Cyclocross Pinnacle Arkose..?

undret

Ny medlem
Hej alla.
Helt ny här. Sökt i forumet men hittar inget som behandlat detta.

Denna cross:
http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-three-2014-cyclocross-bike-ec054866

Vad tror ni? erfarenheter?

Den har en prislapp som gör den närmast oslagbar i relation till specen. Och specen matchar min önskelista nästan fullt ut.

Det verkar som om märket Pinnacle är Evans "eget" brand. Jag gissar också att den är prissatt map med ett statligt subventionerat försök att få britterna att lämna bilen hemma till förmån för cykel till jobbet "Bike to work", maxpris 1000£.

Den fick ok recensioner på road.cc iaf...

Jag ska köpa min första cross nu. Har "missbrukat" en 7 vxl stadscykel länge nog för on/off-road i Skåne, och nu när den blev stulen så är det dags och akut få en cykel till semestern.

Vid sidan om denna sneglar jag på Genesis Croix de Fer (från Häggs i Myresjö), Cannondale CAADX Disc 5 105 (från cykelcity i Lund), eller möjligen en Crescent Zepto som the easy way out.
Hälsningar

Apropå creddigare, vet inte om andrahandsvärde är något man tänker på när det gäller cyklar i denna klass..?
Men jag skulle tro att Genesis och Cannondale som är mer välkända är lättare att sälja i framtiden (hemska tanke).

Av dem är Cannondalen mest näraliggande, dels för att jag har Cykelcity nära, och dels för att montera en framskärm på Genesisen lämnar lite i övrigt att önska, vilket förtar en av dess stora fördelar: snygg!

Min användning av Pinnaclen ligger rätt nära hur de beskriver den också. Jag är mest ute efter mångsidigheten on/off road, därför värjer jag mig lite mot cyklar optimerade för just cyclocross. Dock inte aktuellt pendla med den (Hbg - Lund är lite långt).

EDIT: Det är förresten Arkos 3 det gäller. En 105-bestyckad (med något undantag) cykel för under tio papp.

Senast ändrad:
Oavsett cykel kommer det bli fint lyft från "7 vxl stadscykel" :-)

Mitt tips
Lägg till 1100:- får du en Rose pro dx 2000.
Notera även att Pinnacle crossen har 105 5600serien dvs äldre. Om det påverkar eller ej.

Tack för de tipsen, Svedberg. :)
Hur tycker du de lite äldre 105 står sig mot Tiagra, som många mid-level crossar har?

Rose har jag inte kollat än fullt ut. Jag är 165 lång, har rätt korta ben typ 72 cm insida. Kan 52cm ramen funka?

Letade också en allroundcykel till transport, grusväg/stig, touring, och lvg i våras. Valde mellan Pinnacle Arkose och Kona Rove 2013. Mitt val föll på Konan pga att jag fick den till bra pris.

Blir helt klart ett lyft med cross istället för din tidigare 7-växlade.

Lycka till!

Jag har också tittat på Kona Rove och hade den inledningvis högst i min lista efter att ha avfört den underbara Jake the Snake. Men det finns ingen åf i Skåne längre (såvitt jag vet) för märket, men jag vet att Sportson på Väla Hbg haft dem förr.
Närmaste är i Köpenhamn eller Göteborg, eller Borås kanske.

Jo, bättre pris på Rove än webb-priset är en förutsättning. :)

Det är nog en fin cykel. Kolla bara geometri och mått innan du köper så att det är en cykel som du kan trivas med.

Jag hör till snål verenti gänget. Tänkte bygga en crux de fer, men de var slut på ramar i min storlek så blev en verenti. Inte lika cool och enklare utrustning, men kul att cykla på för det!

Bilagor

• IMG_20140620_152255.jpg
    IMG_20140620_152255.jpg
    196.5 KB · Besök: 33
Tack!
Jag är kort i rocken, mätte om min benlängd igår, och lyckades då pressa ur några cm till, och hamnar på max 75cm. Max! I Rose tråden berättade de att 52cm bör man ha minst 78cm => jag törs inte beställa en Rose utan att först testa en 52cm. Fast de verkar underbara.

För Arkosen skulle jag ta small, och jag tror den via sin konstruktion med lutande topprör ger lägre sadelrör (heter den så?) på 49cm och därmed mer tillåtande om man har korta ben. Fast jag tycker att cyklar med rakare klassiskt topprör är snyggare.

Jag har hela mitt vuxna liv haft cyklar som varit lite för höga sett till standover height. Jag har bara iförd skor med tjock sula kunnat stå grensle över dem. Trots det har jag alltid nått ned till pedalerna iaf.
Samma sak verkar dte bli med Arkosen. :) Den har en standover height på 77.

