cyclocross med skivbroms - behöver tips

mike_s

Ny medlem
Tja,

Är ny här på forumet och vänder mig till alla er cykelkunniga därute.

Har använt min gamla xc hoj till det mesta ett tag nu (pendling, skogen, träning...) och har så klart kommit fram till att det behövs uppdateras. Den börjar helt enkelt kännas trist + att det inte blivit så mycket skogen sista tiden...
Har tänkt igenom o vridit o vänt på det här ett tag nu och kommit fram till att det som antagligen passar mig allra bäst är en robust cross.

Problemet är att jag har ett slags personligt agg gentemot fälgbromsar (cantis). Har förstått att det går att kombinera ett par BB7's med racer reglage(?).

Så frågan är var hittar jag drömhojen:
Robust och helst billig cross med skivbromsar (i a f fästen)?
(Ngn har viskat Voodoo till mig, men var hittar jag dem i sverige)

mike_s skrev:
-------------------------------------------------------
> Så frågan är var hittar jag drömhojen:
> Robust och helst billig cross med skivbromsar (i a
> f fästen)?

Dom växer väl inte på träd direkt, Cannondale har väl någon i alla fall. Fast det finns säkert fler...

> (Ngn har viskat Voodoo till mig, men var hittar
> jag dem i sverige)

http://www.haggs.nu

Den där sutran är ju fin, vill du ha racigare geo så finns det en airborn på cyclecomponents.
Parat med en sån här gaffel kan det nog bli fint och kanske billigare.
Ett sånt bygge är lite av min dröm. Men de pengarna finns inte.

Cannondales verkar väldigt fin men jag har för mig den ligger på 23990kr så kanske inget billigt alternativ. (:

Avid har mekaniska skivbromsar som fungerar med landsvägsreglage. Vanliga BB7 gör det dock inte.

Tack för tipsen. Håller med om att den där Kona sutra såg rätt intressant ut... kanske mer touring än träning, men ska definivt titta närmare på den.
Den där Lemonden var däremot sjukt fin... Verkar svår att få tag på + att den såg rätt dyr ut.

Häggs har tydligen voodoo, dock inga priser... såg att de oxå hade ett par riktigt fina med fästen i a f.

Om bygga själv vad bör jag tänka på? Är lite ny i cross/lvg träsket. Kan mest om mtb... Vad ska man ha för hjul o vevparti mm. Som växlar tror jag 105 duger gott, eller? Går det att bygga ihop ngt för ca 15k?

/micke

Jag var på G att köpa en Uncle John, men problemet var att få tag på en lämplig framgaffel med både discmount och fästen för skärmar.... Jag köpte en Kaffenback istället.

Planet-X's alu gaffel, som antagligen är identisk med OnOne's finns i en 400 mm variant som borde passa. Den väger massor men i gengäld är den inte direkt dyr.
lite otydligt om chainreactioncycles säljer 400 varianten.

Hur funkar det med skivbroms back när man behöver justera kedjespänningen . Måste cyklen då ha ett exentriskt vevhus så att du justerar där typ tandem .Annars får du väl ställa om bromsoket varje gång du tar ut hjulet -

Om man vill bygga själv: Min favorit just nu Salsa Las Cruces kommer med gaffel med IS-fästen:
http://www.salsacycles.com/frames_06LasCruces.html

Finns hos http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Sen finns ju Kona Major Jake.

Airborne säljer ut några Carpe Diem alu-ramar med skivbromsfästen men det finns inte så många storlekar kvar att välja på. Väldigt bra pris. Lite mer touring än cross kanske. Se http://www.airbornecycles.com//WbmClearance.aspx.

/M

Bilagor

• 05_LasCruces_300.jpg
    05_LasCruces_300.jpg
    9.8 KB · Besök: 19
  • 2K6-FO_MAJORJAKE_thmb.jpg
    2K6-FO_MAJORJAKE_thmb.jpg
    9 KB · Besök: 21
Ok, tack för er input... just nu lutar det nog mest att bygga själv. Färdiga crossar med skivor verkar ju inte växa på träd :-(

Kanske en sån där airborne carpe diem eller planet x Uncle Jon, trots att rött kanske inte är min favvo färg. De verkar ju iaf riktigt prisvärda.

Den där Kona ramen var riktigt fin, men en bit över min budget är jag rädd.

