CX-däck tubeless

JakobGawlik

Aktiv medlem
CX-däck tubeless
Kan man få till en vettig tråd med upplevelser från tubelessdäck på cx?
Menar då CX, inte vinterpendling på asfalt, då det ställer lite olika krav.

Jag upplever att det finns en hel del att välja på i USA, men här är vi lite efter.. Eller har jag fel?
Här är i alla fall mina bidrag till det hela.
Fyll gärna på med era upplevelser så kanske man kan få lite samlad kunskap på slutet :)

Jag har testat Michelin cyclocross jet på ultegrafälg under flera års tid.
De funkar kanon så länge man inte vill sänka trycket och köra lite hårdare i svängarna.
Då burpar de direkt. Däremot har jag kört grusrace och träning på grus utan att burpa någonsin.
Rullar grymt på det.

Testade även ett par schwalbe S-one förra veckan.
Underbara däck med fantastisk känsla. Inte så fasligt mycket grepp bara :)

Sedan har vi det senaste.

Ett par specialized tracer 2bliss ready 33 på iron cross fälg.
Väger 389g st, Poppar snabbt och lätt. kostar 359kr.
Superfint grepp i skogen och på grus. Har inte testat på gräs eller lera än.
De är dock inte speciellt roliga i känslan... Känns lite stumma.

Någon som har testat clement MXP tubeless eller schwalbe X-one?
Annat tubeless?

CX-däck tubeless
Har kört både Conti CycloX King och Schwalbe Racing Ralph tubeless på Notubes Crest-fälgar. Funkar kanon även med ner mot två bars tryck. Körde crossen med CycloX King 42or på KM MTB för en dryg vecka sedan. Hade 1.8/1.9 bars tryck då.

CX-däck tubeless
Jag har provat några olika på crest-fälg, och jag har för mig att de enda som inte blev regelvidrigt breda var panaracer crossblaster ( för den som bryr sig om sånt). De var dock toppen på alla sätt tycker jag!

CX-däck tubeless
Jag kör Schwalbes X-one Evo på Stans Iron Cross-fälgar. Har kört två tävlingar nu och de har funkat riktigt bra med lågt tryck. Inga burbtendenser och förtroendeingivande grepp. Gillade även Cross Boss fr WTB men de blir för breda om man vill följa tävlingsreglementet. Håller med om Michelin Mud 2 - skön känsla men burpar för lätt. Och för lågt mönster för att vara allround.

/Kalle

CX-däck tubeless
KalleA sa:
Jag kör Schwalbes X-one Evo på Stans Iron Cross-fälgar. Har kört två tävlingar nu och de har funkat riktigt bra med lågt tryck. Inga burbtendenser och förtroendeingivande grepp. Gillade även Cross Boss fr WTB men de blir för breda om man vill följa tävlingsreglementet. Håller med om Michelin Mud 2 - skön känsla men burpar för lätt. Och för lågt mönster för att vara allround.

/Kalle

Hur breda blir de på iron cross? Vad kör du för tryck?

CX-däck tubeless
Jakob: De blir 34-34,5 mm med race-tryck. Cross boss blev upp mot 37 har jag för mig. Har inte mätt trycket vid tävling tyvärr, kört på känsla bara.

CX-däck tubeless
KalleA sa:
Jakob: De blir 34-34,5 mm med race-tryck. Cross boss blev upp mot 37 har jag för mig. Har inte mätt trycket vid tävling tyvärr, kört på känsla bara.

Tack!
Mätte mina tracer igår och de töjer sig till 34.5mm när jag pumpar hårt.
Känns klart bättre än de 32 jag mätte upp direkt efter montering

CX-däck tubeless
Fälgarna funkar bra! Kört dem hårt i två tävlingssäsonger utan att ha behövt rikta dem eller serva naven. Har dina funkat bra? Men nu är tubhjul på g... :)

Såg förresten (på BikeRadar tror jag) att X-one kommer i en ytterligare version nu med glesare och högre dubbar. Ser kalas ut.
/K

CX-däck tubeless
CX-däck tubeless
KalleA sa:
Fälgarna funkar bra! Kört dem hårt i två tävlingssäsonger utan att ha behövt rikta dem eller serva naven. Har dina funkat bra? Men nu är tubhjul på g... :)

Såg förresten (på BikeRadar tror jag) att X-one kommer i en ytterligare version nu med glesare och högre dubbar. Ser kalas ut.
/K

Jag har precis fått på ett par specialized tracer 2br på dem. Tycker de är lite segare än mina förra finhjul. Dyrt att uppgradera allt på en gång :)

Ska testa Clement mxp tubeless när de kommer

CX-däck tubeless
Bytte framdäcket till ett specialied terra igår med tanke på hur morgodagens bana förmodligen blir.
passade på att hårdtesta imorse när jag ändå skulle leta ny träningsbana.

