Cyclocross/gravel däckstråden

Satte ballongdäck på min igår. 40mm maxxis re-fuse. Slanglöst.

IMG_20190412_165328.jpg

IMG_20190412_172649.jpg

Jag har testat mig igenom en hel del däck senaste åren.
Senaste är ett däck från WTB.
https://r2-bike.com/WTB-Tire-Exposure-700-x-34c-TCS-Supple-Casing-Distance-

Hade gärna kört bredare men min ram tillåter inte fetdäck.
Dessa är dock faktiskt de trevligaste allround-däcken jag haft. WTB riddler 45 var grymma, men inte lika lättrullade som dessa.
Slår lätt schwalbe på fingrarna på alla punkter. Förra året testade jag Riddler 45 /G-one speed 30 genom sommaren. Slutade med att jag alltid hade hjulen med riddler.

Dock är vikten extremt varierande. Skilde 45g på mina två däck. R2 har vägt dem till 360. Tillverkaren till 400 något, mina vägde 390 respektive 435.
Inte helt billiga heller, men varför sätta skitdäck på dyra hjul som sitter på en dyr cykel? Blir som att ta på sig ett par flip-flops till en smoking..

/Jakob

JakobGawlik sa:
Jag har testat mig igenom en hel del däck senaste åren.
Senaste är ett däck från WTB.
https://r2-bike.com/WTB-Tire-Exposure-700-x-34c-TCS-Supple-Casing-Distance-

Hade gärna kört bredare men min ram tillåter inte fetdäck.
Dessa är dock faktiskt de trevligaste allround-däcken jag haft. WTB riddler 45 var grymma, men inte lika lättrullade som dessa.
Slår lätt schwalbe på fingrarna på alla punkter. Förra året testade jag Riddler 45 /G-one speed 30 genom sommaren. Slutade med att jag alltid hade hjulen med riddler.

Dock är vikten extremt varierande. Skilde 45g på mina två däck. R2 har vägt dem till 360. Tillverkaren till 400 något, mina vägde 390 respektive 435.
Inte helt billiga heller, men varför sätta skitdäck på dyra hjul som sitter på en dyr cykel? Blir som att ta på sig ett par flip-flops till en smoking..

/Jakob

Även jag har provat en hel del däck genom åren och de bästa jag har kört fram till nu är Clemente/Donnelly X'PLOR MSO 36 och 40 breda, otroligt bra känsla och lättrullade i min mening. Jag kör TL med 30ml Doc Blue/däck och inte en punka ännu. Det enda negativa är att de är svåra att få tag på till vettigt pris och att de inte håller i evigheter ;-).

Jag tänkte köpa de WTB du (JakobGawlik) lade ut i k&s men de försvann ju innan jag hann reagera, synd för mig, för jag tror som du skriver att det är riktigt bra däck och lättare att få tag på än Donnelly.

Hade WTB Riddler 45 på förut men de var ganska tunna i däckssidan tyckte jag och fick en reva i. Nu har jag helt släta 38 mm Panaracer Gravelking på som rullar fint på asfalt och ger bra kudde på grus. Annars gillar jag Specialized Trigger 38 som sitter på min Crux CX.

Tittade på Clement/Donnelly men de såg rätt tunga ut när jag jämförde vikter.

Cyklot B sa:
Men vinnaren i mina ögon av förslagen blir nog ändå Specialized Roubaix, för att de är helt släta i mitten,

Jag har cyklat en del med Specialized Roubaix. Det är ett bra alternativ. För mig vinner ändå Panaracer Gravelking slicks tack vare ännu lite mer 'lvg-däcks-känsla'.

lundatok sa:
Hade WTB Riddler 45 på förut men de var ganska tunna i däckssidan tyckte jag och fick en reva i. Nu har jag helt släta 38 mm Panaracer Gravelking på som rullar fint på asfalt och ger bra kudde på grus. Annars gillar jag Specialized Trigger 38 som sitter på min Crux CX.

Tittade på Clement/Donnelly men de såg rätt tunga ut när jag jämförde vikter.

Ja, vikten är ett aber men som sagt fina förövrigt och de funkar med liten mängd vätska.

Funderar lite på däck/cykel till en eventuell Dalsland runt

Har ett par stampede pass 32 som ligger. På en synapse

Ingen erfarenhet hur pålitlig de är på blandat underlag. Kört grand bois 30 ca 200mil med förtjusning på asfalt iaf.

Har ett par wtb riddler 45 oanvända med som kan sättas på en kona sutra ltd

Eller slanglösa thunder Burt 2.1 som nu sitter på konan.

Svåra val i livet ?

Tillbaka
Topp