Cyclocross eller MTB?

mattiW

Ny medlem
Cyclocross eller MTB?
Halloj,

Behöver fråga er om råd. Tänkte köpa en mtb men hittade cyclocross som verkar vara ett spännande alternativ. Har ni några bra råd, saker att tänka på?

Tanken är främst att använda cykeln som alternativ träning och att då cykla i de gå/löp/cykel/skid spår som finns i skogen. Jag är inte så intresserad av att cykla "downhill" eller terrängbanor i skogen. Även om det säkert är roligt. Att eventuellt kunna cykla till jobbet ser jag som en bonus med cyclocross. Funderar bl.a. på om cyclokrossen lämpar sig för ändamålet och om de korta sträckor som är skogsstig går att cykla med cyklocrossen eller om det blir bära som gäller där.

Och andra saker som jag borde ta i beaktande?

mvh Mattias

Cyclocross eller MTB?
Det fungerar bra att cykla "slät" stig med en CX-cykel. Jag har en MTB och en "CX" och kör till stor del i samma terräng med mina cyklar.

Det är främst när det blir rejält ojämnt eller kuperat - ex större stenar, mindre dropp, stenkistor mm som det inte längre går bra. Allmänt stök tröttar ut ganska snabbt också.

Typiskt kombinerar jag olika terräng på en runda; väg, grus, stig. På stig går det oftast väldigt sakta men det är lika kul fast på ett annat sätt.

Om du är ny kan det ta tid innan du känner dig bekväm på stigar, tekniskt sett är den förstås mer krävande än en mtb.

Om du skriver var du bor och tänker cykla kanske du kan få lite synpunkter på din terräng.

Cyclocross eller MTB?
Det blir kanon med en CX, förutom att du naturligtvis inte skall cykla i gå-, löp- eller skidspår annat än i nödfall.

Cyclocross eller MTB?
Tack för mycket bra input! Förutom att jag kanske inte borde cykla alls där jag tänkt cykla. ;-)

Har faktiskt även funderat på om det är OK att cykla i dessa spår. Jag kom fram till att det borde vara ok och att gränsen går vid att åka motordrivet i dessa spår men du kanske har rätt. Jag skall fråga om den som underhåller spåren har någon synpunkt. Återkommer om jag får svar.

Men även om det blir lite mer stig så kan det nog fungera ändå. "Större stenar, mindre dropp, stenkistor mm" är det inte alls där jag tänkt hålla till. Tack för bra exempel Kristoffer R. Även om jag minimerar att cykla i ovan nämnde spår.

Och sist, tänkte hålla till i Lida.

Cyclocross eller MTB?
Det brukar finnas lokala förordningar på var det inte är OK att cykla, brukar finnas på kommunens hemsida. Sen kan det vara så att det är OK att cykla på ett visst ställe men inte så lämpligt typ mycket barn och husdjur i rörelse, men det får du känna efter själv.

Cyclocross eller MTB?
Jag röstar för cyclocross men cykla inte på motionsspår då folk bara blir förbannade (kanske finns ställen där man tycker att det är OK men jag har bara hört/läst motsatsen).

Cyclocross eller MTB?
Håller med. :-) Och till saken så har jag stor respekt när det finns spårade skidspår. *inte OK* att vandra, rasta, cykla eller på annat sätt förstöra bra skidspår.

Skall verkligen överväga att minimera cyklandet i motionsspåret. :-) Bra synpunkt. Kanske till och med skall leta upp en cyclocrossbana. :-)

Cyclocross eller MTB?
Cyclocross eller MTB?
boiance sa:
Stumpy sa:
mattiW sa:
Och sist, tänkte hålla till i Lida.

Tag kontakt med thomalin om du vill ha guidning i de trakterna.

Han brukar köra typ sådana här rundor.

Edit: Och vill du köra RIKTIG CX är du välkommen till Sköndal. För tider etc gå med i CXSTHLM på ansiktsboken. Lite lågsäsong just nu bara, men det lär vakna upp igen om nån månad.

Lågsäsong? Är det inte nu man ska ut o köra cross?

Brist på hala gräsmattor och ont om publik, men träna går ju bra!

Cyclocross eller MTB?
I min mening är CX bara jättejobbigt och sjukt svårt så fort stigen är det minsta lilla teknisk. På grusväg och små skogsvägar är det trevligt, men å andra sidan är en XC-MTB riktigt trevlig att cykla på lättare underlag också. Och därmed betydligt mer mångsidig om man nu inte ska susa fram i hög fart på asfalt i första hand.

