Det här är ju en sådan här omöjligt tråd/fråga... I gammal fin anda kommer ju ingen att dissa sitt eget märke utan bara beskriva hur bra den är utan objektivitet.
Jag har både en Cube (Ltd5) och en Scott, men årsmodellerna skiljer sig för många år att det i slutändan blir att jämföra äpplen med päron. På såväl nya Scott som Cube´s är det ju idel välkända märkesprylar från Schimano och/eller Haynes monterade. Således är en komponentjämförelse även den onödig.
I slutändan blir ju därför en jämförelse mellan en Scott och en Cube med samma komponentnivå en fråga om den där lilla känslan som skiljer dem åt. Ut och prova hos din Lbs om möjligheten finns, är du en normal mtb-motionär lär känslan i cyklarna kännas tämligen lika, alla cyklar har väl sin egen känsla och egenhet som man snart adopterar.
I slutändan tycker jag därför att du skall köpa de komponenter som är bäst, inte bry dig över namnet på ramen. Om du jämför två lika dyra cyklar från Cube och Scott tycker jag att valet är givet.... (då det är gaffeln och hjulen som jag tycker är de två viktigaste komponenterna. Ramen kommer lite längre ner på listan, kvaliteten tvivlar jag inte på...)