[CX] Hjälp Storlek på Focus Mares AX 1!

ercaen

Medlem
Hej,

Jag sitter och med fingret på köpknappen och ska köpa en Focus Mares AX 1.0 och blir helt plötsligt lite osäker på storlek. Jag är 1.78 lång/kort och hade tidigare en Kona Jake The Snake i storlek 56. Jag tycker kanske den kändes lite stor och känner spontant att jag kanske vill gå ner en storlek.

Är det någon i happykollektivet som har erfarenhet av Focus AX och vet hur de är i storlek jämfört med Kona? Är grymt sugen på att köpa och skulle bli ytterst tacksam för lite råd och erfarenheter!

/Eric

Om du tyckte 389mm reach på 56cm konan var för mycket borde Focusen i M/54cm passa dig bättre med 372mm reach och sedan är det bara att justera med längre eller kortare stam.

Du borde testa cyklarna först innan du köper dem om du inte har någon aning om geometri. Få egna preferenser vad du föredrar i en cykel. Eftersom du låter osäker borde du faktiskt köpa cykeln hos LBS istället för nätet, blir ändå billigare då du inte behöver pröva dig fram genom postorder.

Om du kommer ihåg stamlängden på konan och hur dina händer la sig naturligt på styret hade det varit mycket enklare att veta vad du vill ha för längd.

Finns hur många faktorer som helst att kunna justera men för mig låter 54cm focus AX ganska lagom. Om du känner att den är för stor eller för liten är det enklaste att skaffa dig ny stam. Bästa är som sagt hur händerna naturligt vill ligga på styret, sedan är det bara att mäta vad du vill ha för stam på det då du inte kan testa i butik.

Inte för att låta negativ men det kanske är värt att vänta till nästa år för genomgående axlar.

15/100 och 12/142 för ökad styvhet och hjulet sätter sig alltid på samma ställe till skillnad från QR som kan bli lite snea ifall man stressar, vilket gör att skivbromsen kommer gå emot.

Speciellt med focus egna "RAT" system som tar 3-4 sekunder att få ut hjulet, till skillnad från QR som behöver skruvas och skruvas och skruvas när hjulet ska ut eller in.

Senast ändrad:
Tack Björn!

Måste han ny vinterträningscykel/pendling eftersom jag sålt min gamla och kommer tillbaka till jobbet efter pappaledigheten :)

Så tyvärr är alternativet att vänta till nästa år inte så bra.

Som sagt tack för dina råd!

/Eric

BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att låta negativ men det kanske är
> värt att vänta till nästa år för genomgående
> axlar.
>
> 15/100 och 12/142 för ökad styvhet och hjulet
> sätter sig alltid på samma ställe till skillnad
> från QR som kan bli lite snea ifall man stressar,
> vilket gör att skivbromsen kommer gå emot.
>
> Speciellt med focus egna "RAT" system som tar 3-4
> sekunder att få ut hjulet, till skillnad från QR
> som behöver skruvas och skruvas och skruvas när
> hjulet ska ut eller in.

2015års Focus modeller har redan släppts för bokning/börjat säljas,2015 års Mares AX1 har deras RAT-system.

Jag är 179 cm och har en Focus Mares AX strl M. Dess geometri stämde väl med min racers (förutom gaffelvinkeln) och fungerar mycket bra för mig.

Tack för all hjälp cykel beställd storlek M. Blev 2014 års modell.

Ser nu att 2015 har Apex istället för Rival. Å andra sidan saknar det ju givetvis RAT.

Det blev 1399£ trodde jag... nu visade det sig att de inte levererade till Sverige fastän man kunde välja det i deras i meny. Blev lite irriterad eftersom jag var tvungen att mejla dem för att hör när de planerade leverera för att de skulle ge mig den info.

Nu på jakt efter nytt ställe att köpa AX 1.0 :(

ercaen skrev:
> Det blev 1399£ trodde jag... nu visade det sig
> att de inte levererade till Sverige fastän man
> kunde välja det i deras i meny. Blev lite
> irriterad eftersom jag var tvungen att mejla dem
> för att hör när de planerade leverera för att
> de skulle ge mig den info.
>
> Nu på jakt efter nytt ställe att köpa AX 1.0 :(

Skulle faktiskt säga att du faktiskt borde välja 2015 modellen. Rival och apex är det gram som skiljer och zero-loss på framväxeln (antar jag). Zero-loss spänner vajern och tar bort några mm slaglängd.

BjornR skrev:
> ercaen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blev 1399£ trodde jag... nu visade det sig
> > att de inte levererade till Sverige fastän man
> > kunde välja det i deras i meny. Blev lite
> > irriterad eftersom jag var tvungen att mejla
> dem
> > för att hör när de planerade leverera för
> att
> > de skulle ge mig den info.
> >
> > Nu på jakt efter nytt ställe att köpa AX 1.0
> :(
>
>
> Skulle faktiskt säga att du faktiskt borde välja
> 2015 modellen. Rival och apex är det gram som
> skiljer och zero-loss på framväxeln (antar jag).
> Zero-loss spänner vajern och tar bort några mm
> slaglängd.

Ja det lär blir 2015, vill ju ha den så fort som möjligt. Såg att den fanns på Evalds, men ska köpa online kan jag ju lika köpa från Tyskland (lär väl bli ett par tusen billigare).

Tillbaka
Topp