Cyclocrossramar..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cyclocrossramar..
.. från tillverkare som inte är fokuserade på landsvägsprylar.

Surly och IF (stål), On-One (titan) t.ex. Eller en gammal Ibis eller Litespeed kanske?

Ellsworth har väl gjort någon cross också tror jag. Hittade bara en landsvägshoj på deras sajt.

Ska försöka hitta något lite udda och billigt på ebay. Behov av landsvägskompatibel hoj har uppstått men jag vill inte låsa in mig helt på landsvägsspåret utan gärna kunna kombinera med grusvägar och sådant.

Cyclocrossramar..
Kolla också: Commencal, Gunnar, LeMond, Ventana, Cannondale, Kona etc.

On-One har nu ett CX i aluminium, men deras Ti är mycket bra.

Du är välkommen att prova min Ibis om det är rätt storlek för dig (jag är 178 cm och 72 kg.)

Du sade billigt, så jag säger ingenting om Moo....

Cyclocrossramar..
Första inlägget..

Jomper,
Köpte min Redline på Ebay och har inte ångrat mig.
Du har ju själv sett den åka ifrån Leo i Jonseredsbacken..

..eller kanske inte riktigt...

//Håkan

Cyclocrossramar..
Är det en CX du vill ha?

Eller är det en LVG-cykel som funkar bra på grusvägar oxå?

Om det senare är intressant så tycker jag att du böra kolla in 'vinterträningscyklar'.
De säljs, såvitt jag vet, inte i Sverige men är ganska vanliga i UK, koll tex:
<http://www.sjscycles.com/store/vIndex.htm?item2871.htm>
120 GBP
Kan den vara intressant?

Naturligtvis inte lika bra som en riktig CX, men prisvärd.

/Håkan

Cyclocrossramar..
hmm, nu börjar det bli rörigt, en CX för att ha en hoj som är lvg-kompatibel men som går o använda till mer än landsväg, och sedan så finns det LVG-hojjar som funkar bra på grusvägar? Vad är skillnaden eg.? En racer är ju obekväm så fort man hamnar utanför asfalten, så en LVG-hoj som funkar bra på grusvägar måste ju va väldigt lik en CX?

själv så kör jag omkring på en Jake the Snake numera. Den är jäkligt rapp på grusväg, dock så funkar inte crossdäcken ngt vidare på asfalt.. så jag får nog byta till riktiga lvg-däck, följden blir att jag då får en CX som funkar sämre på grusväg men bättre på asfalt? Så då har jag en lvg-besläktad hoj som funkar bra på asfalt, men sämre på grusväg, vilket kommer att leda till att man undviker grusvägarna och bara vill köra asfalt, är då CX det mest optimala? hmm, jag bara spekulerar lite över senaste köpet..

Cyclocrossramar..
Det är just den där otroliga okomforten när man lämnar superslät asfalt som jag vill komma ifrån främst. Sen tänkte jag kanske använda den när jag lurar ut sambon på mountainbike så att jag inte kör för bökiga stigar. När jag kör med Enduron så blir det så trist på platta stigar utan massa saker ivägen.

Sen är ju en del av de jag nämnde, t.ex. Surly, förberedd för det mesta med fästen för skärmar, pakethållar etc vilket kanske vore bra för framtiden. På vintern är det inte fel med skärmar.

Stål eller titan (om priset är rätt) lockar mest. Även om det kanske inte gör så mycket för komforten i realiteten så tror jag ju det och då blir det automatiskt bekvämare :-). Fast det kanske blir en aluminiumcykel ändå.

Ventana vore kul. Ovanligt märke här hemma och väldigt fina cyklar. Cannondale och Kona har jag varit och klämt på. Dom går ju att köpa billigt över disk här när de står kvar osålda, har sett båda två på flera olika ställen..

Vinterträningscyklarna har jag sett lite av i UK. Fast som den märkesfetishist jag är så vill jag ha något lite roligare när jag ändå ska plocka ihop en hoj. Gärna från en tillverkare som är mera mountainbike och mindre landsväg om man säger så. Ska hålla ögonen öppna!

Daner!

En sprillans Moots vore förstås helt fantastiskt, men då måste jag sälja bilen och antagligen lägga till lite. Är lite för stor för att provköra din Ibis (195cm..) men det är ett märke som också ligger på listan helt klart. Titancyklar är automatiskt väldigt vackra.

Cyclocrossramar..
Jag hittade bilder på Ventanas (mkt ovanliga verkar det som) ram - gaaah! Den vill jag ha. Dom har en förmåga att göra ramar som tilltalar mig.

900 dollar kostade den ny när det begav sig tydligen, borde kunna gå att komma över till ett pris som håller sig inom min budget om den inte är allt för eftertraktad nu för tiden då.

Kommer bygga med rätt billiga delar, typ 105/tiagra eller så.

