Custom ramar tillverkade i Sverige

Raffe

Medlem
Hej,
Vet någon om det finns någon i vårt avlånga land som tillverkar custom ramar? Helst i carbon men annat material går också bra. Och som säljer dessa "storskaligt" alltså inte bygger åt sig själv.
Tack på förhand
Raffe

PS. länka gärna till hemsida.

Tillägg: Tack för alla svar än så länge. "Storskalig" var väl att utrycka sig sig fel. Menar någon som gör ramar på beställning, alltså inte bara åt sig själv.

Senast ändrad:
EST har ju slängt ihop ett par olika custom-ramar nu. Fast mer Pimp-my-ride-custom än bygga-från-grunden-custom. :)

Hehe inte jag iallafall? kid1000 här på forat bygger ju kol. Fast inte storskaligt.

Senast ändrad:
Jag tror att den typen av industri bara går att få lönsam i asien av alla tänkbara skäl.
För customstål one-off däremot finns det ett antal intressanta svenska garagebyggare.

Jag bygger i kolfiber ja, ramar är inget som är omöjligt.
Jag har gjort ramar till kunder tidigare.
/Mattias Hellöre

cerro sa:
AddeN sa:
Allebike köper väll ändå katalogramar från Kina?

Vet inte hur de har längre men innan har de haft customramar byggda i Italien också.

Allebike har verkligeninte haft haft några Italien ramar.. De köper partier av billigaste färdiga kolfiber ramarna de hittar och lackar i sina färger.
Kinesiska Icon bikes och Taiwanesiska Axeman gör deras ramar. Det är fabriker som kopierar geometrier från äldre modeller av kända tillverkare.
Finns flera andra billighetsmärken runt om i europa som använder samma ramar. "S core " tex Skillnaden är att AB försöker sälja sina hojjar som top of the line medans ramarna är sk "Kina skit "

Men nu va det ju inte det tråden handlade om. Vet en kille i Göteborg som byggt egna landsvägsramar i kolfiber. Mest för eget bruk tror jag dock.

Spinx sa:
cerro sa:
AddeN sa:

Vet inte hur de har längre men innan har de haft customramar byggda i Italien också.

Allebike har verkligeninte haft haft några Italien ramar.. De köper partier av billigaste färdiga kolfiber ramarna de hittar och lackar i sina färger.
Kinesiska Icon bikes och Taiwanesiska Axeman gör deras ramar. Det är fabriker som kopierar geometrier från äldre modeller av kända tillverkare.
Finns flera andra billighetsmärken runt om i europa som använder samma ramar. "S core " tex Skillnaden är att AB försöker sälja sina hojjar som top of the line medans ramarna är sk "Kina skit "

Men nu va det ju inte det tråden handlade om. Vet en kille i Göteborg som byggt egna landsvägsramar i kolfiber. Mest för eget bruk tror jag dock.

Jag har haft en av deras ramar från Italien. Men var över 10 år sedan, innan kolfiber. Läs på lite innan du uttrycker dig om saker du inte kan!

cerro sa:
Spinx sa:
cerro sa:
AddeN sa:

Jag har haft en av deras ramar från Italien. Men var över 10 år sedan, innan kolfiber. Läs på lite innan du uttrycker dig om saker du inte kan!

Det var väl så det "började", med italienska ramar så det ska ju stämma.
Många toppåkare i Sverige verkar göra bra ifrån sig från "kina... skit... ramar" så nog bör dom duga åt oss vanliga dödliga också.

Trådarna här ger fin helgläsning iaf :D

Tillbaka
Topp