Cyclocross eller MTB?

Cyclocross eller MTB?
Är man helt ny är det inte säkert att det är cykelvalet i sig som blir fel, utan kanske istället att man kommer på att man vill cykla på ett helt annat sätt än man trodde när man skulle välja cykel.

Jag trodde ju att jag skulle köra en massa grusvägar etc, en cx hade varit kanon egentligen men ekonomin sa en billig hybrid.
Efter ett år visade det sig att det var lvg och triathlon som jag ville syssla med och jag hade väl cyklat totalt ett par kilometer grusväg på det där året.

Cyclocross eller MTB?
Vad finns det för snajdiga helstela hardtails? Är det 29" som gäller eller sitter det 27,5" på det mesta?

Har ju inte undgått att missa Surlys Karate Monkey, ECR osv. Samt så väntar jag ivrigt på Monk Bikes co. Nya hemsida. Men jag har säkert missat en hel del?

Kona Big Rove verkar ju lite lustig också. Jag kan ingenting om MTB geo men ramens detaljer gör mig lite glad i själen.
http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm

Cyclocross eller MTB?
Utifrån vad du skriver rekommenderar jag en bra specad HT samt en kolfibergaffel från Kina. Du får en schysst Ghost eller liknande för 8000 som inte väger bly. En gaffel med frakt och allt för ca 1500kr. Eventuellt säljer du sen dämpgaffeln för en liknande summa.

Då har du typ 2000kr inom budgettaket att köpa beggade hjul för så du kan ha två uppsättningar vilket du behöver för ditt beskrivna användningsområde (grova däck på asfalt = astråkigt och snabbt slitage, släta däck i skog= värdelöst). Då har du en bra helstel (men kanske lite "tråkig") cykel som inte är bäst på nåt men acceptabel till det mesta.

Edit: hittade jag på din budget på 10 000 alldeles själv?

Senast ändrad:
Cyclocross eller MTB?
eketjall sa:
Är man helt ny är det inte säkert att det är cykelvalet i sig som blir fel, utan kanske istället att man kommer på att man vill cykla på ett helt annat sätt än man trodde när man skulle välja cykel.
PPlluuss en jäkla massa på det.

Senast ändrad:
Cyclocross eller MTB?
Jo, det gjorde du nog. :-) Men du gissar inte helt fel. Och tack för tips. Kan dock tänka mig att gå över 10 000 om det känns rätt. Däremot så vill jag köpa färdigt. Antingen från butik eller färdigmonterat.

eketjall, mycket kloka ord!

Cyclocross eller MTB?
emmer sa:
Makten sa:
nikasp sa:
Fast nu var ju TS ute efter cykling i väldigt lätt terräng och eventuell pendling till jobbet.
Ja, men om vi ser till vad han faktiskt skrev: "Tanken är främst att använda cykeln som alternativ träning"
Instämmer. En MTB är mycket mer träning per kilometer oavsett underlag.
Sen om träningen blir så kul annat är ute i blåbärsriset tvivlar jag på, även om många verkar bedyra det baserat på något eget tyckande som är upphöjt till allmängiltig lag :-)
Min mtb är roligare än min cx överallt. Ska dock ge den en ny chans i vår :) kan väl kanske inte cykla med bock heller (håller bara ovanpå).

En mtb är ju extremt allsidig... Bra träning att nöta med tröga däck på asfalt. Annars finns det snällrullat :)
Bäst är ju att köpa en av varje!

Cyclocross eller MTB?
Håller med inlägget om att det är nu som det är CX säsong!
Ute i Europa så är det högtryck på tävlingsbanorna så här års, men vi har ju mycket snö här ibland, men då är det bara att montera dubbdäck o köra på :)

Lycka till med ditt CX inköp
(Själv så har jag 4 st)

Cyclocross eller MTB?
Hej igen.
Ville bara återkoppla. Det blev en cyclocross, en Cube Cross Race. Enligt principen hellre en cykel under ändalykten än tio på google. :-) Och som någon nämnde, svårt att veta var man vill och kommer cykla innan man provat.
CX.jpg

Intryck efter första turen. Woaw, riktigt kul att cykla!
Landsväg -OK men jag kände mig ganska liten
Grusväg -Kul
Stig utan rötter -Superkul
Stig med rötter -Ok men är nog mer cyklisten än cykeln som är problemet
Svårare delar av en MTB-bana och mycket kuperat -För svårt, se även ovan

Cykeltur.jpg

Bild på när det var ok. Svårare än så slutade med att cyklisten fick blåmärke. Första rundan gav flera. Men övning ger väl färdighet antar jag...

När det gäller träningsformen så var snittpulsen nästan samma som en löparrunda men med många flera toppar. Pulsen gick inte ner så lågt heller. Och kroppen är nu ganska mör.

Andra reflektioner.
-Nu tror jag mig veta varför cykelbyxor har hängslen. Står nu högre upp på inköpslistan.
-För en nybörjare med svag balans är clips i skogen faktiskt svårare än jag trodde. Har inte trillat så mycket sen jag var riktigt liten... Å andra sidan fick jag ju känna mig lite yngre. :-)
-Tårna blir kallare än när man springer. Skall leta efter tips om det eller skapa en ny tråd.

Om principen n+1, som jag för övrigt tycker verkar vara en bra princip, :-) gör att det blir lättare att forcera en mtb-bana får framtiden utvisa.

Tack för hjälpen och på återseende!

Cyclocross eller MTB?
Grattis!
Det kommer bli kanon. Ge det lite tid, så blir fallen färre och rötterna ett roligt inslag. Med lite olika däck för olika förhållanden, så blir det ännu bättre.

Cyclocross eller MTB?
Kanhända lite OT, men vill ändå väcka nytt liv i denna. Funderar på att skaffa en lite roligare pendlare. Har idag en Merida s-presso. Känns robust och funkar bra, men är inte skoj. Vill fortsatt ha möjlighet att lasta lite, samt till skärmar. Kortare pendling i stan, så tror jag föredrar rakt styre. Lite lockad av ovan nämnda Kona Big Rove. Verkar roligare än min, och dessutom lika praktisk. Också lockad av komforten de feta hjulen bör ge. Finns fler alternativ än denna, om jag vill ha nedan?

-Rakt styre
-Fäste för skärmar och pakethållare
-Utrymme för lite fetare däck (typ 2")

Cyclocross eller MTB?
Kommer inte att hända... :)

Finns t ex några cx med utrymme för rejäla däck (typ 2" asså) annars? Eller någon hyfsat billig helstel mtb (med fästen) man kan hitta (gärna beg) i Sverige?

Tillbaka
Topp