Cyclocrossramar..
Senast jag pratade med Sherwood (ägare till Ventana) var för 3-4 veckor sedan. Jag kan fråga honom om en El Martillo om du vill. Vilken storlek och färg vill du ha?

(Moots CX som finns på Dr. Spoke är en 58. Också för liten för dig.)

Cyclocrossramar..
Daner, jag kommer inte ha råd att köpa en ny utan kommer som sagt jaga en begagnad. Men jag hittar inte El Mortillo på <http://www.ventanausa.com> över huvud taget så fråga gärna om den finns kvar eller när den fanns!

58cm behöver inte vara för litet. Jag har förhållandevis korta ben och lång överkropp så jag vet inte om 58 eller 60cm är rätt för mig. Fast jag vet inte om jag vågar pröva Moots:en. Kan bli dyrt!

Cyclocrossramar..
Det kan du lita på!

Några fler godbitar i stål:

3959retroteccx.jpg

2.jpg

vegas_cross05.jpg

ECJyc.jpg

Snälla du, ge mig en orsak att ta hit något sånt!

Cyclocrossramar..
FM1366.jpg

Den här har jag snöat in på just nu. Riktigt, riktigt snygg. Seatstays och gaffel i carbon och trots det billig.

Salsa är väl inte riktigt lika exklusivt nu för tiden som förr, men ändå!

En sån med 105 och Tiagraprylar på skulle inte bli så himla blodigt dyrt.

We can't believe the performance and value of this frame. For a second, forget that the frame has carbon fiber seatstays to drastically decrease vibration and shed even more weight. Forget the quality welds and sweet Dreamcicle paint. This thing is Scandium. Scandium, as in "supposed to cost $2000." Until now, this wonder alloy was only available to elite racers. Lighter than conventional aluminum alloys, Scandium is also able to better soak up vibrations, something that really comes in handy in a good 'cross frame.

1333 gram (antagligen för en mindre storlek än den jag ska ha..).

Cyclocrossramar..
Vore lite kul att bygga den med skivor. Förlorar man något (förutom ett par hekto i vikt) på det egentligen?

Mekaniska blir det förstås då.

Cyclocrossramar..
Det enda som man förlorar är möjligheten att tävla i UCI CX tävlingar. Inte direkt ett stort problem för de flesta här i Sverige (och absolut ingenting som oroar mig överhuvudtaget!)

Några andra saker - kedjelinjan förflyttas 2,5mm till utsidan, och än så länge har jag inte sätt hydrauliska handtag som fungerar med bockstyre så det är kabelskivbroms som gäller, vilket är inte så dum om man har för sig att använda inline bromshandtag också.

inlinelevers3.jpg

Cyclocrossramar..
Hur fungerar egentligen kopplingen mellan inline-handtagen och de "vanliga" handtagen? Är båda bromshandtagen inkopplade på samma broms? Är lite sugen på att skaffa inline handtag till min cross.
/Erik

Cyclocrossramar..
Jomper, var hittade du 'recensionen'?

We can't believe the performance and value of this frame. For a second, forget that the frame has carbon fiber seatstays to drastically decrease vibration and shed even more weight. Forget the quality welds and sweet Dreamcicle paint. This thing is Scandium. Scandium, as in "supposed to cost $2000." Until now, this wonder alloy was only available to elite racers. Lighter than conventional aluminum alloys, Scandium is also able to better soak up vibrations, something that really comes in handy in a good 'cross frame.

Så många felaktigheter samlade på så få rader var det länge sedan jag läste.
Jag har nästan inte slutat skratta ännu....

Men jag vill gärna läsa fler tokigheter

/Håkan

Cyclocrossramar..
Börja här: <http://www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/articl.htm>

Ingenting om just Scandium, men det är bra om man utgår från en viss baskunskapsnivå.

Komplettera med: <http://www.home.no/al-sc/> och <http://www.eastonbike.com/downloadable_files/r&d_files/R&D-03%20Scandium.pdf>

Cyclocrossramar..
Några exempel:
forget that the frame has carbon fiber seatstays to drastically decrease vibration and shed even more weight.
Kolfiber-'sittstag' reducerar inte vibrationer kraftigt, eftersom sittstagen lastas i längsled är det tveksamt om de reducerar vibrationer överhuvudtaget.
Jämför med att ändra däckstrycket i ett 23mm däck från 8,5 till 7,5 bar, då reduceras vibrationerna kraftigt.
Eller byt 23mm däcket till ett likvärdigt 25-28mm däck och använd 6,5-7 bar. Då reduceras inte bara vibrationerna utan även rullmotståndet och risken för genomslagspunkor.