Värt att tänka på är också att många CX:ar ger tåöverlapp, alltså att tårna slår i framhjulet om man svänger mycket och har ena eller andra trampan framåt (eller om man trampar, förstås). Många påstår att det inte är ett problem, men för mig är det ett helvete. Har mer eller mindre bestämt mig för att sälja CX:en för att den är för jobbig att cykla på. Det är bara kul (om ens då) när man cyklar fort på slätt underlag.

Smaken är som baken dock:-)

Edit: Om framåtlutad sittställning och smala däck känns onödigt kan man såklart köpa en helstel MTB (rakt styre och inget tåöverlapp) och sätta på lätta och inte alltför grova däck. Det blir nåt mittemellan XC och CX.

Senast ändrad:
Cyclocross eller MTB?
Jag pendlar med min CX och det känns som bonus att man kan blåsa på på stig och grusväg men för stigcykling på fritid är det MTB som gäller. Tåöverlapp var en oväntad feature men jag tänker inte mer på det. Kan tänka mig att det kan bli lite spännande på väldigt tekniska partier.

Cyclocross eller MTB?
Så klart att det dök upp ett nytt alternativ :-), en hybrid. Eller vad är en XC-MTB?

Fick dessutom svar angående cykling på "spår". Inte alls OK enligt kommunbeslut.

Blir väldigt inspirerad a "thomalin" rundorna. Tack för detta tips.

Cyclocross eller MTB?
mattiW sa:
Så klart att det dök upp ett nytt alternativ :-), en hybrid. Eller vad är en XC-MTB?

Fick dessutom svar angående cykling på "spår". Inte alls OK enligt kommunbeslut.

Blir väldigt inspirerad a "thomalin" rundorna. Tack för detta tips.

XC och CX är inte samma sak. :) XC = cross country. Helt vanlig slättförs-mountainbike, helt enkelt.

Cyclocross eller MTB?
Det tråkiga är väl att en helstel mtb snabbt sticker iväg i pris. I alla fall om en vill ha stålram.

Jag är lite i samma sits som dig, fastnade dock för Surly Straggler då jag behöver något som är kul att cykla på överallt och hela tiden. Ramen dyker nog upp i nästa vecka :)

Angående att slå i tårna så är det en vanesak... Tänker inte ens på längre!

Tycker att det är lika läskigt med slag på mtb-gafflar. Beräknar ofta hinder fel och halkar omkull när jag cyklar på min brors hardtail. Det beror kanske mer på mig, än på cykeln visserligen...

Cyclocross eller MTB?
Stod i samma val för två veckor sedan. Köpte en Cross men nu ångrar jag mig:( Säger inte att du kommer göra så men för mig hade en MTB funkat bättre. En Cross är inte en MtB, har du ambitioner att cykla lite mer rufft så är det helt fel cykel! Mitt råd är att tänka igenom vad du vill göra med cykeln, jag gjorde inte det och vacklade mellan en HT och en CX, valde cx då den skulle kunna vara ett alternativ för vinterträningen. Men det var helt fel val inser jag nu:(

Cyclocross eller MTB?
Vill man cykla när det går fortare att gå så är MTB (HT) ett bättre val.
Vill man cykla när det går fortare att ta bilen är CX rätt val.
eller:
MTB (HT): Cykling i terräng avsedd för cykling med en cykel avsedd för terräng.
CX: Cykling i terräng inte avsedd för cykling med en cykel inte avsedd för terräng.

Cyclocross eller MTB?
emmer sa:
CX: Cykling i terräng inte avsedd för cykling med en cykel inte avsedd för terräng.

Går det inte att skriva enklare, eller är det ett utkast till ny lärobok för SFI?

Cyclocross eller MTB?
Makten sa:
Edit: Om framåtlutad sittställning och smala däck känns onödigt kan man såklart köpa en helstel MTB (rakt styre och inget tåöverlapp) och sätta på lätta och inte alltför grova däck. Det blir nåt mittemellan XC och CX.

För att göra det hela mer komplicerat finns det även XC-cyklar med framåtlutad sittställning. Det bästa du kan göra är nog att försöka låna åtminstone två olika cyklar (XC resp CX) och testa i dina tänkta användningsområden. Allt annat blir väldigt teoretiskt och beroende av hur du med din referensram tolkar den info som ges bl a här. Ett praktiskt test kommer inte att ge hela bilden eftersom olika cyklar även inom samma kategori bl a har olika geometri och kan kräva olika lång tillvänjning. Det du gillar mest i början behöver inte nödvändigtvis vara det du skulle gilla mest i längden.

Vem sa att det skulle vara enkelt att välja?

En happydevis är att det optimala antalet cyklar är n+1 och det är inte helt utan anledning.

