Hör upp, cykel i media-tråden

Jag har ingen aning om vad som står i artikeln efter ingressen men den som tror att man sparar pengar på att inte asfaltera har ingen koll.
"– Med kommunens sätt ska man korsa väg 115 två gånger, det blir inte asfalt utan bara grusbelagt och vi får stå för allt underhåll själva, "
"– Kommunens lösning kostar 21,3 miljoner. Trafikverkets 24,8 miljoner kronor"

Jag antar att det är Trafikverkets lösning som innebär asfalt. Då sköter också Trafikverket underhållet och kan tvångsinlösa mark för rakare sträckning.

Varför är alla privatvägar jag cyklat på grusvägar då? Och varför är det fortfarande jättevanligt att kommunala småvägar i villaområden ofta är grus i tex Finland som har samma klimat osv som Sverige?

Jag är ganska övertygad om asfaltsvägens allmänna överlägsenhet men att den alltid ska vara den mest ekonomiska?
Asfalten är bara den sista finishen på en konstruktion som kan sträcka sig flera meter ner i marken. När man väl väljer att avstå asfalten så har man redan tagit nästan hela kostnaden för vägbygget.

Grusvägar har mycket högre kostnad för drift och underhåll än asfalterade vägar. En väghållare som har ont om pengar men gott om tid (t.ex. en privatperson) kan därför välja att avstå asfalt för att minimera den initiala utgiften och istället skjuta kostnaden på framtiden i form av ökad drift och underhåll.

"– Med kommunens sätt ska man korsa väg 115 två gånger, det blir inte asfalt utan bara grusbelagt och vi får stå för allt underhåll själva, "
"– Kommunens lösning kostar 21,3 miljoner. Trafikverkets 24,8 miljoner kronor"

Jag antar att det är Trafikverkets lösning som innebär asfalt. Då sköter också Trafikverket underhållet och kan tvångsinlösa mark för rakare sträckning.
Det låter som att kommunens förslag inte bara snålar in på ytskiktet.

Asfalten är bara den sista finishen på en konstruktion som kan sträcka sig flera meter ner i marken. När man väl väljer att avstå asfalten så har man redan tagit nästan hela kostnaden för vägbygget.

Grusvägar har mycket högre kostnad för drift och underhåll än asfalterade vägar. En väghållare som har ont om pengar men gott om tid (t.ex. en privatperson) kan därför välja att avstå asfalt för att minimera den initiala utgiften och istället skjuta kostnaden på framtiden i form av ökad drift och underhåll.
Med vissa lokala variationer. Asfalterade småvägar finns det betydligt fler i södra Sverige, där tjäle och tillhörande tjällossning inte är lika mycket en grej. Det är lättare att att bara toppa en grusväg än att både fixa underbyggnaden och lägga nytt slitlager. Sen kan man argumentera för att det kanske inte hade hänt med en kraftigare underbyggnad, men då kostar det också.
Skogsbolagen som finansierar många små grusvägar gör ju en insats vid behov när de ska avverka den kör de ner/sönder vägen till nästa gång.

Med vissa lokala variationer. Asfalterade småvägar finns det betydligt fler i södra Sverige, där tjäle och tillhörande tjällossning inte är lika mycket en grej. Det är lättare att att bara toppa en grusväg än att både fixa underbyggnaden och lägga nytt slitlager. Sen kan man argumentera för att det kanske inte hade hänt med en kraftigare underbyggnad, men då kostar det också.
Skogsbolagen som finansierar många små grusvägar gör ju en insats vid behov när de ska avverka den kör de ner/sönder vägen till nästa gång.
Javisst. En enklare väg blir lättare att fixa med bara grus. I gengäld så tål den inte så mycket trafik innan den går sönder, vilket kan vara en medveten avvägning man gör om det är en enskild skogsväg. Men om det t.ex. handlar om en väg som ska vinterväghållas för åretruntcykling så är det dumsnålt att inte göra det ordentligt från början med både vägkropp och asfalt. Alternativt så gör man valet att lägga en massa miljoner på en väg som bara kommer att kunna användas sommartid.