Kolfiber-'sittstag' ökar ofta vikten på ramen.
Eftersom kolfiber-rören limmas fast i de vanliga (alu-)rören så måste de gå omlott. Det gör dem tyngre.
Dessutom ökar risken rambrott pga limskarven, det är svårt att kontrollera att en limskarv är OK. Limskarven är dessutom känsligare än metall för temperaturvariatiner (olika temperaturutvidgningskoefficienter), skall du använda din CX i minusgrader?

Praktiskt viktexempel: Carrera Icaro och Hercules RC, <http://www.carrera-podium.it>
De tillverkas båda i Deda U2 rör <http://www.dedacciai.com>, men Hercules RC har sittstag och kedjestag i kolfiber.
Hercules RC väger 1230g men hel-aluramen Icaro väger 1040g
Ramen med kolfiber är alltså 18% tyngre (190g)
Vikter från <http://www.eci.nu>

Det går alltså inte att generellt påstå att en ram med några bitar kolfiber blir lättare.
OBS Carrera är definitivt inte en av de sämre ramar man kan köpa tvärtom, men de har en osedvanligt bra och detaljerad hemsida med mkt inf.

Scandium is lighter than conventional aluminum alloys, Scandium is also able to better soak up vibrations
Detta är också fel.
Scandium är aluminium, man har legerat aluminium med mycket små mängder av grundämnet Scandium. Detta gör Scandium(alu) starkare, men det har samma densitet och styvhet som vanligt aluminium.
Scandium(alu) är alltså inte lättare än vanligt aluminium.
Däremot kan man göra Scandium(alu)-rör tunnare än vanliga alu-rör, utan att de går sönder lika lätt.
Men eftersom styvheten hos alu och Scandium(alu) är likadan och styvheten hos ett rör beror på diametern i kub så flexar en ram i tunna Scandiumrör mycket mer än en i vanliga alurör.
Vibrationsdämpningen skiljer inte mellan aluminium eller Scandium, men en ram i tunnare flexigare rör kan kanske upplevas som bekvämare.
Men den stora skillnaden i vibrationer/bekvämlighet får man med olika däck och däckstryck som jag skrev ovan.

Räcker det så?

OBS
Salsa-ramen kan naturligtvis vara mycket bra, jag har ingen erfarenhet av dem.
Det var texten i 'recensionen' jag reagerade på.

/Håkan

Cyclocrossramar..
Utredande och bra, tack för det!

Ja, att jag väljer en CX framför en ren landsvägscykel är mycket beroende på komfort, vill kunna köra på dålig asfalt och även på grusvägar utan att jag tycker det är allt för obekvämt.

Det står ingen annan stans att "sittstagen" på Salsan är i kolfiber så jag vet inte om det stämmer ens.

Cyclocrossramar..
jomper skrev:

>
> Det står ingen annan stans att "sittstagen" på Salsan är i
> kolfiber så jag vet inte om det stämmer ens.

Det går inte att se på bilden heller.
Men som jag skrev:
Jag menade inte att göra dig skeptisk till cykeln.
Recenscenten däremot verkar inte ha all hästar hemma.....
har du en direktlänk?

/Håkan

Cyclocrossramar..
Den nämdes tidigt i tråden och här kommer den igen:

cadre_cyclocross_xl.jpg

väger 1350g, har klassisk crossgeometri och platt undersida på överröret.

inga flaskställ, inga skärmfästen. Bara en sjukt snygg och grymt racig crossram.

Det enda som fattas är vid tempodräkt och sen kan man fajtas med Wellens och Nijs och de andra hårda gossarna...

Och Jomper: Snart kommer det att finnas en 58a klar för provkörning...

Cyclocrossramar..
HåkanC:

<http://www.speedgoat.com/product.asp?part=43864&cat=160&brand=216> är en direkt länk till Speedgoats sida om ramsetet.

Cyclocrossramar..
Som jag misstänkte är recensionen av salsan tagen från en annan av salsaramarna nämligen Campeon (Racerram).

Crossramen är helscandium och inget annat.

En annan detalj som är värd att notera är att salsan är "mtb-spacead" bak. Det finns det både för och nackdelar med...

Cyclocrossramar..
danne (nån annan stans) skrev:

> En annan detalj som är värd att notera är att salsan är
> "mtb-spacead" bak. Det finns det både för och nackdelar med...

Är du säker på det?
Jag ser att det står så på Speedgoat-sidan.
Men på <http://www.salsacycles.com/site/crucesSpecs.html>
står det:
-130mm rear spacing
Vad är det i verkligheten?

Men det står oxå:
-Downtube cable routing
Det tycket åtminstone jag är dåligt på en cykel som skall användas i skog och lera.

/Håkan

Cyclocrossramar..
Många crossramar från tillverkare som mest gör MTBs är gjorda för MTB-nav bak. Surly, On-one, Salsa och säkert fler.

