CX med Ultegra och discbromsar, hur fixar jag singelklinga?

Rookie123

Medlem
Hej!

Hur gör jag för att ändra från Ultegra 2x11 med broms/växelreglage SHIMANO ST-RS685 och bromsar SHIMANO BR-RS785 till en singelklinga? Jag antar att jag måste köpa ny kassett och ny klinga, något mer? Vad händer med den överflödiga framväxelreglaget? Det måste ju finnas kvar som bromsreglage men vad gör jag rent praktiskt?

Något mer att tänka på? Tar gärna emot tips på exakt vilka komponenter jag bör köpa. Fin cyclocross från förra året.

Tack!

räcker med att plocka bort framväxel, vajer och byta klingorna mot en. men Ultegrabakväxeln är ganska klen så inte säker den klarar hålla kedjan på plats så kanske behöver en styrare med. Reglaget får du låta vara som det är om du inte vill förstöra det. Mekaniskt Shimano är inte gjort för singelklinga precis.

Tack Cerro! Det låter inte så svårt men tråkigt om inte grejerna är gjorda för detta. Menar du en vanlig kedjestyrare (som oftast sitter nära framdrevet) när du säger styrare?

Bara en narrow-wide-klinga ska väl fixa det? Normalt att göra just så på crossar/gravelbikes numera på samma sätt som på MTB.

Lite störigt med ett vänsterreglage som växlar utan inkopplad vajer kanske, ska man vara avancerad går det kanske att sätta in en dummyvajer och blockera alltihop genom att spänna upp mot ett litet ditskruvat vajerstopp direkt utanför reglaget, under hooden.

Tack Erik! Går det att köra med samma kassett som innan (normal stadstrafik), och hur många tänder bör jag då köpa på narrow/wide-klingan?

erik h sa:
Lite störigt med ett vänsterreglage som växlar utan inkopplad vajer kanske, ska man vara avancerad går det kanske att sätta in en dummyvajer och blockera alltihop genom att spänna upp mot ett litet ditskruvat vajerstopp direkt utanför reglaget, under hooden.

Nä, du tar bort stoppet i reglaget. Drar en kabel från reglaget till din nya hisspinne och har det förjävligt kul på CX-banor med låg sadel!

På stadshojen har jag 38 T N/W fram och racerkassett + gammal DA shortcage. Funkar fint.
Skulle jag ha singelklinga på en CX/elitpendlare med bock så skulle jag kanske ta nåt större. 42-48 typ?

erik h sa:
Bara en narrow-wide-klinga ska väl fixa det?

Det beror på vad man har för bakväxel och hur stökigt underlaget är. På min CX har jag ett 38T Sram-framdrev (N/W) och kedjan hoppar väldigt lätt tyvärr. Ultegra-bakväxeln har helt enkelt för låg fjäderspänning för att det ska funka annat än på ganska slätt underlag (asfalt och grus).

Tack Erik!

Haha Björn...

Sixten>> För att jag älskar singelklingan som jag har på mountainbiken och helst skulle vilja ha det på alla cyklar. :) Känns helt onödigt att hoppa mellan framklingor när en ensam klinga/kasset kan täcka alla växlar man behöver.

Sixten Fors sa:

Till vad?

Intressant att många upplever att det inte funkar med N/W på CX-prylar iaf, när det är så etablerat på MTB. Där har man förstås nya anpassade bakväxlar men jag har ju kört just nämnda vintage DA shortcage ihop med styrarlös singelklinga på MTB några hundra turer och det har varit väldigt problemfritt. Första setupen var före N/W-tiden dessutom - då var det en rejäl SS-klinga, inte en växlingsklinga.

Sixten Fors sa:
Nya R8000 bakvxl https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215607 är bättre, på alla sätt och vis. Bättre design, starkare fjäder, klarar 34T kassett https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215732 etc.

Men vad är problemet med att köra 2x som redan sitter på cykeln?
Tack!

Nej, det är inget problem alls egentligen. Jag ville mest undersöka möjligheten att konvertera. Är fortfarande lite kluven, å ena sidan vill jag ha singelklinga men å andra sidan känns det lite "kladdigt" att börja dona med något som fungerar.

Tack Makten och Erik också!

erik h sa:
Sixten Fors sa:

Till vad?

Intressant att många upplever att det inte funkar med N/W på CX-prylar iaf, när det är så etablerat på MTB. Där har man förstås nya anpassade bakväxlar men jag har ju kört just nämnda vintage DA shortcage ihop med styrarlös singelklinga på MTB några hundra turer och det har varit väldigt problemfritt. Första setupen var före N/W-tiden dessutom - då var det en rejäl SS-klinga, inte en växlingsklinga.

