CX Göteborg till helgen, hur väljer man klass?

bellasoda

Aktiv medlem
Tjena!

Nu verkar det som att det är dags för att anmäla sig till CX-tävlingen i Göteborg till helgen.

Jag har inte riktigt fattat systemet, och är osäker på vilken klass jag ska anmäla mig till. Det verkar som att de flesta anmäler sig till antingen herrar senior A eller B. Och dessutom så finns ju 'Open sport mixed' (2 anmälda). Tidigare har jag bara åkt motionsklass i allt jag ställt upp i, så jag antar att jag kan göra det denna gången också. Måste man skaffa sig en tävlingslicens för att tävla i herrar senior A eller B? Och hur vet man om man ska välja A eller B?

Sen verkar det ju vara tävling både lördag och söndag, måste man ställa upp i båda?

Hej!
Licens krävs för senior A/B. Senior A är typ under elit och Senior B är vi som är halta och lytta men som ändå har licens. Du behöver inte köra båda dagarna, men det vore ju kul för fler på banan är roligare.

Johan A sa:
Hej!
Licens krävs för senior A/B. Senior A är typ under elit och Senior B är vi som är halta och lytta men som ändå har licens. Du behöver inte köra båda dagarna, men det vore ju kul för fler på banan är roligare.

Finns det någon särskild poäng med att skaffa en licens istället för att ställa upp i open motion mixed? Och ännu en dum fråga, hur skaffar man en licens?

Jag är med i en cykelklubb iaf, men de har ingen organiserad cyclocross. Jag är rätt dålig på att att dyka upp på de gemensamma träningarna, lite därför jag har så dålig koll.

bellasoda sa:
Finns det någon särskild poäng med att skaffa en licens istället för att ställa upp i open motion mixed?
Det är bättre att ställa upp i "open motion mixed" då man är i princip garanterad från att komma sist då den platsen är bokad :-)

Tack för alla svar! Jag anmälde mig till open motion mixed trots allt. Kostnaden på 100kr jämfört med 950kr (700kr licens, 250kr anmälan) gjorde det till en no-brainer.

bellasoda sa:
Tack för alla svar! Jag anmälde mig till open motion mixed trots allt. Kostnaden på 100kr jämfört med 950kr (700kr licens, 250kr anmälan) gjorde det till en no-brainer.

Här har vi ett klassiskt problem med dagens "tävlingsklass" En nybörjare som gärna vill köra ett race. 950kr blev kostnaden för det. Urlöjligt. Inte konstigt att dessa race lockar en handfulla redan invigda gubbs. Varför är det inte bara att anmäla sig o köra likt det är på längdskidor? Nä det ska köpas chip, licens och klubbkrav.

Längdskidor har också klubkrav afaik.
Dessutom så finns ju Open Mixed vilket är motsvarigheten till motionsklass i andra idrotter.

zirxo sa:
Längdskidor har också klubkrav afaik.
Dessutom så finns ju Open Mixed vilket är motsvarigheten till motionsklass i andra idrotter.

Klubbkrav och licenskrav är väl inte samma sak? Klubb är jag redan med i, men licens har jag inte skaffat.

skogsvakt sa:
Här har vi ett klassiskt problem med dagens "tävlingsklass" En nybörjare som gärna vill köra ett race.
B-lic/Open/Motion/Mix är samma tävling.
(Och tycker man att tiden 40min+1v i.st.f. 60min+1v som för A-lic är problem så trampa på lite bara).
Enda är att Motion har ingen officiell resultatlista.
Tycker man att in alles 150 pixoleros är för dyrt så ska man nog inte gå upp ur sängen...

Man behöver heller inte ha en reglementsenlig cykel i öppna klassen så det brukar vara lite mtb-gubbs. Och man får förmodligen inte stå på någon pall om man råkar vinna och inte vara med i någon cup heller. Annars kör man som sagt med b-klassarna ändå så det spelar väl inte så stor roll om man inte har de ambitionerna.

skogsvakt sa:
Stumpy sa:
skogsvakt sa:
behövs vare sig fis kod eller licens för att köra tävling i skidor. kanonsmidigt.

Det låter ju smidigt. Vilka längdskidtävlingar brukar du köra?
Brukar köra de flesta som ligger i tävlingskalenern och är i västsverige. Brukar bli 5-6 st per säsong. Brukar kosta 150kr per race.
Ptja, västgötaloppet som exempel kostar väl bra mycket mer än det (4ggr, om man inte kör motionsklass).
Men visst är det billigare om man inte behöver tävlingsförsäkring (vilket licensen till stor del är) och är man dumsnål så finns ju AXA om man vill ha gratis klubbmedlemskap...

bellasoda sa:
Johan A sa:
Hej!

Finns det någon särskild poäng med att skaffa en licens istället för att ställa upp i open motion mixed? Och ännu en dum fråga, hur skaffar man en licens?

Jag är med i en cykelklubb iaf, men de har ingen organiserad cyclocross. Jag är rätt dålig på att att dyka upp på de gemensamma träningarna, lite därför jag har så dålig koll.

Jag är med i en BMX-klubb. De är rätt usla på att organisera cyclocrossevent men det går ju att hoja ändå liksom.... :o) Kom och testa vetja. Du kanske tycker det är asfett!! Anledningen till licens kan ju vara att Open Motion Mixed ibland bara typ är 20 minuter. Annars är det ju same same. Samma leriga åker liksom. Eller torra beroende på vädret.

emmer sa:
skogsvakt sa:
Stumpy sa:
skogsvakt sa:
behövs vare sig fis kod eller licens för att köra tävling i skidor. kanonsmidigt.

Brukar köra de flesta som ligger i tävlingskalenern och är i västsverige. Brukar bli 5-6 st per säsong. Brukar kosta 150kr per race.
Ptja, västgötaloppet som exempel kostar väl bra mycket mer än det (4ggr, om man inte kör motionsklass).
Men visst är det billigare om man inte behöver tävlingsförsäkring (vilket licensen till stor del är) och är man dumsnål så finns ju AXA om man vill ha gratis klubbmedlemskap...

Jag vet inte vart du vill komma men västgöta är ju ett långlopp både på snö och cykel och dom är dyra båda två. Vanliga race kostar 100-200kr. Mycket trevligt. Fast man får inte medalj iofs

Senast ändrad:
skogsvakt sa:
emmer sa:
skogsvakt sa:
Stumpy sa:
skogsvakt sa:
Jag vet inte vart du vill komma men västgöta är ju ett långlopp både på snö och cykel och dom är dyra båda två. Vanliga race kostar 100-200kr. Mycket trevligt. Fast man får inte medalj iofs
Och 150:- kostar även även Cykelcross i Slottsskogen - och det är avsevärt mer prisvärt!

emmer sa:
skogsvakt sa:
emmer sa:
skogsvakt sa:
Stumpy sa:
skogsvakt sa:
Och 150:- kostar även även Cykelcross i Slottsskogen - och det är avsevärt mer prisvärt!

Eller 950kr om man är nybörjare. Det var lite det jag menade.

skogsvakt sa:
emmer sa:
skogsvakt sa:
emmer sa:
skogsvakt sa:
Stumpy sa:
skogsvakt sa:
Eller 950kr om man är nybörjare. Det var lite det jag menade.
50:- snarare.
Inget licenskrav och chip behövs inte.
Men eftersom du verkar så djävla träig så är väl inte det bra heller utan åker man rullskidor i snön är det braigare alldeles oavsett.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp