CX-hjulbygge

zodah

Aktiv medlem
CX-hjulbygge
Hej Bullen

Nu skall jag ta och bygga mig ett bakhjul till leriga dar och kanske en och annan snöig pendling. Självklart vill jag leka proffs och köra tub. Dessutom skall det vara shimano och 3x och hela den grejjen MEN det är inte därför jag skriver.

Det är fälgen. Fäljen.

Jag har läst mig till att Mavic Reflex numera är gjord av mjukost och inte duger till nånting längre. Annat var det förr. Men inte nu alltså.
Så jag spånade in mig på Ambrosio Nemesis. En ärans och hjältarnas fälg som sitter på var och annan Paris-Roubaix-ryttares cykel. Den ska vara stabil och ändå inte gjord av gjutjärn. Men va f-n köper jag den då? Inte hos mina vanliga langare på kontinenten i alla fall...

Så frågan är, finns det en Ambrosiolangare som kan avyttra en sådan till mig för en 500-ing? Eller är det så att jag har missat ngn fantastisk ny fäljg som är minst lika bra som Nemesis (Nemesis borde ju ha en 10-20 år på nacken, minst)?

Felj.

CX-hjulbygge
Hade inte märkte ett stor skillnad i Reflex, det var alltid ett lätt tubfälg... Men ändo, typ, den "benchmark". tror att folk blir mer van med styvare aero/kolfibre fälgar, så egenskaper av lättare alu glömmas - istället dom bara ses som vek.
Har nyligen byggd några 650C Ambrosio F20Chrono fälgar för drivhjul på handbikes. Kund verkar väldigt nöjd med dom... Tyvärr kostar dom mer än 500:-, du kanske kan hittar dom på nätet för den pris.
Jag har inte provade, men från bygg känns dom styv och rak och rund från början.... Definitiv bättre tillverkade än Ambrosion fälgar från 80 och 90 talet. Eyelets sitter bra, och "sätter sig" inte som tidigare.

CX-hjulbygge
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> På min cx har jag byggt hjul med govest cx22
> fälgar
> http://govest-cycling.com/shop/hjuldel/cx22-falg/
>
> Men då går shimano bort då de är 28håls.

Inte så dum alls. Varför har man valt 28H, det kanske räcker iom att fälgen är lite högre o det ger stabilitet?
Bara det där med bromsytan i alu. Nemesis har anodiserad svart/grå, vilket för mig som mest internetcyklar är viktigt.

Grnemesis.jpg

CX-hjulbygge
örgelgörgel skrev:
> Dr.Spoke skrev:
>
> > Eyelets sitter bra, och "sätter
> > sig" inte som tidigare.
>
> Va?

Lite historik för dig.... Säkert från innan du var född....
Under 80-talet hade en hel del fälgtillverkare problem att montera "dubbla-eyelets". Ibland satt dom lite lös - och oftast märkte man inte tills hjul var byggd. Det var inte så strört problem med tubfälgar eftersom limmet tåg hand om skramlat, men såklart var fälgen lite svagare.
Jag aldrig såg ett fälg går sönder pga av den, men det var alltid ett känsla av eventuellt problem.
Mavic var kände bäst monterade "dubbla-eyelets" och om Ambrosio var inte den värst var det diskuterade mycket.

Edit: Tom DT vald att inte använd "dubbla eyelets" i deras först produktion av fälgar pga den problem.

Senast ändrad:
CX-hjulbygge
Dr.Spoke skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dr.Spoke skrev:
> >
> > > Eyelets sitter bra, och "sätter
> > > sig" inte som tidigare.
> >
> > Va?
>
> Lite historik för dig.... Säkert från innan du
> var född....

"Lilla grabben" Orelevant..

> Under 80-talet hade en hel del fälgtillverkare
> problem att montera "dubbla-eyelets".
> Jag aldrig såg ett fälg går sönder pga av den,
> men det var alltid ett känsla av eventuellt
> problem.

Då var det inget problem eller?

> Edit: Tom DT vald att inte använd "dubbla
> eyelets" i deras först produktion av fälgar pga
> den problem.

Vilket problem, du sa precis att det inte var ett problem? Bara en känsla av det.

CX-hjulbygge
Slog till för ett tag sedan och i tisdags var de framme. Jag var inte hemma men hämtade härom dagen.
Vrålsnyggt klassiskt hjul om jag får säga det själv.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.6 KB · Besök: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    33.4 KB · Besök: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    56.8 KB · Besök: 19
  • image.jpg
    image.jpg