[CX-köpråd] CAADX vs SuperX samt storlek? Synpunkter önskas!

MCM_team

Aktiv medlem
Varning för långt inlägg:

Står i begrepp att slå till på en Cannondale cykelcross. Jag har av flera orsaker (märkesnörderi, kanonbra lokal handlare osv) bestämt att det ska bli en Cannondale så ni behöver inte ge mig förslag andra hojar. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är värt de extra kronorna för att gå upp till en SuperX. Jag tittar på Rival-varianterna av de båda hojarna och förutom några små skillnader (som däck och sadel) så är de nästan identiskt specade så det känns som att ramen avgör valet.

Min tanke med cykeln är inte att tävla i CX utan att ha en gravelbike/asfaltsätare som ska gå uteslutande som träningsredskap. Kommer ej att pendla på den utan vill kunna köra grusvägsvarv och emellanåt hänga med någon lvg-cyklit på kortare rundor (typ upp till 6 mil).

Förutom alu vs plast så verkar det ju skilja lite i geometrin men inte så mkt vad jag kan se. Eller? SuperX anses ju vara racigare men den har ungefär samma reach och lite högre stack. Trodde racigare betydde lägre stack..... men vad vet jag?

Så var det storleken. Har fått låna hem en CaadX i strl 51 som min handlare hade hemma (kan för övrigt verkligen rekommendera Norrköpings Cykel & Motorcentrum) och även fast den på pappret är för liten för mig (är 181 cm lång) så känns den bra. Har inte kört någon längre runda än men spontant känns den riktigt bra när man håller i reglagen men är väl aningens kort när man ligger nere i bocken. Skiljer det mkt mellan storlekarna i längd?

Nu ska jag ut och köra en längre provrunda!

54an är bara några mm längre reach och har högre stack vilket ger mer "komfort". Om du kör med massor av spacers på 51an kan det vara värt att titta på 54an istället.

SuperX är nog lite styvare i fronten med reducerat styrrör. Skulle valt CAADX och köpt mig ett par fina kinaplasthjul eller effektmätare för mellanskillnaden.

Senast ändrad:
Tack för synpunkterna! CAADX är absolut tillräckligt bra för min kapacitet.... och pengar till ett par bättre hjul skulle nog inte skada. Bara det att jag tycker SuperX är snyggare och man ska ju inte helt ignorera det estetiska värdet.

Var ute o körde ett par mil nu och laborerade lite med spacers. Det sitter en hel drös med spacers på hojen och om jag drog ned stammen i botten så blev det nog lite för mkt attack så jag bestämde mig för två spacers under stammen även om det inte skadat med tre. Känns alltså som att jag skulle vilja ha lite mer stack (mest för att jag tycker det är fult med spacers). Men även om det inte skiljer mkt i reach mellan storlekarna så är ju överröret 1 cm längre på en 54cm och det måste ju betyda att sadeln hamnar lite längre bak vilket jag inte vill eftersom jag sitter bra längdmässigt. Där har ju iof SuperX en fördel eftersom den har lite mer stack men samma reach..... Fast det går ju nog att kompensera med en stolpe utan setback. Blir till att fundera vidare.....

Reach bryr sig inte om överrör. Sadeln ska vara på exakt samma ställe oavsett cykel eller ramstorlek.

Ok, kanske en tankevurpa av mig gällande reach och överrör. Antar alltså att sadeln skall sitta på samma avstånd bakom vevpartiet oavsett ramstorlek?! Så det är bara avståndet mellan vevparti och styrrör dvs reachen som avgör hur lång cykeln känns när man sitter på den.

Just nu känns det som att det som avgör om jag tar en SuperX istället är vilket pris jag kan få av handlaren.

