Cyclocross som vintercykel?

Jan Ullrich

Aktiv medlem
Hallå!

Nu stundar ju vintern med slask och annat när man tränar. Jag ställer då som många andra undan min finmtb eller vad man ska kalla det.

Jag har en vinterhoj men som jag nu måste investera en ny ram till med sadelstolpe styrlager etc för att det ska passa med mina andra grejer.

Då tänkte jag att man kan ju lika gärna köpa en cyclocross hoj för 12-15 000kr för att ha som allround hoj, köra landsväg med en del och träna på vintern med.

Men är det en bra vintercykel i sthlm? Man får ju åka en hel del med dubbdäck, hur funkar det med dubbdäck och smalare däck på vintern? Är det svårare att hålla sig upprätt i snö te x med ett bockstyre?

Om jag ska träna på en hoj från oktober till mars är en cyclocross ett lämpligt val? Räcker den? Jag har aldrig provat någon. Eller kommer jag behöva en vinter mtb oxå under den här tiden? Jag köper antingen en cross eller uppdaterar min vintercykel, jag har inte råd och vill inte lägga en spänn mer på två vinterhojar

Jag bor i sthlm och cyklar ute 3-4ggr i veckan vintern igenom ner till -10 grader. Min erfarenhet är att det är en hel del åkning på snö och liknande, jag får för mig att det kan bli svårarae med crossen.

Hur hade ni gjort eller hur gör ni?

Vänliga Hälsningar

//J

Jag kör min mtb med dubbdäck. Men skulle gärna köra cross istället. Problem med detta kanske skulle vara att det ju blir väldigt halt och slirigt periodvis under vintern och då önskar man sig bättre stabilitet, andra "problem" är att man ju cyklar fortare på en cross, då blir man ännu kallare i fartvinden...

Det blir nog mtb även denna vinter, tror jag som dessutom gillar att träna på sjöis och där tror jag inte att crossdubbdäck räcker.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör min mtb med dubbdäck. Men skulle gärna
> köra cross istället. Problem med detta kanske
> skulle vara att det ju blir väldigt halt och
> slirigt periodvis under vintern och då önskar
> man sig bättre stabilitet, andra "problem" är
> att man ju cyklar fortare på en cross, då blir
> man ännu kallare i fartvinden...
>
> Det blir nog mtb även denna vinter, tror jag som
> dessutom gillar att träna på sjöis och där
> tror jag inte att crossdubbdäck räcker.

Jag tänker i dina banor oxå. Inte lika stabilt när det är halt och crossdubbdäck kan aldrig vara lika bra som ett par Nokian 296:or.

Fast jag är bra sugen ändå. Om det blir en mild vinter lär man inte ångra sig

Att kör cykelcross som vintercykel går alldeles utmärkt : det får plats Nokias 106 farmer john dubbdäck i ram och gaffel , det finns utrymme för rejäla skärmar , med händerna uppe på bockstyre får du erfodlig stabiletet även för 5 cm snömodd (vem ligger i bocken hela passet på racern fö)-dessutom har cykelcrossen ramvinklar som är mycket stabilare än en racer... nästan som en mtb när man har händerna uppe på bockstyret !
Min cykecross (Ridley) har inget flaskställ , men jag tycker det bara är bra eftersom flaskan inte fryser nä man har den i ryggfickan !
Jag tycker att cykelcrossen är den optimala vintercykeln , dessutom skitkul att sprätta med i skog , på stigar & grusvägar under årets barmarksperiod :-)
Alla borde ha en cykelcross ! ;-) Dessutm kommer det en fin Columbusvariant för knappa 12000 snart...

Jag sålde min cykelcross för att den inte var riktigt bra på något! Jag har istället köpt en ny racer samt byggt om den gamla mtb:n med 28" diskhjul med upp till 37mm däck, rakt styre med långa barends och stel alugaffel, den är perfekt som pendelhoj och långa grusvägsrallyn. Till vintern så har jag fungerande bromsar jag sätter på mtbhjulen med dubbdäck som jag redan har.

Återkommer någon lust för cross kan jag sätta på bockstyre, men tror inte att det är aktuellt.

Jag köpte mina hjul samt gaffel och ett fsa xl2 styrlager i tyskland för ca 1400 ink frakt lägg till en billig mtb aluram så har du nästan en komplett cykel, för min del fungerar kombinationen pendelcykel med 28" hjul på sommaren och samma cykel med 26" hjul och dubbdäck på vintern perfekt, vill man kan man så klart använda bockstyre.

/Mats

Jan Ullrich skrev:
> Jag bor i sthlm och cyklar ute 3-4ggr i veckan
> vintern igenom ner till -10 grader. Min erfarenhet
> är att det är en hel del åkning på snö och
> liknande, jag får för mig att det kan bli
> svårarae med crossen.
>
> Hur hade ni gjort eller hur gör ni?

Jag jobbpendlade alla arbetsdagar utom tre i vintras på min Surly Crosscheck med Nokian w240 på. När det är riktigt risigt väder så är det nog lättare med MTB. Men av någon anledning så satte jag inte ens på dubbdäcken på mtb:en i vintras. Det kan ju ha varit enbart lathet men jag tror att det var för att crossen var roligare. Cross i Stockholm funkar absolut men om du jagar tiondelar i snöstorm så är nog mtb:en ett säkrare kort. Det känns faktiskt lite läbbigare att köra med sladd på crossen.

