Cycling Plus på svenska

Cycling Plus på svenska
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig räckte det att småläsa till sidan 30
> där de påstår att det inte är ovanligt att
> TdF-cyklisterna kommer upp i 150-200--kadens under
> spurterna dvs med 53-11 ca 95-130 kmt samt läsa
> den förvirrande artikeln "Älskade clips" på sid
> 34 för att bestämma mig för att kasta
> tidningen.
>
> /G

Förstår inte vad som är konstigt????
Har inte proffsen minst 60-klinga fram?

-:)

PG

Cycling Plus på svenska
Grymt bra förstanummer! Helt klart så pass fylligt innehåll att det matchar prislappen på tidningen. Har många gamla nummer av den brittiska versionen liggandes men tycker faktiskt att denna svenska variant är strået vassare. Hoppas verkligen att det kommer fler nummer, och allra helst i iPad-version.

...gillar förresten alla tempo-träningstips mest...

Cycling Plus på svenska
1029xx skrev:
> Grymt bra förstanummer! Helt klart så pass
> fylligt innehåll att det matchar prislappen på
> tidningen. Har många gamla nummer av den
> brittiska versionen liggandes men tycker faktiskt
> att denna svenska variant är strået vassare.
> Hoppas verkligen att det kommer fler nummer, och
> allra helst i iPad-version.
>
> ...gillar förresten alla tempo-träningstips
> mest...

Nja, håller inte med, jag tycker att den engelska varianten innehåller mer bredd. Mer produkttester, intervjuer och träningslära. Den svenska innehöll i stort sett bara det sistnämnda. En jäkla massa "sanningar" ...en av anledningarna till att jag slutade läsa aktiv träning t ex...

Cycling Plus på svenska
Det kommer flera, men av utgivningstekniska skäl kommer vi inte få ut det i butik förrän 28 augusti så ni får ge er till tåls till dess.
Nummer tre är planerad till början av december, och därefter kommer tidningen att komma ut varannan månad.

Håll utkik på vår hemsida www.cyclingplus.se, snart kommer det att komma ut ett förmånligt prenumerationserbjudande där. Vi finslipar just nu detaljerna på det.

---------------------
Daniel E
Chefredaktör
Svenska Cycling Plus

Cycling Plus på svenska
Vi håller på att utveckla en app så att man kan läsa tidningen digitalt, om det kommer att vara klar till augustinumret är klart vågar jag inte lova, då det är inte vi själva som utvecklar appen.
Men på gång är det i alla fall.
---------------------
Daniel E
Chefredaktör
Svenska Cycling Plus

Cycling Plus på svenska
Jag utmanar er på den nya sporten, hitta fel i tidningen.

De fel jag har hittat senaste veckan är:
- Mäta vätskeförlusten genom att väga sig före och efter ett träningspass, en vanlig våg har för dålig noggrannhet. Sid 32.
- En större offset gör att trailen minskar. Sid 33. Inte nödvändigtvis, det stämmer om hjulavståndet är konstant men inte annars.
- Teoretisk maxpuls. Det borde väl heta statistisk maxpuls. Sid 42.
- En ej stängd dragkedja kan kosta en minut på 40 km. Sid 44. Det känns som om det det är en vandringsmyt. Om detta stämmer borde alla tillverkare av cykelkläder tävla om "hala" kläder precis som det var med simkläder för något år sedan.
- Beräkning av hastighet mot kroppsvikt på sidan 107. Grundläggande fysik säger att kroppsvikten är helt ointressant så länge som banan är platt (bortsett från att luftmotståndet ökar lite med ökad kroppsvolym).
- Bantningstips med mandel på sidan 107. Om mandel hade varit så bra hade varenda veckotidning skrivit om metoden.

Andra klart diskutabla saker är:
- Kompressionsklädernas förträfflighet, sid 61. Jag har läst andra rapporter.
- Träningsplanen på sid 72. Det är diskutabelt hur bra det är att träna på fastande mage.
- Skriva en artikel om en annonsör, Cykeltours. Annonsen är på sidan 14 och artikeln är på sidan 108. Var är det journalistiska oberoendet?

KjellF

Cycling Plus på svenska
> Skriva en artikel om en annonsör, Cykeltours. Annonsen är på sidan 14 och artikeln är på sidan 108. Var är det journalistiska oberoendet?

Känns att man borde svara på detta. Jag blev kontaktade av en journalist som berättade att man skulle ta fram Cycling Plus på svenska. De var intresserade av att göra en grej om vår påskresa.

