[CX] Setup för att fixa över-/understyrning

Lingon

Aktiv medlem
Har haft problem på min cross att framdäcket släpper innan bakdäcket när man har för hög fart i en kurva, vilket ofelbart leder till marksyning. Idag testade jag ett framdäck med grövre mönster, vilket gav bra resultat. Fick till några sköna tvåhjulssläpp. :-)
Men, vad kan man mer göra för att förändra balansen på cykeln? Om jag tex byter till en längre styrstam och stolpe med mindre setback? Hur påverkar det greppet på fram- och bakhjul i låg- och högfartskurvor?

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> sänka trycket i framdäcket?

Ja, det vet jag ju från MTB att det är enorm skillnad på blöta rötter och hala klippor med lågt tryck. Men hjälper det på rullgrus (göteborgscrossen)? Lerig gräsmatta?

Jag funderade mer på om/hur man kan påverka cykelns balans i högfartskurvor genom att förskjuta vikten fram eller bak.

Senast ändrad:
Ingen aning, jag har aldrig haft problem med det? Har 100-stam och ingen set-back.

Edit: Eller så har jag kanske aldrig haft för hög fart?

Senast ändrad:
Ivar (fd railrunner) skrev:
> Edit: Eller så har jag kanske aldrig haft för
> hög fart?

Nä, just d. Kommer cykla i cirklar runt dig på gubb-SM. ;)

När jag köpte cross pratades det mycket om att sitta centralt placerad (jämfört med en racer antar jag, inte så utsträckt) för att lättare hindra släpp.

-Åke

Lingon skrev:
> Ivar (fd railrunner) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Edit: Eller så har jag kanske aldrig haft för
> > hög fart?
>
> Nä, just d. Kommer cykla i cirklar runt dig på
> gubb-SM. ;)

Inte för fort! Då kanske du ramlar ju?

Några motorsport-tips:

Look where you want to go. Dvs stirra inte ned i marken utan lyft blicken.

Slow in, fast out. Det är svårt att vinna fart in i kurvan men om du kan börja trampa tidigare får du både mer fart ut och om
Du trampar balanserar du cykeln.

Heavy feet; light hands. I bilen sitt avslappnad och vänsterfoten stadigt mot fotstödet. På cykel skall vikten ligga på fötterna men det blir lätt omöjligt när man skall trampa och är trött. När det är snabba långa kurvor funkar bara det övre tipset och då blir viktfördelningen avgörande. Känner du då att du hamnar "fel" i förhållande till sadel och styre kan det absolut funka med att flytta både stam och sadel; ev på bekostnad av trampeffektiviteten... Lösningen då blir självklart ny ram (geo) :D

Jag slarvar med allt ovanstående och måste ofta påminna mig själv.... :)

Men lyft blicken!

Tillbaka
Topp