Testrundan av CAADXen gav mersmak! Riktigt kul att "blåsa på" på grusvägar och landsvägar. Ramen känns rapp och trevlig. Vägde cykeln med reflexer och allt; landade på 9,9kg. Känns ganska tungt tycker jag. Tror att CAADX skulle bli ännu trevligare med ett par lättare hjul. Nedan är en bild på när den är inställd så att jag tycker jag sitter bra. Kanske är svårt att avgöra på en bild men tror ni att jag ska köra på en 51:a (som det är på bilden) eller ska jag gå upp till 54:a? Och jag veeeet att reflexer är skamligt men eftersom det är en lånecykel vill jag inte riva bort allt....

Bilagor

• IMG_0953.JPG
    IMG_0953.JPG
    120.4 KB · Besök: 52
MCM_team skrev:
-------------------------------------------------------

> Har fått låna hem en
> CaadX i strl 51 som min handlare hade hemma (kan
> för övrigt verkligen rekommendera Norrköpings
> Cykel & Motorcentrum) och även fast den på
> pappret är för liten för mig (är 181 cm lång)
> så känns den bra.

Fredrik är bra!
Ingen input om cykel. Men finns det en "vill ha"-känsla är det en bra början.

Klart du ska ha en superX. Jag är samma längd, 181 cm med en superX i storlek 54, hur skön som helst. Jag skulle inte vilja ha en mindre för då hade jag fått ett monsterdrop på den. Mina ben är ca 83-84 cm. Cykeln verkar tåla hur mycket som helst. Jag smiskade den förra året på ett grusvägsrace för mtb och vägde då 107 kg och den kändes hur stark och fin som helst. Men, värt att betänka är att det trots allt är en _riktig_ cx och följaktligen inte har plats för särskilt breda däck. Min är dock en 2012 så de kanske tar bredare numera. På min _kanske_ man kan tränga in 37 men då är det nog jäkla tajt.

Jag är 175 cm kort och kör en 54:a 105 som passar mig bra.
Har svårt att se att en mindre cykel skulle passa dig som är längre än mig, men vad het jag!

Jag har en Caadx och tycker den är en riktig klumpeduns.
Det är i och försig min första cross så jag har inget annat att jämföra med
men då jag byter till min Caad 10a (lvg) så känns det som att racern är en bomullscykel.
Tycker även att bromsarna är rätt kassa på crossen.
Inte hela världen men jämfört med mina vanliga fälgbromsar är de kass.

Srams hydrauliska bromsar som sitter på den lånecykeln är det ju ett sjukt bett i om de liknar de SRAM Red jag har hemma.

Sen kan nog tyngden i en CaadX vara till stor del i hjulen. Byter man dom går nog vikten ner betydligt.

Vad vikten på hjulen beträffar: Nja, jag undrar det.
Har inte vägt något men reflekterat över att det är väldigt mycket ekrar i hjulen men bara tänkt att det kanske är rimligt då det är tänkt att man ska hoppa över rötter, myrstackar och annat skogslikt.
På min knarr sitter det 105 or (bromar o växlar) men att jämföra dessa med Sram red som jag har på min finhoj går inte äns. Det är som att jämföra en god kebab med en du köper i en Sibyllabar, alltså omöjligt ;)

Vad gäller hjulen så har ju CaadX Rival och SuperX Rival samma fälgar och nav. Skillnaden är endast att SuperX har DT Champion 1.8 ekrar och CaadX har oreducerade 15G ekrar. Vet inte om det påverkar hjulvikten i så jättestor omfattning. Ev viktskillnad mellan CaadX och SuperX borde i så fall mest kunna härledas till ram/gaffel.....

Just nu lutar det åt en SuperX i 54 om jag får loss den till rätt pris...

Fördelen med SuperX är att du aldrig behöver fundera på att uppgradera ram, fördelen med CaadX är att du kan uppgradera hjul direkt. Jag hade satsat på SuperX, riktigt fin cykel.

Tackar för all input och bra råd!

Nu är det iaf beställt o klart. Det blev en SuperX Rival i strl 54. Fick ett mkt bra pris på den hos min lbs. Nu börjar väntan......

Tillbaka
Topp