CX med skivbromsar

cyklariskogen

Aktiv medlem
CX med skivbromsar
Jag tänkte köpa någon typ av cross som pendlingscykel, cykla utanför-skogen-cykel och cykla jätte-långt cykel, och har av någon anledning fått för mig att jag vill ha skivbromsar på den.

1) Finns det färdiga CX med skivbromsar? Jag hittar inga.
2) Om inte, vad ska jag titta efter för att veta att jag kan få på det när jag får tummen ur (uppgradering av cykel är nästan lika kul som att köpa ny)
3) Om jag skulle få för mig att tävla, finns det någon tävling där man får använda skivbromsar?

Patrik

CX med skivbromsar
Minns jag rätt var det två klasser på CX-tävlingarna i Slottskogen förra året. En där de strikta UCI-reglerna gällde för cyklarna, och en där bättre utrustade cyklar fick användas. I den senare var det alltså, vad jag förstod, fritt att använda vilken typ av cykel som helst, mer eller mindre.

Det finns säkerligen färdiga med skivbromsar, men skulle du inte hitta nån kan du enkelt slänga på en ny gaffel med skivbromsfästen och bara köpa ett par Avid BB7 Road. Ja, plus hjul med skivbromsfäste då, så klart. Mavic Speedcity, till exempel.

CX med skivbromsar
Du behöver inga skivbromsar.
Det är väl ett större problem att man cyklar för sakta än för fort? ;)
Köp en lätt och rejsig hoj istället.

CX med skivbromsar
Det finns en helt hög med trådar ämnet.
Hittills har det nog varit mest hembyggen på lösa ramar men numer kan man få tag på en hel del modeller som levereras med skivor.

Någon/några av de billiga tyskarna levererar kompletta för under 9000 om jag kommer ihåg rätt.
Annars finns bla en fin Focus för 14k eller något sådant, kolla på häggs.

Vad det gäller tävling är det nog Big nono om man kör UCI tävlingar iaf.

CX med skivbromsar
Tack för svaren, ska kika runt lite. Nä, inga UCI-tävlingar för mig, men nån gång skulle det vara kul att leka i lera med andra.

Jo, jag vet, det är ett större problem att jag cyklar för långsamt än för snabbt:), men att slita ut fälgar och bromsar på pendling (eller i långa nedförsback som där man inte kan/vill släppa på för fullt) är inget kul.

Får se vad det landar. Just nu är jag lite förtjust i den fina gröna färgen på en Kona Jake the Snake.

Patrik

CX med skivbromsar
Eller så vill man ha en cykel med cross-geometri fast med ordentliga bromsar. Jag antar att alla som oroar sig över skivbromsade crossar inte heller trodde att v-bromsar någonsin skulle bli utkonkurrerade inom XC. Konservatism har sällan visat sig vara en vinnande strategi i långa loppet.

CX med skivbromsar
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så vill man ha en cykel med cross-geometri
> fast med ordentliga bromsar. Jag antar att alla
> som oroar sig över skivbromsade crossar inte
> heller trodde att v-bromsar någonsin skulle bli
> utkonkurrerade inom XC. Konservatism har sällan
> visat sig vara en vinnande strategi i långa
> loppet.

Du sammanfattade precis mina tankar i din första mening. Måste jag erkänna att jag har v-bromsar på min mtb hardtail?

Ptrk

CX med skivbromsar
Mycket riktigt har Nishiki en modell som heter Cross Road och som har varit uppe här en del innan. Nishikis hemsida är nu uppdaterad så att alla 09 modeller kan granskas. http://www.nishiki.se/Racer/Cross_Road

Modellen byggs hos Nishiki i Göteborg och produktionen skall påbörjas under mitten/slutet av oktober och sen går cyklarna snart att hitta i butik.

CX med skivbromsar
Asså!

varför denna skivbromshysteri? mina cantisar fungerar hur bra som helst och de är så sjukt lättservade och modulerar perfekt. Jag kan ta vilka skithjul jag vill eller mina finaste finhjul utan att behöva mecka en massa, hålla på med 130mm skivnav och annat mek.

Jag är inte konservativ, bara praktisk!

/Jerka

CX med skivbromsar
JakeSnaken är ganska tung. Jag dissade den för det.

Jag började leta för kanske 3 år sen, med en högst begränsad budget, och svär nu högt över att jag var före min tid igen. Då hittade jag bara riktigt dyra crossar med skivor. Har nu lagt pengarna jag hade i ett pågående bygge för att få till detsamma som Cicliben. Den skulle jag köpt. Om jag inte satt med ett nästan-klart-bygge och försöker lösa det sista men är helt pank.