Hmm Ok, tack för alla svar.

Kanske ska försöka mig på en cross ändå. Finns det billiga i Tyskland? Min tyska är för dålig för att börja leta. Jag vill ha 105 rakt i genom det är mitt enda krav. Runt 12 000kr borde jag kunna hitta det för tycker jag. Fokus kostar det i Sverige bland annat. Mer info om Columbus Crossen tack!

Enda informationen om Columbuscrossen finns att läsa i senaste numret av Kadens (Crosspecialen förstås...) Columbus crossram med fästen för skärmar , flaskställ & Shimano 105-grupp för ca : 11000
Gissar att det kommer fräsch information på Cykelcitys hemsida inom kort !
Övar du och köra cykelcross i lera på hösten sitter du säkert i sadeln när snön ligger tjock.
Dessutom slipper du fultyskar :-) genom ovan nämda alternativ... själv kör jag förstås Ridley !

Jan Ullrich skrev:
> Finns det billiga i Tyskland? Min tyska är för
> dålig för att börja leta.
Jag som trodde att det var ditt modersmål och att du bara hängde på happy medan du käkade paj och bytte blod....

Får dubbdäck plats i alla crossramar?

Merckxen förändrade mitt liv!

Tidigt i januari i år gjorde jag slut med min Scott-bergscykel som jag under tre vintrar älskat och hatat mellan första snön och 75%-sopat-till-jobbet-dagen, och köpte en cross som jag satte gamla överblivna racerkomponenter på. Enda nyanskaffningen förutom ramen var ett par cantibromsar, två Nokian 106-däck och en illgrön styrlinda, annars flyttade jag över Centaurgrejorna, Sciroccohjulen och det andra. De har tålt vinterpendlingen utmärkt. (Sen fick jag ju köpa nya, lyxigare saker till racern, men det kunde redovisas på en annan månad.)

Crossen har varit underbar från första dagen. Stadig som en högsjöbogserare i snö och is, och senare, på barmark, komfortabel som en kamel med gröna sina Michelincrossdäck. Dessutom slipper jag känna att jag nöter ner något svindyrt på att bromsa omkring genom stan på väg till jobbet. I somras var den dessutom underbar att smiska grusväg med på landet.

Under de ynka dagar det var riktigt elakt fruset slask hade jag inte vågat köra fortare med Nokian Super-Ultra-XX-2000000 heller.

Köp en cross! Nyss!

Hmmm nu e jag sugen=)

En Focus kanske eller en fultysk, svårt det här.

Bygga själv kan man ju oxå göra, ska räkna lite o se vad det landar på

Jag köpte 1 Focus CrossExpert i våras och är larvigt nöjd. Det känns som att den
klarar all typ av cykling. Får se bara nu hur det blir över vintern
FocusCrossExpert2.jpg

erpkrap skrev:
> Jag köpte 1 Focus CrossExpert i våras och är
> larvigt nöjd. Det känns som att den
> klarar all typ av cykling. Får se bara nu hur det
> blir över vintern
> http://i12.photobucket.com/albums/a204/guitarowner
> /FocusCrossExpert2.jpg

Ja en sån vill jag oxå ha, tänkte att man kan lägga mycket distanspass som man annars gör på mtb på grusvägar o asfalt till Crossen istället. De dagar det är riktig isgata får man väl ta fin cykeln med dubbdäck eller cykla rulle. Riktigt sugen är jag, vart köpte du din? Vilka säljer Focus? Hittade bara Evalds. Är det två flaskställ på den?

Jag bor i Stockholm så jag köpte den på TCM. Tror det bara är 1 fäste för flaskställ, men det
går väl att fixa 1 till med slangklemma, buntband eller nåt liknande. Evalds är jättebra, brukar
köpa bl a pedaler av dom.

Åkte hela förra vintern på en Focus Mares Cross. Gick utmärkt, trots massor av snö. Fast man blir jävligt trött på canti-bromsarna. Går knappt få stopp. Obegripligt att de fortfarande monteras på någon cykel.

Kona har ju sin Sutra, tror inte att den kvalar in som cross men det e ju inte det vi pratar om här, det är ju vintercyklar och då kan man ju strunta i alla UCI-regler.

Trek (eller möjligen Cannondale) har visst gjort ett snygg svart cross med skivbromsar. Jag ångrar att jag inte satsade på den. När det gäller däck åkte jag dagligen hela förra vintern – då det var snö 100 dagar i sträck i Stockholm – på smala Schwalbe Racing Ralph. Inga dubb alltså. Gick bra. Fast bockstyre är inte kul de få gånger det blev sladd.

Jensen (fd Baltazar) skrev:
> vito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skrivet av Jan Ullrich idag 05:00
> > Ciclin såg najs ut..vart hittar jag den?
> >
> > http://212.202.110.172/
>
>
> eller http://www.ciclib.de om man tycker den där
> adressen ä svår :D

Den var snygg och billig, ultegra för under 10 000kr är riktigt bra. Lite tunt med cross modeller i Sverige annars, har fortfarande beslutsångest vilken jag ska köpa...

Balans skrev:
> Är inte bromsarna svaga punkten på en cross?
> Finns skivbroms på cross? Nyfiken!

Salsa Las Cruces innan 2007-modellen har skivbromsfästen och
135mm spacing bak så man kan använda mtb skivbroms-nav. Fin är
den också tycker jag :)

Tillbaka
Topp