Är dock fortfarande riktigt nyfiken på de där Voodoo hojarna, men hittar inga priser...
Eller för den delen fler förslag what so ever.

Är helt rookie på att bygga själv, så alla tips är välkomna :-)

Växlar får nog bli 105, 9 delat.
Det största frågetecknet är nog hjulen. Om skivbromsar, ska man ha mtb disc nav o racer fälg? O var hittar man såna, eller är det oxå bara att bygga?

/micke

inte så konstigt att det är ont om cyclocrossar med skivor från fabrik, de är inte tillåtna på cyclocross tävlingar.

Tim skrev:
> inte så konstigt att det är ont om cyclocrossar
> med skivor från fabrik, de är inte tillåtna på
> cyclocross tävlingar.
I Europa, ska kanske tilläggas. I USA är det flera tävlingsarrangörer som godtar skivbromsar på CX-tävlingar.
Och enligt min åsikt så är det nog där den stora deltagarmassan finns och kommer att finnas några år framöver.

(sen bör ju att CX är en mycket större publikssport i Nordeuropa än i USA, men dom mängder amatörer som helgtävlar i USA lär nog utgöra en fin målgrupp för cykeltillverkarna.)

> amatörer som helgtävlar i USA lär nog utgöra en fin målgrupp för cykeltillverkarna.

Även den stora mängd som cyklar cross som motion eller för att... det är... kul...

Kan tipsa om Airborne ramar från England, halva priset mot Sverige <http://www.fatbirds.co.uk/RoadFrames.htm>. Dom har även gaffel till den, maila för pris.
Jag var innne på att bygga en lika dan, men det har runnit ut i sanden. Jag fick ett pris på £225 + frakt, ram, styrlager och gaffel.
Hjul funkar med både MTB nav och racer till den ramen, hittade lite färdig byggda hjul här <http://www.poison-bike.de/deutsch/5/18/>. Tänkte köpa DT onyx nav, måste vara bäst till pris och vikt.
Fan, nu blir jag sugen igen på att bygga den här hojen. Hur fan ska jag göra, racer eller cross med skivbroms?

Ring till Sivert på Häggs så får du säkert priser på Voodoo-cyklarna bums, han brukar ha kalasbra priser också. Det är inte sååå himla farligt att prata med folk även om det kan vara läskigt ibland :)

MZ skrev:
> Kan tipsa om Airborne ramar från England, halva
> priset mot Sverige . Dom har även gaffel till den,
> maila för pris.
> Jag var innne på att bygga en lika dan, men det
> har runnit ut i sanden. Jag fick ett pris på £225
> + frakt, ram, styrlager och gaffel.

har varit i kontakt med Fatbirds ang. köp av cx-ram, deras frakt kostnad är i högsta laget c.a. 670:- för en ram + gaffel för c.a. 3200:-:

"Hi Fredrik,
We could post to Stockholm, Sweden for £48.
Regards Fatbirds"

Freppe skrev:

> har varit i kontakt med Fatbirds ang. köp av
> cx-ram, deras frakt kostnad är i högsta laget c.a.
> 670:- för en ram + gaffel för c.a. 3200:-:
>
> "Hi Fredrik,
> We could post to Stockholm, Sweden for £48.
> Regards Fatbirds"

Jag skulle betala £38. Dyrt men halv priset på ram och gaffel än Sverige.

Vet inte hur lång du är om denna ram passar dig .Annars har den väl skivbromsfäste bak .<http://www.blocket.se/vi/7542992.htm?ca=18_s>

rogart skrev:
> Vet inte hur lång du är om denna ram passar dig
> .Annars har den väl skivbromsfäste bak .

Jag klickade på den länken, men annonsen var borta?

Stewe skrev:
> rogart skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet inte hur lång du är om denna ram passar
> dig
> > .Annars har den väl skivbromsfäste bak .
>
>
> Jag klickade på den länken, men annonsen var
> borta?

Kanske för att inlägget var från 2006..?

Vaddå, jag gjorde en 42Hz, och Luthman nappade direkt... ;-)

Det var väll kul så här på en fredag?

Stewe skrev:
> Vaddå, jag gjorde en 42Hz, och Luthman nappade
> direkt... ;-)
>
> Det var väll kul så här på en fredag?

Va? Komma här med anklagelser! Sådär har jag aldrig gjort!

Tillbaka
Topp