Cyclocross eller...

Karthe

Medlem
Cyclocross eller...
Hej! Trodde först jag ville ha en mtb...men inser nu att dämpningen i framgaffeln nog inte spelar så stor roll på mina skogsvägar utan bredden på däcken. Och eftersom jag också pendlar dagligen...dock inte så långt bara 1.3 mil totalt....men det är klart att jag vill ha en lätt cykel om man säger så....Kör på helgerna som sagt i skogen men inte så himla guppigt. Kanske en sporthybrid utan dämpad gaffel? Och den vanliga prisgränsen sätts till 10.000. Nästintill omöjligt jag vet. Gillar inte bockstyret dock så då kanske crossen ändå går bort?
Tacksam för alla svar!

Cyclocross eller...
Cyclocross eller...
En CX brukar ha högt placerat vevlagerhus och ofta saknar de fästen för skärmar.
Skall du ha cykeln för pendling borde därför en "Gravel Bike" fungera bättre, det finns MASSOR med olika modeller att välja på
För att kunna rekommendera ngn modell är det bra att veta din åtminstone din budget.

/Håkan

Cyclocross eller...
HåkanC sa:
En CX brukar ha högt placerat vevlagerhus och ofta saknar de fästen för skärmar.
Skall du ha cykeln för pendling borde därför en "Gravel Bike" fungera bättre, det finns MASSOR med olika modeller att välja på
För att kunna rekommendera ngn modell är det bra att veta din åtminstone din budget.

/Håkan

10.000 veeet det är lite...?

Cyclocross eller...
Sixten Fors sa:
Det självklara valet :-) är en Canyon Roadlite AL 6 med nya 2x10 Tiagra 50/34T fram och 11-34T bak och 9,8 kg. Sitter 30 mm G-One Speed på, du kan byta till bredare G-One Allround Perf 35 mm, Conti CX Speed Fold 35 mm eller tom. Challenge Gravel Grinder Race Fold 38 mm och fortfarande hålla dig under 10 kg.

https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6.html
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=171404

Tack!! Ska kolla! Ja canyon har jag varit inne på även i mtb klassen...

Cyclocross eller...
De har även ett eller två ex kvar av förra årets modell under Factory Outlet / Fitness, men bara herr S och dam XS och M. På 2016 års modeller satt Tiagra på Roadlite 5 och lyxigare Shimano 105 på Roadlite 6, så specifikationerna är lite "enklare" på 2017 års serier. 2016 års Roadlite 5 har dock en billigare/tyngre framgaffel, samma som sitter på årets Roadlite 5. Mavichjulen som sitter på alla cyklar har (nog) 19 mm inre bredd så det är inga problem med 33-38 mm däck, och däcken får utan problem plats i ramarna.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Sixten Fors sa:
De har även ett eller två ex kvar av förra årets modell under Factory Outlet / Fitness, men bara herr S och dam XS och M. På 2016 års modeller satt Tiagra på Roadlite 5 och lyxigare Shimano 105 på Roadlite 6, så specifikationerna är lite "enklare" på 2017 års serier. 2016 års Roadlite 5 har dock en billigare/tyngre framgaffel, samma som sitter på årets Roadlite 5. Mavichjulen som sitter på alla cyklar har (nog) 19 mm inre bredd så det är inga problem med 33-38 mm däck, och däcken får utan problem plats i ramarna.

Äsch. Jag är 175 och det är för litet. Ska ha medium på unisexmodell.

Cyclocross eller...
Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Nu är du lite väl extrem igen, kan jag tycka. 17C å 32 är inga som helst problem när 19C å 54 inte heller innebär några problem i praktiken. :)

frid!

Cyclocross eller...
Miracle sa:
Nu är du lite väl extrem igen, kan jag tycka. 17C å 32 är inga som helst problem när 19C å 54 inte heller innebär några problem i praktiken. :)

frid!
19 mm fälgar är helt enkelt bättre än 17 mm för 33-38 mm däck. Punkt. Varför köpa fel när man kan köpa rätt, utan extra kostnad?