Helt oberonde av det blev vi intresserade av att annonsera i tidningen. Alltså även om vi inte hade annonserat hade man skrivit om oss. Det är korrekt att man får ej binda en annonsförsäljning till en redaktionelltext. Jag har haft kontakt med 2 olika personer (annons och redaktion).

Utöver det kom vi fram till att jag skulle skriva något om motionsloppen. (Vad har hänt med svenska motionsloppen?). Det är därför mitt namn finns med längst bak. Hör till saken att jag skrev för Cycling Plus för en massa år sedan i UK. (Men det var inget de visste då de kontaktade mig).

Men kolla i de andra cykeltidningar, många företag/motionslopp/arrangemang som exponeras köper annonser. Men med min erfarenhet som annonsör och spaltskrivare (hade en egen spalit i Cykla i 4 år) är jag övertygat om att detta ske av naturliga skäl då cykelbranschen är ganska smalt.

Garry Jones

Cycling Plus på svenska
KjellF skrev:
> De fel jag har hittat senaste veckan är:
> - Mäta vätskeförlusten genom att väga sig
> före och efter ett träningspass, en vanlig våg
> har för dålig noggrannhet. Sid 32.

Inget fel alls. Det funkar utmärkt. Visst, det kan vara 1-2 deciliter fel, men det är futtigt i sammanhanget. Jag brukar ofta ligga back 1-2 liter efter längre rundor. Klart som fan att det funkar finfint med vågen då för att se när jag återfått vätskebalansen.

Faktum är att jag väger mig varje morgon och för in det i ett Excel-blad. I det korta perspektivet (<2-3 dygn) för att ha koll på vätskebalansen, och i det långa (>vecka) för att ha koll på energibalansen.

Cycling Plus på svenska
selstam skrev:
> Luzen skrev:
>
> > Och hur fanken vet du det?
>
> Magic fingers! ;)
>
> (Eller så står artikelnumret i annonsen!) :-D

Jag är nog blind för jag ser det inte..

Cycling Plus på svenska
mzi skrev:
> Om du hovrar över "Läs mer här" så får du
> läsa mer.

Inte i min version av IE 8

Cycling Plus på svenska
Det lustiga är att jag är till 99% säker på att det Ej stod om det var för 26 eller 29. Dagen därpå när jag tittar igen så, vipps. 26x2.1.... Hmmm

Cycling Plus på svenska
Ett tips gällande engelska versionen samt What MTB och MBUK är att köpa lösnr via iPad när det dyker upp erbjudanden. Då får man lösnr (ej det nyaste) för 15kr styck. Har man bara apparna installerade får man notiser när det är "rea".

Inte som att läsa riktig tidning men gott nog för den prisskillnaden (kostar ca 90 spänn om man köper dem på stan).

Cycling Plus på svenska
Kaffekask skrev:
> Ett tips gällande engelska versionen samt What
> MTB och MBUK är att köpa lösnr via iPad när
> det dyker upp erbjudanden. Då får man lösnr (ej
> det nyaste) för 15kr styck. Har man bara apparna
> installerade får man notiser när det är "rea".
>
> Inte som att läsa riktig tidning men gott nog
> för den prisskillnaden (kostar ca 90 spänn om
> man köper dem på stan).

Skitbra när appen funkar, men mestadels inte, så jag har efter flertalet mailkonversationer m C+ gett upp skiten...

Cycling Plus på svenska
Köpte sommarnumret och kommer inte köpa något mer.
Varför?
Tråkigt innehåll, en tidning som är som trafikmagasinet om ni kommer ihåg det.
Kändes som det vände sig till nybörjare mm, innehållet om träning var sådär men jag måste säga att det kändes som, Kadens är inte heller bra men denna var nästan sämre. Pinsamt dåliga foton, bilder på cyklar +10år gamla mm
Dåligt med produkttester vilket är i stort sett ända orsaken till att jag köper en tidning. Som någon annan skrev alla sanningar om träning mm behöver jag inte och inte de flesta andra cyklister i sverige heller, är du på elitnivå får du den erfarenheten från andra ställen och annars behöver du den knappast heller...
Nej, jag kommer fortsätta köpa mbr, what mountainbike mm.

Betyg 1-2 av 5 eller gör om gör rätt...

Senast ändrad:
Cycling Plus på svenska
Bra att du påminner, och hoppas den snart dyker upp, vill minnas att jag pröjsat på nätet även för nr 2.

