Cycling Plus på svenska

Cycling Plus på svenska
hmm, i ett för mig oövervakat ögonblick hann min hjärna uppfatta ett ha begär och fyllde i alla uppgifter.. hmm ville jag verkligen det? aja..

Cycling Plus på svenska
ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> 79 spänn för vad? ETT nummer?

Ehh, ja knappast en tvåårsprenumeration..

Cycling Plus på svenska
Kul. Jag har precis avslutat min prenumeration på kadens. Har varit med sen starten men tycker tidningen försämrats rejält sista åren.

Hoppas att denna nya tidning blir bra.

Cycling Plus på svenska
Får, trots namnet, uppfattningen att det här snarare ärmden svenska förlagan av Cycling Active, Cycling Plus systertidning med mer inriktning på motionärer och nya, oerfarna cyklister.

Man måste ju fråga sig, vad är det för jävla apskaft till kontorsråtta som tror att kundkretsen för tidningar som kostar 100 spänn primärt är nybörjare som knappt vet vilket håll man ska trampa åt. CyclingActive består till stora delar av artiklar som introduktion till clipless-pedaler, skillnaden med mjukare/tjockare styrlinda och dylikt varvat med ändlösa tester av instegscyklar för första- och andragångsköparen...

Att döma lite snabbt av upplägget som presenteras, så verkar svenska CyclingPlus vända sig till ungefär samma kundkrets. Visst är det största kundkretsen om vi tittar på Cyklotekets försäljningsstatistik och genomsnittscyklisten i VätternRundan. Men det är förfaan inte de som lägger 1.200 kr om året på cykeltidningar.

Cycling Plus på svenska
Cycling Plus (UK) kostar 99:- för 3 månader (3 eller 4 nummer beroende på timing) till iPad. Lägre priser för längre prenumerationer.

Ett alternativ för de som redan har platta...

Cycling Plus på svenska
Niko/Frost skrev:
> Får, trots namnet, uppfattningen att det här
> snarare ärmden svenska förlagan av Cycling
> Active, Cycling Plus systertidning med mer
> inriktning på motionärer och nya, oerfarna
> cyklister.
>
> Man måste ju fråga sig, vad är det för jävla
> apskaft till kontorsråtta som tror att
> kundkretsen för tidningar som kostar 100 spänn
> primärt är nybörjare som knappt vet vilket
> håll man ska trampa åt. CyclingActive består
> till stora delar av artiklar som introduktion till
> clipless-pedaler, skillnaden med mjukare/tjockare
> styrlinda och dylikt varvat med ändlösa tester
> av instegscyklar för första- och
> andragångsköparen...
>
> Att döma lite snabbt av upplägget som
> presenteras, så verkar svenska CyclingPlus vända
> sig till ungefär samma kundkrets. Visst är det
> största kundkretsen om vi tittar på Cyklotekets
> försäljningsstatistik och genomsnittscyklisten i
> VätternRundan. Men det är förfaan inte de som
> lägger 1.200 kr om året på cykeltidningar.

+1, och det säger jag som nybörjare och hyfsat oerfaren lvg-cyklist, förvisso med knapphändigt intresse för träningsfokuset i cyklingen. Tror jag fortsätter att nöja mig med att köpa lösnummer av CP för £4.50 de gånger jag är i UK.

Cycling Plus på svenska
Ridley skrev:
> ipv6 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 79 spänn för vad? ETT nummer?
>
>
> Ehh, ja knappast en tvåårsprenumeration..

Nej, men med tanke på att Cykling Plus UK kostar runt 650 spänn per år inklusive frakt till Sverige kunde man kanske tänka sig att det var för tre nummer eller så, om de nu dessutom är nystartade och vill slå sig in på marknaden.

Cycling Plus på svenska
Kul inställning du har Niko/Frost... du verkar veta mer än vad vi vet här på redaktionen som gör Svenska Cycling Plus...

För alla er andra som väntar på fakta istället för att måla fan på väggen långt i förväg så kan jag locka med att det inte handlar om en översättning av Cycling Active. Den första utgåvan som kommer är en specialutgåva av Cycling Plus med mängder av träningstips.
Det kommer även handla en del om hälsa, rätt inställningar av cykeln samt kost. En del artiklar är definitivt inriktade på motionärer, t.ex. hur du kommer igång och kör ditt första 10 mils lopp, medan andra artiklar tycker jag nog riktar sig till betydligt mer rutinerade cyklister, t.ex. Tips på hur du blir snabbare på tempo eller hur pulsbaserad träning egentligen fungerar.