Cyclocross eller MTB?
emmer sa:
Vill man cykla när det går fortare att gå så är MTB (HT) ett bättre val.
Vill man cykla när det går fortare att ta bilen är CX rätt val.
eller:

Jag skulle vilja påstå att en XC-HT funkar strålande på asfalt om däcken inte är för grova och/eller gummit för mjukt. Det som hindrar framfarten mest jämfört med en CX är luftmotståndet, och det inträffar först i lite högre farter. Så för måttlig fart går det bra ändå.

En CX är däremot ett helsike i skogen (jag menar då inte släta motionsspår, för det funkar med vilken cykel som helst) om man inte är väldigt, väldigt duktig på att cykla.

---------

Edit: Själv har jag ruttnat på min CX och köpt en 27,5" HT med ganska flack geometri. Den är så jäkla trevlig och rolig att cykla på, så jag skulle lätt kunna ha den som enda cykel. Funkar hur fint som helst att cykla asfalt med om man inte har bråttom, och vill man braka utför dödsbranter i skogen så går det också bra. Cyklar faktiskt hellre asfalt med den än med CX:en också för den delen.

Senast ändrad:
Cyclocross eller MTB?
En helstel MTB är otroligt mångsidig. Dom breda däcken gör att cykeln bär bättre på mjukt underlag. Risken för genomslag minskar också jämfört med smalare däck. Cykeln har också betydligt bättre bromsar. Man tar sig också fram riktigt bra på stökigare stigar. Givetvis inte lika bra som en FS men helt OK faktiskt. Med mindre mönstrade däck med lite högre lufttryck funkar cykeln också väldigt bra på asfalt. Min cykel är ganska lätt runt 9kg.

Skulle jag tvingas bara ha en cykel skulle jag nog välja en helstel MTB ända riktigt stora nackdelen är att den inte har fästen för skärmar och pakethållare

Ända anledningen jag skulle se med en CX är om man tränar lvg på vintern.

Och som redan sagts cykla inte i motionsspår, skidspår m.m

bild21.jpg

bild35.jpg

Cyclocross eller MTB?
Makten sa:
Edit: Själv har jag ruttnat på min CX och
Om det är den byggtråden jag minns så förstår jag det mycket väl :-)
Men skulle jag bygga en 27,5" HT av en minicykel från -73 så skulle jag ruttna på den rätt fort oxå, men nog inte säga att HT är ungefär lika användbart som en huskvarna damcykel bara för det :-)

Cyclocross eller MTB?
emmer sa:
Makten sa:
Men skulle jag bygga en 27,5" HT av en minicykel från -73 så skulle jag ruttna på den rätt fort oxå, men nog inte säga att HT är ungefär lika användbart som en huskvarna damcykel bara för det :-)

Du minns nog fel. Det är en Kona JTS från 2014, som jag konverterat till 1x10 och satt ett bullhornstyre på. Lyckades aldrig bli sams med bockstyre, mest på grund av att man inte kan bromsa ordentligt när det väl behövs. Skulle säkert funka bättre med hydrauliska skivbromsar, men det fanns inte då.

Cyclocross eller MTB?
Det handlar väl som så mycket annat om tycke och smak. För användningsområdet du beskriver hade jag köpt en CX utan minsta tvekan. Grusväg på MTB är trist, medan det kan vara rätt trevligt på CX. Lättare stig är inga problem. I övrigt är en CX väldigt mångsidig och en käck brukscykel.
Visst får du lite tåöverlapp, men det är inget reellt problem för de allra flesta (och du ska ju inte stå och knixa i knapp gångfart på tekniska ställen som jag förstår det). Jag har heller aldrig upplevt att det inte går att bromsa ordentligt med en CX (mekaniska skivor i mitt fall).

Cyclocross eller MTB?
Makten sa:
emmer sa:
Makten sa:
Du minns nog fel.
Det var precis den jag tänkte på :-)

Cyclocross eller MTB?
Stumpy sa:
Makten sa:
Lyckades aldrig bli sams med bockstyre, mest på grund av att man inte kan bromsa ordentligt när det väl behövs.

Inte "man", "du" lyckas inte bromsa. "Alla" andra kan.

Jag tror snarare att "alla" andra står ut med att bromsarna är ganska usla. Eller så har de aldrig provat bra bromsar och känner inte till att det finns bättre. Lite som att "ingen" behövde AC i bilen förr, för att det inte fanns.

Det går bevisligen att cykla utan bromsar också, om man nu tycker det är kul och intressant.

Cyclocross eller MTB?
Jag har två MTB med hydrauliska bromsar och en hybrid samt CX med mekaniska. Inga problem att låsa hjulen även uppifrån hoodsen på CX:en så att bromsarna är usla håller jag inte med om även fast mina ganska enkla.
Jag skulle klart rösta för CX om det är grusväg och liknande som gäller. Finns inget tråkigare än att trampa asfalt- och grusväg med "ballongdäck" tycker jag personligen och skulle aldirg i livet vilja pendla med MTB även om det har hänt.