Cyclocross eller...
Karthe sa:
Kör på helgerna som sagt i skogen men inte så himla guppigt.
Ofta är ju lägsta växel på en CX 36/32 då de inte är gjorda för att cykla långsammare än vad men smålubbar med cykeln på axeln. Men det är väl mest det. En MTB, och vissa MTB-baserade sporthybrider går det ju cykla saktare på ån vad man går...

Cyclocross eller...
emmer sa:
Karthe sa:
Kör på helgerna som sagt i skogen men inte så himla guppigt.
Ofta är ju lägsta växel på en CX 36/32 då de inte är gjorda för att cykla långsammare än vad men smålubbar med cykeln på axeln. Men det är väl mest det. En MTB, och vissa MTB-baserade sporthybrider går det ju cykla saktare på ån vad man går...
Roadlite är inte en MTB-baserad hybrid, det är en road-baserad hybrid med 34/34 alltså 1:1 lägsta utväxling som funkar ganska bra även i måttligt svår terräng.

Cyclocross eller...
Bra att ni fokuserar på viktiga grejer här. Och att jag äntligen fick lära mig skillnaden på cyclocross-cyklar och gravel bikes.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om min CAADX nu? För den har inte extremt högt vevparti? Och så har den skärmfästen. Kan jag reklamera den tror ni? För jag köpte den i tron om att det var en cyclocross? Dessutom har jag pendlat på den. Vilket den tydligen inte alls lämpar sig för? :(
Jag har inte ens koll på hur många mm breda fälgarna är?!! Sitter mina däck dåligt?
Och här har jag rullat omkring nöjd och glad när allt tydligen inte var speciellt optimalt på min FAKE CYCLOCROSS. Trist.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Jag är typ helt borta på de siffrorna ni pratar om. Sorry. Dock har jag som sagt mycket svårt för bockstyret och då är det möjligen fel rubrik på mitt inlägg ?...
Skogspartierna är grusväg och inte så jättekuperade så jag behöver nog inte någon mtb för det. Men det är viktigt att kunna sätta på bredare däck för körningen på rötter och sten. Ja gärna hydrauliska bromsar. Och gärna egentligen unisex el tjejmodell. Gravel bikes...kan man byta bort bockstyret?

Cyclocross eller...
Ivar sa:
Bra att ni fokuserar på viktiga grejer här. Och att jag äntligen fick lära mig skillnaden på cyclocross-cyklar och gravel bikes.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om min CAADX nu? För den har inte extremt högt vevparti? Och så har den skärmfästen. Kan jag reklamera den tror ni? För jag köpte den i tron om att det var en cyclocross? Dessutom har jag pendlat på den. Vilket den tydligen inte alls lämpar sig för? :(
Jag har inte ens koll på hur många mm breda fälgarna är?!! Sitter mina däck dåligt?
Och här har jag rullat omkring nöjd och glad när allt tydligen inte var speciellt optimalt på min FAKE CYCLOCROSS. Trist.

Antingen är det du eller alla andra som måste be om ursäkt. Bad!!

Cyclocross eller...
Jo, Ivar. Jag har ju sett dig pendla på den. Ser helt sjukt ut. Å andra sidan har jag pendlat några mil på min Planet X XLS också utan att krevera. Som tur är har jag än så länge avstått från att pendla på Trek Boonen, även om den faktiskt har skärmfästen. Förmodligen diskvalificerar de fästena den från allt crossande med den, så nu vet jag inte vad jag skall använda den till.

Cyclocross eller...
Mtb med stel gaffel? Eller kanske Mtb med en isländsk laufgaffel. Har själv en laufgaffel den är kick ass!

Karthe sa:
Hej! Trodde först jag ville ha en mtb...men inser nu att dämpningen i framgaffeln nog inte spelar så stor roll på mina skogsvägar utan bredden på däcken. Och eftersom jag också pendlar dagligen...dock inte så långt bara 1.3 mil totalt....men det är klart att jag vill ha en lätt cykel om man säger så....Kör på helgerna som sagt i skogen men inte så himla guppigt. Kanske en sporthybrid utan dämpad gaffel? Och den vanliga prisgränsen sätts till 10.000. Nästintill omöjligt jag vet. Gillar inte bockstyret dock så då kanske crossen ändå går bort?
Tacksam för alla svar!