Zepto har ett cross-vevparti 46/36 medan jag är mer inne på ett kompakt 50/34 för ett lite bredare spektrum på växlarna. Men det är helt klart fördel att ha dem lite mer samlade för ens typ av åkning. Och det vet jag inte riktigt hur den kommer bli.
..

Kolla gärna hur det blir med Toe overlap. Blir ofta det med cross geometri. Sen om du anser det vara Oki eller inte är en annan sak. Men om inte kan leva med det så kolla att det klarar sig.

Compact passar nog bättre för allround användning då det är trevligt med både rejält låga och tillräckligt höga växlar.

Ett alternativ som visserligen mer liknar CdF än Pinnacle är Kaffenbacken som är flera centimeter lägre men lika lång. Jag vet inte vad de rökte när de valde däckkombon till den färdigbyggda men det går ju be dem ändra på den...

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett alternativ som visserligen mer liknar CdF än
> Pinnacle är Kaffenbacken som är flera centimeter
> lägre men lika lång. Jag vet inte vad de rökte
> när de valde däckkombon till den färdigbyggda
> men det går ju be dem ändra på den...

Jo det är en snygg cykel! Hur breda däck tar den? Fungerar 35 mm ? CdF är ju också ett kul val, lite lite trist färg - förra årets färg var lite snyggare tycker jag. Charge har väl några fina liknande cyklar? Typ road men med lite urban cross gener.

Ja, CX-bredd är inga problem, men inte mycket mer. Trängst blir det vid framväxelklämman. Vill man köra höga däck och skärmar samtidigt kan det vara bra att göra ett urtag ur skärmen just där.

Igår em kom min Arkose 3 med DHL-budet. :) Den är en liten skönhet.
Jag har fortfarande lite bubbelplast kvar. Idag blir det premiäråk.

Evans var riktigt snabba på att leverera. Lade beställningen i söndags, i måndags hade de tagit hem cykeln för att bygga ihop den och på tisdag fm var den iväg på Gatwick. Tyvärr har jag inte fått paketet än från Wiggle med skor och annat, så jag drog till Biltema och köpte fulplattisar för inte så många tior.
Men även en rejäl golvpump som såg riktigt bra ut med tryckmätare.

Jag oroade mig lite för problem med DHL, men det funkade hur bra som helst och via kundtjänsten bad jag föraren att ringa mig innan på mobilen. Men så skedde!
Vis av erfarenhet vet jag att porttelefon kan vara väldigt svåra för bud att hantera...

Bromsarna verkar sitta omvända... Jag är van vid frambroms på vänster sida. Är det knepigt att skifta vajrarna, eller vad säger ni?

Ska ta en del bilder idag.

Jag tror den får vara i lgh, snarare än garage eller förrådet, ... bara att ta den på axeln och gå upp. :)

undret skrev:
-------------------------------------------------------
> Igår em kom min Arkose 3 med DHL-budet. :) Den
> är en liten skönhet.
> Jag har fortfarande lite bubbelplast kvar. Idag
> blir det premiäråk.
>
> Evans var riktigt snabba på att leverera. Lade
> beställningen i söndags, i måndags hade de
> tagit hem cykeln för att bygga ihop den och på
> tisdag fm var den iväg på Gatwick. Tyvärr har
> jag inte fått paketet än från Wiggle med skor
> och annat, så jag drog till Biltema och köpte
> fulplattisar för inte så många tior.
> Men även en rejäl golvpump som såg riktigt bra
> ut med tryckmätare.
>
> Jag oroade mig lite för problem med DHL, men det
> funkade hur bra som helst och via kundtjänsten
> bad jag föraren att ringa mig innan på mobilen.
> Men så skedde!
> Vis av erfarenhet vet jag att porttelefon kan vara
> väldigt svåra för bud att hantera...
>
> Bromsarna verkar sitta omvända... Jag är van vid
> frambroms på vänster sida. Är det knepigt att
> skifta vajrarna, eller vad säger ni?
>
> Ska ta en del bilder idag.
>
> Jag tror den får vara i lgh, snarare än garage
> eller förrådet, ... bara att ta den på axeln
> och gå upp. :)

Är höjena delade vid styret så är det bara att lossa vajen vid oken och dra ur hela vajern ur handtagen. Stoppa sedan i långa vajen i handtaget där du vill ha bakbromsen och koppla ihop "Snutten" med långa höljet till bakbromsen, gör samma sak med frambromsen och fäst vajrarna i oken, justera och var glad. Har du inte delade höljen så är det bara att skaffa styrlinda och flytta hela vajrarna och sedan linda om.

och gör du det senare, köp finare vajer och bättre höljen när du ändå håller på. Bra bromsvsjrar gör mycket för känslan.

Tillbaka
Topp