Custom från Wiggle

garfunkel

Aktiv medlem
Custom från Wiggle
Har spanat in ett par racers från Wiggle. Problemet är att båda kommer med compact vevparti, men jag vill gärna ha dubbel istället.

Ställde frågan till Wiggle hur det funkar, men fick mest att kryptisk svar tillbaka ang. monteringen.

Som jag fattar det så får jag alltså extrabeställa det vevparti jag vill ha, tillsammans med cykeln och ber dem montera. Känns ju lite tråkigt eftersom jag får ett vevparti jag inte har någon nytta av.

Funkar övriga siter på samma sätt? Förutom rena custom-köp som tex Rose då.

Custom från Wiggle
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Har spanat in ett par racers från Wiggle.
> Problemet är att båda kommer med compact
> vevparti, men jag vill gärna ha dubbel
> istället.

Kompakt = dubbel

Custom från Wiggle
gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Kompakt = klingor 50/34
> Normalt = klingor 53/39 alt 52/39

Och har TS tur räcker det med att beställa med extraklingor. Så har jag gjort. Då är det bara att byta klingorna "50/34" till klingor 53/39 alt 52/39 eller annan valfri uppsättning, så har TS "Normalt", om man nu vill kalla det så.

Custom från Wiggle
Finns det 39:or till 110 BCD? Har bara sett 38 som mest när jag letat. 53/52 till 110 tror jag inte heller är så många som säljer.

Custom från Wiggle
Som jonja skriver så har jag fattat att compact och double inte alls är samma sak, även om det fortfarande bara är två klingor, men jag kan ju ha fel.

Ett par klingor borde ju bli billigare än ett helt vevparti dock, om det nu funkar? Eller det finns olika mått på compact-partierna också?

Custom från Wiggle
Min uppfattning från diverse cykelspecifikationer:

Compact = 50/34

Double = 53/39

Olika BCD på de två ovanstående

(52/38 = är modern variant av 'Double')

Custom från Wiggle
mitt tips: kop compakt och kor pa det, det kommer bli bra! lite mer dramatiska framvalxingar, annars haf 50 eller 53 ratt liten betydelse, det ar som en halv vaxel bak.

Custom från Wiggle
Ja, konsensus verkar vara att åtminstone provköra med compact och se hur det blir. Skulle det inte passa så verkar det ju inte vara några större problem att hitta större drev.

Tillbaka
Topp