1. Specialized terra 33mm 2bliss ready. väger 401g på min ultraexakta våg
2. efter lite töjning mäter det 35mm. (tummen upp där :) )
3. Däcksidorna läcker som såll på tracer i början, inte lika farligt på detta. Höll trycket under natten.

Hur funkade det då? SKITBRA! underbart grepp och hyfsat lättrullat. Satte pers på min egna bana.
Tog det sen och körde det ultimata testet. Off-Camber sväng på gräs i en brant backe.
När jag pressade riktigt hårt vek däcket sig och gick av fälgkanten, MEN (!!) bara på en liten bit och trycket höll.
Märkte inte det förrän jag kom upp på asfalten.

Summa summarum, man måste köra lite högre tryck. Bakdäcket slingrar rundor som en sladdrig ål och framdäcket viker sig om man försöker med tryck runt 20PSI. Måste nog upp lite högre om det är en riktig greppig bana.
Bra däck annars.

Ser fram emot när Clements däck blir tillgängliga.

CX-däck tubeless
Nä, det finns inget vettigt svar direkt.
Mailade wiggle och de sa inget vettigt heller. Kanske slutet av oktober.
De verkar dock finnas i överflöd i Usa. Blir bara så förbannat dyrt att beställa där.
/J

CX-däck tubeless
Kört tre race nu på tubeless. Specialized tracer och Terra i olika kombinationer.
Jag är förbaskat nöjd faktiskt. Bra placeringar på alla racen och ren lyx att kunna byta däck dagen innan.
Lite smolk i bägaren dock att bakhjulet släppte luft både igår och idag. Vet inte om fälgen fått sig en smäll eller något annat.

Vore trevligt om det fanns lite fler däck att välja på...

CX-däck tubeless
Jag fick för mig att prova tubeless med crest-fälgar och cyclo xking (35mm) men jag får det inte att fungera. Tätt och fint i garaget och på vanlig grusväg men så fort jag svänger tvärt på stig så släpper bakhjulet ut luften.

2.5 bar, så inte jättelågt till mina 80 kg. Jag har ingen erfarenhet av tubeless, ska man tejpa flera varv? Hur hårt ska däcket sitta utan luft? Mitt trillar på plats utan verktyg och hoppar på plats direkt med kompressor.

CX-däck tubeless
Är dina däck gjorda för tubeless?
Om inte - så kommer det inte att bli bättre heller.
Jag har kört tubeless på michelin cyclocross jet ett par år nu och upplever samma sak.
Grusväg och snälla svängar funkar kanon. Tryck ner till 1.0 bar - inga problem.
Men försöker jag köra cross med dem så blir det sallad av det hela...
Ska man påfresta däcken i sidled bör det vara tubeless tror jag.

Vad gäller crest har jag faktisk läst att de är aningens för breda för cx-däck.
Ingen erfarenhet av de fälgarna på tubeless eller om det stämmer, det är ren 2:a-handskunskap.

Själv har jag konstaterat att man måste ha "kritisk massa" i luftmängd på cx-däcken.
är det för lite släpper de lite för varje gång man kör på en sten eller en rot eller nåt.
Sedan blir det värre för varje gång. Är det tillräckligt håller de bra.

CX-däck tubeless
JakobGawlik sa:
Själv har jag konstaterat att man måste ha "kritisk massa" i luftmängd på cx-däcken.
är det för lite släpper de lite för varje gång man kör på en sten eller en rot eller nåt.
Lite som slang då.
Är det för lite så skiter det sig så fort man kör på en sten. Är det tillräckligt så funkar det bra.

CX-däck tubeless
Det står inget på dem om det men jag trodde det var default nuförtiden att det är tubeless-ready. Det är en vikbar modell, tror inte det finns olika i 35mm. Blir att fortsätta med slang, så funkar de bra.

CX-däck tubeless
emmer sa:
JakobGawlik sa:
Lite som slang då.
Är det för lite så skiter det sig så fort man kör på en sten. Är det tillräckligt så funkar det bra.

inte som slang...
Skiter det sig med slang så skiter det sig totalt.
Skiter det sig tubeless så kan man ändå fortsätta :)

CX-däck tubeless
Har kört mycket med CycloX King på Crest-fälgar, både 35or och senast 42or. Har funkat hur bra som helst. Körde MTB KM för några veckor sedan med 42orna och hade då 1.8 bar i dem. Inget burpande trots mycket stenar och rötter. Tejpade med ett varv tejp förra, eller förrförra, året.

CX-däck tubeless
Provade med slanglöst förra säsongen. Standarddäck (challange grifo), standardfälg (4za cirrus), Stans tubeless kit cx, Stans guckamojja.