Andra artiklar som jag själv tycker är intressanta är tips om stretching och styrketräning för cyklister. Utöver de översatta artiklarna jobbar vi med några egenproducerade reportage med svensk anknytning. Bland annat en intervju med en lovande tempocyklist.

Anser du att du redan kan allt det här så blir nog inte Svenska Cycling Plus tidningen för dig, men annars tror jag definitivt att den kommer att bli värd både 79:- (eller 99:- om du väntar tills den finns i butik). Det är ju inte mer än vad en after-bike bärs kostar...

Har ni åsikter eller idéer om vad ni vill läsa om i Svenska Cycling Plus så berätta det, antingen här eller skicka mail till redaktionen. Du hittar mailadressen på samma ställe som du kan förbeställa tidningen på ovan. Till detta numret kan vi nog inte utlova några större förändringar men till kommande nummer har ni stora möjligheter att påverka.

/Daniel
Redaktionen på Svenska Cycling Plus

Cycling Plus på svenska
Sed där en ny "svensk" cykeltidning. Jag har läst Cycling Plus på resa förr kanske kan vara värt att ta en titt? Alltid svårt med avvägning av innehållet. Jag tycker dock att invädningen mot pris och målgrupp kan ha en viss poäng.

Hur som haver mångfald berikar. Jag ser fram emot att se vad ni kan erbjuda.

Lycka till!

Cycling Plus på svenska
Så för oss som redan är Cycling Plus läsare så blir det översatt skåpmat? Om du ursäktar så ringer precis varenda en av de reportage du nämnde en bekant klocka. Vad jag skulle efterfråga är lite rejält ingående artiklar... träningslära på cell/muskelfiber/blodplasma-nivå... Cykeltester som avslöjar mer än det rent uppenbara som en titt i specen redan avslöjat för de flesta, riktiga test av cykelkläder, då snaclar vi biltvätten och inte en sväng runt kvarteret för att få några snygga bilder. Eller uttalanden om grejers kvalité efter 10h användning...

Om du ursäktar min korta ton, men det är väldigt slitna ord och löften du kommer med och i svensk cykeltidningshistorik räcker handens fingrar inte till för att räkna otalet gånger besvikelsern då dessa ord yttrats i samband medmlansering av ny tidning.

Så skepismen är knappast ogrundad.

Riktigt ingående tester med något vettigt att säga om 50.000+ kr cyklar lär fortsatt utebli...

Cycling Plus på svenska
DanielE skrev:

> Anser du att du redan kan allt det här så blir
> nog inte Svenska Cycling Plus tidningen för dig,
> men annars tror jag definitivt att den kommer att
> bli värd både 79:- (eller 99:- om du väntar
> tills den finns i butik). Det är ju inte mer än
> vad en after-bike bärs kostar...

Var ngnstans dricker du din after-bike bärs?

Och lycka till med tidningen.

/Håkan

Senast ändrad:
Cycling Plus på svenska
HåkanC skrev:
> Var ngnstans dricker du din after-bike bärs?

En schysst Bedarö Bitter eller liknande går ju ofta lös på en 70:- så det stämmer nog. Dricker man en "stor stark" får man väl två men å andra sidan får man ju lida när man ska försöka hiva i sig eländet.

Cycling Plus på svenska
Tack för din vidare utläggning Niko/Frost.
Om du läst Cycling Plus kontinuerligt det senaste året så kommer du att känna igen mycket i Svenska Cycling Plus, det är inget som vi försöker mörka. För alla er andra som inte redan har en prenumeration på det brittiska magasinet så tror och hoppas jag att det skall bli intressant läsning.

Tack också för tipsen på artiklar. Artikeln om träningslära låter intressant, det är nog något att jobba vidare på. Djupgående tester är också intressant men här kommer en ekonomisk aspekt också in. Flera av de som skrivit ovan verkar ju anse att 79/99 spänn för en cykeltidning är för mycket. Skall man göra den typen av tester som Niko/Frost efterlyser så finns det inte en chans att få ekonomi i det. Det skulle vara alldeles för tidskrävande. Frågan är också hur många av Sveriges cyklister som är intresserade av tester av 50 000+ kr cyklar? Iofs dräglar folk över tester av Koenigsegg i biltidningarna så det skulle kanske funka...
Vad säger ni andra ??

Cycling Plus på svenska
DanielE skrev:
> Djupgående tester
> är också intressant men här kommer en ekonomisk
> aspekt också in. Flera av de som skrivit ovan
> verkar ju anse att 79/99 spänn för en
> cykeltidning är för mycket. Skall man göra den
> typen av tester som Niko/Frost efterlyser så
> finns det inte en chans att få ekonomi i det. Det
> skulle vara alldeles för tidskrävande.