&Min skivbromshysteri bygger på att jag inte gillar att slita ut mina hjul. Jag är djävligt snål helt enkelt. Sen har jag bara mekat skitcantisar, såklart fattar jag inte poängen då. Men skit-v är aldrig lika dåliga som skit-cantis, skit skivor vet jag inget om.

CX med skivbromsar
Vad kör Jerka med för bromsar som är överdjävliga? Vilka bromsgummin. Min erfarenhet av cantisar är precis som ratatosk, dåliga bromsar som är svåra att justera (Shimano). Frun har en gammal stål-Kona med cantisar som nästan ser ut som V-bromsar, dom tar superbra med Koolstop bromsgummi, men dom är fortfarande för Dj...la svåra att justera bra.

Jag håller på att bygga en fulcross med skivor, jag tog en lätt mtb ram och satte på en stel alu-gaffel och har satt på mekaniska skivbromsar och Shimano 105 reglage Lx framväxel och Xtr bakväxel samt ett tredelat hybrid vevparti 28-38-48. Den kommer att funka som pendelcykel-cross och på vintern sätter jag på 26" hjul med dubbdäck. Det tycker jag blir allsidigt. Nackdelen är att det går i max 32mm däck med skärm.

/Mats

CX med skivbromsar
Har pendlat min min Cicli B Treeking/Cross med skivor ett par veckor.
Jag är jättenöjd med den. Sitter väldigt bra komponenter på den.
/Kvarne

CX med skivbromsar
Alla pratar om att fälgarna slits ned av bromsgummin.
Vilka bromsgummi kör ni då med? Biltemas för femton spänn?
Fälgar finns av olika material och bromsgummi av än fler kvalite'er. Det är lämpligt att köra med bromsgummi som anpassade efter väderlek och underhåll på cykeln.

CX med skivbromsar
Märkligt att det inte är tillåtet med skivbromsar på tävling. Om det nu är så dåligt som det påstås skulle väl det naturliga urvalet göra att folk valde cantis? Ingen skulle väl släpa runt på tunga skivbromsar när det finns lätta cantis, som dessutom är bättre?

CX med skivbromsar
Miss Lycka skrev:
> Alla pratar om att fälgarna slits ned av
> bromsgummin.
> Vilka bromsgummi kör ni då med? Biltemas för
> femton spänn?
> Fälgar finns av olika material och bromsgummi av
> än fler kvalite'er. Det är lämpligt att köra
> med bromsgummi som anpassade efter väderlek och
> underhåll på cykeln.

En vintersäsong med slask, grus, sand och annat elände får även de dyraste och för ändamålet särskilt anpassade bromsgummina att käka fälgar i en helt annan klass än Classes femtonkronors...

CX med skivbromsar
Jag cyklar inte tillräkligt mycket för att det ska bli dyrt med fälgar. Vad som däremot gör mig varm i hjärtat med skivromsar är att man slipper bli svart och skitig när man av olika anledningar råkar komma i närheten av fälgen. Jag HATAR det där skitet!

CX med skivbromsar
MatsS skrev:
> Vad kör Jerka med för bromsar som är
> överdjävliga? Vilka bromsgummin.
>
> /Mats

Jag kör med Tektro Oynx med BBB trippelcompound bromsgummi.

/Jerka

CX med skivbromsar
andematt skrev:
> Jag cyklar inte tillräkligt mycket för att det
> ska bli dyrt med fälgar. Vad som däremot gör
> mig varm i hjärtat med skivromsar är att man
> slipper bli svart och skitig när man av olika
> anledningar råkar komma i närheten av fälgen.
> Jag HATAR det där skitet!

Latexhandskar är bra att ha med sig.

CX med skivbromsar
Miss Lycka skrev:
> Latexhandskar är bra att ha med sig.

Man vill ju inte skrämma folk att knipa hårt bara för att man har en skitig cykel.
latex.jpg ht=205

MOAHAHAH!! Grrr!

CX med skivbromsar
Så alla de där var trekkinghojar? Eller? Visst om man anser att alla crossar med skivbromsar är trekkingjonnar så är det ju så. Men i så fall borde du försvinna ur tråden.

CX med skivbromsar
Miss Lycka.. Är det OK för dig om vi kallar denna kategori cyklar för pendlarcross utifrån dess huvudsakliga användningsområde?

