shit alltså, är smått vilse i cykeldjungeln och behöver bringa lite ytterligare klarhet!
Islabikes rekommenderar 24" till min äldsta, och när jag kikar närmare på geometrin hos Cube 24" så känns det som att 24" blir för stort. Alldeles för stort.
Cube 24" har en effektiv överrörslängd på drygt 52cm, helt galet! Är ju typ vad jag har på min racer!

Eftersom Islabikes inte har några geometriska översiktsbilder blir det svårt att jämföra (ska ringa dem på måndag och se om deras 24" också är sådär galet stor) Tänkte dock att jag kanske redan nu under helgen kunde komma fram till om Cube 24" är att utesluta helt och hållet, eller om den är kvar i matchen.

Ni som har ungar som kör Cube 24", vad säger ni?

(Min 7½-åring är 131cm och har 61,5 i grenmått)

Fortsätter med min monolog, kanske förvirrar det ytterligare föräldrar som mot all förmodan läser detta, kanske bringar det klarhet inför ett eventuellt köp...
Som jag skrev i den här tråden så testade jag (eller rättare sagt kidsen) lite cyklar idag. Dock varken Cube eller Islabikes, utan olika modeller ur Scotts sortiment.

Konstaterade enkelt att i princip samtliga 24" är att utesluta för min 7½-åring i dagsläget ifall jag vill köpa en rolig cykel som duger till mer än att bara förflytta sig på asfalten.
Scottcyklarna som var för stora idag mättes mellan tummen och pekfingret med tumstock och jämfördes sedan mot Cubes geometri.
Islabikes Beinn large i 20" har en ramstorlek på 11", och deras 24" har 12" i ramstorlek.
Islabikes 24" är således fortfarande med i matchen medan Cube 24" (som verkar ha 13" ramstorlek?) går fet-bort.

Juniors Cube Team 240 stals igår, tänkte lägga en blänkare här om någon cykelköpande förälder ser en begagnad sådan till försäljning...

Agassi skrev:
> Islabikes Beinn 20" och 24" beställda - end of
> story för den här gången!

Var köpte du cyklarna? Fungerade beställningen bra?

Jag behöver ha de leverade innan jul! :-D

Beställde en Beinn 24' till stortjejen (7 1/2) i veckan; den skeppades samma dag och anlände ett par dagar senare. Kikade återigen på alternativ, men allt annat tycks fortfarande vara skräp med tunga gunggafflar och onödig framväxel.

Hur står sig Specialized Hotrock mot Cube Team Kid eller Islabikes Beinn?
EDIT: Någon som vet vad en Hotrock 20" väger?
EDIT2: ca 11 kg efter lite surfande

Nu har det gått lite drygt ett år, har det tillkommit fler alternativ på marknaden?

Jag har lackat ur på att min 15 år gamla GT väger 12 kg medan treåringens 12"are väger 16 kg.

Islabikes och Cube Kid är väl de jag funderar på. Det är rätt dåligt utbud på begagnatfronten med.

Låter jag kidsen (3 och 6 år) avgöra lär det bli Cube. Någon som med framgång fått tag i passande stänkskärmar som sitter bra på Cube?

Tillbaka
Topp