Får ni endast köpa, och översätta, texter från C+?
Det finns ju andra tidningar som testar på riktigt.
Vad skulle det kosta för er att köpa, och översätta,
några av testerna från http://www.tour-magazin.de ?
De verkar ju vara intresserad av att bredda sin läsarbas eftersom delar av tidningen nu finns på engelska http://www.tour-qtr.com

/Håkan

Cycling Plus på svenska
Miss Lycka skrev:
> Bra tanke! Cycling + vill säkert gynna sin
> konkurrent.

eller framtida samarbetspartner kanske?

sen tycker jag vi ger tidningen en chans innan den sågas, kan ju bli hur bra som helst...
själv blir jag jätteglad då min utrikiska är så knackig att jag tom prenumererar på vätternrundan tidningen ;) (och Kadens)

Cycling Plus på svenska
Tips till Daniel (och andra redaktörer). Gå ALDRIG i polemik med folk på internetforum. Det kommer aldrig något gott ur det för dig eller din skrift på sikt.

En "jag tackar för din feedback-attityd" är det enda rätta. Alternativt ingen dialog alls via forum.

Så, lite gratis mediaträning. Och lycka till med tidningen.

Cycling Plus på svenska
Rippa skrev:
> Tips till Daniel (och andra redaktörer). Gå
> ALDRIG i polemik med folk på internetforum. Det
> kommer aldrig något gott ur det för dig eller
> din skrift på sikt.
>
> En "jag tackar för din feedback-attityd" är det
> enda rätta. Alternativt ingen dialog alls via
> forum.
>
> Så, lite gratis mediaträning. Och lycka till med
> tidningen.

Grymt frestande att argumentera emot ditt inlägg. :-D

Cycling Plus på svenska
Niko/Frost om du söker på pubmed så kan du säkert hitta en hel del artiklar/studier om träningslära på den nivå som du är intresserad av. Många av artiklarna går också att tanka ner gratis. En hel del av de andra borde du kunna läsa gratis genom att fixa lånekort på KI eller annat universitetsbibliotek med medicinsk inriktning. Tyvärr är stilen i många av dessa artiklar knastertorr men informationen brukar det inte vara något fel på.
Kul med en ny cykeltidning på svenska även om jag personligen lika gärna kan läsa den engelska varianten.

Cycling Plus på svenska
Jag har prenumererat på den engelska tidningen i omgångar. Den är riktigt läsvärd med många bra turtips och reportage. Turtipsen har ofta snygga bilder, tips och kartor. Det skulle vara kul om ni kunde göra nåt liknande på svenska rundor.
Lycka till!
/J

Senast ändrad:
Cycling Plus på svenska
JMT skrev:
> Niko/Frost om du söker på pubmed så kan du
> säkert hitta en hel del artiklar/studier om
> träningslära på den nivå som du är
> intresserad av. Många av artiklarna går också
> att tanka ner gratis. En hel del av de andra borde
> du kunna läsa gratis genom att fixa lånekort på
> KI eller annat universitetsbibliotek med medicinsk
> inriktning. Tyvärr är stilen i många av dessa
> artiklar knastertorr men informationen brukar det
> inte vara något fel på.
> Kul med en ny cykeltidning på svenska även om
> jag personligen lika gärna kan läsa den engelska
> varianten.

Jo visst vet jag var sådan information finns att finna. Poängen var mer att redaktörer pumpar samma jädra nybötjartips om och om igen, som om det vore första gången den aktuella målgruppen köper en cykeltidning. Utgångspunkten bör nog omformateras till att 90% av läsarkretsen anser det där som stolt presenteras som träningstips i varje nummer är allmängiltig information som bara repeteras i syfte att fylla ut sidorna. En enda jävla artikel till om intervallträning så får jag fan krupp...

Och nu snackar jag verkligen om läsarkretsen och inte den genomsnittliga cyklisten - det där är nämligen en jävla skillnad i sammanhanget på 100kr-blaskor. Redaktörer verkar gärna tro något annat och kraftigt underskatta sina läsares kompetensnivå.

Cycling Plus på svenska
Jag gillar flera delar av cycling+ och ser fram emot den svenska upplagan.

Jag håller dock med Niko/Frost till stora delar. Det är just det i hans sista inlägg som får mig att sluta läsa vissa tidningar.

Cycling Plus på svenska
DanielE skrev:
> Vad säger ni andra ?