Bara de inte tagit över Kadens strategi: prenumeranter får den sist, slumpvis dagar eller veckor efter att man kan köpa den i Pressbyrån.

Cycling Plus på svenska
bruce skrev:
> Bra att du påminner, och hoppas den snart dyker
> upp, vill minnas att jag pröjsat på nätet även
> för nr 2.
>
> Bara de inte tagit över Kadens strategi:
> prenumeranter får den sist, slumpvis dagar eller
> veckor efter att man kan köpa den i Pressbyrån.

Kanske, för jag köpte den nyss, på just Pressbyrån.
Bläddrade igenom den på tåget hem, och spontant så känns detta numret snäppet bättre än förra.
Dock lite lustgt att ett mtb reportage är illustrerat med CX-bilder.

Thomas, som nu ska ut på en kvällsrunda på CX :)

Cycling Plus på svenska
thomalin skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra att du påminner, och hoppas den snart
> dyker
> > upp, vill minnas att jag pröjsat på nätet
> även
> > för nr 2.
> >
> > Bara de inte tagit över Kadens strategi:
> > prenumeranter får den sist, slumpvis dagar
> eller
> > veckor efter att man kan köpa den i
> Pressbyrån.
>
> Kanske, för jag köpte den nyss, på just
> Pressbyrån.

Meh..

> Bläddrade igenom den på tåget hem, och spontant
> så känns detta numret snäppet bättre än
> förra.
> Dock lite lustgt att ett mtb reportage är
> illustrerat med CX-bilder.
>
> Thomas, som nu ska ut på en kvällsrunda på CX
> :)

Låter bra det! Jag rullade en extra timme över Järva hem i solen, fest!

Cycling Plus på svenska
bruce skrev:
>
> Låter bra det! Jag rullade en extra timme över
> Järva hem i solen, fest!

Japp, det gäller att passa på nu så länge det går innan pannlampesäsongen :)

Cycling Plus på svenska
Ja då dök den upp. Frågan är om vågar sej på en prenumeration eller inte, vill ju gärna ha tidningen lite INNAN den finns i affären.

Cycling Plus på svenska
bruce skrev:
> Men satan, de kör verkligen med samma tricks som
> Kadens, jag har inte fått den i lådan än.

Samma här...

Cycling Plus på svenska
Hej !!

Jag vill klargöra ett par saker som påverkar att alla inte fått sina tidningar som utlovat.

1. För er som har tecknat prenumerationer så har vi lagt över distributionen på ett externt företag. Dessa har haft en del problem med bland annat utskrift av namnetiketter. Det har tyvärr gjort att tidningarna till prenumeranterna inte lämnat dem förrän idag, vilket innebär att ni kommer att få era tidningar på tisdag om Posten gör sitt jobb :-)
Detta är ett problem som uppstått på grund av att det är en ny tidning i deras system, och skall alltså fungera betydligt snabbare till framtida utgåvor. Jag vill på inget sätt skylla på andra parter, men det är i alla fall en förklaring till det inträffade och vi hoppas verkligen att det inte skall upprepas, och definitivt inte något "tricks" som vi kör. Vi har inte någonting att vinna på förseningar, och vill inget hellre än att ni skall få era tidningar.

2. För er som förbeställt ett nummer av tidningen via vår samarbetspartner Faktaböcker (även via vår hemsida) så skickades dessa tidningar med Posten i måndags (jag var själv med och packade dem i kuvert och såg när Posten hämtade dem). Har dessa tidningar fortfarande nått er som beställt dem har Posten definitivt inte gjort sitt jobb vilket är mycket beklagligt.

Hoppas att ni känner att "den som väntar på något gott..." :-)