Commencal-ramen hamnar tyvärr långt utanför budget för mig :(

Budgetalternativet för mig är en Kona Jake:
2K4_Jake_650.jpg
ca 8000:-

Mycket Sora och Tiagraprylar på den men jag vet inte om det spelar så stor roll. På MTBn tycker jag inte växlarna är så noga, där är ram, bromsar och dämpare viktigare. Kanske är det samma sak på den här sortens cyklar.

Jake The Snake är dock lite mera färgglad:
2K4_JaketheSnake_650.jpg

Ca 11000:-

De har dock lvg-nav bak.

Kona har blivit bra prisvärda i Sverige.

Cyclocrossramar..
Jag satte ihop en CX själv med prylar jag köpt på nätet. Ramen hittade jag på ebay.de och gav endast 1400:- inklusive frakt. Ramen är en mattsvart pulverlackerad 58 cm Kinesis Alu-ram (6061 alu) och väger 1800g.

Kanske inte så häftigt men fullt dugligt och jämförelsevis billigt.

Cyclocrossramar..
Var landade du till slut? Vad köpte du för prylar i övrigt?

Egentligen skulle det passa mig allra bäst att göra så som du gjort eftersom cykeln ska bli lite av en pendlarhoj och egentligen inte alls bör se dyr ut :-)

Cyclocrossramar..
jomper:

Om stealth är en bra egenskap på din pendlarhoj är nog Salsaramen att utesluta. Grått/mörkgrått är en bra färg om det inte sitter flashiga dekaler på. Det väcker inte uppmärksamhet på samma sätt som en orangeröd ram och det tjuven inte ser, det får vara ifred. Tycker själv att Salsa ser enormt läcker ut, ser ut att kosta bra mycket mer än vad den faktiskt gör.

Cyclocrossramar..
Tommy:

Det är ett dilemma! Jag tycker precis som du att Salsaramen ser superfin ut, otroligt snygg. Väcker stort habegär, så att säga.

Men om förnuftet får tala så är det precis en sådan jag inte behöver. Och jag behöver bara EN cykel till.. ..och det är ju alltid roligare att köpa saker som är vackra!

Surly Crosscheck är stealth-alternativet om jag ska köpa nytt.

Cyclocrossramar..
>Och jag behöver bara EN cykel till.. ..och det är ju alltid roligare att köpa
>saker som är vackra!

Så tänker man, det stämmer ju faktistk oftast också. Efter att man köpt en till, så blir det bara en till och en till och en till... ;-)

/Leo - med 3 mtb, 1 racer och 2 pendlarcyklar... :-D

Cyclocrossramar..
jomper:

Synd att titan(cross)ramar är dyra. Titanramar är ofta välgjorda, snygga att se på men trots det mycket diskreta jämfört med lackerade alu/stålramar med liknande färg som Salsan.

gram2jpeg.JPG

Min cykel som jag faktiskt tog till och från universitetet i Umeå under tre år. Det första året hade jag en 50 kronors damcykel där framhjulet tyvärr ramlade bort med svåra gaffelskador som följd (kassering av cykel). Dock fick Crescenten stå inne i rummet/lägenheten under nätterna. Nu är jag sugen på att bygga en single speed av Crescenten då det bara är "skrotvärdet" kvar på den (ramen är från -96).

OT: Den som väntar på något gott.... :)

merlin_xlm_jpeg.JPG

Cyclocrossramar..
Ja, en titanram vore ju drömmen, då kan jag överleva utan flashig lackering.

ti_cross_400w.jpg

nicks_bike_400w.jpg

Leo: Men fler än en CX tänker jag inte skaffa mig iallafall!

Cyclocrossramar..
jomper:

On-One ser trevlig ut och har ett relativt (för att vara ti) bra pris, runt 12500 kr inkl kolfibergaffel. Svenska Magmaa har också en CX ram till ungefär samma pris (men utan gaffel). Deras mindre vackra och gula dekaler (Litespeed rip off?) skulle jag ta bort direkt/alt beställa utan... finns en bild här på forumet på en mycket ren och anonym (trots dekalerna) Magmaa single speed/commuter bike som antagligen passar en kräsen pendlare som handen i en handske. :)

Cyclocrossramar..
Mitt CX-bygge landade på strax över 6 000 kr. Har genomgående Tiagra och det enda jag inte köpt nytt är pedaler, sadelstolpe och cantileverbromsar. Allt övrigt köptes på CRC, bicycles.de och roseversand.de Jag hade nog tur för de mesta prylarna jag köpte var nedsatta i pris.

Cyclocrossramar..
Hjulen är förvisso inte tiagra utan Deorenav med Rigida Zac 2000-fälgar. Inte så värst lätta men å andra sidan skall de bära mina 84 kg. Hjulen gav jag 75 euro + 10 euro (frakt) för på bicycles.de.

Tillbaka
Topp