Snälla kör lite artiklar om fixed och S/S åxå, alla är inte intresserade av näringslära och gymnastik.

Lycka till/mvh/ma

Cycling Plus på svenska
Fick den också igår, perfekt sängläsning - och var riktigt, riktigt bra måste jag säga. Är efterföljande nummer lika matnyttiga så skriver jag under prenumerationspappret direkt!

Cycling Plus på svenska
@DanielE Jag skulle gärna se lite stigbeskrivningar som brukar finnas i engelska tidningar, typ CyclingPlus Routes. Bra skrivna, lite mer ingående beskrivningar av olika ställen att cykla på med svårighetsnivå (mest för mtb kanske), lämpliga fik och sovställen i trakterna osv. Är det "bara" landsväg eller kommer ni ha alla typer av cykling?

Cycling Plus på svenska
Fick min också i går.
Han aldrig bläddra i den, men det ser lovande ut.
Har inte ens läst klart det senaste nummret av Tour än, men det fixsr jag till helgen.

Cycling Plus på svenska
Jag som är en medelgod motionär tycker att tidningen är kanon, många bra grejor att ta till sig.
Ser gärna fler tekniktips, inte bara träning. Men vissa saker tåls att upprepas.
Skönt att det inte blev en till "cykel-kadens"-tidning.
Fortsätt så, och lite mer xc, så har ni en prenumerant till.

Cycling Plus på svenska
Har bara hunnit bläddra och läst nån enstaka artiklar. Visst verkar det som den vänder sig till nybörjare. En sen då? Det gör ju knappast Kadens, som jag upplever mer som en tidning för den redan frälste. Så där kommer dessa två tidningar att komplettera varandra. Tror jag bara efter ett nummer. Vi får väl se efter ett tag.

Men vad som förbryllar mig, är hur premiärnumret heter "nummer 2" på framsidan? Var tog nummer 1 vägen?

Cycling Plus på svenska
Tack för alla era synpunkter, både här på happymtb och på mailen.

Vi läser alla tips och synpunkter med stort intresse, och skall försöka tillgodose så många som möjligt.

Angående Bruces fråga om nummer 2, så är det en helt utgivningsteknisk detalj. Man kan inte bara ge ut en tidning rätt upp och ner, det går inte Tidsam som distribuerar tidningarna med på. Därför går denna som nummer 2 i en serie som vi kallar P&T presenterar (du ser den loggan längst upp till vänster på framsidan). Nummer 1-2012 av P&T presenterar var faktiskt en tidning om "Foto för nybörjare" så det är inom rätt spridda områden vi ger ut dessa tidningar.
Vi jobbar med att få denna som en egen titel hos Tidsam, men tills vidare kommer den att ges ut under P&T Presenterar, med lite konstiga "nummer". Av samma anledning vet vi just nu inte heller riktigt exakt när nästa nummer kommer att finnas i butik.

Fortsätt gärna att tycka och tänka om tidningen. Ni som hör av er har verkligen stora möjligheter att påverka tidningens framtid just nu.

Tack för synpunkterna
/Daniel
Chefredaktör

Cycling Plus på svenska
För mig räckte det att småläsa till sidan 30 där de påstår att det inte är ovanligt att TdF-cyklisterna kommer upp i 150-200--kadens under spurterna dvs med 53-11 ca 95-130 kmt samt läsa den förvirrande artikeln "Älskade clips" på sid 34 för att bestämma mig för att kasta tidningen.

/G

Cycling Plus på svenska
När finns tidningen i butik? När jag var hos en av de större pressbutikerna för att testa ett nummer, så kände de inte ens till tidningen.

Cycling Plus på svenska
bigmollo skrev:
> Jag har prenumererat på den engelska tidningen i
> omgångar. Den är riktigt läsvärd med många
> bra turtips och reportage. Turtipsen har ofta
> snygga bilder, tips och kartor. Det skulle vara
> kul om ni kunde göra nåt liknande på svenska
> rundor.
> Lycka till!
> /J

+1 om turtips!

Cycling Plus på svenska
GurraG skrev:
> För mig räckte det att småläsa till sidan 30
> där de påstår att det inte är ovanligt att
> TdF-cyklisterna kommer upp i 150-200--kadens under
> spurterna dvs med 53-11 ca 95-130 kmt samt läsa
> den förvirrande artikeln "Älskade clips" på sid
> 34 för att bestämma mig för att kasta
> tidningen.
>
> /G

Ja, att kalla clipless för clips blev en aning förvirrat. Klotsar heter det väl ändå på svenska.

Tillbaka
Topp