Inte att det inte går eller inte funkar, men på vilket sätt blir det bättre att byta ut fullt fungerande vxlsystem mot något annat? Det är inget fel på 6800 2x11, löser alla problem. Varför krångla och spendera pengar för att få en annan lösning för tusenlappar som löser samma problem? 2x funkar utmärkt, vem har problem med att Ultegra 6800 vevparti/framvxl fungerar dåligt eller växlar långsamt, tappar kedjan, väger för mycket etc.? ingen!

Sixten Fors sa:
erik h sa:
Sixten Fors sa:

Till vad?

Inte att det inte går eller inte funkar, men på vilket sätt blir det bättre att byta ut fullt fungerande vxlsystem mot något annat? Det är inget fel på 6800 2x11, löser alla problem. Varför krångla och spendera pengar för att få en annan lösning för tusenlappar som löser samma problem? 2x funkar utmärkt, vem har problem med att Ultegra 6800 vevparti/framvxl fungerar dåligt eller växlar långsamt, tappar kedjan, väger för mycket etc.? ingen!
Jag håller egentligen med men vad är skönast - att växla bak eller fram?

Rookie123 sa:
Det ena utesluter inte det andra, det går att växla bak även om man har 2x fram.

Nackdelen med 1x kan t.ex. vara minskat omfång eller för stora steg mellan växlarna vilket kan ge suboptimal kadens, högre friktion pga. sämre kedjelinje, mer tid på små drev bak (10-12T) med högre friktion, högre motstånd att växla bak pga. hårdare fjäder i bakvxl, inte lika snabbväxlat bak pga. större skillnad i drevstorlek etc. Tyngre kassett bak då den har större största drev. Etc.

Alltså inte bara fördelar. Alla mynt har två sidor. 2x är bra, 1x är också bra.

Senast ändrad:
Rookie123 sa:
Sixten Fors sa:
erik h sa:
Sixten Fors sa:

Till vad?

Även om jag förstår enkelheten så är jag lite på Sixtens sida här, hur ofta växlar man fram egentligen? Växlar du ofta mellan stora/lilla fram så är det väl en fråga om bekvämlighet :)

Men om man nu så sällan växlar mellan stora och lilla fram, varför behöver man då båda två?? Jag har "CX-pendlat" med enkelklinga i snart 10 år nu, med rätt storlek på kakan fram (i mitt fall 42T) får jag dessutom en rakare kedjelinje och bättre utnyttjande av hela kassetten.

Sixten Fors sa:
Varför krångla och spendera pengar för att få en annan lösning för tusenlappar som löser samma problem?

Det håller jag iofs med om, särskilt på pendlaren som ändå slits så hårt. Kör slut på grejorna först.

I skogen däremot, har man ju senaste 15 åren skyndat sig att ta bort framväxelskramlet och de två onödiga klingorna, för att få en cleanare och tystare cykel. Men det har ju mest kostat nån liten kedjestyrare, eller i modern tid, N/W-klinga.

erik h sa:
Intressant att många upplever att det inte funkar med N/W på CX-prylar iaf, när det är så etablerat på MTB.
Tittar man på tävlingsbanorna, så är det nog mer 1x än 2x.
För egen del kör jag 2x, men använder nästan uteslutande 36an under CX. Under grusvägsrullande och pendling är det dock praktiskt att kunna slänga upp på 46an. 11-28 bak ger hyffsat tätstegad kassett.
På bullköparcrossen har jag 1x(42a) och 11-28 (9-del). Skall byta till 11-32.

Mysteriet börjar klarna.

För CX på riktigt: 36 + tätstegad bak
För transport/gravel/landsväg på CX-cykel: 46

Fattar då att som cyklar riktig CX och transport/pendling/landsväg på samma cykel behöver byta läge på hela maskinen för att kunna ha tätstegat bak. Vi som bara jobbpendlar på en "CX" skulle klara oss på en 46a och de som bara kör CX skulle kanske klara sig på en 36a eller därikring.

För gravel/adventure/bullköp börjar det nästan lukta MTB och då blir större spann bak plus singelklinga nära 40T mest relevant.

NLC sa:
Men om man nu så sällan växlar mellan stora och lilla fram, varför behöver man då båda två?? Jag har "CX-pendlat" med enkelklinga i snart 10 år nu, med rätt storlek på kakan fram (i mitt fall 42T) får jag dessutom en rakare kedjelinje och bättre utnyttjande av hela kassetten.
Det är väl just att jag redan har dubbelt på :) Hade nog trivts väldigt bra med något liknande din drivlina!

Tillbaka
Topp