Cyclocross eller...
Karthe sa:
Sixten Fors sa:

Äsch. Jag är 175 och det är för litet. Ska ha medium på unisexmodell.
Jag gissar att du är tjej och utgår från det i resonemang nedan.

Herr stl. S är för 171-177 cm kroppslängd.
Dam stl. M är för 176-184 cm kroppslängd.
Låter som någon av dem eller tom båda skulle funka för dig, eller?

Herr M tror jag blir för stort, den har även 172,5 mm långa vevarmar jämfört med 170 mm på de två storlekarna ovan. 170 mm bör passa din kroppslängd bättre.

Skillnaden i geometri mellan dam och herr är annars att dammodellen har kortare sadelrör (lägre insteg) men längre styrrör (2 cm högre styre vid samma ramstorlek) och därmed inte lika sportig / framåtlutad sittställning. Teorin är att tjejer har kortare armar relativt kroppslängd och därmed inte når lika långt utan att böja sig mer framåt.

Herr S har 4 cm lägre höjd av styret än dam M. Längden fram till styret är ungefär samma. Vill du sitta sportigt framåtlutad välj herr S, vill du sitta upprätt välj dam M. Men allt är relativt, det är ändå raka styren vi pratar om och inte bockstyren där du kan sitta betydligt lägre med händerna nere i bocken.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Karthe sa:
Och gärna egentligen unisex el tjejmodell. Gravel bikes...kan man byta bort bockstyret?
Styre går att byta. Men du behöver även köpa nya växel- och bromsreglage då de ser helt annorlunda ut för rakt resp. bockstyre. Och kanske även ny växelwire, höljen, bromswire och olja till hydraulbromsarna. Nya grepp till nya styret, och ev. en längre styrstam för att anpassa sittställningen till styre utan bock. Alltså både dyrt och lite pyssel. Köp cykel med rakt styre från början!

Roadlite som kallas "fitness" blir "gravel" med hjälp av bredare och grövre däck som kostar 400-700 kr för ett par, beroende på märke/modell.

Vissa anser att däcken som sitter std på årets Roadlite-modeller, Schwalbe G-One Speed Evo OneStar 30 mm (kostar 500 kr/st) är graveldäck. G:et i G-One betyder just Gravel. Jag anser dock att det blir mysigare med runt 33-38 mm däck utanför asfalten. Hur mycket mönstret är beroende på prio mellan rull på torrt/hårt underlag och grepp i blött/mjukt underlag.

Du kan alltså börja med std G-One och komplettera med en uppsättning bredare/grövre däck när och om du känner behov. Eller sälja däcken som nya på Happy K&S och byta direkt, det är dyra och fina däck som du kan få bra betalt för.

Cyclocross eller...
För att svara på en specifik fråga. Bockstyre är något man vänjer sig vid omgående när man har det. Fördelarna är att man kan variera sitt grepp och orka cykla länge samt att man kan placera sig så att man utgör "minsta möjliga" luftmotstånd vid behov. Detta innebär ju att ju längre du skall desto intressantare blir det.

Cyclocross eller...
Miracle sa:
Ivar sa:
...
...

De är 19C, vilket ju är bra, så du kan slappna av. Punkt. :)

frid!

Det ser dessvärre som om jag utsatt mig själv för ännu mer ICKE OPTIMALA situationer!
Hjulen jag har är nämligen Mavic Aksium Disc, som tydligen har en bredd på 17C. Och jag kör 33mm däck på!?! Såklart en helt omöjlig och felaktig kombination inser jag nu. :(

Så jag kan bara instämma:
Det är HELT förkastligt att ge sig på att försöka pendla till jobbet på en CYCLOCROSS med 17C-bredd på fälgarna. Det borde inte ens vara möjligt!
Så köp en "gravel bike" och se till att fälgbredden ligger på EXAKT 19C.
Annars kan du råka ut för det jag råkat ut för; att allt VERKAR fungera perfekt men enligt Happyride-publiken är HELT GALET. Trist.