Javisst. En enklare väg blir lättare att fixa med bara grus. I gengäld så tål den inte så mycket trafik innan den går sönder, vilket kan vara en medveten avvägning man gör om det är en enskild skogsväg. Men om det t.ex. handlar om en väg som ska vinterväghållas för åretruntcykling så är det dumsnålt att inte göra det ordentligt från början med både vägkropp och asfalt. Alternativt så gör man valet att lägga en massa miljoner på en väg som bara kommer att kunna användas sommartid.
Det finns ju gott om återruntöppen statlig väg med fyrsiffriga nummerserier som har motsvarande standard.

Men absolut jag håller helt med om att som cykelväg i mer tätbebyggda landsändar är det dumsnålt. Man ska bygga en standard som är attraktiv eller låta bli. Även om jag råkar ha inte mindre än två grusade sträckningar att välja på för att cykla in till centrala Göteborg (varav en är kulturmiljöskyddad inne i centrum).

Det snålas rätt bra på vägkroppen (eller vad det kallas) för cykelvägar även om dom asfalteras. Väldigt många cykelvägar där man skakar fram p.g.a. rötter som gör fina bucklor i asfalten.

Var på cykelsemester för några år sedan, Skåne till Kungsbacka, till slut gav jag upp och cyklade mestadels på vanliga vägbanan (kan inte skriva "bilvägen" här för det upprör så många på Happy).

Detta är en anledning till att cykling och löpning utomhus i naturen är terapeutiskt, kan hjälpa oss att bearbeta jobbiga stunder/trauman och bidrar till sinnesro. Det är inte bara lyckohormoner som sprider sig i hjärnan efteråt. Det är också ögonens rörelsemönster som liknar EMDR-terapi där man får följa ett ljus eller en terapeuts hand med ögonen i sidled fram och tillbaka. Väldigt effektiv behandling btw.

IMG_3535.webp

IMG_3533.webp

Att också vara i rörelse med hög puls (högre än soffläge iallafall i zon 2 och uppåt) stimulerar vår stenåldershjärna något otroligt. Vi blir återigen jägare som är på alerten, ett med vår natur. Alla andra tankar försvinner mer och mer och vi är här och nu i ögonblicket och ingen annanstans. Mindfulness med andra ord. Att komma utomhus, helst i den gröna naturen (ja, fina landsvägar med öppna fält eller skog runt och cykelbanor inne i en skog räknas) och känna frisk luft, olika dofter, se träd, gräs, vatten etc med ögonen är också något vi mår bra av enligt forskning.

Att få muskler att röra sig, dra ihop sig och slappna av, åter och åter igen, är också något som stimulerar lymfsystemet (real) och vår fascia (mer pseudovetenskap ännu, men börjar bli allt mer intressant inom forskningen igen). Utöver musklerna i sig då som är bra att använda. Use it or lose it. Detta inkluderar hjärtat som blir starkare. Och att använda lungorna till sin fulla kapacitet ger också ett lyckorus. Kroppen får en signal att vi klarade oss efter att ha ansträngt oss till max och ger oss dopamin och annat gott som belöning medan den reparerar sig och anpassar sig för att bli starkare.

Så ja, du har rätt. Mycket får vi gratis av att cykla. Per automatik. Jag har inte kollat på länken än men sparar den till ikväll.

Tycker situationen vid mitt ena barns skola (som nämns i texten) är helt ok faktiskt. Men det är intressant att många vuxna inte tycks fatta varför man har en vändslinga. De envisas med att köra rakt upp till grinden och tvingas backa därifrån bland morgonstressade barn.
Tom de som kör skolskjuts för skolan gör så ibland.

Tycker situationen vid mitt ena barns skola (som nämns i texten) är helt ok faktiskt. Men det är intressant att många vuxna inte tycks fatta varför man har en vändslinga. De envisas med att köra rakt upp till grinden och tvingas backa därifrån bland morgonstressade barn.
Tom de som kör skolskjuts för skolan gör så ibland.
Och så svär de garanterat över alla dj@vlar som är ivägen.

Vi hade ingen slinga på lågstadiet, ingen lek i mörker innan jag hade kamera

Visst svär man över ungjävlarna som skickas tvärsöver från olagligt parkerade föräldrar. Min BARN har lärt sig gå runt om på trottoar.

Tillbaka
Topp