Trevlig läsning, när den nu kommer...
/Daniel
Chefredaktör
Svenska Cycling Plus

Cycling Plus på svenska
DanielE skrev:
> Hej !!
>
> Jag vill klargöra ett par saker som påverkar att
> alla inte fått sina tidningar som utlovat.
>
> 1. För er som har tecknat prenumerationer så har
> vi lagt över distributionen på ett externt
> företag. Dessa har haft en del problem med bland
> annat utskrift av namnetiketter. Det har tyvärr
> gjort att tidningarna till prenumeranterna inte
> lämnat dem förrän idag, vilket innebär att ni
> kommer att få era tidningar på tisdag om Posten
> gör sitt jobb :-)
> Detta är ett problem som uppstått på grund av
> att det är en ny tidning i deras system, och
> skall alltså fungera betydligt snabbare till
> framtida utgåvor. Jag vill på inget sätt skylla
> på andra parter, men det är i alla fall en
> förklaring till det inträffade och vi hoppas
> verkligen att det inte skall upprepas, och
> definitivt inte något "tricks" som vi kör. Vi
> har inte någonting att vinna på förseningar,
> och vill inget hellre än att ni skall få era
> tidningar.
>
> 2. För er som förbeställt ett nummer av
> tidningen via vår samarbetspartner Faktaböcker
> (även via vår hemsida) så skickades dessa
> tidningar med Posten i måndags (jag var själv
> med och packade dem i kuvert och såg när Posten
> hämtade dem). Har dessa tidningar fortfarande
> nått er som beställt dem har Posten definitivt
> inte gjort sitt jobb vilket är mycket
> beklagligt.
>
> Hoppas att ni känner att "den som väntar på
> något gott..." :-)
>
> Trevlig läsning, när den nu kommer...
> /Daniel
> Chefredaktör
> Svenska Cycling Plus

Tyvärr minns jag inte riktigt vilket jag gjort.. Tror jag betalade för ytterligare ett nr (men kan ha tecknat en pren.). Kan du kolla upp det om jag drar ett pm med mitt namn och adress?

Cycling Plus på svenska
Fluktade lite i nya numret på CityGross i onsdags. Såg trevligt ut, verkar bra mycket mer "späckad" läsning jämfört med Kadens som är skapligt snabb-bläddrad.

Cycling Plus på svenska
Jag fick hem senaste numret igår. Jag som läst Cycling Plus i Engelsk variant hittade rätt mycket gammal skåpmat i detta nummer. Pappret var väl ingen höjdare heller.

Föredrar än så länge Kadens.

Cycling Plus på svenska
Tycker faktiskt tidningen är riktigt riktigt usel.

Konstigt byggna meningar.Är det google översättning rakt av?
Det går inte se vem som har skrivit texterna
På tok för mkt riktad mot nybörjare ( typ, akta er för isen på vägarna )
Artikeln "Par i cykling" är pinsamt usel.

Cycling Plus på svenska
Åh, så som jag älskar att ha rätt, det är liksom det sliskigt självgoda i segerns sötma som är så ljuv! Läs gärna mina första inlägg i denna tråd, från mars månad tidigare i år, och säg nu med facit i hand att jag inte slog huvudet på spiken där på precis varenda punkt där...

Klockren dynga förutspådd. Klockren dynga levererad.

Samtidigt en mörk dag för den potentiella läsarkretsen att samma visionsbefriande mentalitet som driver popmusik-branschen ska förgås på tillika insiktslösa redaktörer när medel och resurser slutligen ställs till hands. Förkastligt, rentav.

...och man kan komma med försvar så som "försök själv, då!", men fanimej ärligt talat med handen på hjärtat - det som har gjorts här är på intet sätt ett seriöst försök att driva en riktig entusiasttidning! Det är bara ett girigt och enfaldigt försök att tjäna en snabb hacka, med minsta möjliga arbetsinsats, på en kundkrets som man underskattat inbillat sig köper vad som helst, till vilket pris som helst, så länge det är lite bilder på cyklar...

Man har i princip idiotförklarat läsarkretsen redan från början.

Cycling Plus på svenska
Huvudet på spiken Niko/Frost!
Svenska Cycling Plus har aldrig varit ett seriöst försök att skapa en cykeltidning för entusiaster. Det är från början till slut tänkt att vara en tidning för cykelmotionärer, vilket också tydligt framgår av omslaget. Cykelentusiaster som vill läsa om hur många gram SRAM kapat på senaste kassetten får nog leta vidare. På samma sätt som den som vill ha djupgående nyhetsjournalistik nog inte skall leta bland kvällstidningarna.
Vår ambition och är att ge motionärer goda råd på vägen för att även de skall bli entusiastiska cyklister om något år.
Tyvärr verkar delar av det etablerade cykelsverige helst vilja stänga dörren dessa nykomlingar.
Good or bad, meningarna är delade.

Kritisera gärna vår tidning, både positivt och negativt. Men såga oss inte för att vi inte lever upp till något som vi aldrig påstått vi skall leverera.
/Daniel E
Chefredaktör
Svenska Cycling Plus

Tillbaka
Topp