Cube vs Scott

mattias s

Medlem
Cube vs Scott
Jag tänkte köpa mig en ny cykel snart och är lite osäker på vad jag skall ha.
Har kollat lite på en Scott Scale 50 och den verkar passa mig bra. Men sedan fick syn på en Cube med samma komponenter som Scotten fast 5k billigare. Vad är det mer än priset som skiljer sig mellan dessa cyklar?
Tack pfh

Cube vs Scott
Abbesnabb skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir svårare att köpa matchande handskar,
> flaskställ och T-shirt om du köper en Cube.

Vem fan vill ha det om man ej är sponsrad??

Cube vs Scott
Kaijan skrev:

> Vem fan vill ha det om man ej är sponsrad??
>
Du tog det just ur munnen på mig.......=)

/Fredde

Cube vs Scott
Abbesnabb skrev:
> Vad du inte
> får med Cuben är ett märke att glänsa med.
>

Jaha,är det glänsa man ska göra med hojen.........!=)

/Fredde

Cube vs Scott
Jag skulle aldrig köpa en cykel som matchar däck och fälg :P löjligt, bah!
Scott tar ju dessutom ut överpriset för "märket", förstår inte hur någon vill ha en cykel med nästan enbart deras märke på alla komponenter, det ger imo ett sämre kvalitetsintryck. '5000 i sjön' är ett passande utryck också! :)

Cube vs Scott
Köp den CUBE som kostar lika mycket som Scotten, då får du massor med lull, lull. Jag kör CUBE och är helnöjd. Kanske lite "hoptryckt" ramgeometri.

Cube vs Scott
Jag är jättenöjd med min Scott. Vridstyv och lätthanterad. SÅ DET SÅ!
Men det är mycket pengar för ett klistermärke, helt klart. Tror jag fick betala 2.000kr för mina klistermärken jämfört med Konan som stod bredvid när jag köpte Scotten. Men har man fallit pladask för färgerna och är jättekär i ramen så...

Cube vs Scott
gillar min scott team racing skarpt geometrin passar mig perfekt. Vridstyv inte särskilt stötig och röd. Sedan jag bytt hjul och lite andra prylar så blev det en grym hoj.

Cube vs Scott
Det här är ju en sådan här omöjligt tråd/fråga... I gammal fin anda kommer ju ingen att dissa sitt eget märke utan bara beskriva hur bra den är utan objektivitet.

Jag har både en Cube (Ltd5) och en Scott, men årsmodellerna skiljer sig för många år att det i slutändan blir att jämföra äpplen med päron. På såväl nya Scott som Cube´s är det ju idel välkända märkesprylar från Schimano och/eller Haynes monterade. Således är en komponentjämförelse även den onödig.

I slutändan blir ju därför en jämförelse mellan en Scott och en Cube med samma komponentnivå en fråga om den där lilla känslan som skiljer dem åt. Ut och prova hos din Lbs om möjligheten finns, är du en normal mtb-motionär lär känslan i cyklarna kännas tämligen lika, alla cyklar har väl sin egen känsla och egenhet som man snart adopterar.

I slutändan tycker jag därför att du skall köpa de komponenter som är bäst, inte bry dig över namnet på ramen. Om du jämför två lika dyra cyklar från Cube och Scott tycker jag att valet är givet.... (då det är gaffeln och hjulen som jag tycker är de två viktigaste komponenterna. Ramen kommer lite längre ner på listan, kvaliteten tvivlar jag inte på...)

Senast redigerad av en moderator:
Cube vs Scott
Cube fick skitbra kritik i kadens.
Scott också men om man vill testa något nytt så tror jag på kadens
när de säger att den accelrerar och klättrar grymt bra och inte väger för mycket.
Jag tror att den som de testade hade XT rätt igenom.

Cube vs Scott
Ok Stampe, en sak som jag INTE gillar med min Scott är gaffelvinkeln och styret. För brant vinkel och för smalt styre gör att den blir väldigt kvick att svänga med men samtidigt lite orolig. Funderar på att byta till ett bredare styre. Gaffevinkeln är det lite svårare att göra något åt...
Hummm...... Kanske skall man överge XC-svettohojen och köpa en Kona Stuff istället? *ler*

Cube vs Scott
Tophe skrev:
> Cube fick skitbra kritik i kadens.
> Scott också men om man vill testa något nytt så
> tror jag på kadens
> när de säger att den accelrerar och klättrar grymt
> bra och inte väger för mycket.
> Jag tror att den som de testade hade XT rätt
> igenom.

Inressant, minns du ungefär när Kadens skrev om Cube? Jag tänkte gå till biblioteket o se om jag hittar recensionen.

Cube vs Scott
Köp en cube,säger jag...

vägde själv runt 85 kg när jag fick min ltd 5..drog till den lokala slalom backen och hoppa med den första veckorna tills jag slog runt 2 ggr o lugna ner mig efter det

Ända som e kass är att jag korta min sadelstolpe lite väl mycket och därav fått liten spricka i röret,mitt eget bad tror jag..

Skulle jag handla en fulldämpad xc i framtiden skulle jag absolut kolla på en cube ram igen

Tillbaka
Topp