Cyclocross eller...
Jag säger inte att bockstyre är dåligt.
Men...
Det känns som att de som har bockstyre >95% av tiden inte använder bocken.
Det går att variera handposition även med rakt styre.
De Ergon GP2 grepp som sitter på Roadlite ger bra komfort och möjlighet till variation.
ErgonGP2.jpg

De cyklar/cyklister som är mest aero använder inte bockstyren (tri/TT).
Tempostyren är typ raka styren med barends och tempopinnar, om än med mer aero form.
Det som är mest aero är att ha horisontella underarmar och vertikala överarmar. Att ha raka armar ner till bocken är mindre aero än vinklade armar på hoods/barends.
Bockstyre är tyngre än raka styren.
Bockstyren är till stor del en estetisk grej och/eller en UCI regelmässig nödvändighet.
Rakt styre ger bättre kontroll över cykeln.
Det är ok att inte vilja ha bockstyre.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Ivar sa:
Miracle sa:
Ivar sa:
...
...

frid!

Det ser dessvärre som om jag utsatt mig själv för ännu mer ICKE OPTIMALA situationer!
Hjulen jag har är nämligen Mavic Aksium Disc, som tydligen har en bredd på 17C. Och jag kör 33mm däck på!?! Såklart en helt omöjlig och felaktig kombination inser jag nu. :(

Det är HELT förkastligt att ge sig på att försöka pendla till jobbet på en CYCLOCROSS med 17C-bredd på fälgarna. Det borde inte ens vara möjligt!
Annars kan du råka ut för det jag råkat ut för; att allt VERKAR fungera perfekt men enligt Happyride-publiken är HELT GALET. Trist.

Vill du veta något snuskigt? Jag kör 35mm däck på 17C och jag har även kört 2,4" mtb däck på 17C med lågt lufttryck och vet du? Det gick! Helt galet!

Cyclocross eller...
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Bockstyren är till stor del en estetisk grej och/eller en UCI regelmässig nödvändighet.
Vad har du för styre på din Chesini K2 och varför?
1. För att det är så himla snyggt. Allt annat på den cykeln vore självmord.
2. De STI-reglage jag äger passar bara bock.
3. För att bock är bra, men inte den enda typen av styre som är bra.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Bengt-re sa:
Ivar sa:
Miracle sa:
Ivar sa:
...
...

frid!

Vill du veta något snuskigt? Jag kör 35mm däck på 17C och jag har även kört 2,4" mtb däck på 17C med lågt lufttryck och vet du? Det gick! Helt galet!
Jag vet att ni fattar och bara spelar dumma i hela huvudet. Med syfte att förvirra TS.

Senast ändrad:
Cyclocross eller...
Att det råder förvirring inom området broms bland UCI-cyklister med bock har nog inte undgått nogon. De som bromsar mest och bäst har inte bockstyre, typ mtb- & motorcyklister.

Cyclocross eller...
Tycker det låter som att en vanlig hardtail (MTB med dämpad gaffel fram) skulle göra jobbet galant.
Slippa bockstyre, kunna sätta på bredare (eller smalare) däck, fungerar ypperligt till att pendla på om man vill. Det var ju korta avstånd
... Och de flesta har väl hydrauliska skivbromsar så det blir rätt enkelt skulle jag säga.

Cyclocross eller...
NickPick sa:
Tycker det låter som att en vanlig hardtail (MTB med dämpad gaffel fram) skulle göra jobbet galant.
Slippa bockstyre, kunna sätta på bredare (eller smalare) däck, fungerar ypperligt till att pendla på om man vill. Det var ju korta avstånd
... Och de flesta har väl hydrauliska skivbromsar så det blir rätt enkelt skulle jag säga.

Kan svaret verkligen vara så enkelt?? Jag tror det.

Cyclocross eller...
Johan A sa:
NickPick sa:

Det hade ju till och med TS trott - men var inte längre så säker på det... :-)
(om man scrollar äta dit upp)

Cyclocross eller...
Johan A sa:
NickPick sa:

Alltså, så enkelt och samtidigt så genialt! Toppenförslag ju!

Cyclocross eller...
Ivar sa:
Johan A sa:
NickPick sa:
Alltså, så enkelt och samtidigt så genialt! Toppenförslag ju!
För 10 lax blir typ det en 12,5-13 kg mtb, jämför med en 9-10 kg gravel. Inte helt säker på att mtb'n är den bättre cykeln av de två för TS ändamål.

Tillbaka
Topp