Måste hur som helst berömma Orbea för att ha knåpat ihop en i mina ögon skitsnygg tvåhjuling.
Diem%20Drop.jpg

CX med skivbromsar
Ser väl vem som helst att det är där är en trekkingcykel som inte går att bära på axeln. Om jag får gissa så är bara hr Miss bara väldigt väldigt avundsjuk.

CX med skivbromsar
Och just det: mina fem cent i frågan. Ska man cykla i skogen eller på vintern? Då är det nog fint med skivor annars blir det bra eller i alla fall billigare och lättare med cantileverbromsar. Själv rullar jag sedan ett år tillbaka runt på en i och för sig "tävlingsmässig" cross med cantisar utan att för den skull vara det minsta tävlingsmässig själv. Men skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog luta åt en skivbromsförsedd cross (en s k "fulcross") i och med att jag fuskar lite i skogen med den.

Pendlifiera din gamla fina stålhäst och köp en ny MTB (med skivbromsar) istället :-)

CX med skivbromsar
mzi skrev:
> Så alla de där var trekkinghojar? Eller? Visst
> om man anser att alla crossar med skivbromsar är
> trekkingjonnar så är det ju så. Men i så fall
> borde du försvinna ur tråden.

En del länkar fungerade inte och på flera stycken så var det geometri för trekking, trippelvevparti, flera flaskställ eller/och packväskhållare.

CX med skivbromsar
Miss Lycka skrev:
> Fitnessbike är det en Spinningcykel?

Nej, det är en där Ness precis passar in.

CX med skivbromsar
nigeltufnel skrev:
> Och just det: mina fem cent i frågan. Ska man
> cykla i skogen eller på vintern? Då är det nog
> fint med skivor annars blir det bra eller i alla
> fall billigare och lättare med cantileverbromsar.
> Själv rullar jag sedan ett år tillbaka runt på
> en i och för sig "tävlingsmässig" cross med
> cantisar utan att för den skull vara det minsta
> tävlingsmässig själv. Men skulle jag köpa en
> ny idag skulle jag nog luta åt en
> skivbromsförsedd cross (en s k "fulcross") i och
> med att jag fuskar lite i skogen med den.
>
> Pendlifiera din gamla fina stålhäst och köp en
> ny MTB (med skivbromsar) istället :-)

Den enda nya mtbn som kommer innanför min dörr är någonting med dämpning både bak och fram. Jag tror inte det finns någon cykelgud som skulle tillåta att jag bygger om min Ibis Mojo till en pendlingcykel.

Ok, det finns som vanligt lika många åsikter som happyiter, det är bara att tacka och ta emot och ägna några dagar åt att definiera vad jag behöver egentligen (vilket självklart inte har ett dugg att göra med vad jag vill ha).

Jag vill ha nåt snabbt att pendla på, som duger för lite kul träning på asfalt, men som inte kommer att falla i bitar på en grusväg (eller bete sig konsigt) racer har inte riktigt geometri för grus och stök, dessutom ska vill jag ibland cykla långt på den.

Förresten så jobbar jag inte med IT, var kom det ifrån?

Patrik

CX med skivbromsar
jelmini: Bra lista det där, att lista en Cannondale som inte går att få tag på nu eftersom de börjat med 09or och sen var det dessutom i den amerikanska kollektionen som inte är lika bra som den europeiska.

CX med skivbromsar
Miss Lycka skrev:
> De länkarna som inte fungerar, är det
> crosscyklar eller något annat som döljer sig
> bortom internet?
> Ett svart hål i CERN?

CERN!

Ok, Salsa LaCruz och Genesis Croix Le fer verkar uppfylla allt jag vill, inklusive färger och material (steel is real). Salsan hittade jag på nån webshop (kan det finnas nån salsa-krängare i Sthlm), nån som sett en Genesiscykel i verkligheten?

CX med skivbromsar
patrikmalmberg skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De länkarna som inte fungerar, är det
> > crosscyklar eller något annat som döljer sig
> > bortom internet?
> > Ett svart hål i CERN?
>
> CERN!

Det är nog Kohler som har utplånat länkarna, om han lever.

CX med skivbromsar
Jag är oxå sugen på en Salsa La Cruz, tänkte köpa en ram från CC och bygga själv. Tänkte att det kan bli ett kul vinterprojekt. Men vad fins det för färdiga hjul med fäste för skiva förutom Mavic Speedcity? Skulle helst vilja ha med 6-bult... Bygger crc fortfarande lvg-hjul på beställning? Hittade bara custom MTB.. Men det fungerar med ett hjul byggt för 29"-mtb oxå? Eller har jag fattat fel då?

Tillbaka
Topp