Mycket noga förberedelser, kontrollerade pass med succesiva provoceringar. Allt verkar ok...

Min erfarenhet var att man kan få slanglöst att nästan funka, dvs det funkar bra för träning och vanlig terräng men tyvärr inte 100% för tävling på krävande banor, tex hårda stötiga gräsbanor (tex Stora Skuggan eller Uppsala). Det luriga är att det funkar nästan hela tiden och på mindre krävande banor helt och fullt, men att det (enligt min erfarenhet) förr eller senare burpar. Det ledde i mit fall till ett obekvämt tvivel i snabba kurvor, och slutade med ett par olyckliga vurpor. Problemet med snabba urbumpningar är att man inte hinner reagera, helt plötsligt ligger man bara där. Det är möjligt att tekniken kommer längre och att det finns kombinationer som funkar bättre, men jag skulle ändå av säkerhetsskäl inte rekommendera slanglöst för tävling. Läst liknande erfarenheter på engelskspråkiga siter, funkar för rekreation men inte fullt tillförlitligt för tävling. Tyvärr, för jag vill gärna att det ska funka.

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
Balans sa:
Provade med slanglöst förra säsongen. Standarddäck (challange grifo), standardfälg (4za cirrus), Stans tubeless kit cx, Stans guckamojja.

Mycket noga förberedelser, kontrollerade pass med succesiva provoceringar. Allt verkar ok...

Min erfarenhet var att man kan få slanglöst att nästan funka, dvs det funkar bra för träning och vanlig terräng men tyvärr inte 100% för tävling på krävande banor, tex hårda stötiga gräsbanor (tex Stora Skuggan eller Uppsala). Det luriga är att det funkar nästan hela tiden och på mindre krävande banor helt och fullt, men att det (enligt min erfarenhet) förr eller senare burpar. Det ledde i mit fall till ett obekvämt tvivel i snabba kurvor, och slutade med ett par olyckliga vurpor. Problemet med snabba urbumpningar är att man inte hinner reagera, helt plötsligt ligger man bara där. Det är möjligt att tekniken kommer längre och att det finns kombinationer som funkar bättre, men jag skulle ändå av säkerhetsskäl inte rekommendera slanglöst för tävling. Läst liknande erfarenheter på engelskspråkiga siter, funkar för rekreation men inte fullt tillförlitligt för tävling. Tyvärr, för jag vill gärna att det ska funka.

Det är ju just det där med challenge-däck.
De GÅR INTE att köra slanglöst på cx. Däcksidorna är alldeles för mjuka.
Michelin och clement fungerar bra ett tag, men sedan töjs de.

Just nu kör jag specialized tracer och terra. Nästa test är clement och schwalbe.
Har testat G-one redan och älskar dem!
Har även läst gott om maxxis-mudwrestler.

edit: Tävla på standarddäck som sätts slanglöst är modigt.
Tävla på tubeless ready som sätts slanglöst är vi ganska många som gör nu.

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
Tokburpade Specialized Trigger och Vurpade hårt förra sommaren, efter det kör jag bara tub på träning och tävling.
Grusväg är något helt annat, då har jag Trigger i 38 mm.

CX-däck tubeless
Antar att det beror på fälgen också. Burpade på tävling i Göteborg i september med Specialized Tracer Pro på DT Swiss X-1900. Ingen tokburp, men ändå lite läskigt. Har bytt hjul till Zipp 30 Course Disc och har inte varit i närheten. Kanske för att de är jättebreda?

CX-däck tubeless
Kört 4 tävlingar nu på Michelin Cyclocross Mud 2. Tror inte de däcken är gjorda för tubeless, men fälgen är det (Fun Works) 25mm.
Tycker det har funkar bra och fort har det gått. Men skråfesten i Uppsala gick inte riktigt, burpade på andra varvet. Däcken är ganska gamla och riktigt mjuka, så jag kommer fortsätta med tubeless, men med nya däck. Tar gärna tips på vilka.

CX-däck tubeless
Som jag skrev innan tror jag att man måste upp i ett lite högre tryck i däcket för att däcket inte ska vika sig.
Det är lite annorlunda på mtb. Där har jag förstått att luftvolymen håller däcket på ett helt annat sätt och att man kan köra med lägre tryck.

Jag har inte burpat mina tracer eller terra, men de klarar inte lågt tryck. (under 23 psi ungefär)
Är det mycket tvära svängar på gräs vill jag nog upp ännu högre.

Michelin är det många som kör, men det är inte ett tubeless-däck och töjer sig tydligen.
Schwalbe, maxxis och specialized verkar vara det som står till buds nu.

CX-däck tubeless
Ja, där är det ju lite lyxigt med tubhjul. I Stora Skuggan kunde jag släppa ganska mycket luft eftersom det var så slagigt, man kan gå på känn och släppa tills man får ett eller ett par genomslag per varv.

