cykel dator eller dylikgt mög!

wildernessbiker

Aktiv medlem
Någon som har en cykel dator till salu?
jag är en rookie inom cykel. "googlar för att veta hur man byter en slang på ett däck" så bra e jag på cyklar.

men letar efter något cykel dator. vet inte rikigt vad jag ska skaffa. någon som har en rekomandation om vilken typ, ras och modell så är jag tacksamm! <3

Hörde någon skrivas att det finns "gps funkktioner" för olika barner man kan ladda ner för att se hur vissa människor har lagt upp "cykel banor" runt om stockholm som man kan cykla! men även att det kostar för vissa "produkter" varje månad? finns det gratis versioner samt vissa som kostar pengar?

PS: Jag har en MTB och är för "fluffig" så behöver träna mer innan det blir för sent!! :¨( (men min fot tillåter mig inte att springa så måste cykla)

mvh//Vilsen människa som vill cykla men inte har inbygt gps i hjärnan utan behöver bilder av cykel dator"

Om det är för navigering du vill ha den så lär GPS-funktion onekligen vara lämpligt. Ska du bara ha det för att logga data kan du använda telefonen. Går väl teoretiskt även om du vill använda för navigering men kan ju vara trist att riskera att slakta telefonen om du vurpar, vilket jag gissar skulle kunna inträffa.

Det går att klara sig med mobil ett tag om man inte vill slå på stort. Speciellt om det finns uppmärkta banor i närheten.

Det går att motioncykla med cykel och hjälm för några tusenlappar. Det går också att lägga 200k.
En garmin med vettig navigering är rätt så dyr tycker jag personligen.

Är pengar inget problem så är nog garmin explorer 2, garmin edge 840 eller 1040 fina grejor.

För att logga kommer man billigare undan. Tex edge 130 eller forerunner 55.
Jag har länge kört med klocka på fäste för styret eftersom jag vill logga men även se pulsen.

Jag har en gammal polar men dotterns forerunner 55 är väldigt fin för priset.

Om det är för navigering du vill ha den så lär GPS-funktion onekligen vara lämpligt. Ska du bara ha det för att logga data kan du använda telefonen. Går väl teoretiskt även om du vill använda för navigering men kan ju vara trist att riskera att slakta telefonen om du vurpar, vilket jag gissar skulle kunna inträffa.
äger ingen telefon för tillfället. :(

Det går att klara sig med mobil ett tag om man inte vill slå på stort. Speciellt om det finns uppmärkta banor i närheten.

Det går att motioncykla med cykel och hjälm för några tusenlappar. Det går också att lägga 200k.
En garmin med vettig navigering är rätt så dyr tycker jag personligen.

Är pengar inget problem så är nog garmin explorer 2, garmin edge 840 eller 1040 fina grejor.

För att logga kommer man billigare undan. Tex edge 130 eller forerunner 55.
Jag har länge kört med klocka på fäste för styret eftersom jag vill logga men även se pulsen.

Jag har en gammal polar men dotterns forerunner 55 är väldigt fin för priset.
Funkar forerunner 55 utan telefon ?
för tillfället cyklar jag på en budget cykel "gemfört med 200k iaf" (samt vet inte vart en budget cykel börjar på eller slutar på i pris"
ifall det funkar skicka PM så skickar jag adress för leverans.! <3

Funkar forerunner 55 utan telefon ?
för tillfället cyklar jag på en budget cykel "gemfört med 200k iaf" (samt vet inte vart en budget cykel börjar på eller slutar på i pris"
ifall det funkar skicka PM så skickar jag adress för leverans.! <3
Mm, det går långsamt att lära sig garmin eftersom jag inte har tillgång till den själv men jag tror det kan vara svårt.
Bra fråga.
Jag vet inte heller om det är annorlunda med cykeldator.

Är budget begränsad så hade jag personligen inte tyckt navigering var det viktigaste. Viktigare med telefonen då om det händer en olycka

Mm, det går långsamt att lära sig garmin eftersom jag inte har tillgång till den själv men jag tror det kan vara svårt.
Bra fråga.
Jag vet inte heller om det är annorlunda med cykeldator.

Är budget begränsad så hade jag personligen inte tyckt navigering var det viktigaste. Viktigare med telefonen då om det händer en olycka
jag har en telefon men den är hemma 99.9% av tiden "bank id och swish makapär" kallar jag min telefon :P

i framtiden kommer jag att cykla till spanien "västkusten" så kommer förmodligen behöva en gps dit för kommer inte ha med mig mobil.

edit: kommer att ha med mig allt jag behöver för att överleva resan men för tillfället endast några saker som kräver batteri. Lampor och pannlampa
edit 2: budget är under 10k iaf.

Senast ändrad:
jag har en telefon men den är hemma 99.9% av tiden "bank id och swish makapär" kallar jag min telefon :P

i framtiden kommer jag att cykla till spanien "västkusten" så kommer förmodligen behöva en gps dit för kommer inte ha med mig mobil.

edit: kommer att ha med mig allt jag behöver för att överleva resan men för tillfället endast några saker som kräver batteri. Lampor och pannlampa
Bankid, swish och konfig av garmin får det kanske bli i framtiden då. Jag är osäker men för forerunner så är det nog mobil app som gäller vad jag sett så långt.

Kolla på olika garmin edge och se vad som tilltalar dig

Garmin Edge är bra grejer. Finns även Garmin Explorer som är mer budgetvänligt, inte lika/samma funktioner men om du bara vill ha navigation funkar det bra. Sen finns det andra märken också, Wahoo Elemnt, Hammerhead Karoo tex.

Men Garmin kanske du känner igen från GPS till bilen, jakt osv. Det är bra grejer. Håller bra och ofta bra batteritid.

Skulle inte rekommendera telefonen då den laddar ur så snabbt och fäster du den på styret finns det alltid risk för att den skakar sönder speciellt om du kör bergscykel. Sen kommer du nog krascha någon gång även om du är försiktig och då ryker den telefonen. Ömtåliga grejer..

Sök lite på Blocket så ska du se att det dyker upp begagnat också till bättre priser.

Garmin Edge är bra grejer. Finns även Garmin Explorer som är mer budgetvänligt, inte lika/samma funktioner men om du bara vill ha navigation funkar det bra. Sen finns det andra märken också, Wahoo Elemnt, Hammerhead Karoo tex.

Men Garmin kanske du känner igen från GPS till bilen, jakt osv. Det är bra grejer. Håller bra och ofta bra batteritid.

Skulle inte rekommendera telefonen då den laddar ur så snabbt och fäster du den på styret finns det alltid risk för att den skakar sönder speciellt om du kör bergscykel. Sen kommer du nog krascha någon gång även om du är försiktig och då ryker den telefonen. Ömtåliga grejer..

Sök lite på Blocket så ska du se att det dyker upp begagnat också till bättre priser.
har en iphone 6 eller 7! och den trivs bäst 2 meter ifrån laddaren och det e där den kommer bo :P
använder bara telefonen ifall jag behöver bankid/swish. och då tittar jag ifall någon ringt/messat, tittade idag och såg att jag har sms från 06/15 som var "bråskande" :D folk e så jävla stressade hela tiden.. :D

Du kan iaf börja med att ladda hem några cykel/nav appar hemma på mobilen, finns en aktuell tråd här om det . Sen kolla på dom hemma vid köksbordet och se om du hittar bågra trevliga rundor/stigar du kan försöka hitta sen du är ute utan hjälpmedel.. Eller rita in på papperskarta/skriva ur..

Tillbaka
Topp