CX/Graveldäck, hur skor ni era hojar?

Foss

Aktiv medlem
Behöver skaffa nya däck, tänker mig ett par Conti 4-season 28mm på veckorna när hojen går som pendlarspjut och sen något med stor volym för grusvägsturer på helgerna. Har ställt frågan förr men inte ur aspekten stor volym. Jag är inne på dom där Conti CX speed 35mm men det kanske finns något bättre? Jag är tung och vill ha lite dämpning. Jag cyklar inte i lera/på gräs utan snarare på torr men något grov grusväg.

Jag kör Schwalbe G-One 40mm.

Hade ett par Compass Bon Jon Pass förra året som utlovades fungera slanglöst, de läcker tyvärr dock som såll och är alldeles för punkteringsbenägna med slang för att vara användbara. Jag ska göra ett nytt försök med Orange Seal Endurance, men funkar inte det så går de tyvärr bört.

WTB Exposure är också intressanta.

G-One 35mm (slanglöst) för mig - då kör jag dock lite mixat, inte bara grusväg. Skulle jag behöva större volym hade jag valt samma däck men 40mm.

Conti Speed Ride 42 mm sitter på min hoj sedan köp och jag gillar dom skarpt. Har inte provat andra däck så mitt omdöme kanske är sådär men dom har fått bra recensioner överlag. Billiga och slittåliga, går dock inte köra slanglöst vilket hade varit trevligt. Hade funderingar på att byta till G-One men dessa är ganska dyra och inte speciellt slittåliga vad jag läst mig till.

Conti cx Speed Fold 35 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=10217
Conti cx Race Fold 35 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=10215
Gravel Grinder Race 38 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=171404

Vet inte så mycket om däcken nedan:
Conti cx RaceKing Perf. 35 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196158
Conti cx XKing Perf. 35 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=195943
Conti cx MountainKing Perf. 35 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=195915

Senast ändrad:
Köpte också Sawtooth 42mm till nya Escapaden, trodde inte så mycket på det minimala mönstret först, men jag är mycket nöjd med greppet på välgrusade asfaltsvägar än så länge.

Vittoria Voyager Hyper kör jag, 35 mm om jag minns rätt. Inte mönstrade, snabba och bekväma. På grusväg saknar jag inte mönstret.

Conti CX Speed 35 mm tycker jag är trevliga både för grusvägsrally och för elitpendling. Dock är de lite punkakänsliga för vasst dödsgrus (dock ingen fara på grusvägar/skogsvägar).

iMats sa:
Conti Speed Ride 42 mm sitter på min hoj sedan köp och jag gillar dom skarpt.. ..Billiga och slittåliga, går dock inte köra slanglöst vilket hade varit trevligt.
Har du testat att köra de slanglöst?
Jag kör Conti CycloX King 42 slanglöst. Ett mycket trevligt däck för övrigt, både på grus, gräs och stig. Bak har jag dock fått klippa bort kantdobbarna för att få plats med dem på nuvarande hoj.

Nä, inte testat men har googlat loss på det och det verkar inte funka vad jag hittat. Är CycloX King TL-ready möjligtvis?

Schwalbe S-one 30 mm (heter numera G-one 30 mm) slanglöst på sambons cykel.
Teravail Lickskillet Premium 32 mm salnglöst på min egen cykel.
/K

Wtb nano 40c, tubeless, kör jag med. Tycker det är en bra kompromiss mellan grepp och rull.

20160401_Nano_40_ISO_adjusted_large.png

Prova 4-season även på gruset. Bör funka fint.
[Hårdpumpade 23:or på sprängstens/timmer -vägar är dock inte att rekommendera om det är längre än någon styv halvmil. Det går inte stå på fullt ut...]

Körde WTB Nano 40 förra säsongens grusvägsrally och i år blir det Vittoria Hyper 38. På asfalt gillar jag hyper bättre. De rullar helt galet snabbt.

Men jag har inte varit ut i skogen än, misstänker att de är lite hala.

Blev ett par G-one. Beställde från Bikester och dom hade inte Conti CX. Vågade inte chansa på bredare än 35 tyvärr. Har en Diverge.

Dom hette G-one Allround, kosta runt 300:- styck och var vikbara. Är det ett ok däck eller måste man ha den dyrare varianten av samma däck?

Tänkte först klicka hem G-One Speed men sen kom Sawtoohmaffian...fan nu vart det svårt igen.
Hur är Sawtooth på asfalt? Kommer gå 85% på asfalt så jag vill ha nåt som primärt är bra där.

Men nu läste jag lite mer och såg att de bara finns som 42:or? så det blir för brett och jag slipper vela mer.
Bra! Tack Specialized!

Senast ändrad:
glitch sa:
Tänkte först klicka hem G-One Speed men sen kom Sawtoohmaffian...fan nu vart det svårt igen.
Hur är Sawtooth på asfalt? Kommer gå 85% på asfalt så jag vill ha nåt som primärt är bra där.
G-One 40mm fick riktigt bra resultat i Tours rullmotståndstest, endast 3-4 W mer jmf med GP4000II,
med endast 4 bar (j7 bar i GP4kII).
Men G-One 40mm väger 415g/st och kan därför kännas tröga även om de inte är det.
Jmf av G-One och GP4kII finns i Tour nr 10/2016 och på engelska i e-tidningen Tour International 10/2016.

Redigerat:
Missade din redigering

/Håkan

Senast ändrad:
Foss sa:
Dom hette G-one Allround, kosta runt 300:- styck och var vikbara. Är det ett ok däck eller måste man ha den dyrare varianten av samma däck?

Vill du kunna köra slanglöst och ha den bättre (?) gummiblandningen så får du köpa Evo-modellen och inte Performance.

emilh sa:
Foss sa:

Vill du kunna köra slanglöst och ha den bättre (?) gummiblandningen så får du köpa Evo-modellen och inte Performance.

Skiter i slanglöst men vill gärna ha stor luftkammare och bra rull.

Tillbaka
Topp