Lider man inte av att det är stötigt så är lite ju tubeless ett fint alternativ.

CX-däck tubeless
Har äntligen fått monterat mina Clement PDX tubeless ready.
Ska testa ikväll, men hittills har jag konstaterat att:
1. De väger 440g (lite i fläskigaste laget och de känns solida i sidorna)
2. De är 37mm breda.
3. Satte sig som en smäck på fälgarna direkt och har hållt tätt i en vecka med minimalt med Stans.

Testade på en iron cross-fälg och på en roval control carbon fälg.
Funkade bra på bägge. Däremot kunde jag inte få på mina Schwalbe X-one på roval carbonfälgen (nya varianten 22mm)
Uppe på 65psi fegade jag och vågade inte pumpa mer. Har haft däcket uppblåst med slang på annat hjul någon vecka och ska testa igen.

Har inte testat att cykla på PDX-n ännu, men förhoppningsvis blir det testrunda ikväll efter jobb.

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
Stumpy sa:
JakobGawlik sa:
Har äntligen fått hem Clement PDX tubeless ready.

Äntligen??? Du lade ju ut dem till försäljning för två veckor sedan.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=20183

Köpte två par. Äntligen syftar väl egentligen på att jag har monterat dem nu och vägt, mätt..

Kan du förklara på vilket sätt din kommentar tillför något till den här tråden?
Jag tycker den känns en aning negativ, men jag kanske missförstår dig?

/Jakob

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
Det kändes bara väldigt motsägelsefullt att utropa "Äntligen" när man lagt ut dem oanvända till försäljning.
Att du köpt dubbla par förklarar det.

Tack för övrig info. Det gör att den modellen inte är intressant, eftersom de är tunga och för breda att crossa på. Man kan misstänka att övriga Clementdäck har samma stomme och därför har "samma" vikt och bredd. Någon som vet?

CX-däck tubeless
Ja, jag borde kanske ha skrivit : "Äntligen har jag fått tummen loss att montera däcken..."

Deras MXP som inte är tubeless ready väger 350g. Har haft ett sånt hemma, men lämnade tillbaka det eftersom jag ville ha tubeless.
Mailade lite med Clement om vikten (de uppger ju 350g på PDX...) och till svar fick jag : "Oj.. det ska vi ändra på hemsidan"

Angående bredden är det väl inte helt onormalt.
34,5mm mätte jag ett par Dugast Rhino till och vikten låg på c:a 420g
35mm är både mina Terra och Tracer (uppgett 33mm)
Lägg på lite lim där så hamnar man på nästan samma vikt.
Dock är det ju inte riktigt rättvist att jämföra på det viset :)

Mina specialized terra pro 2BR vägde c:a 400g och var hyfsat tungrullade.

Men faktum kvarstår. 440g är lite fläskigt...
Jag ska testa dem ikväll så får vi se om det blir kärlek eller två par till salu på reapris.

Edit: Nu har jag rullat en runda på grus + ett par varv på min cx-slinga.
Slingan är överfull av torra löv på seg lera. På grus rullar de faktiskt helt underbart.
Bättre än både specialized tracer och terra faktiskt. Inte lika bra grepp som terra, men jag har inte testat dem på blött gräs ännu så där får jag se. Åter till cx-slingan, lite väl stumma är de allt... Men de får ha en chans innan jag ger upp på dem.

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
3 tim distans på grus igår och en massa sprättande på gräs idag.
Jag måste nog säga att de här däcken (clement PDX tubeless ready) är bra. De rullar betydligt lättare än både tracer och terra, de håller tätt och kräver knappt någon stans för att hålla tätt. De är MYCKET lättare att sätta på fälgen än schwalbe x-one och de har SJUKT bra grepp på blött gräs. Släppte ut luft ner till c:a 1,2 bar och försökte provocera både "burp" och släpp i off-camber på grässlänt.
De höll både luft och mig på hjulen,
JA, de är tunga och en aning stumma, men de är fan riktigt bra ändå!
35mm breda med mindre tryck i än jag hade från början.

MXP kommer jag inte att köpa, de väger 446g enligt tillverkaren och för ett torrvädersdäck är det för mycket.

Senast ändrad:
CX-däck tubeless
Har grävt fram tubhjulen från källarfrådet. Behöver fixa ett par däck till reservhjulen med kanttråd som idag har graveldäck också. Väljer nog mellan X one från Bike 24 eller Specialized Tracer från LBS. Input? Planen är att köra dem tubeless på Novatec CXD-hjul som ska vara 17 mm internt, behöver tejp till dem också. Nu är det vanligt fälgband. Tips på vad som passar?

Tillbaka
Topp