Cyclocross eller MTB?
Jag lägger också in en röst för MTB. CX i terräng verkar bara funka på happy, det är en extremt olämplig cykel för det ändamålet på alla tänkbara sätt. Såvida du inte har jättelångt till jobbet så ser jag lite mer upprätt sittställning som en bonus, det är betydligt bekvämare om man t ex ska ha med sig packning i ryggsäck eller kryssa fram i stadsmiljö.

Cyclocross eller MTB?
Fast nu var ju TS ute efter cykling i väldigt lätt terräng och eventuell pendling till jobbet. Jag hade 9 km till jobbet och har nu 17 km. CX känns klockren, cyklat jämt minus sjukdagar sedan augusti så jag har en bra bit över 300 mil på den. Enda väglaget då MTB ev. skulle vara bättre är om det är ruskigt moddigt. Annars lider jag lite med de som cyklar MTB på asfalt.

Cyclocross eller MTB?
Tack för kommentarer och tips. Tanken från början var att mest cykla i spår. Vilket flera här på forumet och även spårhållaren (i Lida) påpekat, inte är OK. Skall kolla lite mer var jag faktiskt kommer cykla och hur mycket pendling till jobbet det faktiskt kommer att bli. Det känns avgörande. Nu har jag fått mycket bra input och parametrar att ta hänsyn till. Plus lite annan bonusinformation. :-) Tack!

Cyclocross eller MTB?
nikasp sa:
Fast nu var ju TS ute efter cykling i väldigt lätt terräng och eventuell pendling till jobbet.

Ja, men om vi ser till vad han faktiskt skrev: "Tanken är främst att använda cykeln som alternativ träning och att då cykla i de gå/löp/cykel/skid spår som finns i skogen."

...så skulle jag säga att en rejsig MTB nog är vettigare än en CX. Av samma anledning som att de flesta cyklar med XC-MTB på Cykelvasan. Även om terrängen är "lätt" så blir det rätt obekvämt på en CX. För egen del tycker jag att MTB är vettigare så fort det blir värre än slät grusväg.

Att sen trådskaparens tänkta träningsplats är ganska olämplig av andra anledningar, är en annan femma.

Cyclocross eller MTB?
Makten sa:
nikasp sa:
Fast nu var ju TS ute efter cykling i väldigt lätt terräng och eventuell pendling till jobbet.
Ja, men om vi ser till vad han faktiskt skrev: "Tanken är främst att använda cykeln som alternativ träning"
Instämmer. En MTB är mycket mer träning per kilometer oavsett underlag.
Sen om träningen blir så kul annat är ute i blåbärsriset tvivlar jag på, även om många verkar bedyra det baserat på något eget tyckande som är upphöjt till allmängiltig lag :-)

Cyclocross eller MTB?
Jag följer med stort intresse diskussionen.

Jag vidhåller att för den typ av cykling TS beskriver lämpar sig en CX väl, dvs då skogsstig är inte det primära och det är blandade underlag.

Ett problem är att om man grundar sin referens på lvg och asfaltcykling blir en CX "tråkig" och omvänt om man kommer från en MTB blir den "dålig".

Bra teknik, ja, det krävs för att göra stigcykling underhållande.

Däremot är Maktens erfarenheter av bromsar och bockstyre helt hans egna. ;)

Jag försökte ett tag ersätta min CX med en 29" HT mtb men tröttnade efter ett år och sålde den. Den var jättebra på grus och stig men man blev inte sugen på asfalt. Mina lvg är härliga att glida fram på men istället är man helt låst till vägarna. Också sålda.

Har du inget tidigare "cykelbagage" är CX jättesmart, du kan köra lite landsväg om du vill, grus eller stig. Jag har lyckats få en bekant att ta steget från "icke-cyklist" till en CX och resultatet är odelat positivt. Han har explicit inget intresse av stigcykling men vill träna, pendla, köra grus, lite triathlon. Jag tänker dra ut honom på lite stig i vår.

Att det rekommenderas mtb är det vanligaste och därför ser man tillräckligt med motionärer som rullar asfalt och slät grusväg på mtb:er med låst gaffel och två flaskställ på styret....

Men lösningen är ju alltid fler cyklar
N+1
:)

En CX RR: http://happyride.se/forum/read.php/1/2646377/2647336

Cyclocross eller MTB?
CX är väl den gyllene medelvägen! funkar bra till jobbpendling och motionsrundor på asfalt, grusväg och skogsväg. klara lättare stig också. Om cykel intresset håller i sig får man komplettera cykelstallet med en racer om man gillar att gneta på asfalt eller en XC om man nu gillar sten och rot.

Tillbaka
Topp